Hallo Tweakers,
Mijn huidige pc is te oud geworden dus ga ik hem flink upgraden. Ik heb dit draadje daarom ook in dit forum geplaatst omdat bijna alle belangrijke componenten wel vervangen worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, reken programma's (Matlab, Labview), CAD programma's (Catia, Inventor) draaien.
Ik wil de huidige games op high settigns kunnen spelen.
Ik wil dat het systeem een paar jaar mee kan zonder dat er grote investeringen nodig zijn om games op medium of low settings te kunnen spelen.
Ook moet het 5.1 audio aan kunnen voor aansluiting op mijn audio systeem.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget voor de upgrade is €500,-.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja. Hieronder is een lijst met de componenten die ik wil meenemen uit mijn huidige pc:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben op zoek naar een CPU, moederbord en RAM geheugen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb nu een Intel cpu met een Nvidia grafische kaart. Deze combinatie bevalt me goed en aangezien ik mijn grafische kaart wil behouden ben ik op zoek naar een Intel CPU.
Het liefst wil ik een i7 processor omdat reken programma's vaak CPU intensief zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Qua grootte moet het formaat van he moederbord ATX zijn om in de kast te passen.
Het liefst zo min mogelijk geluid maar dat is neit een heel belangrijke eis.
Energie verbruik moet onder de 500W liggen want anders kan mijn voeding het niet aan.
Voor mijn randapparatuur heb ik 6 USB 2.0 of beter nodig.
Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan om te gaan overklocken maar omdat dit systeem een tijd mee moet gaan wil ik die optie wel open houden.
Na het bekijken en lezen van reviews ben ik zelf uitgekomen op de volgende onderdelen:
Mijn redenering achter de componenten:
Intel i7 4770K:
Degelijke CPU. Nieuwste generatie i7 processor met genoeg reken vermogen.
Asrock Z87 Pro4:
Niet te duur moederbord die toch de Z87 chipset heeft. Verder heeft het de audio aansluitingen die ik nodig heb en genoeg USB poorten voor mijn randapparatuur.
Kingston HyperX 8 GB:
Hier heb ik het minst over nagedacht. Het is ook het goedkoopst om later nog uit te breiden en/of te vervangen. 8GB leek mij genoeg om even vooruit te gaan.
1600MHZ omdat er bij de specificaties van de CPU staat dat dat de max DDR3 snelheid is.
Als laatste is deze te vinden in de qvl van het moederbord dus zijn ze compattible.
Wat zijn jullie gedachten over de verschillende componenten? Hebben julie ervaring met deze set-up? Zijn er aanbevelingen die jullie zouden willen doen om dit systeem te verbeteren?
Mijn huidige pc is te oud geworden dus ga ik hem flink upgraden. Ik heb dit draadje daarom ook in dit forum geplaatst omdat bijna alle belangrijke componenten wel vervangen worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, reken programma's (Matlab, Labview), CAD programma's (Catia, Inventor) draaien.
Ik wil de huidige games op high settigns kunnen spelen.
Ik wil dat het systeem een paar jaar mee kan zonder dat er grote investeringen nodig zijn om games op medium of low settings te kunnen spelen.
Ook moet het 5.1 audio aan kunnen voor aansluiting op mijn audio systeem.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget voor de upgrade is €500,-.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja. Hieronder is een lijst met de componenten die ik wil meenemen uit mijn huidige pc:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Gigabyte GV-N66TOC-2GD-EU | € 286,50 | € 286,50 |
| 1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.10 ST3500630AS, 500GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Spire SP-ATX-500W RockeTeer III | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 286,50 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben op zoek naar een CPU, moederbord en RAM geheugen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb nu een Intel cpu met een Nvidia grafische kaart. Deze combinatie bevalt me goed en aangezien ik mijn grafische kaart wil behouden ben ik op zoek naar een Intel CPU.
Het liefst wil ik een i7 processor omdat reken programma's vaak CPU intensief zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Qua grootte moet het formaat van he moederbord ATX zijn om in de kast te passen.
Het liefst zo min mogelijk geluid maar dat is neit een heel belangrijke eis.
Energie verbruik moet onder de 500W liggen want anders kan mijn voeding het niet aan.
Voor mijn randapparatuur heb ik 6 USB 2.0 of beter nodig.
Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan om te gaan overklocken maar omdat dit systeem een tijd mee moet gaan wil ik die optie wel open houden.
Na het bekijken en lezen van reviews ben ik zelf uitgekomen op de volgende onderdelen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 4770K Boxed | € 284,50 | € 284,50 |
| 1 | ASRock Z87 Pro4 | € 89,45 | € 89,45 |
| 1 | Kingston HyperX KHX1600C10D3B1/8G | € 69,90 | € 69,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 443,85 | |
Mijn redenering achter de componenten:
Intel i7 4770K:
Degelijke CPU. Nieuwste generatie i7 processor met genoeg reken vermogen.
Asrock Z87 Pro4:
Niet te duur moederbord die toch de Z87 chipset heeft. Verder heeft het de audio aansluitingen die ik nodig heb en genoeg USB poorten voor mijn randapparatuur.
Kingston HyperX 8 GB:
Hier heb ik het minst over nagedacht. Het is ook het goedkoopst om later nog uit te breiden en/of te vervangen. 8GB leek mij genoeg om even vooruit te gaan.
1600MHZ omdat er bij de specificaties van de CPU staat dat dat de max DDR3 snelheid is.
Als laatste is deze te vinden in de qvl van het moederbord dus zijn ze compattible.
Wat zijn jullie gedachten over de verschillende componenten? Hebben julie ervaring met deze set-up? Zijn er aanbevelingen die jullie zouden willen doen om dit systeem te verbeteren?