Advies voor cursus inleiding tot SQL

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 20:40
Ik wil graag de basisbeginselen van SQL leren. Ik heb wel wat ervaring met het bouwen van websites (als hobby, het heeft niets met mijn werk te maken), maar heb daarbij nooit zoveel data ter beschikking gehad dat ik me niet kon redden met text-bestanden en arrays.
Ik wil queries kunnen maken en interpreteren, controleren of de inhoud van kolommen voldoet aan wat je daarin verwacht te vinden en een idee hebben van wat er komt kijken bij het migreren van data uit de ene database naar een nieuwe.

Op de website van EXIN zag ik dat ze een examen Databases en SQL Foundation aanbieden, waarbij je na afronding een certificaat krijgt. Dat lijkt me wel wat, omdat ik dan iets concreets kan laten zien aan mijn huidige werkgever (of er in de rest van de wereld net zoveel waarde aan wordt gehecht is van minder belang).

De LOI biedt er een cursus voor aan (a €208,-). Nou is de kwaliteit van die cursussen niet altijd geweldig en ik vroeg me af of er een alternatieve (en wellicht ook goedkopere) manier is om te leren voor dat examen.
EXIN adviseert zelf als studiemateriaal Databases en SQL van T. de Rooij, maar de verschillende edities daarvan worden heel slecht beoordeeld door gebruikers.

Hebben jullie ideëen over studiemateriaal voor dit specifieke examen? (of ken je een ander examen/cursus over deze stof dat een soortgelijk papiertje oplevert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Begin gewoon eerst eens met een MySQL installatie en wat online tutorials? Dan weet je of je het leuk genoeg vind om er echt geld aan uit te geven.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:49
http://www.w3schools.com/...04d5fa2612f238abeebb8869c kan je al heel veel helpen ;-) Zeker een tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
W3schools is zacht uitgedrukt wel discutabel als leermiddel...

En ook hun sql quiz is weer van twijfelachtige kwaliteit, als ik dit krijg dan heb ik toch zoiets van tja...
14. Which SQL keyword is used to sort the result-set?

You answered:

ORDER
Wrong Answer!
Blijkbaar wilde ze niet 1 keyword hebben ook al vroegen ze er wel om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

W3Schools is geen leermethode tenzij je jezelf dingen bewust verkeerd of incompleet aan wil leren. Die site bestaat alleen nog bij gratie van het feit dat beginners denken dat W3S geaffiliëerd is met het W3C, wat dus niet zo is...

Voor inhoudelijk wat betere beginnersuitleg kun je beter kijken op http://www.sqlcourse.com/ en http://www.sqlcourse2.com/.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
Helemaal met NMe eens, je wilt eigenlijk niet van scratch gelijk duiken in de code zoals op w3s staat. Als je gaat werken met databases dan is het goed om je eerst in te lezen in wat relationele databases nou eigenlijk inhouden en hoe de database omgaat met data (files, logs, transacties etc.) en welke varianten er zijn en welke voor wat geschikt zijn + voor en nadelen tussen de varianten.

Heel vaak willen mensen zo snel mogelijk aan de code te beginnen, maar een goede fundering qua kennis zal altijd bijdragen op de lange termijn. Zie bijvoorbeeld vragen over query performance op forums verschijnen van mensen die al jaren met SQL bezig zijn en dan helemaal niet op de hoogte zijn hoe indexen werken.

Dus ik zou de volgende stappen hanteren:
1. Zoek uit welke database software je gaat gebruiken (MS SQL, Oracle, MySql, etc)
2. Koop vervolgens een goed boek, ikzelf ben werkzaam met MS SQL dus ben gewoon voor de officiële Microsoft boeken gegaan en ga gewoon eerst rustig je wat inlezen.
3. Als je merkt dat je het echt leuk vind om te doen dan kun je het altijd overwegen om je te gaan certificeren en wat meer geld ervoor uit te geven.

Ik weet dat heel veel mensen je zullen wijzen naar instanties die deze cursussen aanbieden, maar het is dan altijd maar de vraag of je waar voor je geld krijgt.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphandor
  • Laatst online: 16-09 20:40
Bedankt voor jullie reacties! Als ik op mijn werk met databases zou werken, dan kan het zowel Oracle als MS SQL zijn. Als ik er mee ga hobbyen, dan wordt het MySQL.

Op http://www.sqlcourse.com/ had ik al wat rondgeneusd, dat leek mij inderdaad ook een nuttige website. Goed om te weten dat ik het bij het rechte eind had :)

Ik vond nog een boek dat speciaal voor dit EXIN examen is geschreven, maar of het wat is... geen idee. Met de leerstof voor dat certificaat ben je niet gelijk een expert, volgens mij is het meer bedoeld als een goede basis (die LOI-cursus duurt ook maar 2 maanden).

Nja, ik moet nog maar even nadenken over hoe ik het ga aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
De open universiteit heeft ook een goede introductie in Relationele Databases. Die zou ik eerder overwegen dan het LOI.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sphandor schreef op zondag 09 februari 2014 @ 20:15:
Bedankt voor jullie reacties! Als ik op mijn werk met databases zou werken, dan kan het zowel Oracle als MS SQL zijn. Als ik er mee ga hobbyen, dan wordt het MySQL.

Op http://www.sqlcourse.com/ had ik al wat rondgeneusd, dat leek mij inderdaad ook een nuttige website. Goed om te weten dat ik het bij het rechte eind had :)

Ik vond nog een boek dat speciaal voor dit EXIN examen is geschreven, maar of het wat is... geen idee. Met de leerstof voor dat certificaat ben je niet gelijk een expert, volgens mij is het meer bedoeld als een goede basis (die LOI-cursus duurt ook maar 2 maanden).

Nja, ik moet nog maar even nadenken over hoe ik het ga aanpakken.
Oracle of MS SQL server kennis is een pre bij veel bedrijven. Als je kunt kiezen zou ik zelf voor Oracle gaan.
Sql leer je dan uit het boek voor de OCA certificering. Kun je zelfs examen in doen als je wilt. En van de Oracle site pluk je zo een VM met een Oracle DB om mee te prutsen. Ideaal :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
Sql voor dummies?

Van Oracle site kun je inderdaad software en database etc. Downloaden, gewoon beginnen en leren!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

The Eagle schreef op zondag 09 februari 2014 @ 22:45:
[...]

Als je kunt kiezen zou ik zelf voor Oracle gaan.
Dan is het voor een beginner IMO wel belangrijk om niet naar PL/SQL te kijken voordat hij de basis van het "gewone" SQL onder de knie heeft. Ik heb zelf te lang niet met Oracle gewerkt om te weten wat daar goeie leermethoden voor zijn, maar een methode die zich al te vroeg op de Oracle-specifieke toevoegingen richt lijkt me niet handig voor een beginner. :)

Likewise voor alle andere vendor-specifieke toevoegingen op andere dialecten trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door NMe op 10-02-2014 10:45 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beetje laat misschie, maar deze site is ook wel fijn: http://sqlzoo.net
Pagina: 1