• Cambach
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02-2024
Dag allen,

Ik heb vorig jaar een Dell XPS l521x aangekocht via Vraag & Aanbod op Tweakers. Alles werkte prima alhoewel ik eens in de twee weken ongeveer een BSOD had. De melding die kwam was vaak "0x3b".

Gebeurde voornamelijk als ik in Firefox zat en er gebruik werd gemaakt van flash player. Las daarnaast op internet dat het waarschijnlijk een driverprobleem was. Videokaart drivers opnieuw geïnstalleerd (schone installatie) en daarnaast alles ge-update. Windows update, browser, flash player etc. Probleem hield echter aan en gebeurde steeds vaker (meerdere keren per dag) dus toen besloten om Windows 7 opnieuw te installeren.

Na installatie werkt het systeem weer een stuk stabieler alleen heb ik nu een BSOD gekregen met de melding "memory_management". De "0x3b" melding is dus weg. Na gegoogle las ik het advies om memtest86+ te draaien. Het resultaat is hieronder te zien.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2m45bp5.jpg

Iemand advies? Zijn er nog andere tests waarmee ik bepaalde zaken kan uitsluiten? Heb verder geen garantie meer (heb 'm in een winkel gekocht).

Daarnaast kwam ik afgelopen achter een ander vreemd probleem en dat is als ik m'n laptop optil dat het beeldscherm soms gaat flikkeren. Dit gebeurt voornamelijk als ik 'm kantel naar achteren toe en dus laat steunen op de achterkant van de laptop. Wellicht is er een connectie tussen de BSOD en dit probleem?

UPDATE
Zojuist tweede BSOD ontvangen na herinstallatie, melding:
Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: a
BCP1: FFFFFA801C3B7010
BCP2: 0000000000000002
BCP3: 0000000000000001
BCP4: FFFFF80002B3ACB6
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1
Alvast bedankt.

[ Voor 26% gewijzigd door Cambach op 07-02-2014 22:24 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51

Nemesizz

Untouchable

Met zoveel errors kun je wel concluderen dat er toch wat mis is met het geheugen.
Als het goed is zitten er 2 modules in (2x 4GB if I'm correct), haal er eens 1 uit en draai dan nog eens memtest. Als je daar weer errors krijgt wissel je het geheugen om (ene eruit, andere er weer in) en draai je de test nog eens.

Dat het scherm flikkert als je de laptop optilt heeft eerder te maken dat er ergens een los contactje zit dan met een geheugen probleem.

• Cambach
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02-2024
Klopt, bedankt voor het advies in ieder geval. Heb inmiddels contact opgenomen met de verkoper welke het probleem zal verhelpen.