Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[LEGAL] Auteursrechten geschreven programma

Pagina: 1
Acties:
  • 731 views

Verwijderd

Topicstarter
(deleted)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2014 13:10 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je kan geen rechten behouden die al van iemand anders zijn en je geeft zelf al aan dat je het begin van het project in loondienst gemaakt hebt. Ik weet niks van Belgisch recht maar het lijkt me niet dat je ineens alle rechten op een project krijgt omdat je er toevallig als laatste aan gewerkt hebt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Jurist opzoeken.
Dit soort zaken vereist een uitgebreid onderzoek omdat :
- In basis de opdrachtgever niet plotseling geschaad mag worden (en dat kan je wel doen als je het simpele auteursrecht krijgt, dan kan je hun aanklagen omdat hun het gebruiken)
- In basis jij niet geschaad moet worden als jij een andere klant voor het pakket hebt gevonden.

Dit gaat ergens een middenweg opleveren, maar waar die middenweg ligt na 2 jaar is een kwestie van uitzoeken en onderhandelen tussen de partijen.
Dat kan je niet even op een forum navragen, het is compleet afhankelijk van de aard van de werkzaamheden en de tijdsperiode waarin deze plaatsvonden.

IANAL en volgens NL-recht :
In wezen is de basis van hun (want onbetaalde stage en daar geldt : mits geen vastlegging liggen alle rechten bij de stage-gever)
Dan gok ik dat het studentenjob gedeelte ook nog van hun is (want vanuit opdrachtgever gevraagd en niets additioneel geregeld)
En dan kom je bij het moeilijke stuk uit : Het in opdracht (als zelfstandige) gedeelte, als dat enkel onderhoud in het systeem waarvan de rechten bij de opdrachtgever liggen was, dan heb jij geen auteursrecht want het was enkel onderhoud en er is niets contractueel geregeld. (simpel voorbeeld : Als ik onderhoud doe in windows dan krijg ik ook geen auteursrecht op windows).

In wezen is het begin het belangrijkste, als daar de rechten bij de opdrachtgever liggen dan zijn de vervolgdingen ook allemaal binnen het raamwerk van rechten bij de opdrachtgever gedaan en dan had je dat expliciet moeten afsplitsen anders blijven dezelfde rechten gelden.

Maar zoals ik al zei : Jurist erbij betrekken, wellicht heb je ergens een "nieuw product" gecreeerd wat het buiten de rechten van je stage kan tillen waardoor je toch weer rechten hebt.
Maar dat vereist nauwkeurig uitzoekwerk en onderhandelingen.

Verwijderd

Topicstarter
(deleted)

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2014 13:12 ]

Verwijderd

Ik ben geen jurist en het is al een aantal jaar geleden dat ik het vak Informaticarecht moest volgen maar ik wil toch even verwijzen naar de wet behoudende omzetting in Belgisch recht van de Europese richtlijn van 14 mei 1991 betreffende de rechtsbescherming van computerprogramma's, Art. 3:
Tenzij bij overeenkomst of statutair anders is bepaald, wordt alleen de werkgever geacht verkrijger te zijn van de vermogensrechten met betrekking tot <computerprogramma>'<s> die zijn gemaakt door een of meer werknemers of beambten bij de uitoefening van hun taken of in opdracht van hun werkgever.
en Art. 5, item c welke verder ingaat op welke vermogensrechten:
elke vorm van distributie, met inbegrip van het verhuren en uitlenen, van een oorspronkelijk computerprogramma of kopieën daarvan onder het publiek. De eerste verkoop in de Europese Unie van een kopie van een programma door de rechthebbende of met diens toestemming leidt tot uitputting van het recht om controle uit te oefenen op de distributie van die kopie in de Europese Unie, met uitzondering van het recht om controle uit te oefenen op het verder verhuren en het uitlenen van het programma of een kopie daarvan.
Edit: Mmm, ik realiseer me net dat ik enkel bevestig waar je zelf ook al was achter gekomen. Jurist opzoeken en negeer mij gerust.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2014 16:13 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

jaspers.t, als je om wat voor reden dan ook je replies gaat "deleten", dan is er geen touw meer aan vast te knopen. Dan maar dicht.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.