Om een goed besluit te kunnen maken, zul je eerst moeten weten wat de verschillen tussen Photoshop en Lightroom (officieel Photoshop Lightroom) zijn.
Lightroom wordt voornamelijk gebruikt foto's mee te beheren en te bewerken. Photoshop wordt exclusief gebruikt om foto's mee te bewerken. Het belangrijkste verschil tussen beide programma's is dat Photoshop op een compleet andere manier met jouw foto's omgaat dan Lightroom.
Het bewerken in Lightroom werkt door middel van Parametric Image Editing (PIE). Dit klinkt heel ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel simpel. Elke bewerking (belichting, contrast, etc.) die je op de foto uitvoert, wordt opgeslagen als een 'instructie'. Lightroom verwerkt deze instructies in de meest optimale volgorde en past ze toe op het RAW bestand. Dit gebeurt door middel van een
RAW processor waarmee een pixel-afbeelding gerenderd wordt.
Photoshop is een
pixel editor, een programma waarmee je pixels bewerkt. Je werkt dus niet met een set van instructies, maar je kunt met de gereedschappen van Photoshop rechtstreeks de pixels van jouw foto aanpassen. Aangezien jouw foto's zijn opgebouwd uit pixels (gekleurde puntjes), geeft deze manier van bewerken dus ultieme vrijheid. De belangrijkste vraag is echter of jij die vrijheid nodig hebt. Het is belangrijk om te weten dat je sommige taken, zoals het combineren van twee foto's, alleen kunt uitvoeren in een pixel editor zoals Photoshop.
Eén ding staat echter vast, voordat je met een pixel editor zoals Photoshop aan de slag kunt, zul je eerst je RAW bestanden moeten verwerken met een RAW processor. De RAW processor werkt met de originele sensordata en niet met gerenderde pixels, daarom is het voor de kwaliteit van jouw foto het beste om zoveel mogelijk bewerkingen door de RAW processor uit te laten voeren. Het aanpassen van o.a. de kleuren en de belichting kun je dus het beste in Lightroom doen, waarbij je Photoshop dus vervolgens kunt gebruiken voor zaken die je niet in Lightroom kunt doen.
De RAW processor in Lightroom is gebouwd op het programma 'Adobe Camera RAW'. Dit programma wordt ook bij Photoshop geleverd, en je kunt hiermee exact dezelfde dingen doen die je in de Develop module van Lightroom kunt doen. Wanneer je de beheermodule van Lightroom niet nodig hebt, zou je dus voldoende kunnen hebben aan Adobe Photoshop + Adobe Camera RAW. Voor het beheren van je bestanden zou je eventueel Adobe Bridge kunnen gebruiken, een programma dat eveneens bij Photoshop wordt geleverd.
Wat is wijsheid? Dat hangt er vanaf wat jij met je foto's doet. Mijn werk bestaat voornamelijk uit complexe fotomontages zoals
deze waarbij bijna al het werk in een pixel editor (Photoshop) gebeurt. Ik heb wel gebruikt gemaakt van Lightroom, maar ik wil nu overstappen naar Bridge + Camera RAW + Photoshop omdat ik met kleine aantallen foto's werk waarbij de
catalog (database) van Lightroom voor mij geen meerwaarde biedt.
Wanneer je met grote hoeveelheden foto's werkt en geen bewerkingen op pixelniveau hoeft uit te voeren, ben je met een pakket als Lightroom het beste af en biedt Photoshop voor jou geen meerwaarde.