Ziggo/Cisco EPC3925 Defect??

Pagina: 1
Acties:

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 11:22
Mijn ouders hebben een cisco EPC3925 router/modem van Ziggo, welke de laatste tijd zacht gezegd niet geheel perfect werkt.

Het probleem is als volgt: Verbinding met de router is op alle aangesloten apparaten prima in orde, snelheden zijn goed en er valt niets te klagen. Tot de router er om de 10 à 15 minuten plots geen zin meer in heeft (soms aanzienlijk langer). Verbinding met het netwerk zou er nog wel zijn, maar de meeste connecties eindigen in een time-out of zijn onbruikbaar. De router zelf is ook niet meer benaderbaar via de web-interface of überhaupt pingbaar. Na een minuut of twee lijkt te router echter weer uit plots te zijn wakker geworden en werkt alles opnieuw, zoals je mag verwachten, naar behoren.

Op de router zijn gewoonlijk te volgende apparaten actief:
  • 5 laptops
  • 5 telefoons
  • NAS
  • Squeezebox + Squeezebox controller
  • Popcorn Hour
Het volgende heb ik ondernomen om het op te lossen:
  1. Soft reset
  2. Hard reset en terug naar de fabrieksinstellingen
  3. Alle apparaten ontkoppelen
Zonder enig succes...

Het probleem is lastig te testen omdat elke stap, die ik meerdere malen ondernomen heb, eerst in een goed werkend netwerk lijkt te resulteren tot het probleem zich plots na onbepaalde tijd opnieuw voordoet. Het is ook een verschrikkelijke router die naast een kale log en een DHCP tabel nul informatie geeft.

Omdat de rest van het gezin lichte gebruikers zijn met weinig computerkennis geven ze een slecht beeld van het probleem in mijn afwezigheid. Ik heb de indruk dat het probleem zich vooral en in zwaardere mate voordoet als ik thuis ben, maar dat ook in mijn afwezigheid er duidelijk elk half uur last is van het "ontzettend langzaam laden van websites en het stoppen van videostreams", aldus de rest van het gezin.

Mijn vermoeden was in eerste instantie dat de bandbreedte/router niet toereikend was voor mijn torrentjes. Er zou namelijk ook zomaar een verband kunnen zijn tussen het probleem dat zich sinds kort voordoet en de nieuwe laptop die ik een maand geleden in gebruik genomen heb. Maar met een vlugge blik om mijn client (Tixati) blijken er maar twee torrents geseed te worden en is er een maximum van 55 lijntjes per torrent ingesteld; niet echt een schokkende belasting voor een hedendaagse router. Naja, toch ook maar geen bittorrent meer dan. Helaas ook zonder resultaat. Met mijn firewall (PrivateFirewall) flink dichtgeschroefd blijkt ook uit Microsoft Network Monitor, dat er vrij weinig gaande is wat betreft netwerkverkeer. Ook is de netwerkkaart uit mijn nieuwe laptop niet bepaald excotisch (Intel AC 7260), dus daar zou ik ook geen problemen van mogen verwachten. Bovendien ervaar ik in mijn eigen appartement, op school en andere locaties waar ik kom geen problemen.

Ik raak nu inmiddels aardig geïrriteerd door dit probleem, wat voornamelijk komt doordat ik niet in staat ben een duidelijk oorzaak aan te wijzen. Het onbetrouwbare verhaal van de rest van het gezin, doet me vermoeden dat de router, hoewel misschien niet optimaal, in ieder geval vele malen beter functioneert en bruikbaar is in mijn afwezigheid.
Anderzijds ervaar ik elders met mijn laptop geen problemen en kan ik ook niets ontdekken, waardoor mijn laptop mogelijk hiervan de oorzaak zou kunnen zijn. Hoewel ik het netwerk zwaarder belast dan de rest, zou dit geen probleem mogen vormen.

Een goed advies wat voor stappen ik nu nog kan ondernemen is zeker welkom! Op het moment loop ik het liefst naar de winkel voor een nieuwe router en vergeet ik dat ding van Ziggo geheel.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Bridge-mode kán een oplossing zijn, maar weet je zeker dat de rest van de apparatuur geen torrents/andere meuk draait? En wat gebeurt er bedraad? Volgens mij heb je alleen draadloze tests? Andere kanalen geprobeert? Hoe ziet het spectrum er überhaupt uit?

Lastig, maar je zult stap voor stap moeten testen.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

Ik heb eenzelfde modem/router bij Ziggo. De ingebouwde router is inderdaad huilen met de pet op. Als ik jou was zou ik hem in bridgemodus laten zetten via de klantenservice en er een eigen router aan vast knopen.

• DEVoTi0N
De verbinding zelf vormt geen probleem. Bedraad en wireless doet het probleem zich voor. Ik heb nu een oude WRT54G v2 uitgerust met DD-WRT onder een laag stof vandaan gehaald op zolder. Ik heb deze achter de ECP3925 gehangen en vervolgens zelf de routing laten doen. Niet echt een ideaal netwerk, maar het idee was als volgt:
Alle apparaten zijn verbonden met de WRT54G, die een veel beter overzicht biedt, wat er nu daadwerkelijk gaande is. Op het moment dat er zich een probleem voordoet, kan ik kijken of de WRT54G dit probleem ook ervaart en zo ja, wat dit probleem veroorzaakt.

Nu heb ik hem sinds gisterenavond zo draaien, maar heb nog niet volledig het inzich gekregen dat ik wilde. Het probleem doet zich nog steeds voor. De WRT54G toont ongeveer ten alle tijden 10 actieve apparaten (stuk of 15 in totaal), die gezamelijk goed zijn voor 500 tot 1000 connecties. Dit is niet heel weinig, maar gezien het aantal apparaten en acceptabele belasting, neem ik aan.
Wat wel opvalt is dat mijn eigen laptop de neiging heeft om af en toe van 100-150 connecties naar 300-600 connecties te schieten voor korte duur. Een vrij hoge waarde lijkt mij, maar ik heb de veroorzaker hiervan niet kunnen vinden.
Wat verder opvalt is, hoewel het natuurlijk een oud beestje is, de WRT54G het ook heel erg zwaar lijkt te hebben, wanneer het probleem zich voordoet. De statuspagina laat eenmaal geladen (wat op dat moment een tijdje kan duren...) een erg zware load zien. Het aantal connecties komt echter nooit boven de 1000 uit, terwijl de router aanzienlijk meer aan zou moeten kunnen.

Waar ik ook nog niet in geslaagd ben, is om stapsgewijs apparaten los te koppelen en het probleem tot een enkel apparaat terug te brengen. Hoewel ik weet dat het probleem zich voornamelijk voordoet als ik thuis ben en ook wanneer de rest bijvoorbeeld al lang naar bed is, was ik gisteren toch even verbaast. Toen het probleem zich opnieuw voordeed, moest ik toch even naar boven gelopen om te checken of mijn laptop toch écht wel uitstond, wat het geval was.
Het is ook lastig om te eisen dat niemand gebruik maakt van het netwerk/internet, wat hier voor werk/studie echt een must is, terwijl het probleem zich soms ook enkele uren zich niet duidelijk voordoet.

Het netwerk lijkt toch echt een te zware belasting voor de router, maar ik heb geen idee wat of wie deze belasting nu veroorzaakt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

500 tot 1000 connecties is nogal extreem, dat zou ik van 10 apparaten absoluut niet verwachten tenzij meerdere bezig zijn met zware downloads tegelijk. Verbaast me weinig dat consumentenappartuur hiervan op tilt slaat. 500 connections continu vraagt om SME-grade hardware :o

Ik zou eens nagaan waar die connections vandaan komen en limieten instellen, iig in downloadprogramma's. Meer dan 15 connections ga je pas merken >120Mbps, heb boven de 20 connections geen enkel voordeel gezien bij mijn huidige 200Mbps.

Dingen als Google Maps gooien kortstondig veel connections eruit, maar dat stopt zodra het geladen is. Ik verdenk daarom bovenal je downloadsoftware.

Oslik blyat! Oslik!

• DEVoTi0N
Netwerken is absoluut niet mijn ding, maar ik was in de veronderstelling dat een dergelijk aantal connecties nog wel in orde was. De WRT54G heb ik voorheen ook draaiende gehad in mijn studentenhuis, waar alleen maar downloadende studenten zitten. Daarnaast is het vervelende, dat er op dit moment ook helemaal geen p2p clients openstaan...

Een snelle greep uit het het overzicht van DD-WRT tijdens een piekmoment. Er zijn nu vrij weinig apparaten actief, maar het probleem doet zich wel voor.

Host NameIP AddressMAC AddressConn. CountRatio [4096]
Laptop broertje192.168.1.103 xx:xx:xx:xx:C4:F0
28
1%
Laptop zusje192.168.1.131xx:xx:xx:xx:4F:DC
20
0%
Laptop ikke192.168.1.112xx:xx:xx:xx:03:A7
500
12%
Android tel. #1192.168.1.108xx:xx:xx:xx:E4:B4
119
3%
Iphone #1192.168.1.142xx:xx:xx:xx:FD:57
15
0%
Laptop vaders192.168.1.109xx:xx:xx:xx:51:A4
86
2%
Squeezebox192.168.1.138xx:xx:xx:xx:D8:F2
3
0%

Zoals je kan zien, staan er op dit moment vrij veel verbindingen open op mijn laptop en is de router belasting ook 100%. Ik heb echter op mijn eigen laptop niets openstaan, de laptop is gloedjenieuw en verzekerd vrij van troep. Een screenshot op hetzelfde moment van TCPView (wat in principe niet veel meer is dan een netstat in een mooi jasje) is hieronder weergeven.

Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/11vo5xd.jpg

Zoals ik al aangaf ben ik absoluut geen netwerkpro en heb ik er ook moeite mee om aan te wijzen welk proces/service zorgt voor het aantal verbindingen. Er lijkt namelijk niet een specifieke veroorzaker te zijn. Ik heb nu al een andere firewall geïnstalleerd, maar het lijkt geen verschil te maken...
Opvallend is ook trouwens de android telefoon met zijn 119 connecties :P

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
500 connections is voor de gemiddelde consumentenrouter met z'n miniscule routing table vaak al een flinke kluif hoor. Om dat probleem op zijn minst uit te sluiten zou ik je aan willen raden om je torrent software een globale connectionlimiet mee te geven van 100-200 en dan nog eens te monitoren over een significant tijdsbestek om te kijken of het probleem op blijft treden.

• DEVoTi0N
Nogmaals voor de duidelijkheid en zoals ook zichtbaar in het screenshot. Er is geen enkele p2p client actief ondanks het hoge aantal connecties. Eventueel zou je nog verwachten dat de pc geïnfecteerd is, maar de laptop heeft een verse windows 8.1 install en ik heb al de gewoonlijk anti-troep pakketten gedraaid zonder enige aanwijzing dat er iets mis zou zijn...

• Miyamoto
  • Laatst online: 22:30
En wat gebeurt er als je een bijv. Ubuntu liveCD gebruikt?

• DEVoTi0N
Miyamoto schreef op zondag 09 februari 2014 @ 16:56:
En wat gebeurt er als je een bijv. Ubuntu liveCD gebruikt?
Creatieve oplossing! Ik ga nu eerst even een usb-stickje zoeken.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

Onthoud dat je in deze opstelling een router achter een router hebt. Dat is sowieso al niet geheel ideaal, naast het feit dat je het probleem hiermee nooit gaat verhelpen aangezien het verkeer nog steeds via de router in de modem loopt.
De oplossing zoals je hem nu hebt zou kunnen werken, maar dan moet je 1200 bellen en de modem in bridge laten zetten. In bridge-modus is het enkel een modem en is de routerfunctie geheel uit. Vanzelfsprekend dat het probleem met de connecties dan ook weg is, ervan uitgaande dat je een beetje kwaliteit router eraan geknoopt hebt. ;)

• nooberke
  • Laatst online: 22:29
DEVoTi0N schreef op zondag 09 februari 2014 @ 16:54:
Nogmaals voor de duidelijkheid en zoals ook zichtbaar in het screenshot. Er is geen enkele p2p client actief ondanks het hoge aantal connecties. Eventueel zou je nog verwachten dat de pc geïnfecteerd is, maar de laptop heeft een verse windows 8.1 install en ik heb al de gewoonlijk anti-troep pakketten gedraaid zonder enige aanwijzing dat er iets mis zou zijn...
BT Sync is ook een p2p client naar mijn weten?

Ik zou adviseren om een fatsoenlijke router aan te schaffen en de Cisco in bridge modus te laten zetten, in een netwerk met zaken als een NAS/mediaplayer wil je gewoon niet gaan lopen rotzooien met zo'n standaard apparaat. Uiteraard lost dit geen overdaad aan connecties op ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DEVoTi0N schreef op zondag 09 februari 2014 @ 16:42:
[...]

Een snelle greep uit het het overzicht van DD-WRT tijdens een piekmoment. Er zijn nu vrij weinig apparaten actief, maar het probleem doet zich wel voor.

Host NameIP AddressMAC AddressConn. CountRatio \[4096]
Laptop broertje192.168.1.103 xx:xx:xx:xx:C4:F0
28
1%
Laptop zusje192.168.1.131xx:xx:xx:xx:4F:DC
20
0%
Laptop ikke192.168.1.112xx:xx:xx:xx:03:A7
500
12%
Android tel. #1192.168.1.108xx:xx:xx:xx:E4:B4
119
3%
Iphone #1192.168.1.142xx:xx:xx:xx:FD:57
15
0%
Laptop vaders192.168.1.109xx:xx:xx:xx:51:A4
86
2%
Squeezebox192.168.1.138xx:xx:xx:xx:D8:F2
3
0%

Zoals je kan zien, staan er op dit moment vrij veel verbindingen open op mijn laptop en is de router belasting ook 100%. Ik heb echter op mijn eigen laptop niets openstaan, de laptop is gloedjenieuw en verzekerd vrij van troep. Een screenshot op hetzelfde moment van TCPView (wat in principe niet veel meer is dan een netstat in een mooi jasje) is hieronder weergeven.

[afbeelding]

Zoals ik al aangaf ben ik absoluut geen netwerkpro en heb ik er ook moeite mee om aan te wijzen welk proces/service zorgt voor het aantal verbindingen. Er lijkt namelijk niet een specifieke veroorzaker te zijn. Ik heb nu al een andere firewall geïnstalleerd, maar het lijkt geen verschil te maken...
Dat screenshotje toont in geen velden of wegen 500 connections, geen wonder dat je daar niet in ziet wat het probleem is. Buiten dat het vermakeljik is om te zien dat je Netflix kijkt kunnen we daar niet veel uit halen :P

Allicht handig dit soort info voortaan als platte text te posten, of iig als lossless compressed plaatjes. Grote hoeveelheden text in .jpg proberen te ontcijferen is pijnlijk...
Opvallend is ook trouwens de android telefoon met zijn 119 connecties :P
Ander manier van aanpak dan:

Trek die PC los en kijk of het probleem zich nog steeds voordoet. Zo ja heeft aantal connections er overduidelijk niets mee te maken en is PC vrijgesproken. Zo nee omdraaien, alleen PC aangesloten en dan nogmaals zien wat er gebeurt Als het nu niet meer gebeurt gaat het duidelijk over totaal aantal connections, gebeurt het nu nog steeds, dan is het PC-specifiek.

Dan is het moment gekomen om die nieuwe firewall van je eens z'n kost te laten verdienen. Begin met een deny-all rule, vervolgens een voor een uitzonderingen maken en kijken wat er gebeurt. Op gegeven moment heb je de schuldige te pakken en kun je op basis van wat het is besluiten wat ermee moet gebeuren.

Oslik blyat! Oslik!

• DEVoTi0N
Ik ben enige tijd in het buitenland geweest, maar heb me na terugkomst nogmaals over het probleem gebogen. Mijn laptop blijkt in dit geval toch helaas wel de schuldige te zijn. De laptop (Lenovo Thinkpad Yoga S1) komt met een programma van Lenovo genaamd "storage connector", die weet ik veel wat op de achtergrond doet. Het programma "c:/program files/LenovoEMC/StorageConnector/Discovery.exe" slaat echter regelmatig op hol en voert zijn eigen DDOS uit op mijn router. Ik heb het daarnet nog even opgezocht en het blijkt een erkend probleem te zijn bij meerdere gebruikers.
Pagina: 1