We hebben eigenlijk te weinig informatie om een goed advies te geven. Op welke resolutie speel je, wat heb je al, wat voor games wil je spelen, etcetera.
Bottom line: als je het geld hebt is een enkele kaart doorgaans de betere keuze. SLI/CF wordt ook duurder doordat niet alle moederborden het ondersteunen en die ondersteuning (zeker met SLI) voor een meerprijs zorgt. Die moet je meerekenen. Ook het stroomverbruik is van belang, dat ligt altijd wat hoger met 2 gpu's ipv 1 voor een gelijke prestatie. Het verschil in kosten stroomverbruik tussen Nvidia en AMD zou ik negeren, dat is te klein om de keuze op te baseren. Belangrijk is dat stroomverbruik gelijk staat aan warmte, en in geval van SLI/CF is dat relevant en iets om rekening mee te houden mbt koeling. Ook moet je natuurlijk een dikkere voeding hebben. Vaak wordt de bovenste kaart een graad of 5-10 warmer en dat kan ook de performance weer wat drukken bij een slechte airflow of matige koeling.
Wel is het zo, en dat is één reden dat mensen soms voor SLI/CF kiezen, dat je met de kaarten in het mid-range prijssegment (zeg 160-240 euro) een veel betere prijs-prestatie verhouding krijgt. Zie ook mijn setup, destijds 2x GTX 660 voor de prijs van een 680 maar wel met aanzienlijk hogere performance. Zelfs als je de SLI chip meerekent. Enige tegenvaller voor mij persoonlijk was hogere geluidsproductie (je hoort het verschil best goed, ook al zijn de kaarten identiek en blazen ze even hard als bij single gpu). Andere reden dat SLI/CF interessant is, is met het oog op de toekomst. Nu een dikke gpu en er later een bijprikken wanneer dat nodig lijkt.
Met jouw budget is de 2x midrange SLI/CF optie een mogelijkheid, maar waarschijnlijk dus niet de beste. Als ik jou was, zou ik echt de keuze baseren op rauwe performance, dus benchmarks kijken en niet teveel af gaan op onderbuik gevoel of loze applicaties als een Geforce Experience - dat kun je allemaal zelf ook gewoon in de driver namelijk en kost enkele minuten.
i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG