2 GPU vragen waar ik mee zit.

Pagina: 1
Acties:

• EierKoek
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-10-2025
de eerste is de al oude vraag: Nvidia of ATI.
heb zelf altijd Nvidia gehad en met het nieuwe experience blijf ik er denkk ik ook bij.
maar ik hoor dat de ATI betere framerate hebben. wat naast AA mijn belangrijkste critirium is bij games.
jullie gedachtes??
de tweede is: zal ik voor 1 sterke grafische kaart gaan, of 2 wat zwakkere voor dezelfde prijs (+- 350,-) en dan in sli of crossfire??
hoor het graag (met argumenten ;) )

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ati bestaat niet meer, al jaren, tis nu AMD. Ik verbaas me echt nog dat er nogsteeds mensen zijn die het Ati noemen... EA wordt toch ook niet Electronic Arts genoemd?

Enfin, het ligt vooral aan de spellen die je speelt. Momenteel heeft AMD wel de prijs-prestatiekroon op hun hoofd in alle gebieden. Een R9 280x is een hele leuke kaart voor rond de 275. Een R9 290 reference zit rond de 350, maar maakt een takkeherrie.

2 mindere kaarten in CF kan wel, maar is niet altijd even slim. Grootste probleem is dat je dan zit met maar 2GB VRAM, wat ik een beetje zonde vind om nu nog te kopen met zo'n budget.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Als je liever nvidia hebt kun je het beste voor de gtx770 gaan de rest is al genoemd. Voor 1080p is 2gb nog wel voldoende voor de komende jaren maar gpu power kun je wel te kort komen.
De ASUS GTX770-DC2OC-2GD5 heeft de betere prijs prestatie verhouding rond de 275 euro.
http://www.anandtech.com/bench/product/1037?vs=1041 is gelijk aan de 280x alleen verbruikt wat minder.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2014 17:30 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou dat niet durven te zeggen hoor, dat 2GB genoeg is voor de komende jaren... de hop van 1GB naar 2GB ging ook vrij plotseling namelijk.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Als het zo ver is zijn er wee betere kaarten die dan ook echt gebruik van kunnen maken. De meeste games zitten nog maar rond de 1200mb geheugen gebruik en een 10 tal games zit rond de 1500 mb en een paar games op 1800MB. Ik verwacht geen games die op 1080p de komende jaren meer dan 2 gb gaan vragen. Heb je een hogere resolutie dan word het een ander verhaal. Ik zelf zit in de zwaarste games op 2100-2600 mb en dat zijn maar 2 games die op dit moment bestaan op 2560x1080. Skyrim met 112 mods 8XMSAA en battlefield 4 met 4xAA met 135% reolution scale.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2014 17:37 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:13
Ik zit hier op 1080p met BF4, Skyrim, Crysis3 al over de 2GB heen. 2Gb is echt de bottleneck van de gtx770

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
De AMD 7950 en beter heeft al 3GB en kan daar ook effectief wat mee. Een langzame kaart met veel geheugen heeft helemaal geen baat bij veel geheugen, doordat de GPU en/of de bus het niet kan bijbenen (mocht een game al dat geheugen al nodig hebben). Met een 7950 of beter zit je de eerste tijd wel goed.

SLI/Crossfire is niet slim, vaak problemen en micro stuttering en vraagt veel meer power(watt) en wordt warmer.

EDIT: Wat zijn de rest van je specificaties, want op een 486 CPU en 250watt voeding heeft het geen zin om een snelle videokaart erin te zetten (als dat in dit geval al zou passen :+ )

De vraag AMD of Nvidia kan je heel goed zelf uitzoeken door de kaarten in benchmarks van bekende sites te vergelijken.

[ Voor 27% gewijzigd door ToFast op 07-02-2014 19:04 ]

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 22:05
Met CF heb je minimaal een 750 watt voeding nodig en dan wil je ook nog een beetje kwaliteit dus reken 110-150 euro extra. Als je die al hebt geen probleem natuurlijk, maar hou daar dus rekening mee. Ik heb 2 MSI R9 280's in CF, maar eigenlijk alleen voor Scrypt minen, want als ik BF4 speel, zet ik CF zelfs gewoon uit. Spel draait dan tussen 55 en 70FPS op 1080p@144Hz - Ultra settings maxed out. Om wat extra fps te krijgen zet ik een paar settings op High en draait ik tussen 65 en 80fps. Meer dan uitstekend dus.

Dus wil je bang4bucks zou ik voor een enkele R9 280x gaan, zeker nu Radeon's bijvoorbeeld ook mantle support hebben (niet dat ik veel verschil merkte overigens maar wie weet voor de toekomst :)

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
We hebben eigenlijk te weinig informatie om een goed advies te geven. Op welke resolutie speel je, wat heb je al, wat voor games wil je spelen, etcetera.

Bottom line: als je het geld hebt is een enkele kaart doorgaans de betere keuze. SLI/CF wordt ook duurder doordat niet alle moederborden het ondersteunen en die ondersteuning (zeker met SLI) voor een meerprijs zorgt. Die moet je meerekenen. Ook het stroomverbruik is van belang, dat ligt altijd wat hoger met 2 gpu's ipv 1 voor een gelijke prestatie. Het verschil in kosten stroomverbruik tussen Nvidia en AMD zou ik negeren, dat is te klein om de keuze op te baseren. Belangrijk is dat stroomverbruik gelijk staat aan warmte, en in geval van SLI/CF is dat relevant en iets om rekening mee te houden mbt koeling. Ook moet je natuurlijk een dikkere voeding hebben. Vaak wordt de bovenste kaart een graad of 5-10 warmer en dat kan ook de performance weer wat drukken bij een slechte airflow of matige koeling.

Wel is het zo, en dat is één reden dat mensen soms voor SLI/CF kiezen, dat je met de kaarten in het mid-range prijssegment (zeg 160-240 euro) een veel betere prijs-prestatie verhouding krijgt. Zie ook mijn setup, destijds 2x GTX 660 voor de prijs van een 680 maar wel met aanzienlijk hogere performance. Zelfs als je de SLI chip meerekent. Enige tegenvaller voor mij persoonlijk was hogere geluidsproductie (je hoort het verschil best goed, ook al zijn de kaarten identiek en blazen ze even hard als bij single gpu). Andere reden dat SLI/CF interessant is, is met het oog op de toekomst. Nu een dikke gpu en er later een bijprikken wanneer dat nodig lijkt.

Met jouw budget is de 2x midrange SLI/CF optie een mogelijkheid, maar waarschijnlijk dus niet de beste. Als ik jou was, zou ik echt de keuze baseren op rauwe performance, dus benchmarks kijken en niet teveel af gaan op onderbuik gevoel of loze applicaties als een Geforce Experience - dat kun je allemaal zelf ook gewoon in de driver namelijk en kost enkele minuten.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Domus schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 19:57:...
..MSI R9 280's in CF, maar eigenlijk alleen voor Scrypt minen, want als ik BF4 speel, zet ik CF zelfs gewoon uit....
CF aan voor mining :+ ? Denk dat je beter af bent zonder en optimalisaties per kaart instelt.

• EierKoek
Bedankt voor alle reacties!!
ik ben een beetje aan het kijken voor een nieuwe PC. had al een GTX770 met 4g geheugen op het oog.
had nu deze combi gemaakt maar zie ook dat de grafische kaart niet meer verkrijgbaar(??) is. verder is het alleen nog kijken. me huidige pc werkt nog wel maar begint kuren te krijgen (heb bijvoorbeeld al heel lang dat hij niet opnieuw kan opstarten, gaat uit, blijft draaien maar gaat niet meer aan. moet dan 2 keer ofzo uit forceren en weer aanzetten. denk een bios probleem maar daar wil ik nie aan beginnen met updaten enzo. als ik windows opnieuw moet installeren naam ik liever een hele nieuwe PC. ook sinds me huidige kast kapot is. gebruik nu de resetknop als power knop :P
dit is wat ik nu op het ook had al is het wat duur geworden dus miss dat ik nog wat dingen goedkoper neem.
http://www.alternate.nl/h...5b05975aeeaa8fd4cdbad805f

Verwijderd

EierKoek schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:47:
als ik windows opnieuw moet installeren naam ik liever een hele nieuwe PC. ook sinds me huidige kast kapot is. gebruik nu de resetknop als power knop :P
Klinkt toch een beetje als: "De asbak van mijn Jaguar zit vol, dus ik koop maar een nieuwe". >:) :X

• !mark
  • Laatst online: 18:13
Windows installeren duurt maar een half uur maximaal, 10 minuten met SSD

• timmie271
  • Laatst online: 25-02 21:48
Gtx770 4gb niet nemen. Volgens heel veel tweakers heeft de kaart te weinig geheugenbus om het aan te sturen, waardoor je dan beter af bent met 2gb wat wel goed aangestuurd kan worden.

Gamertag: timmie271

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-02 14:06
!mark schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 22:30:
Windows installeren duurt maar een half uur maximaal, 10 minuten met SSD
Ik heb er echt een rot hekel aan het herinstalleren van windows....

Instaleren zelf kost niet zo gek lang, 20 minuten op een ssd, maar de drivers en updates.... Dat kost uren :/
Dan nog wat dingen customizen en settings toepassen.

Maar, dat probleem heb je ook bij een hele nieuwe pc ;)

Verwijderd

EierKoek schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:47:
Bedankt voor alle reacties!!
ik ben een beetje aan het kijken voor een nieuwe PC. had al een GTX770 met 4g geheugen op het oog.
had nu deze combi gemaakt maar zie ook dat de grafische kaart niet meer verkrijgbaar(??) is. verder is het alleen nog kijken. me huidige pc werkt nog wel maar begint kuren te krijgen (heb bijvoorbeeld al heel lang dat hij niet opnieuw kan opstarten, gaat uit, blijft draaien maar gaat niet meer aan. moet dan 2 keer ofzo uit forceren en weer aanzetten. denk een bios probleem maar daar wil ik nie aan beginnen met updaten enzo. als ik windows opnieuw moet installeren naam ik liever een hele nieuwe PC. ook sinds me huidige kast kapot is. gebruik nu de resetknop als power knop :P
dit is wat ik nu op het ook had al is het wat duur geworden dus miss dat ik nog wat dingen goedkoper neem.
http://www.alternate.nl/h...5b05975aeeaa8fd4cdbad805f
Welke resolutie gebruik jij. Als het 1080p is dan is deze kaart aan te raden want er is geen game die over de 2gb heen gaat of je moet skyrim met 100+ mods willen spelen en crysis 3 met minimaal 4xMSAA maar dan zit je met de gtx 770 4gb rond de 45 fps?
http://www.alternate.nl/h...JKE2LGovLwCFQPmwgodGmYA0g
timmie271 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 09:54:
Gtx770 4gb niet nemen. Volgens heel veel tweakers heeft de kaart te weinig geheugenbus om het aan te sturen, waardoor je dan beter af bent met 2gb wat wel goed aangestuurd kan worden.
Is niet zo veel van die tweakers weten niet dat je niet alleen naar de geheugen bus zelf moet kijken ze vergeten ddr5 > snelheid > geheugen bus berekening maken en je kan weten hoeveel geheugen aangesproken kan worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2014 11:42 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-02 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Omdat het nu sterk gaat over de aankoop van een nieuwe videokaart of eventueel videokaarten, verplaats ik het topic naar CAA.

• EierKoek
Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 22:27:
[...]

Klinkt toch een beetje als: "De asbak van mijn Jaguar zit vol, dus ik koop maar een nieuwe". >:) :X
niet zozeer windows opnieuw, de bios heb ik geen zin in :P maar is al een wat oudere pc dus vind ergens wel tijd voor een nieuwe :D

• EierKoek
DCG909 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 10:17:
[...]

Ik heb er echt een rot hekel aan het herinstalleren van windows....

Instaleren zelf kost niet zo gek lang, 20 minuten op een ssd, maar de drivers en updates.... Dat kost uren :/
Dan nog wat dingen customizen en settings toepassen.

Maar, dat probleem heb je ook bij een hele nieuwe pc ;)
niet als je hem laat maken en installeren voor 50 euro bij alternate >:)

• EierKoek
ik gebruik een tv met HDMI als monitor 1080P en een normale monitor 1080P met DVI (tv uiteraard voor gamen ;) ) verder ben ik niet veel met mods enzo bezig.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-02 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Eierkoek, het is ook niet nodig om te dubbelposten. Je kan je oude bericht wijzigen indien je wat wilt toevoegen.
Pagina: 1