weerstand voor ventilator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:47
Beste,

Ik heb een aantal led's aangesloten met een driver, wat na wat gekloot met verkeerde drivers is gelukt.
De LED's zitten op een heatsink maar gaan gauw richting 50 C denk ik, lekker handwarm.
Ik wou er al een ventilator opzetten maar ik zocht de juiste bron er voor.
Nu ben ik in de war tussen een spanningsbron en een stroombron. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze 2 onderscheid? Opladers zijn altijd stroombron juist?

Ik had een 12V 350mA acculader gevonden alleen op 12v maakt de fan een stom geluid (goedkope rommel).
Een andere oplader was 5V 900mA. Maarja dat vond het motortje niet zo leuk na een korte tijd. 5V is wel genoeg spanning om ze koel te houden.
Welke van de 2 kan ik nu het beste gebruiken om de ventilator aan te sturen? Mij lijkt de eerste want bij de tweede zou er teveel vermogen kwijt gaan in een weerstand (wat volgens mij niet eens mogelijk is?).

Ik heb dit programmatje gebruikt: http://faq.tweakers.net/cme/fanweerstand.html
En om de fan van 12-->9 volt te brengen bij een stroom van 350 mA (ik gok maar dat alle 120mm fans hier op draaien?) Moet ik een weerstand van 12Ohm installeren. Klopt dit?
En de 2de oplader zou ik dus totaal niet kunnen gebruiken? Tenzij ik 3 ventilators in serie zet?

(Ik ga ook nog even verder zoeken in de hoop een 7~9V 350mA opladertje te vinden. Heb al een hoop gesloopt :+ )

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Even rechtzetten, een spanningsbron levert een constante spanning, dus opladers zijn spanningsbronnen, ze leveren een constante spanning, met als maximum leverbare stroom het aangegeven amperage.

Over welke fan gaat het, wat zijn de specs die daarop staan.

Hoe kom je aan die 350?? Dat is het maximum wat de oplader kan leveren, wat hij uiteindelijk levert hangt af van de fan.

Als eerste moet je de weerstand van de fan zelf weten, opzoeken of opmeten. Daarna kun je dus uitrekenen hoeveel stroom hij bij welk voltage verbruikt, en de oplader kunt kiezen want die moet wel zoveel stroom aankunnen. Is het toerental bij 12 V te hoog en bij 5 V te laag kun je nog altijd een weerstand (in serie) of een potmetertje ertussen plaatsen om het voltage te veranderen, en dus het toerental.

Wat bedoel je met "het motertje vond het niet leuk", wat houdt dat in, hij kapt ermee? Hoe kwam je tot de conclusie dat 5V voldoende is?

Maar als ik het zo inschat werkt alles bij 5V, zonder weerstand ertussen, de oplader kan een flinke hoeveelheid stroom leveren die de meeste fans niet eens bij 12 V zouden trekken. Dus als er genoeg koeling vanuit 5 V gegeven wordt, gewoon die oplader pakken en niet met weerstandjes kloten.

[ Voor 58% gewijzigd door MB113 op 07-02-2014 17:04 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ok bedankt, precies andersom dus :) .

Ongeveer 350mA hadden de andere 120mm ventilators die hier lagen maar niet meer werkte of versleten lagers hadden e.d. dus ik ga er van uit dat deze niet veel af zal wijken. Ik moet sowieso nog eens een multimeter aanschaffen. (er zijn nergens specs van deze ventilator te vinden en er staat ook niks op.)

5V was wel genoeg want de ventilator draaide. Dat bedoelde ik er mee. Alleen de motor begon te smeulen bij die oplader, het begon nogal te stinken.
Als ik geen weerstand gebruik zal toch meteen die 900mA van deze oplader door die ventilator gaan en dus de motor het zeer snel begeven? Of zeg jij dat die 900mA helemaal niet door de motor gaat en maar 350 (zoveel als de ventilator vraagt)?

Ik kan dus beter gewoon de 12V 350mA oplader gebruiken met een weerstandje (zodra ik de weerstand van de ventilator zelf weet?).Hoe kan ik er precies achter komen wat de stroom/weerstand is van de ventilator.
En wat als ik te weinig stroom geef. Gaat de ventilator dan niet draaien?

Het feit of 5v genoeg is om ze koel te houden zou ik het nu maar niet over hebben, dat is iets anders en zie ik later wel ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

We praten hier toch over de huis tuin en keuken laptop telefoon opladers? Zo'n klein mormel toch? Wat staat er precies op?

Als het gewoon zo'n telefoon oplader is (spanningsbron) dan neemt de fan gewoon wat hij zou willen krijgen, (niet 350 bij 5 V, stel hij zou 350mA bij 12V gebruiken is zijn weerstand ongeveer 12/0.35= 34.3 ohm zijn en bij 5V dus 5/34.3=0.146 A.)

Maar als jij een andersoortig oplader iets hebt, zoiets als dit misschien? Dan kan het zijn dat dat een stroombron is en dat is niet goed voor een fan, ook na weerstand niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
aha, bedankt. Ja dit was een oude nokia oplader ;) . Geed led 'driver', die gebruik ik voor de LED's.
Hmm dan snap ik niet waarom de motor begon te stinken. Misschien was 5V te weinig en dat daardoor de motor niet goed werkte?

[ Voor 12% gewijzigd door alaintje op 07-02-2014 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Ja dat is inderdaad vreemd, hij draaide daarbij normaal, alleen minder snel, niet stotterig? Komt het niet uit de adapter? Want ik kan niet echt bedenken waarom de fan zou gaan stinken bij een lager voltage, en lagere stroom want zijn interne weerstand ligt vast.

De stroom kun je uitrekenen door de multimeter in serie te zetten met de fan. Daarmee kun je uitrekenen hoeveel weerstand hij heeft, naar aanleiding van het voltage die je erop zet. U=I*R

Verder als je oplader te weinig stroom kan leveren dan raakt hij oververhit. Als je steeds minder voltage geeft gaat hij minder hard draaien en minder stroom verbruiken, tot een punt dat hij stopt met draaien, of gaat stotteren dat zou wel niet goed zijn voor de fan.

PS, draaiden ze de goede richting op?

[ Voor 8% gewijzigd door MB113 op 07-02-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ik zal dadelijk nog eens kijken. De ventilator draaide gewoon goed dacht ik. Dan weet ik niet echt of de 12v 350 mA voeding dan geschikt is. Alleen als ik een weerstand gebruik dus om het voltage van de ventilator te verlagen zodat die minder verbruikt., maar dan neemt de weerstand toch weer stroom op O-) .

Ik heb nog eena gekeken. Ditmaal stonk de ventilator niet.
Wat ik wel nog heb gevonden is dat een ventilator van 12v 300mA enorm snel draaide met de 12v300ma oplader. Echt ENORM snel.
De andere ventilator(welke ik dus gebruik) totaal niet. Dus die zal dan wel nog minder vebruiken dan ik dacht.
De 300mA ventilator komt namelijk uit een voeding, en die blaasde af en toe heel hard ja. Maar zo hard heb ik hem nog niet zien blazen.

[ Voor 41% gewijzigd door alaintje op 07-02-2014 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:11
Weerstand gaat vaak niet werken: de weerstand van de fan is "variabel" (vooral bij opstarten heel laag), en ook moeilijk te meten: brushless fans worden door halfgeleiders aangestuurd en hebben daarnaast ook nog een inductie in de spoelen waardoor de wisselspanningsweerstand(/impedantie) anders is als de gelijkspanningsweerstand.
Overigens is een acculader inderdaad meestal een stroombron, maar een adapter voor bijvoorbeeld een mobiele telefoon is een spanningsbron.
Wat betreft verbruik: totaalverbruik wordt iets lager maar een deel wordt verstookt in de weerstand.
Meeste fancontrollers gebruiken een pwm regelaar zoals hier: http://www.overclockers.com/pwm-fan-controller (let wel op dat voor een "normale" fan bij dit voorbeeld een extra uitgangsbuffertje nodig is)

[ Voor 25% gewijzigd door base_ op 07-02-2014 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Ja klopt base_ dacht ff niet na had het al aangepast. Ja voor oplaadbare batterijen wel ja, maar telefoon/ laptop opladers eigenlijk nooit.

[ Voor 44% gewijzigd door MB113 op 07-02-2014 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

De stroom blijft voor alle aangesloten eenheden in een serie aansluiting gelijk. De verhouding tussen de voorschakelweerstand en fanweerstand is ook de verhouding tussen de verdeling van het voltage dat over elke weerstand staat.
Stel je neemt een voorschakelweerstand die evengroot is als de weerstand van de fan, dan komt er op elk de helft van het aangesloten voltage te staan, maar door beiden loopt evenveel stroom. Beiden hebben dan ook evengrote vermogen verbruik. Dit alles uitgaande van de "ideale" situatie, maar zoals base_ al zij dat het in de praktijk net iets anders ligt (een deel wordt omgezet in warmte in plaats van beweging) maar voor het gemak verwaarlozen we dat, dan draait ie net iets minder hard dan in theorie.

[ Voor 21% gewijzigd door MB113 op 07-02-2014 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Nou de 12v lader is een druppellader voor bv lood accu's (niks speciaals eigenlijk volgens mij?)
De 5v lader is een nokia oplader.

De fan heeft pwn maar dat vind ik atm een te dure oplossing voor een hobbyprojectje. (Kan wel goedkoop via ebay).

Hmm ik maak het moeilijker dan het is volgens mij :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

He hee ho, een druppelader is een stroombron als ik mij niet vergis, die dingen duwen wel zoveel stroom als erop staat erdoorheen, zat dit standaard bij die fan? Dan is het geen normale case fan denk ik. Als het niet bij de fan zat, ook niet gebruiken voor de fan, staat er ook geen merk op de fan?

Weet je zeker dat hij bij de 5 V ging ruiken en niet door de 12 V?

[ Voor 32% gewijzigd door MB113 op 07-02-2014 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Nee het is antec fan. Maar die heb ik uit de kast gehaald.

De oplader is van mijn motor accu, maar ik betwijfel of dit een druppellader is. Ik kan er een led mee aansturen en geen 3. En ze branden niet heel fel dus er gaat dan niet meer als 300ma door. En ook kan hij geen 3*3,8=12,4 V leveren.

Edit: ik heb hem destijds niet op 12 v gehad. Hij begon echt te ruiken bij 5 v. Maar deze keer niet.
Wellicht verkeerd aangesloten maar dat lijkt mij eigenlijk stug...

[ Voor 22% gewijzigd door alaintje op 07-02-2014 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Kun je nog wat meer info over die lader geven, model, naam? Anders de precieze specs posten? Want ik ben toch bang dat dit niet geschikt zal zijn.

Oh je hebt hem nog niet aan deze lader gehangen? Hou dat maar ff zo, ja ik vond het al zo raar dat hij ging ruiken.

Tja had hij een tijdje stil gestaan? Dan kan het wat stof/ rotzooi zijn uit de motor wat je rook (gok ik zo)

[ Voor 45% gewijzigd door MB113 op 07-02-2014 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ik heb hem er wel eens aan gehad en hij draait eigenlijk goed. Alleen dus te hard (zelfde zoals inde computer op 12v). Maar nooit echt lang dus.
Ik zal zo eens een foto posten. Maar er staat niks specifieks op hoor.

Maar zo'n 5v teefoon oplader is dus eigenlijk gewoon geschikt?

Stof ZOU kunnen maar hij heeft in de tussentijd nog gedraaid. Dus dat is op zich ook een beetje vreemd.

[ Voor 15% gewijzigd door alaintje op 07-02-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Jup, zo'n 5 volt nokia oplader is meer dan prima geschikt voor de fan.
Tja, ik ben toch bang dat als het een druppellader / onderhoudslader is dat ie in het slechtste geval zijn amperage erdoor heen gaat jagen, die misschien te veel is voor de fan, waardoor ie op een nog hogere snelheid zal gaan lope wat niet goed is. En een weerstand gaat niet daarbij helpen want in een serieschakeling blijft de stroom gelijk, maar tegelijkertijd raakt de lader oververhit. Omdat de fan meer voltage zou kunnen trekken wat hij niet aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Misschien ten overvloede, tenzij je persé wil knutselen zou ik die fan lekker achterwege laten. 50 graden voor leds is een prima temperatuur, zolang je maar ver onder de 85 zit is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
De leds zijn 24/7 aan en ik heb graag een wat langere levensduur veiligheid ;) .
Net trouwens bijna een uur aangehad en dan werden ze vrij warm. Kon ze nog net vast houden. Ik weet dat de verwarming ongeveer 60-70 graden is en dit kwam aardig dicht in de buurt. Ik weet dat het een slechte vergelijking is, maar koeling is dus echt nodig voor zo'n redelijk kleine heatsink blijkbaar en een ledvermogen van 23 Watt op een alu heatsink van 10x12. Zeker als die 24/7 aan blijft dus.
Afbeeldingslocatie: http://oi57.tinypic.com/16i6r8k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://oi61.tinypic.com/b6uhb6.jpg

[ Voor 95% gewijzigd door alaintje op 09-02-2014 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:36
Heb je je LEDs dan wel goed aangesloten? Welke LEDs zijn het en hoe heb je die aangesloten?
Over het algemeen worden ('normale') LEDs niet zo heel erg warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Dit zijn geen normale LED's maar high-power leds. Witte met een spannings van ~3,8v en 650mA (dat is waar ik ze op draai). Vervolgens 10 leds op een alu blokje van 10x10cm. Redelijk krap dus wordt wel warm. Maar zelfs het kleinste briesje van een fan op 5v houdt het hele blok gewoon 20-30C ;) .

Maar als ik 2 ventilators wil aansluiten moeten deze dan in serie of parallel, met deze nokia oplader?
Aangezien ik dus steeds in de war ben met de stroombron/spanningsbron.
Volgens mij moet ik ze parallel schakelen anders houd ik maar 2,5V over per fan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

alaintje schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:36:
Volgens mij moet ik ze parallel schakelen anders houd ik maar 2,5V over per fan toch?
Correct. :)
Pagina: 1