• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:14
Namens de organisatie van een groot internationaal roeievenement in Amsterdam ben ik verantwoordelijk voor de videoregistratie daarvan. Alhoewel de wedstrijd (al ruim 40 jaar) wordt georganiseerd door een studentenvereniging, is de organisatie in de loop der jaren steeds professioneler geworden. Onderdeel daarvan is een steeds professionelere videoregistratie.

Eén van de nieuwe dingen die ik dit jaar zou willen doen, is het plaatsen van een videocamera voorbij een bocht in de rivier, zodat mensen bij de finish kunnen zien wat voor boten eraan komen. Ik heb een relatief ruim budget waarin best wat mogelijk is, maar het probleem is dat mijn kennis van deze zaken onvoldoende is. Vandaar dit topic. Ik heb veel gegoogeld en op GoT gezocht, maar kom er nog niet uit.

De positie waar ik een camera zou willen plaatsen is binnenin een café dat zich hemelsbreed ca. 600 meter van de regie bevindt. In dat café is internet aanwezig. De beeldkwaliteit hoeft niet per se HD te zijn, als de voorbijkomende boten maar herkenbaar zijn. Ik heb het idee dat er twee opties zijn: de camera aan een laptop hangen die via internet streamt naar de regie, of een SDI/HDMI/composiet-videotransmitter. Voor de laatste vind ik wel een aantal opties, maar ik vraag me af in hoeverre die gaan werken. Draadloos zenden over een dergelijke afstand blijft tricky denk ik? Voordeel is dat het over open water is, met uitzondering van een brug die er tussen zit.

Via internet lijkt me misschien een makkelijker optie, ik weet alleen niet wat daar de beste methode voor is? Ik ga een Blackmagic ATEM mixer gebruiken met HDMI-inputs, dus ik kan een laptop neerzetten die het signaal ontvangt en naar de Blackmagic stuurt. Maar op wat voor manier krijg ik het beeld dan met de minste delay vanaf het café naar de regie?

Of zijn er nog andere opties? Ik weet uit ervaring dat 600 meter BNC trekken niet gaat lukken :P SDI over glasvezel misschien?

Bedankt voor het meedenken alvast!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:48

ötzi

eclecticus

Glas is te doen maar heeft wat haken en ogen qua infra, ik neem aan dat je dit zelf sowieso niet hebt en moet huren, gewoon een partij zoals Dutchview benaderen; die doen dit dagelijks ;)

• nrg
Hmm, misschien had ik de nadruk iets meer moeten leggen op het 'relatief' in het 'relatief ruime budget' :P Ik kan op zich wel glas leggen die kant op, maar dan moet ik inderdaad converters SDI->glas en glas->SDI hebben, en 600m glas. Zal niet gratis zijn. Is streamen via internet dan het makkelijkst?

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:48

ötzi

eclecticus

Als de verbinding genoeg bandbreedte heeft is dit in theorie natuurlijk de goedkoopste oplossing.
Je zou ook kunnen kijken naar een wireless SDI transmitter alleen gaat de apparatuur waar wij wel eens mee werken (Pro-X) maar tot 500m, groter bereik zal vast wel op de markt zijn.
Voordeel hiervan is dat je een uncompressed (HD) signaal over een dedicated verbinding kunt sturen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt budget, waarom geen straalzender huren

Iperf

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:12
Videolink bellen. Die zetten dan een lokale Digitenne zender voor je neer. Is het probleem met ontvangen en eventueel converteren ook meteen getackled.

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-01 21:54
Probleem met doorzenden via het internet is dat er altijd een vertraging op zal treden. Als je dan vervolgens de beelden vanaf de remote camera mixt met lokale beelden kan je dus wat sprongen in de tijd krijgen (al zal dat redelijk beperkt blijven en dus niet zó storend zijn denk ik).

Mooiste zou inderdaad een kabel zijn, maar 600m aan kabel leggen over de openbare weg is nogal een onderneming. Een straalzender (o.a. te huren via Videolink zoals DavidZH al postte) of inderdaad toch iets via internet (zoals een WMT) is dan wellicht een beter haalbare optie.

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 22:40
Ik zou kabel leggen zo ver als mogelijk is, en wireless sdi vanaf daar.. volgens mij was het voordeel van bnc dat je met signaal versterkers eigenlijk oneindig kan verlengen.. als je de dikkere bnc kabels pakt iedergeval!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 10:19
Deze mensen verhuren ook videozenders voor een dag of langer natuurlijk:
http://www.hfprints.nl/hfprints_005.htm
misschien kan je een opgevoerde 2,4 of 5 ghz uit China kopen. kosten bijna niets maar hebben wel 2 watt zendvermogen. Semi legaal, maar je haalt wel ongeveer 1 km.
maar serieus, hfprints is wel professioneel, en lijkt me een prima optie.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• nrg
Dank allen voor meedenken! Ik ga wat bedrijven mailen om offertes op te vragen. Hoop dat het met straalzender gaat lukken, dat lijkt me de mooiste oplossing.

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb nog wel eens gebruik gemaakt van delta-star, ik had eigenlijk een walk around oplossing nodig zonder vertraging en ze hebben de set moeten knijpen omdat die normaal voor grotere afstanden was en dit was de kleine set.....
ze doen dit soort dingen wel vaker, zaten volgens mij toen ook veel in rotterdam. (gestationeerd in de achterhoek).
http://www.delta-star.nl/
succes!
Pagina: 1