NAS + HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-01 10:44
Goedemiddag!

Aller eerst, excuses voor het (eventueel) verkeerd plaatsen van m'n topic. Echter weet ik niet of ik het moet plaatsen bij de HTPC's of de NASsen :) Tevens een TL;DR helemaal onderaan deze post ;)

Een korte inleiding:
Ik heb hier op het moment 2 laptops + 1 hackintosh + FreeNas pc staan.
Van de laptops maakt de Macbook Air een back-up naar de NAS, even als m'n hackintosh. De 2e laptop staan studiezaken op die op dropbox passen (en daar ook staan).
Nu speel ik films en series af vanaf de hackintosh naar de tv die 2.5 meter verderop staat, dit gaat ook helemaal prima!

Echter is het wel zo, dat de NAS als een losse computer (op een plaat uit een oude dell gesloopt) los in onderdelen op m'n bureau ligt. Verre van ideaal...
Deze NAS is naar mijn idee overkill als NAS voor mijn gebruik. En daarnaast is het wat onhandig om m'n hackintosh ook als mediacenter te gebruiken, dit komt voornamelijk voor wanneer ik aan het werken/studeren ben en mijn vriendin een serie wil kijken.

Vandaar het idee om de NAS tevens te gebruiken als HTPC, lijkt me dat dit met de volgende hardware zou moeten kunnen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 159,50€ 159,50
1ASRock B75 Pro3-M€ 51,-€ 51,-
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 35,99€ 35,99
1Cooler Master Elite Power 400W€ 32,20€ 32,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,69

Verder hangt hier nog 2x 1TB aan en een usb stickie met FreeNas erop.

Nu de vraag:

Hoe realiseer ik dit? Ik zou graag XBMC willen gebruiken als software voor het mediacenter, dat is ook geen probleem. Ik kan dit prima op een SSD gooien (heb ik nog ergens liggen :) ), maar de software voor de NAS ernaast draaien maakt het voor mij lastig.

Moet ik dan gaan kijken naar een Linux distro (ik heb in een grijs verleden ubuntu gedraaid) waar ik XBMC op installeer en daarnaast ook software voor de NAS?

De films en series staan nu nog allemaal op een 2 TB schijf die aan m'n hackintosh hangt. Echter staat op deze schijf ook m'n home folder met daarin alle foto's en documenten.
Ik zou graag de films en series naar de NAS verhuizen en foto's en documenten op m'n hackintosh behouden.

Wat ik zelf al gevonden heb in topics op internet is vrij weinig :-( Mensen die het afraden omdat ze zeggen dat er makkelijkere oplossingen zijn, en topics waarin gezegd wordt dat het kan, maar dat is dan ook alles. Geen verhaal erbij hoe het gedaan wordt :-(

TL;DR:

Huidige situatie: Computer wordt gebruikt als NAS
Ik wil: Computer gebruiken als HTPC (icm XBMC) en NAS
Vraag: Welk OS/software?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
Ik ben er van overtuigd dat dit twee compleet andere devices zijn en je ze ook niet samen moet (willen) voegen. Dus: Eén NAS en één HTPC.

• Kypo
Een lastig verhaal dus :-( Ik begin dan wel met het opzetten van de HTPC.

Als ik Ubuntu installeer en vandaar uit m'n schijven deel, kan ik deze benaderen vanaf andere pc's. Tevens kan ik er XBMC op draaien, of is dit een slecht plan?

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Een motivatie om het gescheiden te houden is onder andere de zuinigheid van een NAS. Daar kan je HTPC niet tegen op. Tevens is het op een gegeven moment onwenselijk om een brommende HTPC in je woonkamer aan te hebben te staan terwijl er eigenlijk geen activiteit is.

Ik zou inzetten op een nette Synology NAS en een losse HTPC. Heb zelf ook een dergelijke set-up, en kan het van harte aanbevelen.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb wel een nas/htpc gemaakt en het kan prima. Ik hoor die van mij niet.
Moet er wel bij zeggen dat ik in de toekomst wel een Android stick of raspberry komt voor xbmc en de nas verhuist maar het bevalt zo prima.

De hardware die je hebt uitgekozen is wel een beetje overkill. Ik draai Alles prima op een pentium uit de Haswell architectuur. Scheelt zo'n 100 euro. Ook je voeding is een beetje overkill. 300w is echt with genoeg
(je zou trouwens ook nog naar AMD kunnen kijken)
ik Ubuntu met xbmc. Heb dit geïnstalleerd op een usb stick. Windows zou ook kunnen op je ssd, maar Ubuntu is wel wat beter denk ik

[ Voor 4% gewijzigd door EJPostema op 07-02-2014 16:05 ]

• antubus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-01 12:15
Als je het echt wil samenvoegen tot 1 device zou je kunnen kiezen voor freenas en dan in een jail onder freenas xbmc draaien. Ik heb dit nog nooit geprobeerd maar het zou bij denk ik moeten kunnen...

• Kypo
Dank voor de reacties! De reden dat ik deze hardware heb is omdat ik deze over heb... Ik gebruikte dit eerst als mijn normale pc, waarna ik de hackintosh ben gaan bouwen. Nu ligt het dus stof te happen.

Ik heb zelfs nog een oude Thecus N2200 NAS liggen, echter was ik over de snelheid hiervan niet te spreken :-( (hoewel dit ook kan komen door het brakke netwerk dat in mijn oude studentenhuis aanwezig was...)

Het idee van de NAS en HTPC in 1 laat ik maar varen :)
Ik zit nu wel te twijfelen tussen XBMCbuntu en een normale ubuntu install waarop ik XBMC installeer, volgens mij heb ik op die manier weer meer vrijheid wbt instellingen en het delen van schijven :)

De NAS zal ik eerdaags weer eens opstellen, kijken of de snelheid met een normaal netwerk wel te behappen is.

• EJPostema
Kypo schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 08:09:
Dank voor de reacties! De reden dat ik deze hardware heb is omdat ik deze over heb... Ik gebruikte dit eerst als mijn normale pc, waarna ik de hackintosh ben gaan bouwen. Nu ligt het dus stof te happen.

Ik heb zelfs nog een oude Thecus N2200 NAS liggen, echter was ik over de snelheid hiervan niet te spreken :-( (hoewel dit ook kan komen door het brakke netwerk dat in mijn oude studentenhuis aanwezig was...)

Het idee van de NAS en HTPC in 1 laat ik maar varen :)
Ik zit nu wel te twijfelen tussen XBMCbuntu en een normale ubuntu install waarop ik XBMC installeer, volgens mij heb ik op die manier weer meer vrijheid wbt instellingen en het delen van schijven :)

De NAS zal ik eerdaags weer eens opstellen, kijken of de snelheid met een normaal netwerk wel te behappen is.
Het verschil tussen xbmcbuntu en een normale Ubuntu is er bijna niet. Xbmcbuntu werkt meteen out of the box goed, dus neem gewoon die. Je kan er verder precies het zelfde mee als een normale Ubuntu

Verwijderd

50Miles schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:56:
Een motivatie om het gescheiden te houden is onder andere de zuinigheid van een NAS. Daar kan je HTPC niet tegen op. Tevens is het op een gegeven moment onwenselijk om een brommende HTPC in je woonkamer aan te hebben te staan terwijl er eigenlijk geen activiteit is.
Twee systemen is zuiniger dan één, is dat nou wat je zegt?

Brommend suggereert dat hij geluid maakt; waarom niet passief gekoeld als je dat wilt? Kan prima toch? TDP en idle power hebben ook niet zoveel met elkaar te maken, dus zuinigheid en piekvermogen zijn aparte dingen.

Een NAS als HTPC gebruiken kan prima. Bijvoorbeeld ZFSguru heeft services beschikbaar en grafische omgeving. Of je dat ook wilt gebruiken moet je maar zien; want het is nog redelijk experimenteel. Een virtualised setup zou eventueel ook kunnen. Maar ik zou het lekker simpel houden.

• EJPostema
Ik heb hier Ubuntu server draaien die ook gewoon XBMC laat zien op mijn tv (met xinit).

Maar een XBMCbuntu installatie die je als server inricht kan ook gewoon werken. Voor de echte tweakers is dit waarschijnlijk geen NAS/Server, maar voldoet prima aan de eisen van de TS

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Je kunt eventueel OpenMediaVault + LXDE + XBMC installeren. Dan heb je toch je NAS functies, maar ook een HTPC.
Pagina: 1