Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tweaker test

Pagina: 1
Acties:

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Mede-auteur:
  • Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:12

Mark_88

Geachte Redactie,

Wanneer komt de volgende vergelijking(round-up) van processorkoelers?
De laatste grote vergelijking was in 2010, gevolgd door een kleinere in 2011.
En ondertussen is de markt wel geëvolueerd en is het 2014.

Ook al zijn laptops en tablets tegenwoordig populairder dan een goede desktop PC.
Maar hardware matig tweaken begint bij veel tweakers natuurlijk met een dikkere processorkoeler.

Ik snap dat er meer en meer consumenten op de site zitten.
Maar dit soort testen zouden toch moeten behoren tot de core-bussiness van de site.

Mvg
Maarten.

| live and give like no one else |

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Werk ik aan...

Verwijderd

Kun je bij de review dan ook een grafiek opnemen met temperatuur vs. geluid voor alle koelers?

(Waarbij de fan op verschillende rpm ingesteld is. Bij voorkeur iets van 4 instellingen.)

Dat is wat mij betreft de enige manier om koelers goed met elkaar te kunnen vergelijken. Immers, tegenwoordig kan ieder moederbord je fan automatisch aanpassen. Wat je dus wilt zien is welke koeler het beste koelt, voor een specifiek geluidsniveau. (of andersom, welke koeler het stilst blijft voor een specifieke warmte)

Alleen tabellen met temperatuur en tabellen met geluidsniveau zijn nutteloos. Daaruit kun je de combinatie van lage temperatuur met gelijktijdig lage geluidsniveau niet uit afleiden.

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ga ik naar kijken: moet ik een fatsoenlijke manier voor bedenken.
Schieten me een paar kanttekeningen binnen: begin je met lage rpm en ga je naar hoog en wat doet dat voor je warmteproductie (idle maakt niet veel uit, maar load wel) en is de koelcapaciteit vs geluidsproductie wel lineair: kun je straffeloos interrpoleren tussen verschillende rpm's?

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

De relatie hoeft niet per se lineair te zijn, en ik verwacht eigenlijk ook niet dat dat zo zal zijn. De vorm van de grafiek kan eventueel ook samenhangen met het gekozen koelingsprofiel. Punt is dat de vorm verder niet uitmaakt bij interpoleren, zolang je genoeg datapunten hebt is er absoluut niets mis mee.

Bij lage rpm beginnen lijkt me wel het handigst en dan om de zoveel honderd rpm de gegevens opnemen. De temperatuur vs toerental zal waarschijnlijk de temperatuur steeds minder snel afnemen bij hogere rpm. De relatie geluidsproductie vs. toerental is volgens mij vrij lineair, met eventueel een afvlakking bij lage rpm door overstemmend omgevingsgeluid.

Verwijderd

Het maakt niet uit of je met hoog of laag toerental begint... Uiteindelijk moet je gewoon wachten tot het zaakje gestabiliseerd is.

Relatie toerental vs. geluid is in de meeste gevallen inderdaad vrijwel lineair. Maar toerental v.s. temperatuur is dat absoluut niet. Je zult dus een curve krijgen. Hoe meer meetpunten hoe beter, maar met 4 of 5 punten krijg je de vorm wel goed genoeg te pakken.

Ook zullen verschillende koeler ontwerpen een andere relatie laten zien tussen luchtstroom en temperatuur. Bijvoorbeeld doordat de koelribben dichter bij elkaar zitten. En dat komt dan tot uitdrukking in een verschillende stijlheid van de curve.

Ik kan twee test protocollen bedenken:

1) Stel de spanning van de fans vast in, en kijk hoe het zaakje presteert bij een bepaalde belasting.
Bijvoorbeeld 80W belasting. (hetzij via een verwarmingselement, hetzij via een 4770 die op volle last draait.) En dan de koel en geluid prestatie bekijken bij 12V, 10V, 8V en 5V. (Hetzij via een geregelde spanningsbron, hetzij via weerstandjes, zoals Noctua die meelevert. )

2) Regel de temperatuur tot een gewenste waarde, en kijk welk toerental, en dus geluidproductie de koeler dan nodig heeft. Bijvoorbeeld, weer uitgaande van 80W belasting, en zeg dat je op 30 graad celcius boven omgevingstemperatuur wilt zitten. Dan begin je op 12V, laat het stabiliseren, en draai dan langzaam de spanning terug totdat de temperatuur tot +30 graad gestegen is.

Het voordeel is dat je deze resultaten eventueel weer in een staaf diagram kunt zetten, i.p.v. in een grafiek. Dat is wellicht inzichtelijker voor de lezers.

Je zult vermoedelijk dan wel een paar verschillende omstandigheden willen uittesten. Bijvoorbeeld een stil systeem, waarbij je de temperatuur relatief hoog laat oplopen, of een overklokt systeem met zeer hoge belasting. Bijvoorbeeld bij zowel 50, 80 als 120W belasting, en verschillende streef temperaturen.

De eerste variant met de grafiek is in weze de makkelijkste te testen, en geeft alle informatie die je over de koelers kunt krijgen. Het is echter lastiger te interpreteren voor de lezer. (Ikzelf vindt het doodsimpel, maar ik weet dat ik daarin een uitzondering ben.) Dat vergt dan wat extra tekst om de lezers uit te leggen hoe het werkt.

De tweede variant is in staaf diagrammen te zetten... maar vergt meer werk voor het testen.

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Het is wellicht ook interessant om te kijken naar een site als SPCR. Hun (zij het weinige) reviews zijn erg uitgebreid en goed uitgevoerd. Nu verwacht ik niet dat jullie ook een aparte kamer hiervoor laten bouwen zoals zij, maar een kijkje naar hoe zij hun reviews opbouwen is het zeker waard. Review van de Scythe Mugen 4 bijvoorbeeld.

Fractal Design Core 1100 review

Verwijderd

HWI heeft ook altijd uitgebreide reviews van van alles en nog wat maar ook koelers: http://nl.hardware.info/r...g-opvolger-van-de-mugen-2
Pagina: 1