Losse router nog nodig?

Pagina: 1
Acties:

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:52
Beste,

Ik heb sinds vandaag een nieuw modem van tele2, de davolink DV-2020, de vorige was niet goed meer. Nu gebruik ik nog een DLINK router, maar het tele2 modem van Davolink bevat ook wifi, dus eigenlijk is de DLINK overbodig? Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen het gebruik van de ingebouwde wifi van het tele2 modem en de DLINK router?

Daarnaast nog een vraag bevat het tele2 modem net zo goede firewall als de DLINK router? Moet ik hier iets aan doen?

Groet Dennis

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Antwoord op je vragen:

- Ja
- functioneel geen, maar is afhankelijk van welke D-Link router je hebt
- NAT zorgt voor een redelijk goede bescherming, zeker zolang je geen UPnP gebruikt
- Nee

offtopic:
Groeten doen we impliciet ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Misschien is de ene router wel stabieler dan de andere. Of heeft een beter bereik. Haalt hogere snelheden. Heeft meer mogelijkheden. Zul je zelf moeten proberen en een keuze over moeten maken.

• dennis_rsb
Dank voor de reacties, het gaat om de DLINK 635 wireless router. Dus eigenlijk komt het erop neer dat ik me qua firewall niet druk hoef te maken en dat het qua bereik uitproberen is?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ken deze modem niet, maar als ik heel even Google, lees ik in een van de eerste links dat hij 4 ethernetpoorten heeft. Dat houdt automatisch in dat we met een combi-modem hebben te maken, m.a.w. dat hij gecombineerd is met een router en dat een eventuele extra router overbodig is. Althans als router functie, want je kunt hem indien gewenst gewoon als "domme" switch gebruiken om het aantal poorten uit te breiden of gewoon om praktische redenen i.v.m. verbindingskabels die je al hebt liggen. Of inderdaad, zie vorige antwoord, om eventueel als het nodig is je wifi bereik te verbeteren.
Is er geen sprake van deze zaken, dan kan die router er gewoon tussenuit (dat was althans je vraag).

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Alvast een tip voor het geval dat:
Als je 2 apparaten in huis hebt waarvan je Wifi wilt gebruiken raad ik je aan om op beide apparaten dezelfde "SSID" (Naam van draadloze netwerk) en "WPA(2)" sleutel (het wachtwoord om met je draadloze netwerk te verbinden) in te geven. Zodoende hoef je aan je clients (laptop, smartphone, tablet, etc.) niets te veranderen en schakelen ze automatisch over.

Ik kan je technische kennis (nog) niet goed inschatten, dus ik ga nog even niet beginnen over kanalen. Maar mocht blijken dat je toch verstoringen etc. hebt post dan opnieuw een bericht. Ik denk dat er genoeg techneuten hier klaar staan om je te helpen met het instellen van kanalen :)

[ Voor 6% gewijzigd door EricNL op 07-02-2014 15:01 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• dennis_rsb
Ik heb het zojuist even gerealiseerd, ik heb de SSID en de WPA2 code hetzelfde gelaten, wel zo handig. Ik had m'n DLINK router eerst boven, nu heb ik het modem van tele2 alleen beneden. Met de IPAD gaat het boven en beneden goed (Weet niet of je signaalsterkte kunt zien op ipad?) Op de laptop gaf hij wel 1/2 streepjes minder aan maar als ik met speedtest meet gaat hij niet veel langzamer als met bekabelde verbinding dus dat zal wel goed zitten? Nu ik een kwartier later kijk lijkt het wel normaal qua streepjes. Misschien ben ik ook ouderwets om nog een losse router te gebruiken, ik ben geen persoon die tig instellingen vastzet dus..
EricNL schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 14:59:
Alvast een tip voor het geval dat:
Als je 2 apparaten in huis hebt waarvan je Wifi wilt gebruiken raad ik je aan om op beide apparaten dezelfde "SSID" (Naam van draadloze netwerk) en "WPA(2)" sleutel (het wachtwoord om met je draadloze netwerk te verbinden) in te geven. Zodoende hoef je aan je clients (laptop, smartphone, tablet, etc.) niets te veranderen en schakelen ze automatisch over.

Ik kan je technische kennis (nog) niet goed inschatten, dus ik ga nog even niet beginnen over kanalen. Maar mocht blijken dat je toch verstoringen etc. hebt post dan opnieuw een bericht. Ik denk dat er genoeg techneuten hier klaar staan om je te helpen met het instellen van kanalen :)

Verwijderd

Zorg dat de kanalen minimaal 5 uit elkaar staan.

En het is niet zo dat het apparaat (laptop, iPad etc...) het beste signaal pakt. Met name iPhones (Apple) wil nog eens op de eerste router blijven hangen, en NIET naar de andere gaan, ook al sta je letterlijk 10 cm ervan af...

• dennis_rsb
Even voor de duidelijkheid eerst had ik het tele2 modem waarvan wifi uistond met een losse router eraan. Nu sinds vandaag heb ik de dlink router eruit gehaald.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 20:39:
Zorg dat de kanalen minimaal 5 uit elkaar staan.

En het is niet zo dat het apparaat (laptop, iPad etc...) het beste signaal pakt. Met name iPhones (Apple) wil nog eens op de eerste router blijven hangen, en NIET naar de andere gaan, ook al sta je letterlijk 10 cm ervan af...
Pagina: 1