Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• alltimebest
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:45
Tweakers,

Ik overweeg om een Nexus 5 aan te schaffen en na wat speurwerk hieronder mijn 2 voornaamste vragen. Neem hierbij vooral in ogenschouw dat ik niet iemand ben die ieder jaar een nieuwe telefoon aanschaft; ter illustratie: het moet mijn Nokia E72 uit feb 2010 gaan vervangen :) .

1.
Is het inderdaad wel verstandig om nu een Nexus 5 te kopen nu er berichten zijn dat Google stopt met zijn Nexus telefoons? Wat zullen volgens jullie de gevolgen hiervan zijn over bijv. een jaar? Of twee?

2.
Over een week zit ik een aantal dagen in de USA. Prijstechnisch scheelt dat behoorlijk, zeker ook met de dollarkoers. In de review van 7 november lees ik echter:
Inmiddels is dat wel het geval en daarom is het goed om te zien dat de Nexus 5 ondersteuning voor de 4g-techniek lte heeft. Alle gebruikelijke banden worden ondersteund, waardoor de telefoon met alle grote netwerken in Nederland compatibel is. De Amerikaanse variant kan overigens niet overweg met de lte-netwerken in Nederland, dus importeren om kosten te sparen is niet verstandig.
Is dit probleem met de Amerikaanse variant er inderdaad? En blijft dit probleem er ook? Of zal in de (nabije) toekomst de Amerikaanse variant ook op de lte-netwerken in Nederand werken (door aanpassingen van het netwerk)? Op dit moment heb ik namelijk nog niet zo de behoefte aan 4G, maar mogelijk over een jaar wel.

Ter info nog een link naar de Google Nexus 5 pagina waar onderstaande tech-specs staan, o.a. m.b.t. 4G voor North America en Rest of World: Google Nexus 5.
2G/3G/4G LTE

North America:
GSM: 850/900/1800/1900 MHz
CDMA: Band Class: 0/1/10
WCDMA: Bands: 1/2/4/5/6/8/19
LTE: Bands: 1/2/4/5/17/19/25/26/41

Rest of World:
GSM: 850/900/1800/1900 MHz
WCDMA: Bands: 1/2/4/5/6/8
LTE: Bands: 1/3/5/7/8/20

[ Voor 8% gewijzigd door alltimebest op 07-02-2014 11:06 . Reden: specs nog toegevoegd ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
Als je het een gave telefoon vindt, zou ik hem halen (heb ik vorige week gedaan).

Als je geen 4G wilt gebruiken is de korting van halen in de VS best interessant. Hoeveel is 4G je waard?

while (! ( succeed = try ()));

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-11 12:05
Als je geen 4G wilt kun je hem daar halen, wil je die wel dan haal je hem hier.

En zelfs als google met de Nexus lijn stop krijg je nog zeker 1,5 tot 2 jaar officiële updates, onofficieel kan het nog veel langer zijn, toestellen als Nexus S of Galaxy S2 zijn vrij bejaard en kunnen onofficieel nieuwste KitKat draaien.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:35
4G heeft alleen een voordeel bij geregeld gebruik, of als je ergens woont met slechte 3G dekking. Verder is de snelheid misschien een voordeel bij streaming of grote bestanden.
Zit je echter in de 80% groep dan zit je meestal op wifi, en is je data verbruik beperkt.
Vraag is dan of een paar seconden langer wachten met laden van een zware pagina voor die ene keer de moeite waard is om extra te betalen voor de Europese variant.
Overigens zit je ook met garantie overweging natuurlijk in de keuze hier of daar kopen.

Wat updates betreft, dit is een populair toestel, dus zelf al zou Google stoppen zijn er genoeg custom versies als alternatief beschikbaar.

• alltimebest
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:45
Bedankt voor jullie reacties.
Het heeft voor mij de keuze een stuk makkelijker gemaakt.
Ga een poging doen er in de USA een aan te schaffen.

Zit nog even te dubben of het de 16GB of 32GB variant gaat worden.
Kan nog slecht inschatten of ik de (extra) opslagruimte ga gebruiken.
Gezien het prijsvoordeel dat ik heb door het in de USA te kopen, kies ik misschien toch voor de 32GB.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Vorige week was verstandiger aangezien ie toen 273 excl btw was.
Verder is het erg leuk speelgoed. Garantie claimen in USA wordt lastig.

[ Voor 36% gewijzigd door eL_Jay op 09-02-2014 12:53 ]

Pagina: 1