Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 15:19
Hallo GoTers,

Na tijden lang (13 jaar mag ik wel zeggen) hobbymatig en een beetje zakelijk bezig geweest te zijn met computerhulp in de breedste zin van het woord, MKB- en thuisnetwerken, computer assemblage, etc etc, heb ik onlangs besloten om mij eens te gaan inschrijven bij de KvK. Aangezien er héél langzaam een groei te zien is in de klusjes die ik doe voor klanten, leek dat mij wel beter; ik wil niet zwart blijven werken.

Het is op dit moment en waarschijnlijk de aankomende 3 jaar echt een bij-bezigheid, zeker geen hoofdverdienste. Primaire reden is dat ik gewoon een HBO-studie aan het doen ben.

Los van alle zaken die gemoeid zijn met een ZZP'er zijn, is er een ding in het bijzonder waar ik maar niet uit kom, en dat is een auto-die-ik-voor-de-zaak-ga-gebruiken-maar-ook-privé. Ik ben al een poosje rustig aan het rondsnuffelen voor een auto (gewooon 2e handsje), en ik heb verschillende online rekentools gebruikt maar ik kom er maar niet uit wat het voordeligst is, auto privé aanschaffen en zakelijke KM's aftrekken, of auto zakelijk aanschaffen en bijtelling betalen (ja ik ga > 500km privé rijden)

Zoals ik al zei gaat het om een 2e hands auto, ik denk dat ik er max €4000 voor wil gaan uitgeven. Ik denk dat ik er wel vanuit mag gaan dat het een 25% auto is, en een Marge-auto.

Wat ik wel heb gelezen is dat het blijkbaar het aantrekkelijkst is om hem zakelijk aan te schaffen als je weinig (zakelijke) km's maakt, en privé aan te schaffen als je meer zakelijke km's maakt.

Wat ik er van begrepen heb is dat je, als je hem privé aanschaft, 19 ct per zakelijk gereden km mag rekenen, en de BTW van de kosten voor onderhoud mag aftrekken in dezelfde verhouding als je zakelijk gereden km's : totaal gereden km's.

En als je hem zakelijk aanschaft mag je alle kosten op het bedrijf boeken, maar rijd je dus > 500 km prive, dan moet je ook bijtelling betalen. Gaan we uit van 25% bijtelling en een catalogus waarde van €20000, dan komt dat dus neer op een bijtelling van €5000 per jaar. Maar dat bedrag is toch nog onderhevig aan de belastingschaal waar je in zit? Dus stel het eerste jaar komt het bijna niet op gang en heb ik een omzet van... weet ik wat, €7000, dan zit ik dus in de laagste belastingsschaal (37%?), dus moet ik 37% van €5000 aan bijtelling betalen = €1850,- ?

Het is lastig in te schatten hoe goed of slecht het gaat lopen met de werkzaamheden, en daarmee dus het aantal KM's wat ik zakelijk verwacht te gaan rijden. Ik weet wel uit vroegere ervaring dat ik zo'n 15000 km privé rij in een jaar. Ik verwacht de aankomende jaren echt niet meer dan 5000 km zakelijk te gaan rijden.

Lange tekst, I know, maar 's ochtends ben ik het productiefst :P

TL:DR --> Wil een auto kopen én ZZP'er worden. Welke vorm (auto op zaak vs auto privé) is het voordeligst.

[ Voor 6% gewijzigd door Daffie op 07-02-2014 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kun je het beste de auto privé kopen en je vervolgens 19 cent per zakelijk gereden km belasting vrij uitkeren. Het onderhoud kan dan deels van de zaak, dus dat scheelt al weer!

Want je moet al heel veel verdienen en rijden voordat je de bijtelling eruit hebt.
De bijtelling betaal je dus aan de belastingdienst, je totale autokosten worden niet lager, want als zelfstandige moet je nog steeds je eigen benzine, onderhoud, afschrijving etc. betalen. Als je werkgever die kosten betaald wordt het anders, maar nu krijg je dus dubbele kosten (regulier en bijtelling) voor dezelfde auto.

Met een omzet van € 7.000 en dan ook nog bijtelling werk je bjina geheel voor de belastingdienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Daffie schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:11:
[...]
Wat ik wel heb gelezen is dat het blijkbaar het aantrekkelijkst is om hem zakelijk aan te schaffen als je weinig (zakelijke) km's maakt, en privé aan te schaffen als je meer zakelijke km's maakt.
Dat is te kort door de bocht.

* als je autogebruik geen "normale mix" van prive/zakelijk is, maar vrijwel uitsluitend zakelijk, kan de belastingdienst de prive-auto als zakelijk beschouwen. Andersom kan een zakelijke auto waarmee bijna niet zakelijk wordt gereden maar wel prive, als prive-auto worden beschouwd.

Het concept van "auto in de zaak omdat je weinig zakelijke kilometers maakt" is dus aan fiscale grenzen onderhavig.

Bovendien zit in deze redenering een hele belangrijke aanname, namelijk dat je met 19 cent/km + BTW compensatie je variabele kosten dekt. Als je een auto hebt met lagere variabele kosten, dan is zakelijk rijden met je priveauto inderdaad lucratief: 19 cent belastingvrij uit de zaak halen, 14 cent aan netto kosten maken = gunstig. Andersom is het juist een slecht idee om zakelijk te rijden in een dure prive-auto. Spel dat je auto 30 cent/km variabele kosten draait, dan mag je er toch maar 19 ten laste van de winst brengen. De andere 11 draai je prive voor op, terwijl het eigenlijk zakelijke uitgaven zijn.

* Bijtelling!
Algemeen: een auto in de zaak is interessant als de belastingbesparing op de autokosten (die je immers uit de ondernemingswinst betaalt in plaats van uit je prive netto inkomen) opweegt tegen de extra belasting t.g.v. de bijtelling. Dat is vooral het geval bij de volgende soorten auto's:

1. nieuwe auto met lage bijtelling (auto is nieuw en brengt daardoor aanzienlijke kosten met zich mee, dus aanzienlijke besparing als je deze ten laste van de winst mag brengen; de bijtelling is niet zo hoog).
2. youngtimer met flinke operationele kosten. Denk aan een BMW 7-serie van 1995. De benzine, onderhoudskosten etc gaan ten laste van de winst (veel zuipen = veel besparen). En je telt 35% van de dagwaarde bij (in het geval van deze 7-serie slechts enkele duizenden euro's).

Bij een auto die niet in een van deze plaatjes valt, is prive rijden vaak gunstiger.
Wat ik er van begrepen heb is dat je, als je hem privé aanschaft, 19 ct per zakelijk gereden km mag rekenen, en de BTW van de kosten voor onderhoud mag aftrekken in dezelfde verhouding als je zakelijk gereden km's : totaal gereden km's.
Gebruikskosten != onderhoudskosten.

Wat je voor de BTW mag compenseren is het pro rato deel van de gebruikskosten. Denk aan brandstof (de belangrijkste kostenpost), werkplaatsuren, wasbeurten etc.
(Reserve)onderdelen die worden gemonteerd in de werrkplaats voegen in theorie waarde toe aan je prive-auto en kunnen dus niet ten laste van de ondernemingswinst worden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:09
Zonder er een ingewikkelde rekensom van te maken zou ik zeggen privé kopen en km's declareren (19 cent belasting vrij).

Als jij een auto van 4000 EURO koopt 2e hands heeft deze een nieuwwaarde (cataloguswaarde) van laten we zeggen € 25.000.

Als je dan bijtelling wil betalen betaal je privé 25.000*25%*42%= 2625 per jaar / € 218,75 netto per maand aan bijtelling!

(mocht je weinig verdienen en in de 33.1% schijf zitten wordt dit € 2068 per jaar / € 172,00 per maand).

En dan moet je (met je eigen zaak) alsnog tanken, onderhoud etc. doen.

Lijkt mij niet zo'n moeilijke rekensom :)

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 07-02-2014 12:31 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

De zakelijke km's zijn een bijzaak zeg je in de TS, dan zou ik in die 'bijzaak' geen auto in de bijtelling willen hebben. Dan liever het flexibele 19ct/km schrijven en voor de rest de auto mooi prive houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Oké, na zelf nog wat rondgerekend te hebben lijkt privé aanschaf toch de beste optie :)
Ik kan, mocht ik onverwachts toch veel meet omzet genereren en zakelijke km's rijden, de auto nog altijd op de zaak zetten (toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 13:25
Vergeet ook de btw-correctie voor priveverbruik niet als je hem op de zaak zet. Afhankelijk of het een btw-auto is of niet moet je hiervoor jaarlijks 1.5 of 2.7% btw over de nieuwprijs betalen.

Het komt er op neer dat 19 cent de km over het algemeen het voordeligst is, zeker als je alle tijd en moeite meeneemt die je kwijt bent aan administratieve handelingen bij zakelijk rijden. Ik heb het ook doorgerekend voor mij zelf en het enige wat voordelig is is een youngtimer met een lage nieuwprijs. Dus die 7-serie, S-klasse, A8 uit 1997 is nog steeds geen optie :-)

Zie ook: https://www.bijtellingold...ctie-youngtimer-aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maar TS zal, in het geval van kilometers aftrekken, een kilometerregistratie moeten bijhouden met privé en zakelijke kilometers, toch?

Discipline komt dan wel om de hoek kijken ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 13:25
Hij zal moeten bijhouden hoeveel zakelijke km's hij maakt. Een sluitende km administratie is alleen nodig als je geen bijtelling wil betalen volgens mij.

Ik zelf trek het aantal km's af wat ik zelf ook factureer aan mijn klanten. Ritjes voor sollicitaties en overige zakelijke km's hou ik meestal niet bij. Dat is hoogstens 250km per jaar en die paar tientjes aftrek, ach ja.

Ohja, hierboven wordt aangegeven dat je bij een prive auto ook naar rato btw voor zakelijke km's en voor onderhoud mag aftrekken. Als je dit doet moet je ook de btw correctie voor privegebruik toepassen volgens mij. Mijn devies blijft dan ook dat je het het beste gescheiden kan houden en lekker die 19 cent moet pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 2e hands auto zou ik prive kopen en de kilometers vergoeding rekenen.
En een nieuwe auto zou ik op de zaak kopen omdat je hier de BTW kan aftrekken, en de investering aftrek hierbij groter is.

voor de registratie van de kilometers gebruik ik easy rit registratie app.
werkt simpel en gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

on a side note: een auto is een pittige investering. zou je dat niet beter doen als de inkomsten steady zijn vanuit de onderneming?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

MrJayMan schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 14:33:
on a side note: een auto is een pittige investering. zou je dat niet beter doen als de inkomsten steady zijn vanuit de onderneming?
wellicht heeft hij de auto nodig om juist inkomen te kunnen genereren? Niet iedere klant zal per OV bereikbaar zijn

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
@iedereen: Bedankt voor de reacties. Ik ga hem gewoon privé aanschaffen en de zakelijke KM's apart noteren. Thanks voor de link naar die registratie app, Freaky!

@MrJayMan: Misschien komt het in mijn TS niet helemaal duidelijk naar voren maar ik was al voornemens om een auto te kopen voordat ik op het idee kwam om mijzelf tot ZZP'er te dopen :P. Het enige wat ik me afvroeg is wat nu voordeliger was, en dat antwoord heb ik inmiddels.

@Stampertje: Dat is inderdaad wel een neveneffect. Ik hoop geregeld op pad te moeten, en als student zijnde wellicht ook 's avonds en/of in het weekend (daar adverteer ik ook mee), en dan is OV of niet geldig, of je moet naar een plaats waar je met OV niet makkelijk bij kan (woon in Brabant dus dat zijn nogal wat plaatsjes :P). Daarnaast als ik een keer een PC moet meenemen of leveren zie ik mezelf dat niet met de bus en de trein doen :+
Pagina: 1