wanneer terminal, synaptic of software centrum?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
Wat is precies het verschil tussen de drie mogelijkheden om software te installeren en wanneer gebruik je de een of de ander?

gisteren na het afronden van de installatie van xubuntu volgde in de 'direct doen' stappen voor xubuntu: https://sites.google.com/...doen-lijstje-voor-Xubuntu

de ene keer moet er iets gedaan worden via de terminal, dan weer iets via synaptic en dan weer iets via software beheer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:36

Cyphax

Moderator LNX
Het is onder water allemaal hetzelfde. Synaptic, terminal (apt-get en/of aptitude) en software center installeren allemaal via apt-get de software voor je.
Je kunt dus altijd de stappen volgen zoals aangegeven in principe, welke methode ze ook gebruiken. Ze zijn ook uitwisselbaar.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals Cyphax zegt, het is een pot nat. Maar met de command line tools en Synaptic heb je wat meer controle over wat er geïnstalleerd wordt, vergeleken met Software Center. Denk aan aanbevolen packages die standaard geïnstalleerd worden of packages (zoals libraries) die niet meer nodig zijn kunnen worden opgeruimd.

De een zweert bij een GUI, de ander prefereert de commandline. Het is net wat je prettiger vind.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Mijn ervaring is anders. Normaliter gebruik ik aptitude, maar toen ik vorig jaar de upgrade naar de nieuwe stable versie van Debian uitvoerde, lukte dat niet met aptitude full-upgrade, maar wel met apt-get dist-upgrade. Aptitude kwam niet uit de wirwar van dependecy conflicten, apt-get wel.
Aptitude markeert, anders dan apt-get, welke packages automatisch zijn geïnstalleerd en gooit die ook weer weg als alle packages waarvan ze een dependency zijn, worden verwijderd (een soort garbage collect).
Ik geef overigens de voorkeur aan aptitude omdat dat, naast de command-line interface, ook een leuke tekst-mode "gui" heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door sam.vimes op 07-02-2014 15:57 . Reden: aptitude gui ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je op de wiki kijkt van Debian, zie je dat ze ook opgeven dat aptitude niet meer aangeraden wordt voor upgrades naar nieuwe release.

Persoonlijk gebruik ik ook aptitude, puur en alleen de curses interface. Heerlijk om te bladeren, zoeken, overzicht en dan pas toepassen. Jammer alleen dat ze het bij Ubuntu met versie 10.04 iig gigantisch verkracht hadden. Nu is 't misschien weer in orde, maar heb geen moeite genomen om dat na te gaan, zit nu lekker op Debian Sid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Aptitude heeft/had ook een slimmere dependency resolver die vaak veel beter voorstellen deed om een conflict op te lossen. Maar ik heb begrepen dat dit deel inmiddels door apt-get is overgenomen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niet helemaal, aptitude geeft je nog steeds meerdere mogelijkheden als die er zijn terwijl apt-get er maar 1 geeft waar je 't mee moet doen. En die oplossing is niet altijd de beste. Bijvoorbeeld: je wilt een update uitvoeren en apt-get gaat dan een hele zwik verwijderen, ipv de ene conflict negeren voor update.

Pagina: 1