Toon posts:

iMac G5 met verticale strepen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort heb ik van me tante een gratis Imac G15 17'' kunnen krijgen alleen heb ik er wel problemen mee gekregen. Er staan verticale strepen in verschillende kleuren paars, blauw enz.. Het opstarten gaat vlekkeloos net als het opstarten van programma's gaat gewoon goed. Ook bij het bekijken van websites doet die enorm traag waarom weet ik ook niet. Ik ben echt een sufferd op het gebied van zulke dingen totaal geen ervaringen mee.

Op internet kan je voor een koopje zo iets overnemen en ik wil er niet al teveel kosten aanmaken. Leuk voor op de kamer als extra erbij hebben vind ik wel iets. Ik zie vaak hier en daar staan videokaart kapot zou het meer kunnen zijn dan alleen kapotte videokaart? En waar kan ik kijken zelf eventueel misschien of het in orde is het ook echt alleen dus aan de videokaart ligt? En is er ook verder misschien ergens software vinden om de Imac G5 te rebooten?

Ik hoor het graag!

Groeten,

Stef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Een iMac G5 is verouderd, ruim 9 jaar geleden kwam de 17'' uit, de videokaart is een FX5200 en die streepjes zijn door de slechte BGA connecties.
Wat je kan doen is het RAM geheugen upgraden maar of dat veel uit zal maken is nog de vraag.
Ik raad je aan gewoon een andere Mac te zoeken maar GEEN G3/G4/G5 die zijn gewoon simpelweg te oud voor taken die je vandaag de dag wilt doen.
Zeker de 17'' is flink achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:43
G5 is wel een leuk knutsel project, helaas is inderdaad de GPU en het scherm niet al te geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Mektheb schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:39:
G5 is wel een leuk knutsel project, helaas is inderdaad de GPU en het scherm niet al te geweldig.
Het scherm van een oudere iMac is vaak wel mooier dan een scherm van de nieuwe, komt door de bits instellingen van het scherm.
Zo is het scherm van mijn iMac G5 iSight 20'' mooier dan die van mijn 2012 27'' iMac Intel.
Puur persoonlijk maar ik vind de kleuren scherper op de G5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speakerfreak95 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:39:
[...]

Het scherm van een oudere iMac is vaak wel mooier dan een scherm van de nieuwe, komt door de bits instellingen van het scherm.
Zo is het scherm van mijn iMac G5 iSight 20'' mooier dan die van mijn 2012 27'' iMac Intel.
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
De kleurdiepte van het scherm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:39:
[...]

Ja de kwaliteit wel van weergave, maar helaas het paneel niet ( strepen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil proberen de achterkant open te krijgen dat gaat door middl van die steun waar die op staat. Maar krijg het niet voor elkaar om open te krijgen om te kijken hoe het achter de scherm aan toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:12

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zie niet helemaal in waarom je dat zou doen.

Dit probleem heeft twee mogelijke oorzaken:

1) Defecte lijnen in LCD paneel, niet te repareren
2) Defecten in GPU/verbinding met print/Videoram, niet te repareren zonder speciaal gereedschap.

Daarnaast is de G5 berucht om defecte condensatoren en zit je al gauw naar een reparatierekening van 100+ euro te kijken om dit op te lossen (wederom, ik schat in dat jij dit niet zelf kunt).

Advies: voor een leuk prijsje op marktplaats zetten en NIET zelf gaan verpesten. Openmaken heeft nu gewoon GEEN zin tenzij je als hobby het repareren van micro-elektronica hebt. (zoals ik ;) )

Ben je wel de reparatietechnicus dan moet je:

1) Openmaken volgens guides iFixit.com.
2) Checken op defecte condensatoren en eventueel vervangen.
3) Videochip een reflow geven.

[ Voor 13% gewijzigd door sebastius op 09-02-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil de Imac G5 heel graag zelf houden en niet verkopen liefst vind het een mooi ding om zelf te houden. Ik heb de behuizing eraf kunnen krijgen en het zag er allemaal netjes uit. Als ik het niet verkeerd typ aan de achterkant heb je van die condensatoren zitten als ze bol staan is dat geen goed teken. Maar die waren juist gewoon zoals ze hoorde netjes. Ik heb er wel een foto van zal die eens een keer uploaden. En hoe kan ik de videochip een reflow geven?

Kan ik trouwens re installeren misschien dat dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Doe nou eerst eens een foto van je beeld. Ik denk dat je een defect LCD hebt en geen defecte chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zal ik eens doen kijk eens aan en wat zeg je ervan:

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/724IMG_0223.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/701IMG_0222.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2014 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Grafische kaart, of het paneel moet echt echt echt helemaal gek gestoord zijn.

Maar meestal hebben de G5's last van 1 of 2 strepen als het het paneel is, maar dit lijkt me echt de gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Overduidelijk de GPU, wat je kan doen is de koeler van de CPU los maken en hem heel heet laten worden en er op gaan staan, kan je in ieder geval de data etc er af halen en daarna wegmikken, dit is niks meer zonder een reball.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nou ik denk eerder dat dit LCD is. Volledig aan het delamineren. GPU maakt niet van die mooie verticale lijnen, dat zijn eerder glitches in mijn herinnering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Ik heb zelf ook een G5 die dit doet, die GPU aandrukken is bij mij de oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
tell me about it haha dit is dus voor iemand die niet bepaald de ervaring erin heeft is dit onmogelijk en te koop te zetten!

• sebastius

sebastius

Helaas wel ja. Reflowen kan ik voor je doen, kost je 75 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het totaal niet waard voor deze oude Imac G5 straks denk ik even te koop zetten

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
Neem een screenshot van je bureaublad, zet m op een USB stick of doe m uploaden en bekijk deze op een andere computer.. zo weet je meteen of het echt je GPU is of je LCD.
Strepen in je screenshot > GPU
Geen strepen in je screenshot > LCD
Pagina: 1