Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sony Vaio Pro 13 & Technische Informatica

Pagina: 1
Acties:

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-11 08:22
Hoi!

Mijn huidige laptop heeft ondanks de geheugenuitbreiding (van 4 naar 8gb) er veel moeite mee en mag graag snel lawaai maken en gaan blazen met alle gevolgen van dien. Omdat dit meer een CPU probleem is, denk ik dat een SSD niet echt een passende oplossing zou zijn. Daarnaast stoor ik mij ook aan de kleine resolutie.

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop voornamelijk voor mijn studie. Ik studeer technische informatica en houd mij voornamelijk bezig met draaien van virtuele omgevingen (denk aan servers, emulatieprogramma's, enzovoort).

Verder vind ik het gewicht en batterijleven heel belangrijk. Dit omdat ik vaak van plek moet verhuizen en desondanks ik in een techniek gebouw les heb... er aanzienlijk weinig stroom aansluitingen zijn. Daarnaast heb ik een aardige reistijd en kan dan mooi verder werken op mijn laptop.

Nu heb ik zelf al aardig wat research gedaan en heb ik de modellen van Lenovo, Samsung en Asus al afgekeurd wegens prijs en uitbreidingsmogelijkheden. Daarnaast heeft Sony op dit moment een leuke aanbieding voor PCI-e SSD's (nu 40 i.p.v. 200 voor een 128b) en krijg ik 10% studentenkorting.

Nu twijfel ik zelf nog tussen de i3 en i5 variant. Het prijs verschil is 180 euro en de prestatiewinst (ondanks turboboost) vrij klein als ik de volgende informatie mag geloven.

http://cpuboss.com/cpus/I...0U-vs-Intel-Core-i3-4010U

Natuurlijk bestaat er ook nog een optie voor een i7, maar dat kost me 330 euro extra. Het limiet dat toch een beetje probeer aan te houden is onder de 1000 euro, aangezien het eindelijk maar een school/noodvoorziening is en ik thuis vanaf een krachtige pc werk.

Echter moet de laptop mij wel een paar jaar vooruit trekken!

Graag hoor ik jullie meningen en adviezen! Gezien de aanbieding (tot de 10de van deze maand) is er wel enige haast bij geboden.

(Ik ben trouwens wel benieuwd gezien het nieuwsbericht van vandaag of dit een positief effect gaat hebben op de prijzen)

Moo, I say.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Is een laptop met een quadcore full voltage i7 geen optie? Waarschijnlijk wat zwaarder, maar hoeft niet per se in te boeten op accuduur en zal de prestaties meer dan verdubbelen ten opzichte van die ULV's.

Zeker als je aandraagt dat hij nog een paar jaar mee moet gaan (dan denk ik aan 3-4 jaar?) lijkt dit mij het overwegen waard.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• stervis
In gewicht scheelt het al snel 1.5 tot 2.0 kilogram. Dat vind ik nog wel aardig wat...

Natuurlijk zal een quadcore i7 het vele malen beter doen dan die ULV's... maar dat vraagt natuurlijk ook meer batterij. En wanneer ik veel VM's draai, zal ik toch met netstroom gaan werken en zou ik dus profijt hebben.

Maar juist om de korte periodes even snel wat te kunnen, zonder stroom nodig te zijn. Denk dan aan het draaien van GNS/Packet Tracer, en toch ook wel een beetje virtualbox met Windows server omgevingen o.a.

Het is dus even een afweging tussen prestatie en gewicht, gemak en daartussen in batterijleven.

-edit-

Natuurlijk is mijn oog al gevallen op de Asus N550JV-CN270H en is al gauw 1,65 kilogram zwaarder. En de accuduur van 3 á 4 uur is niet echt... wenselijk. Met VP13 pro haal ik hier makkelijk het dubbele uit.

[ Voor 15% gewijzigd door stervis op 07-02-2014 09:19 ]

Moo, I say.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:15

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De Core i5 is tot 20% a 25% snellere ten opzichte genoemde Core i3. Nu weet ik welke notebook je nu hebt, alleen verwacht ik niet dat je CPU-power tekort komt met de Core i5. Deze CPU is net zo snel als de snelste Core 2 Duo's en de i7-720QM, de eerste mobiele i7-quadcore. Lijkt mij an sich voldoende om een VM's te draaien. Nu weet ik niet hoeveel je er naast elkaar wil draaien. Wil je er 3/4 tegelijk draaien, dan is een quadcore een goede keuze.

Als je voor de N550 wil gaan, dan raad ik je aan om naar de Asus N56 gaan; de N550 is de opvolger van de N56, alleen heeft de N56 een beter scherm en een betere koeling. Het grote voordeel van de CPU's in de N550-serie van de Haswell-generatie zijn en dat deze in idle-mode zuiniger zijn ten opzichte van de Ivy Bridge CPU's in de Asus N56-serie. Aan de andere kant, ga je 3/4 VM's tegelijkertijd draaien zonder stopcontact in de buurt?

Ik denk dat je een goede keuze maakt door een Vaio Pro 13 met Core i5 te nemen en deze vol te stouwen met RAM. Mocht je er aan twijfelen, dan raad ik de Asus N56 aan :)

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-11 16:10
Ik zou gewoon lekker voor de Sony gaan, is absoluut niks mis mee. Is superlicht, hele goede bouwkwaliteit en qua snelheid moet een i5 gewoon voldoende zijn als je thuis toch een krachtige desktop hebt staan. Verder is de Pro 13 ook één van de weinige laptops met nog een acceptabele accuduur en kun je er met de extra sheet batterij zo 10+ uur uithalen.

Ik gebruik al ruim drie jaar een Sony Vaio S15 (15 inch voorloper van de Pro 13) voor mijn opleiding, ook TI en dat gaat echt makkelijk. Ik heb dan weliswaar een i7 quad-core erin zitten maar die gebruik ik nauwelijks voor 100%. Als je veel VM's gaat draaien zou ik eerder investeren in minimaal 8 GB of miss 16 GB werkgeheugen.

HD4Life @ Full-HD

• stervis
DaMarcus schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:12:
De Core i5 is tot 20% a 25% snellere ten opzichte genoemde Core i3. Nu weet ik welke notebook je nu hebt, alleen verwacht ik niet dat je CPU-power tekort komt met de Core i5. Deze CPU is net zo snel als de snelste Core 2 Duo's en de i7-720QM, de eerste mobiele i7-quadcore. Lijkt mij an sich voldoende om een VM's te draaien. Nu weet ik niet hoeveel je er naast elkaar wil draaien. Wil je er 3/4 tegelijk draaien, dan is een quadcore een goede keuze.

Als je voor de N550 wil gaan, dan raad ik je aan om naar de Asus N56 gaan; de N550 is de opvolger van de N56, alleen heeft de N56 een beter scherm en een betere koeling. Het grote voordeel van de CPU's in de N550-serie van de Haswell-generatie zijn en dat deze in idle-mode zuiniger zijn ten opzichte van de Ivy Bridge CPU's in de Asus N56-serie. Aan de andere kant, ga je 3/4 VM's tegelijkertijd draaien zonder stopcontact in de buurt?

Ik denk dat je een goede keuze maakt door een Vaio Pro 13 met Core i5 te nemen en deze vol te stouwen met RAM. Mocht je er aan twijfelen, dan raad ik de Asus N56 aan :)
Ik kies voor de 8GB variant, die is volgens mij de maximale grote. En inderdaad... ik ga niet veel VM's draaien voor een lange tijd zonder netstroom. Maar voor alle normale schooltaken heb ik voldoende aan de accustroom. Ik lees verschillende resultaten tussen de 4,5 - 8 uur.

[ Voor 7% gewijzigd door stervis op 07-02-2014 12:53 ]

Moo, I say.

• stervis
Davidshadow13 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:16:
Ik zou gewoon lekker voor de Sony gaan, is absoluut niks mis mee. Is superlicht, hele goede bouwkwaliteit en qua snelheid moet een i5 gewoon voldoende zijn als je thuis toch een krachtige desktop hebt staan. Verder is de Pro 13 ook één van de weinige laptops met nog een acceptabele accuduur en kun je er met de extra sheet batterij zo 10+ uur uithalen.

Ik gebruik al ruim drie jaar een Sony Vaio S15 (15 inch voorloper van de Pro 13) voor mijn opleiding, ook TI en dat gaat echt makkelijk. Ik heb dan weliswaar een i7 quad-core erin zitten maar die gebruik ik nauwelijks voor 100%. Als je veel VM's gaat draaien zou ik eerder investeren in minimaal 8 GB of miss 16 GB werkgeheugen.
Ik weet niet zeker of er nog een optie zit buiten de aanschaf om het geheugen naar 16GB te brengen, maar ik kies in iedergeval op voor 8GB variant. Die extra batterij sheet kost me 100 euro extra en voegt toch aardig wat bulk toe aan de laptop.

Ik kan helaas nog niet inschatten hoeveel VM's ik tegelijk moet draaien.

Moo, I say.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-11 16:10
svorstenberg schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:49:
[...]

Ik weet niet zeker of er nog een optie zit buiten de aanschaf om het geheugen naar 16GB te brengen, maar ik kies in iedergeval op voor 8GB variant. Die extra batterij sheet kost me 100 euro extra en voegt toch aardig wat bulk toe aan de laptop.

Ik kan helaas nog niet inschatten hoeveel VM's ik tegelijk moet draaien.
Nee klopt maar als je voor een Sony gaat heb je in ieder geval nog de mogelijkheid om te overwegen een sheet battery te nemen mocht je toch vinden dat je te weinig accu over hebt. Mijn S15 bijvoorbeeld doet bij VM's op school draaien namelijk maximaal 2,5 á 3 uur met de accu, vandaar dat ik netstroom eigenlijk altijd wel bij heb.

Nog een voordeel de adapters van Sony zijn niet van die betonblokken zoals je bij andere merken nog wel eens ziet dus mocht je netstroom nodig hebben is de adapter meenemen ook niet zoveel moeite.

HD4Life @ Full-HD

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29
Ik heb zelf zo mijn twijfels bij de VAIO Pro. Ik heb nu twee VAIO's gehad en bij beide gingen de scharnieren stuk. Daarnaast is de support ook brak: Ik moest 790,- euro VOORSCHIETEN voordat de technische dienst ook maar naar mijn kapotte scharnieren ging kijken! Mooi niet dus Een ezel stoot zich geen 3x aan dezelfde steen dus voor mij geen VAIO meer.

Ik heb een VAIO Z gehad en die had dezelfde materialen als de VAIO Pro, maar nu dat ik een Surface Pro heb, die echt van degelijk materiaal gemaakt is heb ik toch mijn twijfels gekregen over de materiaalkeuze van Sony. Ja het is iets lichter en ja het breekt niet zo snel door dat het flexed maar toch voelt de Surface Pro oneindig veel degelijker aan.

Heb je bijvoorbeeld ook naar de Lenovo Yoga 2 gekeken? Degelijke bouw, goede scharnieren, mooi hoge resolutie scherm (3200*1800!).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• stervis
Kogel is door de kerk. Net een Vaio Pro 13 besteld!

Echter wel bij het bestellen via mijn oude school de studentenkorting ingezet.... toch even mailtje achteraan gestuurd met de juiste info van mijn huidige school (mochten ze moeilijk gaan doen).

Moo, I say.

• stervis
Ramon schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 18:59:
Ik heb zelf zo mijn twijfels bij de VAIO Pro. Ik heb nu twee VAIO's gehad en bij beide gingen de scharnieren stuk. Daarnaast is de support ook brak: Ik moest 790,- euro VOORSCHIETEN voordat de technische dienst ook maar naar mijn kapotte scharnieren ging kijken! Mooi niet dus Een ezel stoot zich geen 3x aan dezelfde steen dus voor mij geen VAIO meer.

Ik heb een VAIO Z gehad en die had dezelfde materialen als de VAIO Pro, maar nu dat ik een Surface Pro heb, die echt van degelijk materiaal gemaakt is heb ik toch mijn twijfels gekregen over de materiaalkeuze van Sony. Ja het is iets lichter en ja het breekt niet zo snel door dat het flexed maar toch voelt de Surface Pro oneindig veel degelijker aan.

Heb je bijvoorbeeld ook naar de Lenovo Yoga 2 gekeken? Degelijke bouw, goede scharnieren, mooi hoge resolutie scherm (3200*1800!).
Dat is inderdaad een spijtig geval. Maar tot nu toe heb ik niet veel slechte verhalen en ervaringen gehoord betreft Sony.

Ik heb inderdaad naar de Yoga 2 gekeken, maar die vind ik gewoon wat te duur o.a. En juist de resolutie moet nog wat problemen en batterij issues geven.

Moo, I say.

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 03:40

JJ93

Error 418

Voor welke processor ben je uiteindelijk gegaan?

De resolutie van de Yoga 2 heeft meer nadelen dan voordelen onder Windows op dit moment. Ook gaat het de accuduur zeker niet ten goede.

• Ramon
Je kan de resolutie natuurlijk altijd omlaag zetten, dan heb je beide problemen opgelost. Daarnaast het feit dat Sony de VAIO afdeling heeft afgestoten zou mij persoonlijk niet het vertrouwen geven om nog VAIO's te kopen.

• stervis
JJ93 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 01:00:
Voor welke processor ben je uiteindelijk gegaan?

De resolutie van de Yoga 2 heeft meer nadelen dan voordelen onder Windows op dit moment. Ook gaat het de accuduur zeker niet ten goede.
De i5 variant!

Moo, I say.

• stervis
Ramon schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 08:57:
Je kan de resolutie natuurlijk altijd omlaag zetten, dan heb je beide problemen opgelost. Daarnaast het feit dat Sony de VAIO afdeling heeft afgestoten zou mij persoonlijk niet het vertrouwen geven om nog VAIO's te kopen.
Dat kan ik prima begrijpen. Maar aan de andere kant, nu is het ook de laatste kans om juist een Vaio te krijgen. Het zegt verder niets over de bouwkwaliteit, alleen de service/garantie wellicht.

Ik heb dan ook geen extra pakket afgenomen, gewoon twee jaar fabrieksgarantie. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar over het algemeen ben ik vrij zuinig op mijn spullen en heb ik een goede inboedel ;)

Moo, I say.

• stervis
Ik zit nog even te kijken op de site van Sony.

Ze hebben nu een aanbieding met een gratis CPU upgrade naar de i7 variant. Ik denk dat ik meer profijt heb aan een snellere & betere CPU dan een SSD met grotere capaciteit.

-edit-

Zojuist nog even de helpdesk gemaild met de vraag of het nog mogelijk is de configuratie te wijzigen. Aangezien het puur om een wissel van onderdeel gaat en er niets in de prijs verandert (omdat ik wel een 128GB PCIe SSD neem), zou het niet al te moeilijk moeten zijn.

Als dat wel het geval is.... order annuleren, geld binnen werkdag terug en nieuwe bestelling plaatsen! (Aanbieding is geldig tot de 17de).

[ Voor 59% gewijzigd door stervis op 12-02-2014 02:26 ]

Moo, I say.

• Ramon
Ik denk eigenlijk dat je nauwelijks verschil merkt tussen de i5 en i7.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:27
Dat geeft toch niet?
i7 heeft nog steeds een meerwaarde tegenover de i5 ook bijvoorbeeld bij latere verkoop.
Aangezien hij gratis mag upgraden zou ik ook in zijn geval dit vooral doen!

• stervis
Ramon schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 07:56:
Ik denk eigenlijk dat je nauwelijks verschil merkt tussen de i5 en i7.
Liever een snellere CPU dan een grotere SSD. Ook al is het verschil maar klein.

Kan helaas de bestelling niet meer wijzingen. Dus zo net een verzoek gedaan om de bestelling te annuleren.

Het geld zou binnen één werkdag weer op m'n rekening moeten staan. Zodra ik het binnen heb, bestel ik hem opnieuw, maar dan met de i7 aanbieding.

[ Voor 32% gewijzigd door stervis op 12-02-2014 10:29 ]

Moo, I say.

Pagina: 1