Maar één enkele internetaansluiting toegestaan, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• Stinkjanus
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-11 16:40
Beste Tweakers,

Binnenkort ga ik een kamer betrekken waarbij internet al geregeld is. Na het lezen van de voorwaarden kom ik erachter dat ik maar één apparaat mag aansluiten op het netwerk. Dit is natuurlijk heel erg vervelend aangezien ik ook nog een tablet, smartphone en htpc heb naast mijn laptop. Nu zat ik te denken om een router aan te sluiten op de aansluiting, deze onzichtbaar te maken en daarop mijn apparaten aan te sluiten.

Nu vroeg ik me af of het voor die organisatie mogelijk is om dit te controleren? Hoe groot is de kans dat ze erachter komen?

Bij voorbaat dank,

Stinkjanus

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
Welke stad gaat het om?

Bij de meeste studentenhuizen welke internet via de universiteit hebben is het gewoon mogelijk om er een eigen router achter te zetten

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12 14:15

basdej

OutSystems Consultant

Ik gok dat ze met dat ene apparaat eerder bedoelen dat je 1 IP adres krijgt, dus als je een router neerzet met NAT gebeurt er niets en heb jij gewoon internet op je tablet telefoon en weetikveelwat ;)

Hoi.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

1 router == 1 apparaat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11 13:15
Ik denk niet dat ze dat wel mogen zeggen, de lijn is immers al in gebruik en je kan niet je eigen internetaansluiting aanvragen. Of ze er achter kunnen komen weet ik niet maar ik vraag me af of ze het uberhaupt wel mogen controleren, het hangt er vanaf op welke manier ze het doen.

• M.l.
Ja daar dacht ik ook al aan in de vorm van een soort proxy-server.

Als je je eigen proxy-/vpn-server hebt en die verbind weer met een vpn-server die je ergens huurt (20 eur voor 3 mnd ofzo) dan kunnen ze er niet achter komen, hooguit vermoeden.

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12 14:15

basdej

OutSystems Consultant

M.l. schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:57:
[...]

Ja daar dacht ik ook al aan in de vorm van een soort proxy-server.

Als je je eigen proxy-/vpn-server hebt en die verbind weer met een vpn-server die je ergens huurt (20 eur voor 3 mnd ofzo) dan kunnen ze er niet achter komen, hooguit vermoeden.
Ik zou niet moeilijk doen, maar gewoon een router met NAT neerzetten, kost je niks per maand en werkt gewoon hetzelfde

Hoi.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Precies. Je zult niet de eerste zijn die dat doet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:43
Of je vraagt ze gewoon even wat ze er mee bedoelen en of je gewoon een router mag neer zetten. Waarschijnlijk mag dit wel.

• M.l.
basdej schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:59:
[...]

Ik zou niet moeilijk doen, maar gewoon een router met NAT neerzetten, kost je niks per maand en werkt gewoon hetzelfde
Uiteraard, zullen ze waarschijnlijk niet doorhebben, maar sowieso is een VPN huren geen gek idee gezien de huidige omstandigheden (twee vliegen in een klap dacht ik zo), maar da's meer iets voor een ander topic.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Gelijk ook maar een satteliet schotel op het dak voor de tv en internet?
En een generator voor als de stroom uitvalt?

TS kan gewoon met een simpele router al wat hij wil doen. Hoeft hij dat ding niet eens onzichtbaar voor te maken.

Abort, Retry, Quake ???

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Toen ik vroeger op kamers woonde kreeg je inderdaad gewoon een ethernet aansluiting uit de muur, die kon je toen gewoon een switch op aansluiten en zoveel apparaten als je wilde op aansluiten, die kregen allemaal een internet IP. Ik denk inderdaad dat ze dát willen voorkomen, iedere kamer krijgt één IP, een router kopen dus.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een kamerverhuurder heeft over het algemeen geen verstand van computers. En als ze het al controleren, dan moeten ze dat OF vooraf duidelijk maken (verkeer wordt gemonitord), OF met jouw toestemming doen. Zo niet is het een vorm van inbreuk.

Having said that: routertje plaatsen en je bent overal vanaf, want alles wat er achter hangt is voor de buitenwereld 1 apparaat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Stinkjanus
Bedankt voor jullie snelle reacties. Het gaat om een best grote organisatie. Ik moet dan ook mijn MAC adres doorgeven via hun website, volautomatisch dus. Het internet komt inderdaad van de universiteit. Het belangrijkste voor mij is dat ik er niet mee gepakt word.

De gemakkelijkste oplossing is dan denk ik een router met NAT. Wat is hierop tegen?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Ik denk dat je best hard moet zoeken om een router te vinden die géén NAT support. ;) Kijk eens wat rond in de pricewatch, bepaal hoeveel je wilt uitgeven en welke features je wil en lees wat reviews.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Stinkjanus
Haha, daar ben ik inmiddels ook achter. Kunne jullie me iets aanraden? In theorie zou het internet van de universiteit 100mbit moeten halen. Betekent dit dat ik dan op zoek moet naar een router van min 100mbit?

Verder nog functies die handig kunnen zijn?

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:21
Kijk naar een router met Gigabit aansluiting. Dan kan je met je eigen apparaten sneller bestanden delen en mocht het internet sneller worden dan 100mbit dan hoef je niet van hardware te veranderen want je hardware is er al geschikt voor.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:21

eagle00789

Est. November 2005

Wat dacht je van wifi... als je tablet en/of smartphone het ondersteunen, eentje met 5ghz zodat je minder problemen hebt.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik zou me er geen zorgen over maken, de universiteiten in Nederland zijn behoorlijk liberaal als het om internet gaat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

eagle00789 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 23:58:
[...]

Wat dacht je van wifi... als je tablet en/of smartphone het ondersteunen, eentje met 5ghz zodat je minder problemen hebt.
En met WiFi heb je opeens niet last van maximaal aantal devices en heb je ook geen NAT-router nodig :? :+

Oslik blyat! Oslik!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gewoon hier kijken:
http://tweakers.net/categ...ems-en-routers/producten/

Niet te zuinig met je budget (3 of 4 tientjes wel uittrekken). Goed de handleiding lezen.

Let erop dat je in ieder geval wireless n en wireless g ondersteund... (dus 802.11g en 802.11n), maar loopt wel los. Als je niet van plan bent om er heel bijzondere dingen mee te doen is voor een studentenkamer nagenoeg elke router in de genoemde prijsklasse voldoende. Bij voorkeur toch ook Gigabit op de ethernet poorten, vooral handig als je iets bedraad tussen je laptop en je htpc wilt kopieren (bvb. filmbestanden).

Kom ik uit op de volgende selectie, geen enkele ervan waaraan je je een buil zou moeten vallen.

http://tweakers.net/categ...LosMUfJKlrJ0NTSTCm2trYWAA

Als je geen student was, zou ik je nog wel een Apple Airport Express of Extreme kunnen adviseren, maar dat is voor die omstandigheid onvoldoende prijs/kwaliteit-verhouding, als je naar de hoogte van de StuFi kijkt.

Moet het echt budget, dan kun je een tientje besparen door een 100Mbps ipv Gigabit te nemen. Maar als je nagaat dat zo'n ding rustig een jaar of 5 meegaat, is dat wat 'penny-wise, pound-foolish'. Mocht je binnen een paar jaar verhuizen en bijvoorbeeld een modem-router bij je ADSL krijgen, kun je deze nog altijd als secundaire router gebruiken... (of verpatsen.)

[ Voor 55% gewijzigd door Keypunchie op 07-02-2014 02:10 ]

• Miyamoto
  • Laatst online: 22:30
Keypunchie schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 01:47:
Als je geen student was, zou ik je nog wel een Apple Airport Express of Extreme kunnen adviseren, maar dat is voor die omstandigheid onvoldoende prijs/kwaliteit-verhouding, als je naar de hoogte van de StuFi kijkt.
Ook zonder studiefinanciering, tenzij je 'm koopt op design misschien.
De 1043ND v1 haalt dezelfde throughput op 2.4GHz als het Apple 2012 geval en bespaart je >50% van je eurootjes.
Keypunchie schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 01:47:
Moet het echt budget, dan kun je een tientje besparen door een 100Mbps ipv Gigabit te nemen. Maar als je nagaat dat zo'n ding rustig een jaar of 5 meegaat, is dat wat 'penny-wise, pound-foolish'. Mocht je binnen een paar jaar verhuizen en bijvoorbeeld een modem-router bij je ADSL krijgen, kun je deze nog altijd als secundaire router gebruiken... (of verpatsen.)
Gewoon niet doen inderdaad. Een pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND kost op een 5-jarige studie maar 0,83 euro per maand. Das nog geen half biertje per maand. (Of eigenlijk.... in de faculteitskroeg is het bijna twee bier.... O-) )

Als 5-GHz een eis is, is de pricewatch: TP-Link TL-WDR3600 een goede keuze.

• Stinkjanus
Bedankt voor het lesje routers. Dat kon ik wel gebruiken, ik heb me hier namelijk nooit heel erg in verdiept. Zelf zat ik te denken aan deze: pricewatch: D-Link Cloud Gigabit Router N600 met SmartBeam (DIR-845L) Mede dankzij zijn uiterlijk en de reviews die ik lees. Ook heb ik er liever geen antenne op. Ik weet dat dit enkel bevorderend is voor de ontvangst, maar toch trekt de D-Link me meer aan.

Iemand een goede reden om voor iets anders te gaan ?

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-11 21:01
Ga gewoon voor die TP-Link TL-WR1043ND.
Werkt prima, goedkoop - ondersteund DD-WRT en heb je weinig gezeik mee verder.

• Miyamoto
  • Laatst online: 22:30
Dat je een trui op uiterlijk koopt begrijp ik, maar een router :? |:( 8)7

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Ik denk dat hij doelt op het gebrek aan kermislampjes op de voorkant.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stinkjanus schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 19:52:
Bedankt voor het lesje routers. Dat kon ik wel gebruiken, ik heb me hier namelijk nooit heel erg in verdiept. Zelf zat ik te denken aan deze: pricewatch: D-Link Cloud Gigabit Router N600 met SmartBeam (DIR-845L) Mede dankzij zijn uiterlijk en de reviews die ik lees. Ook heb ik er liever geen antenne op. Ik weet dat dit enkel bevorderend is voor de ontvangst, maar toch trekt de D-Link me meer aan.

Iemand een goede reden om voor iets anders te gaan ?
Deze kun je niet ophangen en is ook qua desk space/hoogte onhandig ...

Het is iig een goede prijs voor acceptabele features, maar ik zou het juist ivm onhandige vorm niet snel kiezen.

Oslik blyat! Oslik!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat je een trui op uiterlijk koopt begrijp ik, maar een router :? |:( 8)7
Niet iedereen zet zijn router in de meterkast. Als je hem in de huiskamer hebt staan is een beetje stijl wel zo prettig.

• M.l.
Neem een router met MAC-spoofing, anders hebben ze vrij snel door dat je een router aansluit.

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-11 20:04

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

M.l. schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 03:09:
Neem een router met MAC-spoofing, anders hebben ze vrij snel door dat je een router aansluit.
Hij mag zelf zijn MAC adres doorgeven, dus dit is niet noodzakelijk:
Stinkjanus schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 23:42:
...Ik moet dan ook mijn MAC adres doorgeven via hun website, volautomatisch dus....
Tenzij ze het MAC adres op het Vendor ID controleren en specifieke vendors blokkeren. Ik heb het nog nooit ergens meegemaakt, maar puur theoretisch zouden ze het kunnen doen.

Meh!

• Stinkjanus
Ik ben uiteindelijk voor de WDR1043ND gegaan. Toen ik er eenmaal DD-WRT op wilde zetten kwam ik erachter dat deze er nog helemaal niet was voor de v2. Best wel lelijk dus!
Pagina: 1