Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Situatieschets: veel werkervaring in horeca, kassen en post. Uiteindelijk wou ik graag m'n verstand benutten. Ik ben vorig jaar afgestudeerd in organisatiewetenschappen. Het vakgebied waarin ik afgestudeerd was bleek slecht te combineren met m'n auditieve handicap (slechthorendheid, wat lastig maakt vergaderingen en personen te volgen), en crisis uiteraard. Rondom mij heen zie ik ook veel werklozen in dezelfde vakgebied.
Voor een beter arbeidsperspectief, besloot ik richting IT, met name development te gaan doen. Mij lijkt dat m'n beperking dan minder een probleem is.

Je bent immers 'minder' in contact met klanten, en hou je meer bezig met computers. Eventueel contact kon ook via mail en Skype. Ik had in een grijs verleden websites ontwikkeld maar dat was nog relatief simpel. Het feit dat je met webdevelopment/programming naarmate je steeds meer ervaring/kennis in hebt, je steeds productiever kunt worden, sprak mij goed aan. Om nog maar te zwijgen over het feit dat steeds meer dingen
geautomatiseerd worden. Ik vond het ook nog eens leuk. Een beter perspectief qua werk, dacht ik zo. Ik hield mij thuis al volop bezig met zelfstudie. :)

Ik ben hierna op gesprek bij UWV gegaan. Daarin bleek een prijzig reïntegratietraject als PHP developer mogelijk en ik had recht op WAJONG.Kortom, het had even wat voeten in de aarde, maar ik ben vorig jaar in september begonnen met omscholing tot PHP-developer, 1 dag in de week. Nog voordat m'n opleiding begon, kreeg ik al een stage aangeboden bij een jong leuk bedrijf (75 km hiervandaan) met veel medewerkers dat forse groei meemaakt. Het bedrijf heeft 't re-integratiebureau benaderd en kwamen dus in contact met mij. Er was uitzicht op een mogelijke baan. Dus ik helemaal vrolijk, van zo'n enorme kans in deze tijden. :o.

Situatie is dus als volgt: 1 dag in de week naar opleiding, en 4 dagen bij een bedrijf werken met PHP. Althans, dat was de bedoeling.

M'n stage begon rommelig. Mij werd het niet duidelijk waar de producten waarmee het bedrijf werkte, precies voor dienden. Niemand die ook vertelde hoe hun producten precies werkten en/of in elkaar zaten. Niemand nam echt moeite om dit uit te leggen. Ik werd direct gezet op een Java-project, daar een developer weggegaan was en ze dit kennelijk nog voor de contractdatum moesten opleveren. :F
Uiteraard had ik geen flauw idee waarmee ik mij precies bezighield (nog nooit met Java gewerkt), om nog maar te zwijgen dat ik niet wist hoe een framework precies functioneerde of het tot binaries moest compileren op een Nginx server. :X
Na een maandje hard buffelen, was het resultaat matig afgezet tegenover het aantal uren dat ik ingestoken heb (60u per week).

Kennelijk dachten ze ook hetzelfde. Toen werd ik ingezet op allerlei klusjes die niemand wilt doen. Zoals administratief werk (bijhouden van resultaten, knippen en plakken van meerdere excelsheets. Of invoeren van nieuwe mailadressen van klanten in een grote mailbestand, of zoeken naar bepaalde afwijkingen in duizenden reeksen cijfers). Enfin, je begrijpt het idee. Dingen waarmee je geen vaardigheden kunt ontwikkelen, en niemand het ook wilt doen. Ik heb ze allemaal opgepakt. Want je hebt ook weinig te kiezen zo.

Thuis hou ik mij wel bezig met allerlei scriptingprojectjes voor mijzelf. Maar toch..
Ik loop nu ruim half jaar stage bij dat bedrijf. Van de richting waar ik op wil gaan, heb ik echter niks van kunnen leren helaas. Nu hebben ze een en ander besloten mbt m'n stage. Via UWV begreep ik dat ze mij een proeftijd aangeboden hebben. Na dat proeftijd, krijg ik, volgens verwachting, een contract aangeboden. Ik merk dat ik van de hele dagen werken met lange reeksen cijfers in Excel depressief wordt, naast het reizen.

Zijdelings wel aangegeven dat ik hoop dat ik in een later stadium meer met PHP-development kon doen. Ik begreep dat er daarin amper werk was. Daar kon ik inkomen. Echter, ik ontwikkel hier geen vaardigheden zo. Ik vind dat toch niet zo'n geruststellende gedachte. Immers, na een tijdje krijgt het bedrijf toch geen subsidie meer op het in dienst nemen van een arbeidsgehandicapte. Ik ben overigens wel dolblij met dat ze mij een kans bieden op een baan, daar niet van. Mocht m'n contract niet meer verlengd worden na het aflopen van Wajong subsidie.... wat dan?
Nuchter bekeken, heb ik dan voor andere bedrijven ook geen relevante ervaringen wat IT-development betreft. En als ik ze überhaupt wel heb, dan zijn het vooral bedrijfsspecifieke dingen die voor andere bedrijven wellicht minder relevant zijn. Ik had namelijk gehoopt dat na het aflopen van Wajong subsidie, ik nog relevante vaardigheden in development heb kunnen ontwikkelen, waardoor ik aan werk kon blijven.

Normaal gesproken, zou ik het beste subiet ergens anders moeten kijken om m'n vaardigheden te kunnen ontplooien. Aan de andere kant. Ik zie ook veel werkloosheid rondom mij heen. Beslist onder jongeren in een lastig vakgebied, om nog maar te zwijgen over m'n handicap. Dus ik moet dan blij zijn dat ik überhaupt nog werk heb,ook al loopt dit voor m'n gevoel op een dood spoor. Ik begreep ook overal om mij heen, dat het erg moeilijk was om aan een stage in development te komen, zeker als je geen relevante opleiding hebt gehad. Er zou dan geen alternatief zijn. :{.

Zodoende word ik al een geruime half jaar geplaagd door sterke twijfels. Want ik denk dat velen dolgraag willen ruilen met mij. Toch merk ik al enige maanden dat ik hier neerslachtig van wordt zelfs soms het niet meer zitten. Daarom zou ik graag jullie, als kenners van IT-wereld, om enig advies willen vragen. Wat zou ik hier het beste kunnen doen? Want geen baan is ook niks zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het UWV betaalt je omscholing en heeft een contract met je werkgever daaromtrent. Als je werkgever zich daar niet aan houdt, lijkt het me zaak om dat bij het UWV te melden, want die zullen daar niet heel vrolijk van worden. Kost je werkgever mogelijk een terugbetaling, en dan kan het UWV weer voor je op zoek naar iets anders. Je wordt nu als loonslaaf gebruikt, dat moet je niet willen :)

Verder: waarom niet kijken of je aan de slag kunt bij een stichting die auditief gehandicapten helpt?
En anders kun je wellicht met je HR kennis in de ERP terecht op HR gebied, heb je een combi van je beide studies. Zeker als beginnend developer kun je daar denk ik veel nuttigs betekenen, ook al ben je dan slechthorend :) wat let je om het in de detachering te proberen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Ik zou niet zo gauw iemand zonder formele IT-opleiding of werkervaring inzetten op een Java development project met een deadline. Zeker in de context dat er iemand is weggegaan; vanwege het verlies van domeinkennis en projectkennis zal de opvolger nog beter moeten presteren dan de vertrekker om dezelfde output te bereiken. Dat kan eigenlijk alleen maar fout gaan ;)

Mijn (compleet ongefundeerde) eerste indruk is dat de opdrachtgever voor een dubbeltje op de eerste rang heeft willen zitten. Om een development project vlot te trekken nadat een ontwikkelaar is vertrokken, zou je een ervaren en direct inzetbare Java-developer moeten inhuren. Dat kost ergens tussen de 60 en 100 euro per uur en die heeft men kennelijk liever willen beparen.

Kortom, het werd inderdaad geen succes was, maar dat kun je jezelf niet kwalijk nemen.

Hoe nu verder? Dat hangt ook van je motivatie af. Helemaal afgeknapt op software engineering? Dan moet je een nieuwe richting vinden. Zie je het nog wel zitten? Coursera, codeacademy, pak een paar cursussen om op gang te komen. Zolang je nog geen betaald / reintegratie werk hebt in de gewenste richting, kun je wat vrijwillige klussen oppakken. Op angel.co en ekwity.com vind je startups die behoefte hebben aan developers; wellicht zit daar een opstap bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quipp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-07-2024
heb je een stagebegeleider? als dat zo is lijkt het mij heel verstandig om jou probleem bij hem neer te leggen en bespreek de mogelijkheden.

heb je bij het beginnen van je stage een soort plan van aanpak geschreven? wat is mij doel, hoe ga ik dat bereiken en welke competenties moet ik aan het einde kunnen aantonen?
Verwijderd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:30:
Zijdelings wel aangegeven dat ik hoop dat ik in een later stadium meer met PHP-development kon doen.
Je mag meer op je strepen mag gaan staan. deze zin hier boven hoop en later is niet waarvoor je stage loopt. je wil het immers nu leren toch?

http://www.codecademy.com/tracks/php dit is een prachtige website voor het leren van scripten/programmeren. het leertje stap voor stap de taal leren en hoe je iets kunt bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:32
In welke regio zit je?

[ Voor 146% gewijzigd door Hatsieflatsie op 06-02-2014 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:48:
Het UWV betaalt je omscholing en heeft een contract met je werkgever daaromtrent. Als je werkgever zich daar niet aan houdt, lijkt het me zaak om dat bij het UWV te melden, want die zullen daar niet heel vrolijk van worden. Kost je werkgever mogelijk een terugbetaling, en dan kan het UWV weer voor je op zoek naar iets anders. Je wordt nu als loonslaaf gebruikt, dat moet je niet willen :)
Nee. Maar zijn er überhaupt nog alternatieven als UWV niet wilt dat ik daar aan de slag kan? Begreep toch dat er amper stageplekken te vinden zijn. Zeker in deze regio (Brabant).
t_captain schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:51:
Ik zou niet zo gauw iemand zonder formele IT-opleiding of werkervaring inzetten op een Java development project met een deadline. Zeker in de context dat er iemand is weggegaan; vanwege het verlies van domeinkennis en projectkennis zal de opvolger nog beter moeten presteren dan de vertrekker om dezelfde output te bereiken. Dat kan eigenlijk alleen maar fout gaan ;)

Mijn (compleet ongefundeerde) eerste indruk is dat de opdrachtgever voor een dubbeltje op de eerste rang heeft willen zitten. Om een development project vlot te trekken nadat een ontwikkelaar is vertrokken, zou je een ervaren en direct inzetbare Java-developer moeten inhuren. Dat kost ergens tussen de 60 en 100 euro per uur en die heeft men kennelijk liever willen beparen.

Kortom, het werd inderdaad geen succes was, maar dat kun je jezelf niet kwalijk nemen.
Goed om te lezen dit, ik heb het vooral mijzelf veel kwalijk genomen dat het niet lekker liep.
Hoe nu verder? Dat hangt ook van je motivatie af. Helemaal afgeknapt op software engineering?
Beslist niet. M'n fascinatie ervoor is alleen maar gegroeid. Werk thuis alleen nog maar in command line, met Python scriptjes en shell/vim.
Dan moet je een nieuwe richting vinden. Zie je het nog wel zitten? Coursera, codeacademy, pak een paar cursussen om op gang te komen. Zolang je nog geen betaald / reintegratie werk hebt in de gewenste richting, kun je wat vrijwillige klussen oppakken. Op angel.co en ekwity.com vind je startups die behoefte hebben aan developers; wellicht zit daar een opstap bij.
Senk joe! Zal daar gauw op kijken.
Quipp schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:57:
heb je een stagebegeleider? als dat zo is lijkt het mij heel verstandig om jou probleem bij hem neer te leggen en bespreek de mogelijkheden.
Er is wel een stagebegeleider. Maar die geeft ook aan dat er momenteel geen werk in PHP is, en hoewel het een leuk bedrijf is dat mij een grote kans biedt, geeft-ie ook aan dat dit werk zo hoort, wat ik niet zie zitten. :/.
heb je bij het beginnen van je stage een soort plan van aanpak geschreven? wat is mij doel, hoe ga ik dat bereiken en welke competenties moet ik aan het einde kunnen aantonen?
Er is helemaal niks vastgelegd, of beschreven.
Je mag meer op je strepen mag gaan staan. deze zin hier boven hoop en later is niet waarvoor je stage loopt. je wil het immers nu leren toch?
Ja, de vraag is echter of ik wel in de positie ben om eisen te stellen? Er zijn kennelijk al amper stages verkrijgbaar binnen IT voor degenen zonder solide ervaring. Beslist als er een baan op uitzicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Was jij de enige ontwikkelaar bij het Java-project? Dan is de logische verwachting dat er niet veel uitkomt...

Ik zou niet alleen op PHP focussen.
Wat voor bedrijf is het, zitten er meerdere programmeurs. In dat geval zou ik vragen of je als deel van je taken iemand kan meehelpen, kleine dingen oppakken. Daarbij moet je wel duidelijk maken dat alle begin traag is, vooral als je een taal + domein + framework moet leren kennen. (in feite ben je in eerste instantie zelfs meer een last dan een lust, maar dat wordt vanzelf beter)
Van mijn eerste stage kan ik nog wel herinneren dat ze kleine opdrachten gaven waar ik 2 uur mee bezig was, iets waar je een paar weken later nog geen kwartier over doet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beno-
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-09 20:42
Zeker in deze regio (Brabant).
Ik zou eens gaan rondkijken in de regio Eindhoven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
+1 voor beno-. Eindhoven heeft een stevige arbeidsmarkt voor technici en IT-ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie tips. Er wordt nauwelijks PHP-development gedaan bij het bedrijf waar ik zit. Ik vraag mij af hoe reëel jullie inschatten dat iemand met redelijke PHP-ervaring, niet geheel foutloos en MVC beetje aan het leren kennen, nog in deze tijd aan een relevante stage kan komen?
Pagina: 1