CPU koeler voor QX6700

Pagina: 1
Acties:

• SpeedyGJ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:53

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Beste,

Ik heb van iemand deze setje kunnen krijgen :)
Moederbord Asus Maximus II Gene.
Geheugen: 4x 1gb Corsair Dominator CM2X 1 GB
Intel Core 2 Extreme QX6700, 2666 MHz.

Er zit een cooler op die waarschijnlijk niet echt geschikt is voor deze CPU, temperatuur bij normaal tot geen gebruik is rond de 60 graden en bij actief gebruik 65/70. Als ik een game ga spelen of de cpu ga stressen komt die op 88 graden uit en dat vind cpu niet leuk, de cooler draait dat met 3500/4000 rpm en geeft op 10cm een geluid van maar liefst 67dzb!

Nu heb ik even rond gekeken en kwamen aantal coolers naar voren zoals de:
pricewatch: Thermalright True Spirit 140

pricewatch: Cooler Master Hyper 412S

pricewatch: Cooler Master Seidon 120V

Echter de eerste 2 zullen mogelijk al niet eens kunnen vanwege het geheugen en dan kom ik dus op waterkoeling uit die wat meer geluid geeft bij het overklokken naar 3ghz / 3.2ghz.
En dus zit ik met een probleem, ga ik voor wat stiller? Dan moet ik het geheugen gaan vervangen voor low profile...
Of ga ik bij neer leggen voor het geluid en neem de seidon 120v.

Max budget houd met 50 euro wel op, minder is beter. Nieuwe geheugen wordt em niet want zit met DDR2 die duurder is dan DDR3.
En om er nu 1gb eruit te halen dat liever ook niet.

Kortom ik zou graag wat tips van jullie willen ontvangen! Zijn er nog andere coolers die ik eventueel kan nemen?

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Ik ga toch voor de thermalright true spirit 140, dat de klep mogelijk niet dicht kan zal me een worst zijn ;) en de cooler aan de andere kant plaatsen is dus gewoon de optie om dit mogelijk te maken. Later low profile geheugen erin proppen of 2x2gb erin zetten en kan ik ook de andere kant voorzien van een koeler :)
Of zal ik toch voor de Cooler Master Seidon 120V gaan, dit is dus een waterkoeler.
Kan vandaag de bestelling gaan doen maar wil toch nog even van jullie weten wat jullie zouden doen :)

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-02 23:46

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hoe ben je bij deze 3 producten uitgekomen, want ik zie nog bijna 200 socket 775 koelers < 50,- in de pricewatch staan.
Maar om te weten of je ook echt een stap vooruit gaat op je huidige situatie is het wel handig te weten welke koeler je nu gebruikt.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Of je haalt de koelplaatjes van het geheugen af, hoef je ook geen LP geheugen te kopen en kun je alsnog voor de CM Hyper 412S gaan.

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Even terug komen.
Er zat een intel processor op, is helemaal schoon gemaakt maar toch kon die op een 1 of andere manier de processor niet goed koelen. De cooler zat er wel goed op dus daar lag het zeker niet aan, dus heeft er waarschijnlijk een cooler opgezeten die er officeel niet bij zat.

Ik zag dat er veel coolers waren maar heb toch veel reviews gelezen en ben op die 3 uitgekomen.
Dat ik de koelplaatjes van het geheugen af kon halen wist ik niet, toch het zit erop en ben dan ook niet van plan om ze daarvan af te halen.

Uiteindelijk ben ik toch voor de 120V gegaan omdat mijn gevoel voor de luchtkoelers niet goed was. Wat nou als het niet had gepast dan was ik nog geen hol opgeschoten. Tevens vind ik zo'n grote koeler ook niet mooi en de kans bestaat ook nog eens dat ik de kast niet dicht krijg omdat de koeler te groot is, ja zo'n grote kast heb ik nou ook weer niet :P

Omdat ik al filmpjes heb bekeken over de installatie van deze cooler was het monteren vrij simpel zonder de handleiding erbij te pakken, scheelt tevens hoop tijd.
Bij het opstarten deed de cooler niks en ging de temperatuur naar de 88 graden, na opnieuw erop te hebben gemonteerd deed alles het wel :)
Ervaringen zijn erg goed, de fan op lage snelheid geeft voldoende koeling, overgeklockt op 3ghz geeft een temperatuur van 37 graden, netjes!

Echter wel 1 vraag: Als ik de PC uit heb gehad en doe em weer aan dan werkt de cooler niet, moet eerst de pc van de stroom halen voor die het weer doet. Enig idee wat het is?

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
heb je de koeler goed aangesloten? Ik neem aan dat de koeler een fan heeft, deze zou je op de CPU FAN connector van je moederbord moeten aansluiten.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:39
37 graden idle? Dat vind ik anders nog fors warm, zeker als je nagaat dat volgens Intel de max. operating temp maar 65 mag zijn...`

Bij je Domi's had waarschijnlijk die andere koelers best gepast. Ik heb zelf ook vergelijkbare Domi's i.c.m. een Megahalems (die is zeker zo groot als de koelers waar jij uit wilde kiezen) incl. 2 fans in pushpull.

Edit:
Hey maar how es?!?! Is dit de beroemde Gertjan uit Holwerd van Weerwoord????? >:) >:)

[ Voor 59% gewijzigd door Aardwolf op 10-02-2014 13:55 ]

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
@Rob Krauts:
Ik zal de stekkers eens omwisselen, misschien dat het inderdaad dit het probleem kan oplossen :)

@Marcel87:
Bij stress (CPU100%) komt die tot max 49 graden, gemiddelde lag op 47 graden, dit met overklok van 2.6ghz naar 3ghz.
Moet wel bij zeggen dat de fan op 1000tpm draait he, dus niet de volle snelheid. De pomp draait echter wel op snelheid.
Als ik alles vol open gooi dan kom ik met stress niet verder dan 34 graden, idle komt op 25 graden :)

En ja je hebt het goed!
En het is niet Gertjan maar Gerrit-Jan.
En het is niet Holwerd maar Dokkum ;)

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:39
Oh excusez moi. :)
Maar het was wel eerder Holwerd toch in je naam? (ik kon je ook al niet meer vinden met search @ WW)

@ OC ja dat is dan verder wel netjes denk ik. Ik hiel met mijn Q6600 op 50% OC (van 2,4 naar 3,6GHz) op full load met 45 LinX burn-in 79 graden

20130424 Q6600 3610MHz 100min LinX

Op 3,4GHz zon 55 graden:
20130423 Q6600 3400MHz 70min LinX

Wel raar tempverschil, ik weet het. Komt door vcore, omdat ik die anders niet stabiel kreeg en had me nog niet verdiept in offset voltages om de vdroop tegen te gaan. :9

Test jij ook eens voor de grap met LinX!!! ;) :9
(toch wel stukkie heftiger dan AIDA/Prime denk ik)

[ Voor 9% gewijzigd door Aardwolf op 10-02-2014 21:05 ]

Pagina: 1