Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
Beste medetweakers,

Een vriend van mij heeft een Philips HTB3540 gekocht.
Een bluray set met 5.1 surround met ingebouwde versterker.

Hier zit ook een AUX (tulp wit/rood) en SPDIF (optical) ingang op voor geluid.
Nou wil je daar natuurlijk ook apparaten op aansluiten om vervolgens van het 5.1 surround te genieten.
Als we hier wat op aansluiten geeft hij alleen 2.1 (front links en rechts) geluid, geen 5.1 geluid.
Om uit te sluiten dat het niet aan het bronapparaat ligt hebben we diverse apparaten getest, telefoon, tv decoder, laptop, etc..

We hebben de manual al uitvoerig doorgenomen en op dit forum en google rondgekeken maar konden niks vinden.

Zelf heb ik een Sony DAV-DZ660 set, vergelijkbaar alleen dan met DVD ipv Bluray.
Hier krijg ik wel geluid uit de achterspeaker en center speaker, via dezelfde aansluitingen.
Is het dan zo dat de Philips dit niet ondersteund of is het apparaat defect?
Het lijkt me juist de bedoeling dat zo'n apparaat dat ondersteund, anders zou je alleen van je 5.1 kunnen genieten als je DVD of Bluray afspeelt, beetje zonde.

Ben benieuwd wat jullie ideen/ervaringen zijn.

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door RegurBellej op 06-02-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvP32
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-01-2021
Sluit een dvd of bluray speler aan via optical in en doe een dvd of bluray erin met een 5.1 geluidsspoor dan zou het moeten werken. Een telefoon geeft sowieso geen 5.1. laptop afhankelijk van de instellingen en tv-decoder afhankelijk van de programma's. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik heb de handleiding eens opgezocht en volgens mij heeft dat ding niet 2 maar 3 aansluitmogelijkheden.

De door jou genoemde aux (rood/witte tulp) is een analoge stereo ingang en niet geschikt voor surround.
Er is een digitale optisch ingang, hier zou je wel surround mee kunnen krijgen.
Daarnaast is een digitale coaxiale ingang, hier zou je ook surround mee kunnen krijgen.

Nu is het natuurlijk wel zo handig zoals RvP32 al aangeeft dat je bronmateriaal met 5.1 hebt. Dat de Sony wel 5.1 geeft is op zich niet zo bijzonder. Veel apparaten hebben een aantal geluidsinstellingen waarmee virtueel surround gecreëerd kan worden met niet-5.1 materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
Oke, bedankt voor de reacties.

Hij heeft het geprobeerd met een DVD speler, via optisch. Daarmee had hij direct surround op alles.
Daarnaast ook nog even geprobeerd met een TV middels ARC/HDMI, dit werkte helaas niet.

Zou het kunnen dat de TV decoder niet het juiste signaal uitzendt?
Enkel stereo, daar waar wij op zoek zijn naar 5.1 of digitaal?
De TV decoder heeft een optische uitgang, maar via die krijgen we ook enkel stereo geluid.
De enige conclusie die ik dan kan trekken is dat de tv decoder geen 5.1 signaal uitzend maar 2.1.
En vervolgens kan de Philips dit niet omzetten naar 5.1.
Ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken..

Mijn verwarring ontstond denk ik omdat mijn Sony het dus virtueel 5.1 maakt / kopieert / reproduceert naar 5 speakers. De Sony is overigens enkel via tulp aangesloten.