[7 & 8.1] W7x86 werkt, W8x64 niet -> probleem RAM?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 11:35
Beste Tweakers,

Ik zit met een vervelend probleem. Ik heb mijn laptop geupgrade van 4 naar 8gb RAM geheugen. Het geheugen is compatible met mijn laptop, de HP 8540p.
Het probleem:
Met de 8gb in mijn laptop kan ik wel windows 7 (32bit) draaien, maar op het moment dat ik windows 8.1 (64bit) opstart krijg ik een bsod en valt de laptop uit. Windows 8.1 werkt echter wel gewoon met de originele 4gb geheugen.
Ik wil echter graag 64 bit draaien in verband met software die ik vaak gebruik. De voorkeur heeft windows 8.

Specificaties:
Intel Core i5 540M
15,6" 1600x900 (WXGA++)
Quadro NVS 5100M
2x2GB DDR3 (2x4GB DDR3 upgrade)
250GB HDD (bij upgrade in caddy)
120GB SSD (bij upgrade op de plek van de originele hdd)

Samenvatting:
Win7 x86 | 4gb geheugen | werkt
Win7 x86 | 8gb geheugen | werkt
Win8 x64 | 4gb geheugen | werkt
Win8 x64 | 8gb geheugen | werkt niet!

Ik vermoed dat het dus aan het RAMgeheugen ligt. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 22:27
Volgens mij heb je het probleem al min of meer geconstateerd, je zult alleen moeten uitzoeken of één of meerdere bankjes defect is of gewoon niet goed werkt met je laptop.
Draai eens Memtest86+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
Excuses, titel is verkeerd maar ik kan dit niet wijzigen.

Dit zou de titel moeten zijn:
[7 & 8.1] W7x86 werkt, W8x64 niet -> probleem RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
Stef42 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 21:11:
Volgens mij heb je het probleem al min of meer geconstateerd, je zult alleen moeten uitzoeken of één of meerdere bankjes defect is of gewoon niet goed werkt met je laptop.
Draai eens Memtest86+.
Dit probleem had ik eerder ook, toen heb ik het geheugen als RMA aangeboden. Dit zijn nieuwe plankjes. Ik wil het best nog een keer proberen, maar de vorige keer liep zelfs memtest86 vast. Ik kan me niet voorstellen dat ik twee keer achter elkaar defect geheugen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:39

Snuffel

Vroem!

Markeer je geheugen voor je hem RMA stuurt. Voor hetzelfde geld heb je je eigen geheugen weer terug gekregen

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 20:43

SambalBij

We're all MAD here

Windows 32-bits gebruikt dat extra geheugen boven de 4GB niet.
(Kan via wat lapmiddelen wel door applicaties worden gebruikt, maar OS zelf gebruikt het voor zover ik weet niet)

Kun je de originele 4GB module(s) er uit halen en met alleen de nieuwe 4GB opstarten? Zo ja kijk eens wat de x86 Windows 7 dan doet...

Als dat wel gewoon werkt; steek dan de originele 4GB er weer eens bij. Kan zijn dat het nieuwe geheugen ook weer stuk is, maar misschien is er wel wat met het mainboard... (DIMM connector oid)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
Snuffel schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 21:14:
Markeer je geheugen voor je hem RMA stuurt. Voor hetzelfde geld heb je je eigen geheugen weer terug gekregen
Ik kreeg een gesealde verpakking terug terwijl ik de verpakking had geopend.

--
Wel vreemd, memtest loop op precies hetzelfde moment vast, namelijk op 22%. Ik kan dus niets testen met memtest.
SambalBij schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 21:16:
Kun je de originele 4GB module(s) er uit halen en met alleen de nieuwe 4GB opstarten? Zo ja kijk eens wat de x86 Windows 7 dan doet...
Ik ga het direct proberen. Nou, dat werkt dus niet, direct bsod. Dat zou betekenen dat het geheugen toch kapot is? (of misschien zelfs dat ze me hetzelfde geheugen hebben opgestuurd?)

[ Voor 10% gewijzigd door T-!-M op 06-02-2014 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-10 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De laptop zou het wel aan moeten kunnen volgens z'n specs. Neem beide 2 GB modules en test ze met memtest+. Daarna 1 module van 4 GB, test die volledig. Als beide tests 100% in orde zijn, zet je er 2 GB bij, zodat je totaal 6 GB hebt. Test dan nog eens. Is die 100%, dan wissel je de 4 GB module voor de andere, test opnieuw.

Laat de test niet 1x passeren, maar meerdere keren, stuk of 5-8 keer. Zorg ook dat je de laatste updates hebt toegepast van het BIOS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1