Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MacBook universiteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik zou graag een MacBook willen kopen in de aanloop naar mijn studies. Ik ga wellicht TEW of handelswetenschappen studeren. Voor deze studies zal ik het iWork-pakket vooral gebruiken. Grafische programma’s zal ik wellicht niet moeten gebruiken.
Nu zit het zo dat ik graag een 15inch zou hebben omdat dit volgens mij echt wel nodig is voor programma’s zoals Pages of Keynote… Of zijn er mensen die prima met een 13 inch kunnen werken en geen last hebben van het kleinere scherm?
Op zich zou een 15inch geen grote meerkost mogen zijn, maar nu heb ik gemerkt dat men in de Apple store enkel nog de MacBook Pro retina verkoopt in het formaat 15 inch. Alle andere MacBooks zijn immers 13inch.
Mijn vraag is eigenlijk welke MacBook (air 13", pro 13" of pro 15" retina) jullie mij aanraden wetende dat ik hem vooral zal gebruik voor:
- iWork pakket: Keynote, Pages en Numbers
- livestreams bekijken (voetbal)
- gewoon surfen, mails lezen…
- Af en toe gamen: ik ben geen fanatiek gamer, maar ik vind het wel eens leuk in mijn vrije tijd. Hierbij denk ik aan FIFA, GTA…
- Heel af en toe gebruik maken van iLife: een filmpje maken in iMovie en foto’s bewerken in iPhoto
- bekijken van online films en filmbestanden op USB
- muziek, video’s en films streamen van MacBook naar Apple TV
Alvast bedankt!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 03:40

JJ93

Error 418

Het gaat niet zo zeer om de schermgrootte maar ook om de resolutie. Ik werk zelf op 1440X900 en heb genoeg ruimte en vind de tekst en elementen groot genoeg.
EDIT: De rMBP schaalt tot 1680x1050, de normale MBP maximaal 1280x800. Dus je kunt meer ruimte creëren bij de Retina indien je dit nodig hebt.

Als je nu een nieuwe MacBook koopt kan je het iWork pakket gratis downloaden.

Alle genoemde punten gaan prima op elk type MacBook. GTA en FIFA moeten volgens mij ook wel werken op elke nieuwe MacBook.

De nieuwe MacBook Air zou wel voldoen aan je eisen. Resolutie is 1440X900, integrated intel 5000 graphics moet je die games wel kunnen draaien.

Als je 8gb ram en een 256gb SSD wilt zit er nog maar 100 euro verschil tussen de air en de pro met retina scherm.

En als je 13" te klein vind is er nog maar één optie. Wat zijn je eisen qua opslag en werkgeheugen? Heb je een externe HDD of sla je alles op in the cloud?

[ Voor 8% gewijzigd door JJ93 op 06-02-2014 19:07 ]

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 13:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Qua kracht heb je meer dan genoeg aan elke versie van MBA tot 15" pro. Wel wil ik daarbij vermelden dat ik daarbij niet meeneem of je gamed, mede omdat de games die je noemt (althans de nieuwste versies van beide) geen OSX ondersteunen. Voor games raad ik je dus gewoon een windows desktop of gaming console aan, of je zou natuurlijk net als ik gewoon windows naast OSX kunnen installeren (met bijvoorbeeld parallels) om daarop te gamen. Mocht je dat toch willen dan zit je al snel te kijken naar minstens een 13" pro met retina scherm en verder minstens 8GB geheugen, dit zodat je de VM lekker soepel kunt draaien. Een air zou ook nog kunnen, maar dat zou ik vanwege het inferieure scherm toch niet graag aanraden.

Mocht je dus willen gamen via een VM (of eventueel bootcamp, maar dat is zo'n gedoe :P ) raad ik je minstens de 13" pro aan met 8GB. Deze heeft meer dan voldoende werkruimte op het scherm om comfortabel te doen wat je ermee wilt gaan doen. Heb je wat meer te besteden, dan kun je natuurlijk gaan voor wat meer opslag of zelfs een 15" model. Als je niet gaat gamen dan kun je in principe ook al met het 4GB model prima alles doen. Met in het achterhoofd natuurlijk dat je het liefste zo min mogelijk uitgeeft, het kan ook zijn dat je zegt: "Heb het geld toch hier ergens maar liggen, kan ik er net zo goed de maxed out 15" mee kopen..." dan kun je dat natuurlijk ook gewoon doen :9 .

Grillmeister

Verwijderd

Topicstarter
JJ93: ik weet niet of een 13" nu echt te klein is, ik werk nu op een acer 15"... Wat betreft opslag denk ik erover na om een externe harde schijf aan te schaffen... Wat betreft werkgeheugen heb ik eigenlijk geen idee.. Is 4GB genoeg of zou ik eerder gaan voor een upgrade naar 8GB? Misschien ook belangrijk: ik zou met deze MacBook toch minimaal 4-5 jaar zoet moeten zijn...

Verwijderd

Topicstarter
RoofTurkey: een ander voorbeeld van een spel dat ik soms speel is assassin's creed... Draait zo'n spel soepel op elke MacBook?

Anderzijds moet ik me misschien wat minder concentreren op gamen, want echt fanatiek ben ik niet.
Het geld voor een maxed out MacBook pro retina heb ik wel liggen, maar dat hou ik toch nog liever wat bij... Uiteindelijk is zo'n state of the art MacBook pro toch overbodig voor mijn behoeften, niet? :)

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 03:40

JJ93

Error 418

Verwijderd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 23:29:
JJ93: ik weet niet of een 13" nu echt te klein is, ik werk nu op een acer 15"... Wat betreft opslag denk ik erover na om een externe harde schijf aan te schaffen... Wat betreft werkgeheugen heb ik eigenlijk geen idee.. Is 4GB genoeg of zou ik eerder gaan voor een upgrade naar 8GB? Misschien ook belangrijk: ik zou met deze MacBook toch minimaal 4-5 jaar zoet moeten zijn...
Ik ben zelf over gestapt van een Asus 15.6" laptop naar een 13" Retina MBP. Het is even wennen, maar ik vind het nu wel prima werken. Een groot voordeel vind ik ook het 16:10 scherm, extra verticale ruimte is erg prettig.

Voor wat jij in je lijstje noemt is 4GB genoeg, maar als je 'm een paar jaar wilt houden zou ik sowieso voor minimaal 8GB gaan.

Qua opslag ruimte heb je met 128GB waarschijnlijk ook wel genoeg. Toch hetzelfde verhaal, met meerdere jaren stapelen de bestanden zich toch op. Bij de nieuwe generatie Macbook Pro's is de schrijf snelheid van de 256GB versie ook 2x zo snel als de 128GB versie. Je zult hier niet heel veel van merken, maar toch leuk op papier :+

Verder over de games die je noemt: het grootste gedeelte zul je onder Windows moeten spelen. Of via Parallels, of via een normale VM of via Bootcamp.. je moet dan ook een Windows licentie hebben.

Zelf heb ik gekozen voor de 13" versie omdat ik graag een lichtere, dunnere en kleinere laptop wou. De 15" versie is wel een stuk dunner en lichter dan m'n vorige laptop maar neemt nog steeds veel ruimte in. Verder zit er ook nog een flink prijs verschil in.

In de trein vind ik 13" ook ideaal. Met een 15" laptop kan je niet meer typen met twee handen (zonder degene naast je telkens aan te tikken) als er iemand naast je zit door de extra breedte. Met een 13" laptop kan ik wel gewoon typen. Verder kwam ik met een 15" laptop ook net tegen het tafeltje aan, en nu niet meer. Voor mij allemaal voordelen.

EDIT: Ik werk met een tweede scherm en extern toetsenbord/muis thuis. Lange tijd programmeren op een 13" vind ik niet erg prettig. Sowieso niet prettig om extreem lang op een laptop te werken. Als je echt alleen op de laptop zou werken dan zou ik wel voor de 15" gaan denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door JJ93 op 07-02-2014 00:44 ]

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-11 18:35
Ik ken genoeg mensen die al jarenlang tevreden de hele dag op een 13" laptop werken, en ik doe dat zelf ook. Op dit moment zijn er weinig 15" laptops die je mobiel kunt noemen, en die zijn allemaal behoorlijk aan de prijs. 14" zijn er iets meer, maar dat maakt eigenlijk qua schermruimte ook niet zoveel uit met 13.3".

De 13" MacBook Pro moet je niet kopen, dat produkt had allang afgeschaft moeten worden, hij is ook al heel lang niet meer vernieuwd. De 11" Air kan ik je ook afraden, dat is wel erg klein. Het primaire verschil tussen de 13" Air en de 13" retina MacBook Pro is het scherm, die van de rMBP is veel mooier en scherper. Daarnaast is de (geintegreerde) gpu in de rMBP iets krachtiger, en de Air weer iets lichter en goedkoper.

Zoals hierboven gezegd, als je echt wilt gamen kun je beter een laptop met een betere gpu nemen, de 15" rMBP is de enige MacBook met een beetje fatsoenlijke gpu. Als je liever minder geld kwijt bent zul je een Windows laptop moeten overwegen, de Acer V7-482PG wordt hier vaak aangeraden, en hij is best snel als je er zelf even een SSD in zet.

Nog een laatste advies: veel componenten in laptops zijn tegenwoordig niet meer zelf te upgraden, bij Apple kun je helemaal niets meer zelf vervangen. Als je iets zwaardere software wilt draaien (bijvoorbeeld foto of videobewerking) kies dan in ieder geval 8 GB geheugen, en kies een harde schijf zo groot als je denkt nodig te hebben (128 GB is best weinig, maar sommige mensen redden het er wel mee).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp. Ik denk dat het zal gaan tussen MacBook air 13" en MacBook pro retina 13"... Eventueel 8GB laten
insteken.. De pro retina 15" is misschien overbodig voor mijn behoeften, niet?

• heppie1981
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-11 09:12
Overbodig wel, maar wat een apparaat :)... (hier spreekt een nieuwe gelukkige eigenaar)

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 13:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 14:02:
Bedankt voor jullie hulp. Ik denk dat het zal gaan tussen MacBook air 13" en MacBook pro retina 13"... Eventueel 8GB laten
insteken.. De pro retina 15" is misschien overbodig voor mijn behoeften, niet?
Overbodig voor je behoefte is die wel, alleen zonder kennis van je budget kan ik niet zeggen of het de moeite niet waard is. Het is namelijk wel gewoon een apparaat dat gewoon krachtiger is en net iets meer biedt dan zijn kleine broer. Maar een air zou ik iig zeker niet nemen, dan zou ik eerder een Sony vaio pro nemen (die hebben wel een geweldig scherm).

Grillmeister

Pagina: 1