Verwijderd

Topicstarter
Beste forum leden,

Aangezien ik opzoek ben naar een nieuwe camera ben ik me gaan inlezen op het gebied van deze moeilijke materie.
Tijdens het lezen van deze materie dacht ik dat ik YES!! Dit wordt hem… de Sony CyberShot DSC-HX300b…. Voordat ik deze camera wilde gaan kopen dacht ik… ik zal eerst is met mijn collega’s gaan praten welke ervaringen zij hebben… en toen begon het. De ene zij… als je toch zo’n grote camera koopt, waarom ga je dan niet voor een spiegel reflex, dan kan je altijd lenzen verwisselen en begint bij de zelfde prijs. De ander zij… Neem een systeemcamera dat is mikken, zoomen en schieten.. en zo ging het maar verder. Tot ik dacht...nu weet ik het niet meer :? .

Wat zouden jullie mij kunnen aanraden?

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
+/- 400 euro

• Wat voor camera wil je?
Daar moet ik nog uit zien te komen wat ik hopelijk na dit topic ben.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?

De camera gaat gebruikt worden voor sportfotografie (kitesurfen)
Tijdens de vakantie in Zuid Afrika (safari)
Dagelijkse foto’s (vakantie, feestjes enz)

Verdere specificaties;
• Aangezien hij wordt gebruikt voor kitesurf en safari foto’s zat ik te denken aan veel zoom.
• Goed beeld kwaliteit,
• Stabilisatie.
• Makkelijk te bedienen.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Had in gedachten;

• de Sony CyberShot DSC-HX300b
Waarom, Veel zoom, Na te stellen beeldpunt door draaifunctie op lens. Beeld stabilisatie.

de Panasonic Lumix DMC-FZ72
Nog meer zoom

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Dennis

Verwijderd

Voor 400 euro? Dan raad ik een bridge camera aan. Voor 400 euro heb je namelijk net (of net niet) het teleobjectief met goed zomereik wat je nodig hebt op een systeemcamera of dSLR voor een safari. En dan moet je er nog een camera bijkopen.

Heb verder goede verhalen gehoord over de Panasonic bridge camera's maar eigenlijk kan ik er weinig over zeggen.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:19
vrijwel alle camera's zijn makkelijk te bedienen. Elke camera heeft een auto-standje.

ik heb nu een nex 5n (mirrorless) en had een oude 30D dSLR. De spiegerreflex, ondanks zijn leeftijd, was stukken sneller dan mijn huidige 5n. In jouw geval zou dan de systeemcamera afvallen, omdat je graag dynamische kitesurfers vast wil leggen. Olympus schijnt wel sneller te zijn dan sony, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Beeldkwaliteit van een compact blijft in mindere omstandigheden achter op systeem/dslr. Deze zou daarom al afvallen. (anders gezegd, ik zou nooit een compact aanschaffen)

blijft dlsr over, maar voor 400 euro met dikke gestabiliseerde telelens, dat gaat hem nieuw niet worden.
mijn optie zou zijn om een tweedehands Canon 500D met 18-55 is aan te schaffen, + 55-250 telelens.

[ Voor 7% gewijzigd door 107mb op 06-02-2014 17:01 ]

• J03llV
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik zou niet voor een dSLR gaan. Maar voor een bridge/superzoom camera

Je dacht aan de sony en de panasonic.

Van de panasonic heb je ook een FZ200, een hele goeie superzoomcamera die over het gehele zoombereik een diafragma waarde van f/2.8 heeft. Hoe lager dit getal des te beter, want hoe lager dit getal hoe meer licht er op de sensor kan vallen. Ook heeft dit effect op het scherpte diepte veld. DOF ( depth of field ) Bij een klein diafragma heb je een nauwere DOF dan een hoog. Dus F/1.8 vs f/11 bijvoorbeeld. Dit creeërt de scherpe voorgrond en wazige achtergrond, of zelfs wazige voorgrond, wazige achtergrond maar wel een scherp onderwerp. De Fz72 daarentegen heeft een diafragma van 2.8-6.3 wat betekent dat als je volledig bent ingezoomd je diafragma max op 6.3 kan. waardoor je minder licht kan inlaten, en dus je ISO of sluitertijd moet aanpassen om een correcte belichting van je foto te krijgen.

Dit is allemaal veel informatie natuurlijk.. Maar naar mijn mening wint de FZ200 met grote stappen van de FZ72 mede door de lichtsterke lens, en het draaibaar schermpje. Schiet je alleen in auto? Heb je zeker een goeie camera tot je beschikking!

Ik zou even gaan kijken in een winkel en camera's met elkaar vergelijken. Hoe ligt deze in de hand, en deze en deze? Welke is de beste in zijn prijsklasse ( google ).. etc

Succes met je keuze ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02
Voor 400 euro ga je je niet vermaken met een DSLR denk ik. Voor Safari heb je een zoomlens nodig en dat kost je zo weer 300 bovenop de basis-prijs van een DSLR, vergeet daarbij niet alle accessoires die je nodig gaat hebben en het gewicht, dan zou ik het je niet aanraden.

De Panasonic FZ200 daarentegen zal het heel goed doen op Safari, is ruim binnen budget, aardig compact (tov DSLR) en heeft een mooie lichtsterke lens. Mijn keus zou daar op vallen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:30
FZ200.

Instagram

Verwijderd

Moeilijk hè om te kiezen met zoveel keuze en mogelijkheden! De FZ200 is (vast) een erg goede camera, maar ik twijfel ook nog steeds... Hoop voor je dat jij er sneller uit bent dan ik haha, succes!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:23
Als je veel zoom wilt dan heeft een verwisselbare lens wel voordelen. Aan de andere kant, ga je zo'n lens ook niet wisselen in zanderige omgevingen (safari/kitesurfen).
Ikzelf zou voor een canon 600d met 18-55is2 kit gaan. Met een beetje shopen is deze voor ff ruim 400 te krijgen.

Verwijderd

DukeBox schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:11:
Als je veel zoom wilt dan heeft een verwisselbare lens wel voordelen. Aan de andere kant, ga je zo'n lens ook niet wisselen in zanderige omgevingen (safari/kitesurfen).
Ikzelf zou voor een canon 600d met 18-55is2 kit gaan. Met een beetje shopen is deze voor ff ruim 400 te krijgen.
Als je dan toch de 600D neemt dan zou ik een allround lens erbij nemen, die 18-55 heeft lang niet genoeg zoom...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:23
:? de 18-55 is juist allround.. je bedoelt een met een meer bereik ? Dat ga je niet redden voor ~€400. De lens alleen al is al snel €200. Een losse telezoom erbij is goedkoper.

Verwijderd

DukeBox schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:53:
:? de 18-55 is juist allround.. je bedoelt een met een meer bereik ? Dat ga je niet redden voor ~€400. De lens alleen al is al snel €200. Een losse telezoom erbij is goedkoper.
Bedoelde inderdaad meer zoom (een lens voor alle omstandigheden, zowel groothoek als tele). Maar als het te duur wordt, dan valt hij dus gewoon af. De zoom is een vereiste en dat is de 18-55 niet.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De nikon1 v1 is bij ibood.nl nu 250. Neem je daar de telelens bij dan kom je net boven de 400 uit volgens mij en dan heb je een nette, kleine en snelle camera.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie snelle reacties... Ik ga de opties naast elkaar leggen en vergelijken.
Ik zal daarna vast nog wel wat vragen hebben :).

• 107mb
ik weet niet in hoeverre de techniek verbeterd is, maar mijn moeder heeft een FZ48, die behoorlijk veel overeenkomsten heeft met de FZ200. Deze Fz48 heeft bij ISO400 al een slechte beeldkwaliteit, en bij ISO 800 is het echt om te janken. Geen enkel detail meer aanwezig door de ruisreductie.

Ik zou mijn geld nog steeds zetten op een tweedehands dSLR met dito telezoomlens:

http://link.marktplaats.nl/775134016 Canon 550D +18-55 + accus + zonnekap + memory card 250 euro.
http://link.marktplaats.nl/775584646 Canon 70-300 IS voor 189 euro. Let op, dit is een toplens voor het geld!!

Met geen enkele superzoom, bridge of wat dan ook haal je resultaten wat hier mee mogelijk is. just my two cents.

[ Voor 31% gewijzigd door 107mb op 06-02-2014 23:04 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
107mb schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:54:
ik weet niet in hoeverre de techniek verbeterd is, maar mijn moeder heeft een FZ48, die behoorlijk veel overeenkomsten heeft met de FZ200. Deze Fz48 heeft bij ISO400 al een slechte beeldkwaliteit, en bij ISO 800 is het echt om te janken. Geen enkel detail meer aanwezig door de ruisreductie.

Ik zou mijn geld nog steeds zetten op een tweedehands dSLR met dito telezoomlens:

http://link.marktplaats.nl/775134016 Canon 550D +18-55 + accus + zonnekap + memory card 250 euro.
http://link.marktplaats.nl/775584646 Canon 70-300 IS voor 189 euro. Let op, dit is een toplens voor het geld!!

Met geen enkele superzoom, bridge of wat dan ook haal je resultaten wat hier mee mogelijk is. just my two cents.
Klopt en dat is met de FZ200 niet gek veel anders, maar je hoeft niet zo snel hoge iso's gebruiken buiten overdag en die f/2.8 lens doet ook wel wat om de iso lager te houden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Universal Creations schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 23:13:
[...]

Klopt en dat is met de FZ200 niet gek veel anders, maar je hoeft niet zo snel hoge iso's gebruiken buiten overdag en die f/2.8 lens doet ook wel wat om de iso lager te houden.
Maar wat is dan het alternatief als er niet toevallig een deal is op marktplaats in de buurt? Het budget blijft dan een probleem.

• Universal Creations
In de auto stappen en er naartoe rijden. Maak er desnoods een uitstapje van ;)

Verwijderd

Universal Creations schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:38:
In de auto stappen en er naartoe rijden. Maak er desnoods een uitstapje van ;)
Dan wordt ie alsnog duur door de bijkomende bezine kosten. ;)

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 10:19
Volgens mij moet je bedenken of je fotograferen ook een beetje als hobby wilt zien. Als je zonder nadenken foto's wilt schieten kun je het beste gaan voor de compactcamera's. De camera denkt voor je na en je klikt en het is meestal wel raak. Wil je iets meer kunnen, dan kom je op een systeemcamera uit. Hetgeen wat er op vooruit gaat is de instelmogelijkheden en de kwaliteit van je foto's (ook weer afhankelijk natuurlijk, maargoed). Wil je helemaal los gaan en keer op keer prachtige plaatjes schieten met de ene keer een scherpe en de andere keer een onscherpe achtergrond, en vind je het leuk om alle instelmogelijkheden van een camera te benutten, dan is een DSLR wat voor je. Tuurlijk, deze heeft ook een automatische stand, maar als je het onderste uit de kan wilt halen, dan kies je een handmatige stand.

Punt is denk ik: Hoe mooi moeten de foto's worden, hoeveel effort wil je in je foto's steken en hoeveel tijd wil je steken in het leren kennen van je camera met alle mogelijkheden?

btw: een mooie foto wordt niet bepaald door de camera, maar door de fotograaf. Welke camera je ook kiest, met iedere camera is wel een mooie foto te maken, als je er voldoende tijd in steekt.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:31

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De meeste systeemcamera's bieden je erg veel mogelijkheden om zelf het diafragma, sluitertijd ISO etc. Mooie foto kan ook gemaakt worden op de vol automatische stand.

Er zijn erg veel opties waar je naar kunt kijken, maar ik zou zelf eerst naar een winkel gaan. En hier eens paar camera's vasthouden en door de menu's heen bladeren. Welke vind jij prettig bedienen en vast houden. Zo ben ik met mijn vriendin naar de MM gegaan en ze heeft daar aantal camera's vast gehouden. Ze heeft uiteindelijk gekozen voor een Sony NEX 3NL +16-50. Prima camera voor weinig geld.
Heb je wat meer budget zou je kunnen kijken naar de NEX 5. De Samsung vond ik zelf het menu erg prettig van werken. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Fuji systeemcamera's deze liggen helaas boven je budget.

Mijn vriendin fotografeert negen van de tien keer op de automatische stand en auto ISO. En hier is naar mijn mening niks mis mee. Ze heeft er echt mooie foto's tussen zitten. Al staat de camera wel ingesteld op JPEG en RAW, zodat we de foto's nog in Lightroom kunnen behandelen ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 07-02-2014 12:15 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• 107mb
ben je er al een beetje uit wat het gaat worden?

Verwijderd

Topicstarter
elhopo schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:59:
Volgens mij moet je bedenken of je fotograferen ook een beetje als hobby wilt zien. Als je zonder nadenken foto's wilt schieten kun je het beste gaan voor de compactcamera's. De camera denkt voor je na en je klikt en het is meestal wel raak. Wil je iets meer kunnen, dan kom je op een systeemcamera uit. Hetgeen wat er op vooruit gaat is de instelmogelijkheden en de kwaliteit van je foto's (ook weer afhankelijk natuurlijk, maargoed). Wil je helemaal los gaan en keer op keer prachtige plaatjes schieten met de ene keer een scherpe en de andere keer een onscherpe achtergrond, en vind je het leuk om alle instelmogelijkheden van een camera te benutten, dan is een DSLR wat voor je. Tuurlijk, deze heeft ook een automatische stand, maar als je het onderste uit de kan wilt halen, dan kies je een handmatige stand.

Punt is denk ik: Hoe mooi moeten de foto's worden, hoeveel effort wil je in je foto's steken en hoeveel tijd wil je steken in het leren kennen van je camera met alle mogelijkheden?

btw: een mooie foto wordt niet bepaald door de camera, maar door de fotograaf. Welke camera je ook kiest, met iedere camera is wel een mooie foto te maken, als je er voldoende tijd in steekt.
Hallo allemaal hier ben ik weer!

Bedankt voor alle reacties!

107mb, Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik wil.

Na aanleiding van bovenstaande quote het volgende.

Het maken van foto's vind ik heel erg leuk.. als ik op vakantie ben ik veel aan het kijken hoe ik leuke en mooie foto's kan maken. maar tot in hoe verre het hobby is?? ik loop niet dagelijks met een fototoestel op zak en ben door mijn drukke prive leven (werk en school) niet van plan om met een fiets de wereld in te trekken om foto's te gaan maken :9 .

Van camera instellingen weet ik niet zo heel veel af... Het lijkt met leuk om te weten maar heb op dit moment niet heel veel tijd om daar uitgebreid voor te gaan zitten... het lijkt mij hierdoor dan ook een te dure aankoop. PS een tweede hands camera... ik weet het niet... omdat ik hier niet zo in thuis bent geeft het mij een slecht gevoel.

Gisteren ben ik naar de winkel gegaan en heb hierbij gekeken naar de FZ200..dit is een hele mooie camera.. deze heb ik vergeleken met de sony 300b... de verkoper vertelde mij dat hij zou gaan voor de sony omdat deze veel zoombereik heeft.. met vergelijking op de fZ200 zou de beeld kwaliteit overdag niet heel veel uitmaken omdat er dan genoeg zonlicht is... en het verschil dan nauwelijks zichtbaar is.
en bij de sony kan je nog handmatig aan de lens draaien om het beeld bij te stellen.

Ik heb ik nu nog de volgende vragen.

Een DSLR??

Ik weet het niet.... hele mooie camera's maar heb te weinig tijd om de verschillende functies uit te pluizen en vind het daarbij een dure aankoop.

Compact Camera.

Mooie camera.. kan niet in je broekzak..... heeft minder instel mogelijk heden... wel veel zoombereik.

sony 300b

veel zoom (55x optisch) is dit na zuid Afrika nog wel nodig?? of kan ik het dan met de helft af?? ... lens met de hand na te stellen....

FZ200

De helft zoom (24x) tegen over de Sony 300b... Mooier beeld kwaliteit..tov Sony..

Alleen als de sony FZ200 maar 30 keer optische zoom heeft.. is het dan niet beter om voor een systeemcamera te gaan welke 30x optische zoom heeft? die is kleiner en komt waarschijnlijk in de zelfde prijsklasse terecht en je kan er meer mee.

Groetjes.

• Universal Creations
Sorry, maar 30x zoom.... dat gaat met een systeemcamera niet compact worden. Die Panasonic heeft met zijn 600mm (35mm equivalent) echt genoeg bereik. En wil je dat met een m4/3 doen dan kom je uit op pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f4.0-5.6/MEGA O.I.S.

• Zuiderwijk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10-2024
Ik heb zelf een Fuji XE-2 waarover ik zeer enthousiast ben, maar dat is ver boven je budget. Ik denk dat de HS50 mooie 'allrounder' kan zijn voor jouw wensen. Heb zelf ook bij deze shop in Hong Kong besteld en had het binnen 36 uur binnen. Bovendien nog ruim 100 euro onder je budget, dus dan kan je nog wat geld uitgeven aan SD-kaartjes, hoesje, etc.

Als je puur naar budget kijkt en je wilt nog een 'kanshebber' in de categorie 'Compact' dan zou ik de Sony RX100 overwegen. Dit is de voorloper van de huidige RX100 II, maar is vrijwel identiek en alom geprezen voor zijn kwaliteit. Het belangrijkste waar je op toelegt is de zoom.

Alternatief zou de Canon G16 in die categorie nog kunnen zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Universal Creations op 10-02-2014 14:42 . Reden: Geen linkjes naar sites die belastingontduiking promoten ]

Pagina: 1