ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
Waarom persee - deze twee routers? Netgear heeft net een nieuwe uit die ook wel goed is?
Waarom wil je de DIR-645 vervangen? wil je persee dualband? verwacht je beter bereik enz?
Be nice, You Assholes :)
Beide zijn belangrijk. Nog belangrijker is lan-lan voor mijn NAS.M2M schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:27:
Gaat het vooral om de snelheid van je wifi netwerk of puur de routering performance (lan-wan)?
AC kaartje gaat nog komen in mijn laptop. Ik heb voor deze routers gekozen. omdat de prijzen vrijwel gelijk zijn. En wat ik had gezien bij de Netgear is, dat de instelmogelijkheden niet zo uitgebreid zijn.3DDude schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:29:
Heb je überhaupt AC Clients? Huidige insteekkaartjes voor laptops hebben bijv maar 2 kanalen (dus kan je nooit optimale snelheid halen...
Waarom perse - deze twee routers? Netgear heeft net een nieuwe uit die ook wel goed is?
Waarom wil je de DIR-645 vervangen? wil je perse dualband? verwacht je beter bereik enz?
Ik wil de 645 vervangen, omdat ik vaak mijn verbindingen op mijn 2 Samsung tablets wegvallen, terwijl er wel goede signaalsterkte is.
Het schijnt dat deze routers ook goede bereik hebben. Maar als ik dan weer kijk naar verschillende websites lijkt het erop dat er verschillend gemeten wordt en ik ook een beetje het gevoel krijg dat er ook een bonus aan hangt dat er een goede review wordt afgegeven
ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
Nadeel hij moet het modem van je internet zijn. Anders zijn dingen als Dual Wan, DDNS, of DMZ niet te gebruiken. heeft mij veel last bezorgd, waardoor ik met een managed switch via PPPoE en VLANs scheiden eindelijk het voor elkaar kreeg.
Certified Google Teacher.
Hij komt te hangen aan een FTU van Genexis. Deze fungeert dus als modem. Waarom gaat het bij die Asus dan mis?flipkipse schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:07:
Asus RT-AC66U top beest,
Nadeel hij moet het modem van je internet zijn. Anders zijn dingen als Dual Wan, DDNS, of DMZ niet te gebruiken. heeft mij veel last bezorgd, waardoor ik met een managed switch via PPPoE en VLANs scheiden eindelijk het voor elkaar kreeg.
Eens. Je moet echt niet blind varen op hun cijfers. Die ga je thuis niet halen. Punt.Miyamoto schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:37:
Hardware.info test onder ideale omstandigheden. Verder idd afhankelijk van wat je er mee wilt.
Verder...
*Welk* AC-kaartje ga je in je laptop prikkensteven2 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:49:
[...]
AC kaartje gaat nog komen in mijn laptop. Ik heb voor deze routers gekozen. omdat de prijzen vrijwel gelijk zijn. En wat ik had gezien bij de Netgear is, dat de instelmogelijkheden niet zo uitgebreid zijn.
Is van groot belang aangezien interoperability van de eerste generaties ac-chips nog niet zo denderend is. Specifieker, de Broadcom 4360, die in deze beide routers de ac-functionaliteiten levert, is uitermate nukkig en werkt eigenlijk alleen betrouwbaar goed samen met een andere Broadcom 4360. Dus ik zou enkel en alleen een van deze twee aanraden als je in je laptop ook een NIC met een BCM4360 gaat prikken. En die vind je voorzover ik kan zien niet retail terug.
Wat je wel retail vindt zijn Intel AC-7260 kaartjes. Prima dingen, niet duur, goede drivers, presteren prima. Maar de 4360 lust ze dus niet. Exact wat gebeurt verschilt van geval tot geval, maar alleen al hier op het forum lees je:
- 7260 moet zonder alle n en ac performance features verbinden en dus op g snelheden (max 24Mbps echte throughput) werken.
- Verbinden op ac werkt prima, maar alleen als max 40Mhz bandbreedte gekozen wordt (wat je in theorie de helft en in praktijk toch ruim de helft van je snelheid kost).
Ik heb de AC66U en een AC-7260 en heb gelukkig nooit last van die tweede, maar eerste komt regelmatig voor: opeens zakt verbinding in van 180Mbps naar 16Mbps

Kortom, als je een AC-7260 gaat kopen maakt het niet zo uit wat voor chip je router heeft, zolang het geen 4360 is. Omgerkeerd, als je een 4360 koopt wil je alleen 4360. Het is duidelijk de Broadcom die kieskeurig is. Ik zou daarom in geval van twijfel nadrukkelijk geen router met 4360 kopen
Wat dan wel? Eerste wat in me opkomt is de TP-Link Archer C7. Ding is even snel als je genoemde routers, kost maar 2/3 van de prijs, maar bovenal zit er een Qualcomm chip in die geen major compatiblity issues heeft en dus prima met een AC-7260 wil samenwerken
Wil je die om $reden niet, dan nog zou ik een router met de 4360 ten zeerste afraden.
Dat hebben ze. Maar als ik je probleemomschrijving lees is dat vrijwel zeker je probleem niet. Het komt eerder op mij over als interferentie. En dat ga je niet met een andere router oplossen.Ik wil de 645 vervangen, omdat ik vaak mijn verbindingen op mijn 2 Samsung tablets wegvallen, terwijl er wel goede signaalsterkte is. Het schijnt dat deze routers ook goede bereik hebben.
Meh, iedereen is gewoon specsgeil en wil hoogste getallen constateren. Ben daarom erg blij met de methodiek van Smallnetbuilder.com. Reken maar dat de fabrikanten *niet* blij zijn om in een toonaangevende review te lezen dat hun nieuw product niet de beloofde 1750Mb/s levert maar max 500Mbps. Maar als consument heb je daar wat aan, dat is namelijk wat je zelf ook kunt halen.Maar als ik dan weer kijk naar verschillende websites lijkt het erop dat er verschillend gemeten wordt en ik ook een beetje het gevoel krijg dat er ook een bonus aan hangt dat er een goede review wordt afgegeven
Grootste nadeel van Smallnetbuilder is dat het US-based is en dat veel van de apparaten die zij testen hier niet te krijgen zijn, terwijl hier veel voorkomende merken daar volstrekt onbekend zijn. Maar als ze het testen heb ik nooit reden gehad om te twijfelen aan hun reviews. Kijk maar naar hun twee reviews van de AC66U: de eerste, uit begin vorig jaar, was ronduit negatief ivm beroerde stabiliteit. De tweede hebben ze gedaan nadat Asus de firmware grondig onder handen genomen hadden. Dat is representatiever voor wat je nu kunt kopen.
Dan nog is de AC66U een voor ac-begrippen verouderd apparaat met ernstige interoperability issues. Ook heeft het geen DFS/TPC support, waardoor het in 5GHz alleen maar in de eerste vier kanalen kan werken - en op 80MHz vult hij die ook gelijk allevier. Dat is echt een no-no, als je twee apparaten in de buurt hebt (erger nog: in zelfde huis, een als router, ander als AP) interfereren ze per definitie volledig. Valt me tegen dat Smallnetbuilder dat niet opgemerkt heeft trouwens. Hoe dat met de DIR-868L is weet ik niet, ik heb het bij meer 4360-based apparaten gezien, dus het zou zomaar een chipset-issue kunnen zijn.
Oslik blyat! Oslik!
Het is wel apart dat Hardware.info getest heeft met Intel AC-7260 icm deze routers.
Toch vind ik het raar dat je bij overmaat aan keuze toch vast blijft houden aan twee snelle maar op andere vlakke problematische routers, terwijl je wel de enige makkelijk verkrijgbare NIC (die zelf geen compatibility issuesd heeft) wilt verwerpen
1) negeer de cijfers van HW.info. Op dit vlak amateuristisch en onrealistisch hoog (kan ik zeer onderbouwd zeggen aangezien ik zelfde NIC heb als waar zij mee testen en zelfde router, en haal bij lange na niet hun snelheden). Het zou kunnen dat ze die hoge snelheden door cherry-picking van data halen (meerdere metingen, enkel hoogste waarde noteren), maar ik denk dat het vooral de meetopstelling is. Dan nog, dergelijke cherry-picking kan verklaren waarom zij de interoperability issues niet melden die ik en vele anderen hier gezien hebben.
2) zoek gewoon een router uit met een goede, interoperable WiFi chip. Dat is tot nader orde alles behalve de BCM4360.
Oslik blyat! Oslik!
Wut? Één van de toprouters op dit moment kan niet 100% functioneren als deze niet ook functioneerd als modem? Dat zou de keuze voor mijn nieuwe router mooi 100% doen kantelen...flipkipse schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:07:
Asus RT-AC66U top beest,
My PC Steam Profile PSN: AfcaEricNL
Nee. Ofja. Flipske noemt nogal vreemde "nadelen". Bovendien is het natuurlijk geen modem. Hij bedoeld misschien dat je 'm niet in moet stellen als AP als je dual-WAN wilt gebruiken, maarja... Als je de router (én modem in één) van je provider de DHCP laat doen, moet je dáár ook DMZ instellen (indien gewenst). Ook niet heel vreemd.EricNL schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 08:53:
[...]
Wut? Één van de toprouters op dit moment kan niet 100% functioneren als deze niet ook functioneerd als modem? Dat zou de keuze voor mijn nieuwe router mooi 100% doen kantelen...
De relatie DMZ/dual-WAN en VLANs mis ik ook.
Verder geen ervaring met de Asus, maar de tegenhanger van TP-Link is prijsvriendelijker.
Welke router is beter voor mij: D-Link DIR-868L of Asus RT-AC68U?
Sinds deze week heb ik en 400Mbit/s Down/Upload snelheid. Daarom zoek ik een nieuwe router ter vervanging van mijn Sitecome WL 309. Ik merk dat deze router de upload snelheid niet aan kan en wil een AC router.
Als het mogelijk is wil ik tegelijk een nieuwe wifi ontvanger in mijn vriendin haar laptop plaatsen. Zij heeft een dell inspiron n5110. Nou begreep ik dat dit alleen goed werkt als de ac chip van de router hetzelfde is. Het fijne hiervan snap ik nog niet helemaal.
Hierbij mijn 2 vragen:
- Is de €60.- meerprijs het waard om de Asus router te kopen? En dan heb ik de voorkeur voor een goede AC verbinding op 10 meter afstand door 1 betonnen muur.
- Wat moet ik kopen om gebruik te maken van AC op een dell inspiron n5110. ( als het überhaupt mogelijk is)
Als je ac wilt voor de snelheid wil je twee AP's, een aan elke kant van de muur. En als je bij ac twee APs neemt, wil je 100% zeker zorgen voor DFS-support, want anders interfereren ze met elkaar. De Asus heeft (in EU
Oslik blyat! Oslik!
Ach ja betonnen muur. Mijn router staat op de eerste verdieping en moet naar begane grond. Dit gaat nu prima met N. Zal dit minder gaan met AC?dion_b schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:58:
Betonnen muur = vrijwel zeker beroerd ontvangst.
Als je ac wilt voor de snelheid wil je twee AP's, een aan elke kant van de muur. En als je bij ac twee APs neemt, wil je 100% zeker zorgen voor DFS-support, want anders interfereren ze met elkaar. De Asus heeft (in EU) iig geen DFS-support, dus die zou voor mij gelijk afvallen. Hoe het met de DIR-868L zit op dat vlak weet ik niet.
Als je betonnen muur weg laat in mijn verhaal. Wat zou dan opgaan?
- Is de €60.- meerprijs het waard om de Asus router te kopen? En dan heb ik de voorkeur voor een goede AC verbinding op 10 meter afstand door 1 betonnen muur.
- Wat moet ik kopen om gebruik te maken van AC op een dell inspiron n5110. ( als het überhaupt mogelijk is)