Energiezuinige desktop voor office-gebruik.

Pagina: 1
Acties:

• frederic46
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-12-2025
Mijn Acer M7721, die 105 watt in rust verbruikte, is de deur uit. In de werk- eetkamer moet een fraai ogende PC komen te staan. De dame des huizes heeft gekozen voor de Aerocool SD white (past zo mooi bij de witte Benq-24-inch). Maar dan moet ik dus wel zelf gaan bouwen.

De machine staat vrijwel de hele dag aan voor muziek, email en de browser. Soms staat daarnaast eea te downloaden, worden mp3's geconverteerd en worden metatags bewerkt. Ook een spelletje moet kunnen (op bescheiden settings).

Tijdelijk werken we op mijn 5,5 jaar oude HTPC (Athlon X2 4600+, 4 GB, 240Gb-SSD en een Radeon HD5570) en die is eigenlijk al snel genoeg. Maar ik wil toch wat snellers en een setup die ook op de toekomst voorbereid moet zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,90€ 154,90
1ASRock H87M Pro4€ 65,90€ 65,90
1Aerocool DS Cube White Edition Closed€ 73,01€ 73,01
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,-€ 59,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,99€ 36,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 389,80
aangevuld met een Samsung SSD (Evo 250) en een 2TB schijf die al in mijn bezit zijn.

Omdat de nieuwe PC gemiddeld 12 uur per dag aan zal staan lijkt het de moeite om te kijken of er een setup bestaat die slimmer met het energieverbruik omgaat.
Wie heeft een advies? Alleen de behuizing is heilig ;)

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-04 15:26

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Een quadcore nemen als je die eigenlijk niet nodig hebt is dus niet energie zuinig ;)
Een dualcore zal ook vlot genoeg zijn, en als je genoeg hebt aan de igp dan scheelt het weer wat extra energie.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:57

Esumontere

Floep, banaan.

Met dit systeem heb je al ruim voldoende aan 300W, de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W is dan een erg goede keus. Ook een H87 moederbord is niet nodig, tenzij je in RAID gaat werken (maar dat is ook niet bepaald energiezuinig). Een B85 bordje is dus prima, bijvoorbeeld de pricewatch: Asus B85M-E.

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-03 14:31
Een i3 (b.v. de i3-4130) processor is al een stuk zuiniger (TDP 54W v.s. 86W) en past denk ik beter bij jouw wensen.

Geheugen van 8GB lijkt me ook overdreven en qua moederbord kun je prima voor de MSI H81 gaan.

Qua spelletjes zou je toch wat specifieker moeten zijn. Tumblebugs zal prima gaan, maar Battlefield 4 wordt natuurlijk een ander verhaal.

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

f3cuk schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:10:
Een i3 (b.v. de i3-4130) processor is al een stuk zuiniger (TDP 54W v.s. 86W) en past denk ik beter bij jouw wensen.

Geheugen van 8GB lijkt me ook overdreven en qua moederbord kun je prima voor de MSI H81 gaan.

Qua spelletjes zou je toch wat specifieker moeten zijn. Tumblebugs zal prima gaan, maar Battlefield 4 wordt natuurlijk een ander verhaal.
Ik denk dat zelfs een i3 overkill is voor de gestelde eisen (even het spelletje gegokt op Tumblebugs), en dat hij met een pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed ook prima uit de voeten kan :)

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Ik sluit me overigens aan bij Esumontere, maar de modellen die eindigen op een T zijn erg interessant. Ik heb er nu twee, ze zijn marginaal trager maar ruimschoots zuiniger.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verder zegt de TDP overigens bijzonder weinig over de zuinigheid van een processor. Zegt enkel wat over de maximale stroomconsumptie bij volle load, maar naar wat ik zie wat de TS gaat doen met zijn machine denk ik dat hij niet eens in de buurt komt van het vol belasten van de processor. Daarom is een i5 of een i3 eigenlijk zonde van zijn geld, en kan hij imho beter voor die 50 euro uit eten gaan of iets leuks kopen voor de dame des huizes :)

• f3cuk
Eens, maar het is wel een redelijke indicatie van wat je mag verwachten. Zijn huidige systeem draait idle op 110W, met een processor die max 54W draait ga je daar sowieso onderkomen dus.

Best kans dat een i3 inderdaad overkill is. Maar hij geeft in de OP aan dat hij wat snellers dan zijn huidige setup wil hebben. Dan vind ik de G3220 een te kleine vooruitgang op de 4600 X2.

De T processor is inderdaad een energiezuinige keus. Ik kon hem zo snel niet vinden en dacht dat ze veel duurder waren. Valt echter behoorlijk mee en dus stel ik mijn advies bij deze bij.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:06
Ik zou ook nog eens goed naar de CPU kijken. Qua CPU power is een i5 totaal overkill voor een office systeem. Ik werk zelf op bovenstaande Haswell Pentium van ~50 euro en een SSD wat voor office taken ideaal is. Wil je echter wat gamen (en dan heb ik het over 3D Gaming) dan heb je aan een de IGP van de Pentium niet genoeg, echter heb je ook niet genoeg aan de IGP van een i5.

@f3cuk, je geeft aan dat de G3220 een te kleine vooruitgang is tov de 4600 X2, maar heb je deze CPU's wel eens naast elkaar gezien? Ik kan je garanderen dat de Pentium véél en véél sneller is dan die oude AMD. Een i3 is leuk, maar eigenlijk niet zo heel veel anders dan die Pentium op hyperthreading na (en een beetje cache zo uit m'n hoofd). Zou HT nuttig zijn in officetoepassingen?

T CPU's zijn overigens voor deze toepassing grote onzin. Wat je met een T CPU in huis haalt is een lager maximaal warmteproductie (en indirect dus ook stroomverbruik). Dit is alleen interessant wanneer je een behuizing heb welke bijvoorbeeld bij passieve koeling niet meer warmte af kan voeren dan 54W. Bij een pc waar koeling geen probleem is (en in dit geval is dat geen probleem) heeft een T CPU alleen maar nadelen, want de besparing is maximale warmteafgifte is gedaan door de CPU te begrenzen (lagere maximale kloksnelheid). In de praktijk zal dit resulteren dat iets als het converteren van MP3's gewoon langzamer duurt. Qua stroomverbruik maakt het onder de streep ook niks uit aangezien de CPU op hogere kloksnelheid wel meer verbruikt maximaal, maar ook eerder klaar is met z'n taak (rush to idle).

• frederic46
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-12-2025
Nog een aanvulling op onze eisen/wensen.

Ik had een i5 uitgekozen omdat ik dacht dat daar nog een beetje mee te gamen viel. Nu wordt er alleen nog Minecraft gespeeld maar zoonlief is 13 en wellicht is er ooit iets zwaarders nodig (zijn favoriet op PS3 is Bioshock). Wordt het een 'zware' gamer dan moet hij toch naar een eigen PC (en op zijn eigen kamer).

Ik kan dus beter geld uitsparen op de cpu en geheugen om later (eventueel ....) een grafische kaart aan te schaffen. Ik heb onlangs een HP 600B met een G2020T gebruikt en die vond ik echt niet snel genoeg. Voor ons wordt het dus een G3220, G3420, i3 4130?? Of is toch een i5 nodig mocht ik ooit een grafische kaart bijplaatsen?

En is dan de voeding van 430 watt genoeg?

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:07
Omdat je zegt dat het systeem vrijwel de gehele dag aan staat, zou ik kiezen voor een degelijke en zuinige voeding. Bijvoorbeeld de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
Deze is stil en beter van kwaliteit dan de Be Quiet! voedingen. De meerprijs haal je er mogelijk niet uit in 3 jaar, maar de SeaSonic heeft 5 jaar garantie, waar de Be Quiet! er maar 3 geeft.

Qua CPU is een i3 volgens mij de beste keuze. Ruim voldoende power op CPU gebied en iets meer L1 cache dan de Pentiums. Deze is prima pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed
Wil je meer GPU Power, dan moet je of kiezen voor een losse kaart voor echte winst (en mag de CPU wat zwakker) of een duurdere i3 of i5 kiezen.

Moederbord mag ook lekker simpel en zuinig zijn lijkt me. Ik zou kiezen voor pricewatch: MSI B85M-P33 V2

En voor de stilte kan een uitstekende CPU koeler niet ontbreken. Waarschijnlijk kan deze zonder fan geïnstalleerd worden doordat de outtake van de case zo dichtbij komt. (En hij is groot, maar past wel in het kastje ;) ) pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A

Over de kracht van de voeding; als je zonder losse videokaart 200W uit het stopcontact weet te trekken met dat systeem, dan gaat er al iets goed mis. Idle/Office verbruik van zo'n systeem kan makkelijk rond de 20W hangen. Volle belasting misschien 100W als het tegenzit. en volle belasting is alles vol, niet gewoon gamen. Vandaar ook mijn advies voor de SeaSonic voeding. Het is de goedkoopste 80+ Gold voeding. PicoPSU zou ook nog makkelijk kunnen, maar dat is duurder in aanschaf en je moet er bij voorkeur iets meer van weten voor je het inzet.

[ Voor 30% gewijzigd door Crahsystor op 06-02-2014 18:42 ]

Addicted to silent computing

• f3cuk
jaapsander schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:47:
..
@f3cuk, je geeft aan dat de G3220 een te kleine vooruitgang is tov de 4600 X2, maar heb je deze CPU's wel eens naast elkaar gezien? Ik kan je garanderen dat de Pentium véél en véél sneller is dan die oude AMD. Een i3 is leuk, maar eigenlijk niet zo heel veel anders dan die Pentium op hyperthreading na (en een beetje cache zo uit m'n hoofd). Zou HT nuttig zijn in officetoepassingen?
...
Interessant wat betreft de T CPU's, ga ik onthouden. De CPU heb ik gewoon benchmarks van beide CPU's naast elkaar gelegd, maar volgens mij heb ik dat niet helemaal goed gedaan, want ik zie nu dat er inderdaad een behoorlijk verschil is tussen de Athlon X2 en de G3220.

[ Voor 43% gewijzigd door f3cuk op 07-02-2014 15:01 ]

Verwijderd

Als je heel zuinig wilt is er maar 1 optie. Notebookprocessors.

Processor Intel i5 4200M:
De goedkoopste volledige setup: pricewatch: ASRock Vision HT 420D/B
Hier kun je een mSATA SSD in plaatsen dus er komen nog wat kosten bij.

Processor Intel i5 4250U (zuiniger maar minder krachtig):
De enige kleine PC waar je een HDD kunt toevoegen: pricewatch: Intel Next Unit of Computing (V3) (met 2.5" hdd space) Core i5-4250U
Hier moet je dus nog een mSATA SSD, geheugen en WLAN toevoegen.
Pagina: 1