Nieuwe audio en home cinema invulling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:11
Mijn Onkyo TX-8050 heeft het een tijdje terug begeven binnen de garantie termijn. Helaas(en eigenlijk best wel gelukkig) duurde de reparatie zolang dat Media markt heeft besloten om mijn geld terug te geven.

Dus ik ben weer in de race voor een nieuwe audio invulling in mijn woonkamer. Mijn oude setup bestond uit:
  • Sony tv KDL 40-w4000
  • UPC Horizon mediabox
  • Onkyo TX-8050
  • Philips FB815 speakers
  • Ikea BESTÅ BURS tv meubel
Deze setup gebruikte ik voor zowel tv kijken, films als Spotify en internet radio. Dit zal in de toekomst niet anders zijn. Maar nu komt natuurlijk de WAF om de hoek kijken :D
Zij vindt de FB815 speakers eigenlijk te groot al vindt ze deze nog wel mooi omdat ik ze ooit mooi wit heb geverfd. Voor de liefhebber: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1874515/FB815_thumb.jpg
Wij beiden zitten niet echt te wachten op een huiskamer vol speakers dus een 5.1 of meer gaat hem niet worden.

Uiteraard zoals een goed tweaker betaamt heb ik mijn huiswerk gedaan en diverse avonden in topics zitten spitten naar mogelijke oplossingen die voldoen aan onze wensen. Het budget wat ik er voor over heb, heb ik gemaximeerd op €750.

Optie 1a
  • Denon AVR X2000
  • Dali zensor 1
De keuze voor losse componenten is eigenlijk berust op het idee dat dit veel beter moet klinken dan een alles-in-één oplossing. Op audio gebied denk ik deze setup prima zal functioneren maar bij tv en films waarschijnlijk te kort gaat schieten. Een aparte sub-woofer is een oplossing echter ligt dit wel buiten mijn budget. Verder is het nadeel dat deze receiver ook groot is waardoor ik aanpassingen moet maken aan het tv meubel om deze ergens kwijt te kunnen. Het komt er op neer dat ik het middengedeelte moet ontdoen van de laden. Ik weet niet of dit door de WAF commissie heen komt :>

Optie 1b
  • Denon AVR X2000
  • Philips FB815
Op zich niet zo vreemd om te blijven bij je oude speakers. Ik heb ze ooit opgeknapt door de foam randen van de conussen te vervangen en de kasten wit te verven. Echter is het binnenwerk op leeftijd(scheidingsfilters nooit gecontroleerd/vervangen) en ze zijn prominent aanwezig door de grootte. Liefst wil mijn dinlief hetzelfde geluid maar dan uit melkpakjes… uhuh

Optie 2
  • Sonos Playbar
Op het eerste oog voldoet deze optie aan al mijn wensen. Compacte oplossing, goede recensies en heeft een zeer goede ondersteuning voor spotify en internetradio (dit is ook de kracht van Sonos). Maar nu komt het, aansluitmogelijkheden zijn echt beperkt zeker omdat ik ook nog eens een “oude” tv heb zonder HDMI ARC en daarbovenop ook nog eens optical out in stereo PCM :/
Als ik ooit in de toekomst een uitbreiding wil maken bijv. Apple tv voor netflix dan moet ik of met splitters aan de gang of een nieuwe tv kopen. Het kan maar, echt een fijne oplossing vind ik het niet.

Optie 3
  • Philips Fidelio E5
Tja, een beetje een vreemde eend. Zelf heb ik het niet zo op dit soort setjes maar de diverse recensies op T.net hebben me tot nu toe weten te overtuigen als een optie te overwegen. Wat vooral grappig is, is dat je zonder poespas(kabels) de bovenste speakertjes eraf kunt halen en achter de bank kunt neerleggen voor surround sound als je een film gaat bekijken. Verder is het mogelijk om via je smartphone je gekozen muziek te streamen. Dat laatste is in mijn ogen niet helemaal perfect(liever native als Sonos) maar voldoet wel aan de wens om Spofity en internetradio te kunnen beluisteren.

Ik zit nog in een oriënterende fase dus ik moet nog e.e.a. gaan beluisteren in winkels dus mijn shortlist zal zeker de komende tijd nog veranderen. Toch hoop ik van jullie input/advies/suggesties te ontvangen wat ik mogelijkerwijs over het hoofd heb gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als ik je uitgebreide openingspost lees, ligt mijn voorkeur bij een combinatie van 1a en 1b; optie 1c zogezegd.
Optie 2 vind ik te beperkt in de mogelijkheden en van een standaardproduct als optie 3 ben ik eigenlijk nooit gecharmeerd.

Waarom kies je niet om te beginnen voor een nieuwe receiver zoals de genoemde X-2000 van Denon en in eerste instantie gewoon doorspelen met je huidige speakers. Wanneer je weer wat extra budget hebt, koop je er een setje nieuwe speakers bij. Misschien ook in het formaat à la de Zensor 1 maar dan wél gecombineerd met een subwoofer want zonder heb je echt te weinig laag in het geluid. Of probeer een setje vloerstaanders door de WAF te krijgen met als compromis dat je niet meer voor een volledige 5.1 gaat. Fatsoenlijk geluid zul je waarschijnlijk niet uit melkpakjes krijgen; daar heb je gelijk in.

Maar belangrijkste advies voor je speakers blijft altijd om zelf te gaan luisteren naar verschillende exemplaren om tot een keuze te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:50
Ik heb zelf ook lange tijd voor dit dilemma gestaan. Je hebt tegenwoordig zo verschrikkelijk veel speakers dat je niet meer weet waar je goed aan doet. In eerste instantie was ik erg gecharmeerd van de Boston Acoustics A- serie. Die speakers worden overal lovend ontvangen.

Uiteindelijk kwam ik op Dali uit en heb ik nu alles - behalve de subwoofer - van de Dali Zensor staan met een Denon AVR-2113.

Nu moet ik heel eerlijk zijn, een receiver kan al veel verschil maken. Ik had al jaren een Harman Kardon set van €500, daar zat een receiver in vijf speakers en een subwoofer. Als student was ik daar altijd héél content mee. Ik heb toen eerst de receiver besteld en daarna de speakers dus ik heb de receiver nog even aangesloten op de JBL speakers van de HK set. En er was al een duidelijk verschil.

Zelf gebruik ik de Zensor 1 als surround speakers en ze hebben nog nooit teleurgesteld, maar hoe ze klinken als je ze gebruikt als front speakers durf ik niet te zeggen. Wel kun je het Dali topic op Tweakers nalezen als je de lovende verhalen wil lezen, nagenoeg iedereen is er érg content mee.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Vanmiddag mijn geld opgehaald bij de Mediamarkt en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de diverse opties die ik had te bekijken en beluisteren.

Laat ik voorop stellen dat in dit soort tenten de akoestiek dramatisch is maar je kunt wel beluisteren of de klank en klankkleuren je bevallen en uiteraard ook even spelen met het apparaat zelf :)

Als eerste liep ik tegen optie 3 de Fidelio E5 aan. Deze stond in een opstelling met een screeneo een demo af te spelen. Dat klonk best acceptabel ondanks er een Bose cinemate er vlak naast stond te beuken. Waar ik al een klein beetje bang voor was kwam helaas ook uit. Het setje zelf klinkt lekker "vet" maar mist het midden. Daarna heb ik via bluetooth mijn telefoon gekoppeld om te luisteen hoe e.e.a. klinkt met Spotify. OMFG! wat klonk dat slecht, niet eens de moeite waard om te beschrijven :N

Toen opzoek gegaan naar de Sonos stand. Alleerst kwam ik alleen een wall met alle Sonos producten tegen die allemaal synchroon stonden te spelen en dat klonk natuurlijk helemaal top maar niet realistisch voor de thuis situatie. Gelukkig kwam ik ergens verderop in een hoekje een demo stand tegen waar alleen de playbar zelf op lag. Braaf op de demo knop gedrukt en dat klonk al beter dan de Fidelio. Een acceptabele spreiding en midden en hoog was goed aanwezig. Zelfs het laag kwam ondanks dat het een soundbar is niet eens zo onverdienstelijk over. Toch was het het niet helemaal, je mist duidelijk de punch. Verder is overduidelijk hoorbaar dat het geluid "geprocessed" wordt en daarnaast mis je de sub toch wel op de typische momenten. Lees de de scene met DJ DEADMAU5 of de film scene met King Kong waarin een vliegtuig naar beneden word gemept. Als je dan de rekensom maakt ben je €1400 verder en dat is toch een beetje gortig voor een soundbar met sub :/

Verder heb ik ook nog een Samsung HW-F750 soundbar beluistert maar dat klonk echt abominabel slecht waarvan ik hoop dat de bron de oorzaak was voor Samsung. De stemmen klonken alsof ze uit een telefoonverbinding van een afrikaans land kwamen.

Het enige wat mij een beetje een glimlach kon geven was een setje van Harman Kardon, de bds 480. Dit klonk nog het meest zoals mijn huidige FB815 icm Onkyo TX-8050. Helaas is de prijs er wel naar, €1299 en dus ver boven mijn budget.

Conclusie
Wellicht ben ik gewoon verpest door mijn huidige FB815 speakers waardoor alle commerciële alles-in-1 oplossingen gewoon een stuk minder klinken. Ik denk dat ik beter uit ben met een nieuwe receiver i.c.m. huidige speakers en eventueel in de toekomst vervang :)

[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 09-02-2014 00:17 . Reden: Zooitje typo's en spelfouten eruit gefilterd :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Optie 1c dus toch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Yupp je had helemaal gelijk :D

Ik denk heus dat de andere opties prima zijn voor mensen die ooit alleen het geluid van een platte tv hebben gehoord en dan zo'n overstap maken. Ja dan is het echt prima spul, meer dan dat zelfs. Maar als je ooit wat "knaps" hebt beluistert is het, het gewoon net niet. Anyway ik heb nu wat gepost in het Marantz topic om te zien of ik uit kom met een AVR.
Pagina: 1