Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:50

oscar82

De ondertitel

Topicstarter
Hoi allen,

Waarschuwing: Lang verhaal en ik ben een beginneling in het zelfbouwgebeuren; kan alleen m'n gezond verstand gebruiken als het aankomt op airflow en koeling.

Ik ben een game/htpc in elkaar aan het schroeven. Kast is een Silverstone sugo SG05 (Lite), en m'n PSU is een Silverstone van 450W. Verder zit er een intel i5 en een dikke videokaart in de kast (met eigen koelers).

De PSU kan je twee richtingen op installeren en ik heb beide opties gezien op foto's in verschillende zelfbouwtopics over deze kast. Helaas wordt de keuze meestal niet verder toegelicht door de schrijvers van de topics.

Klopt het dat de fan van deze PSU standaard staat ingesteld om lucht uit de PSU naar buiten te blazen? En zo ja, is het dan het verstandigst om de PSU zo te installeren dat de lucht uit m'n kast wordt geblazen?

Ik kan de voeding ook andersom installeren. Dan wijst de fan naar onderen (binnenin de kast). Na een paar cm ruimte stuit de luchtstroom dan op de Scythe big shuriken koeling van m'n CPU. Dat lijkt mij niet optimaal voor de koeling in m'n kast.

Het is volgens mij ook een optie om de richting van m'n PSU fan om te draaien en met de fan naar onderen wijzend in de kast te installeren. Daardoor zal hij een deel van de lucht van de processorkoeler 'afzuigen'. De PSU zou dan gekoeld worden met relatief warme lucht (afkomstig uit de kast). En de lucht moet dan zelf z'n weg uit de PSU vinden. Een roostertje aan de achterkant van de kast is de enige kant die de lucht op kan. Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup en werkt dat beter dan de standaard fabrieksinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb beide geprobeerd en met de PSU fan naarboven heeft het beste resultaat.
De fan in de PSU zuigt lucht naar binnen, dus gaat in de weg zitten met de CPU fan als je hem zoals de fabriek erin zet.

Wat ik niet geprobeerd heb, als je CPU koeler de mogelijkheid heeft om de fan om te draaien (dus dat warme lucht naar boven gaat) en de PSU daar weer boven (warme lucht naar boven en naar buiten).

Maar over het algemeen is de regel blazen is beter dan zuigen. (met computers dan ;) )

edit: theorie dus die mogelijk werkt:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.avsforum.com/7/7b/7b270512_vbattach159710.jpeg

edit2: even random plaatje van internet hoe ik het nu heb (zelfde voeding en gewone Shuriken):
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-QF6qiPXi66I/UvNqT0oz38I/AAAAAAAAGzs/idCEeC7drCA/450.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door wagenveld op 06-02-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het algemeen hebben kasten aan de onderkant een opening zitten waardoor de PSU een goede luchtstroom heeft, maar ik ken je kast niet :3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Afhankelijk van waar de PSU zich in de kast bevindt, zal het antwoord anders zijn.

Sowieso, de PSU blaast lucht uit de kast en zorgt dus voor de afvoer van (warme) lucht, waar je gebruik van kunt maken bij je berekening van de airflow

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:50

oscar82

De ondertitel

Topicstarter
Thanks voor de eerste antwoorden. In m'n eerste post realiseerde ik me nog niet dat m'n CPU koeler standaard zo is ingesteld dat die lucht op m'n CPU blaast. Ik dacht andersom.

De foto's van Wagenveld zijn een goede weergave van mijn kast. De (kleine) PSU zit boven in de kast. Deze heeft een fan die je zowel richting de bovenkant van de kast (waar de kast een roostertje heeft) als naar beneden kan richten. De achterkant van de PSU bestaat uit een rooster waar de lucht uit kan (rondom de aan-uit-schakelaar en stekkeraansluiting).

Ik denk niet dat ik de richting van beide fans ga omdraaien tov de fabrieksinstellingen (1e foto Wagenveld). Klinkt gewoon als veel gedoe voor een eventuele temperatuurwinst. Ik probeer het eerst maar op de manier zoals afgebeeld op de 2e foto van Wagenveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Jep dat is het makkelijkst en werkt prima hier.
Pagina: 1