Vraagje over de Corsair CX...M voedingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:18
Goedendag,

Ik zit met een vraag, een maand of 4 geleden heb ik voor m'n broer een systeem gebouwd met de corsair CX430M (of cx500M weet niet zeker meer) de winkel waar ik hem gekocht heb zei niets negatiefs erover, nu maanden later lees ik overal dat de voeding slechte caps heeft. Nu maak ik mij vrij veel zorgen, is het zo erg als iedereen zegt? Mijn vragen zijn vooral:

Nu de voeding vervangen, of over een paar jaar? Wachten tot hij kapot gaat?
Kun je nog er iets aan doen om het te voorkomen zoals op tijd stof eruit halen?
Gaat elke Corsair CX...M voeding kapot? (lijkt me niet?)

Ik heb in de loop der jaren een medion pc gehad en een qmotion, m'n broer heeft een packard bell gehad. Nu zijn die voedingen die daarin inzitten alle 3 ook niet van denderende kwaliteit.

Hoe denken jullie hierover?

Bij voorbaat dank.

Dennis

[ Voor 3% gewijzigd door dennis_rsb op 06-02-2014 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
Heb je er een stoffilter voor zitten?
Ik zou de voeding gewoon regelmatig schoonmaken en ontdoen van stof. Slechte caps gaan sneller kapot wanneer deze geen goede koeling krijgen.
Normaal gesproken moeten ze sowieso de komende 3 jaar wel goed zijn (al zijn er zeker ook gevallen waarbij ze eerder kapot gaan, maar dat kan ook deels een externe oorzaak zijn, slechte koeling bijvoorbeeld), daarna kun je eventueel regelmatig controleren (al kun je het niet altijd zien als ze 'kapot' zijn).

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 06-02-2014 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Nee zit geen stoffilter voor, hoevaak raad je aan om de pc te reinigen? OF gewoon af en toe controleren (1 a 2 keer per jaar) of er een klein laagje begint te ontstaan en dan schoonmaken? Maar het kan ook dat ze gewoon een jaar of 5 meegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Zo'n slechte voeding is het nou ook weer niet, oneerbiedig gezegd is het misschien wel een van de betere 'el cheapo' voedingen die je kan kopen... wat denk ik belangrijker is om te weten wat er verder in het systeem zit. Als die voeding gewoon op een normale manier wordt belast zou ik mij echt geen zorgen maken, het is alleen geen voeding waarvan je het maximale moet vragen.... een goede lichte voeding voor een licht systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Uit mn hoofd een i3 4330, geen losse gpu, 1 tb hdd, 120 gb ssd en 8 gb ram. Dan is 430 w of 500 w toch ruimschoots voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
dennis_rsb schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 19:09:
Uit mn hoofd een i3 4330, geen losse gpu, 1 tb hdd, 120 gb ssd en 8 gb ram. Dan is 430 w of 500 w toch ruimschoots voldoende?
Meer dan genoeg, overkill zelfs :+ Zonder twijfel dat het systeem nog geen 100watt trekt, ik denk zelfs zo rond de 75/80watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-08 16:17
Ik heb de cx600m met specs:

I5 3350P
Saphhire HD7870Xt
Western Digital cavair blue 1 tb
Asrock b75 pro 3-m
geIL black dragon 8 gb 1333 mhz

En alles zit in een Fractal design r4

Moet ik mij wel zorgen maken omdat ik game? of is het gewoon in de gaten houden of er niet te veel stof in zit (zit wel een stoffilter voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
marijn13 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 19:20:
Ik heb de cx600m met specs:

I5 3350P
Saphhire HD7870Xt
Western Digital cavair blue 1 tb
Asrock b75 pro 3-m
geIL black dragon 8 gb 1333 mhz

En alles zit in een Fractal design r4

Moet ik mij wel zorgen maken omdat ik game? of is het gewoon in de gaten houden of er niet te veel stof in zit (zit wel een stoffilter voor)
Bij jou is het risico wel groter idd, 7870xt vreet best wel wat stroom, 600W zal je nooit halen, maar 400 kom je toch wel in de buurt.
Ik zou je willen adviseren om de voeding gewoon goed schoon te houden, eens is het halfjaar ontdoen van stof wanneer je er een filter voor hebt zitten en anders vaker.
Uiteindelijk zal misschien maar 1% van al deze voedingen kapot gaan, maar dat is ruimschoots minder dan voedingen van een merk als seasonic. Zou me dus geen zorgen maken, maar houdt het in de gaten!

Corsair heeft verder uitstekende klantenservice, zal me niet verbazen als je bij schade alles vergoed krijgt.

[ Voor 40% gewijzigd door SirKartoffel op 06-02-2014 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@ SirKartoffel geld dat vaak schoonmaken ook voor mij als de pc niet zo gestresst wordt? Hij staat bij m'n broer dan moet ik hem allemaal hier heen halen. Nu doe ik het altijd zo dat ik af en toe eens kijk hoe het erbij staat en als er aanzienlijk veel stof inzit dan neem ik hem mee en maak ik hem thuis schoon. Maar hoe minder dit gebeurd hoe beter. Ik zorg iniedergeval dat hij niet jaren stof staat te happen alvorens ik hem schoonmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-08 16:17
SirKartoffel schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:02:
[...]

Bij jou is het risico wel groter idd, 7870xt vreet best wel wat stroom, 600W zal je nooit halen, maar 400 kom je toch wel in de buurt.
Ik zou je willen adviseren om de voeding gewoon goed schoon te houden, eens is het halfjaar ontdoen van stof wanneer je er een filter voor hebt zitten en anders vaker.
Uiteindelijk zal misschien maar 1% van al deze voedingen kapot gaan, maar dat is ruimschoots minder dan voedingen van een merk als seasonic. Zou me dus geen zorgen maken, maar houdt het in de gaten!

Corsair heeft verder uitstekende klantenservice, zal me niet verbazen als je bij schade alles vergoed krijgt.
Ah bedankt voor je reactie! Ik zal m eens in de maand is een keer schoonmaken en kijken of ie geen raar geluid maakt ofzo.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
marijn13 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:21:
[...]

Ah bedankt voor je reactie! Ik zal m eens in de maand is een keer schoonmaken en kijken of ie geen raar geluid maakt ofzo.

Nogmaals bedankt!
Het vraagt meer energie, de cpu is iets pittiger en uiteraard is de videokaart ook wel redelijk snel. Maar zoveel gebruikt jouw systeem ook weer niet... het verbruik van een systeem en passende voeding daarvoor wordt vrijwel altijd overdreven als je op de adviezen uitgaat. Je zal die voeding hooguit net iets meer dan de helft belasten... ook geheel prima zolang je maar geen gekke dingen met het systeem gaat doen, een budget voeding blijft een budget voeding en zal eerder de geest geven als het ding op de mieter krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:08

auto660

1991 240 GL Brick

Tja, dat de voeding slechte caps heeft wil nog niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk kapot zijn. Ik heb zal naamloze voedingen van 8 jaar terug die er aardig wat uren op hebben zitten gezien die ook slechte caps hadden maar deze waren allemaal nog heel.

Jou configuratie draai ik zelf op een cx430m. Alleen heb ik dan mijn i5 4570k op 4.5Ghz en mijn 7870xt op 1275mhz met 1.3Volt. Dit verbruikt nog even wat meer dan jou setup (ik denk zo'n beetje 50Watt) en mijn voeding blijft lekker stil en koel.

Dus ik denk dat het probleem van de caps een beetje overdreven wordt. Maar als je een voeding wil hebben die 7 jaar lang zonder onderhoud kan draaien dan moet je inderdaad een wat duurdere voeding halen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Pagina: 1