Linux Suse 7.1 Installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gluiperd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:43
Hoi,
Ik ben van plan linux naast windows te gaan draaien maar nu is me niet helemaal duidelijk hoeveel en wat voor partities ik hiervoor moet maken/hebben.
Mijn huidige config
1 Primary Dos Partitie C: van 14 Gb
2 Extended Dos Partitie van met 23 Gb met een logische schijf D:

Nu begrijp ik uit de install guide dan ik zelf nieuwe partities moet maken..maar moeten dit primary partitions zijn en hoeveel partitions heeft linux eigenlijk nodig???
Is het verder nog mogelijk om mn huidige windows te behouden???
MvG gluiperd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrico
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:35
je bent in principe 1 partitie nodig, voor linux, de installatie van suse maakt er dan gewoon 3 paritities van.
Ik weet alleen niet precies deze partitie in het extended gedeelte mag liggen.
Ik denk dat je gewoon met PQmagic wat met je parities moet schuiven, zodat je een leeg gedeelte krijgt en dat je daar suse naar toe installeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Laatst online: 15-09 17:11
Maak met Partition Magic een derde partitie aan. De benodige ruimte voor deze nieuwe linux partitie haal je van je huidige D schijf af. Voor linux moet 3 á 4 GB genoeg zijn. Meer mag natuurlijk altijd. Het handigste is dat je van deze partitie meteen een ext2 partitie (schijfindeling van Linux) maakt (i.p.v. FAT32); je zult deze nieuwe ext partitie niet kunnen zien in Windows, maar hij is er wel! ;)
Bij het installeren van SuSE selecteer je deze partitie voor Linux. De installatie van SuSE maakt zelf de 2 andere partities (een boot en een swap-partitie) aan.
Natuurlijk kun je Windows behouden! Je maakt een dualboot systeem (de opties hiervoor kom je vanzelf in de installatie tegen).
Veel succes, want je lijkt me een enorme newbie. Niet dat daar iets mis mee is, want je moet ergens beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gluiperd
Kan ik ergen een trail/warez versie van Partition Magic d/len? Of zijn er ook ander partition programma's die wel gratis zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Laatst online: 15-09 17:11
Pas op met vragen naar warez op dit forum, dit is immers verboden en kan leiden tot vervelende waarschuwingen van Mods en een slotje op dit topic.
tip: zoekt en gij zult vinden ;)

er zijn ook freeware partitioneerprogs, maar die werken veel minder gemakkelijk dan Powerquest Partition Magic

een icq'tje naar me lost ook wel wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Warez requests zijn hier niet toegestaan. ICQ.. ;)

Trouwens fips.exe (staat wel op de CD hoop ik) kan het ook: een fat-partitie verkleinen. Wel goed de documentatie lezen van fips!

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sterker nog.... SuSE doet het zelf als je voor expert kiest....

Daar adverteren ze notabene mee!

Orkaan

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Foei toch! Voor illegale software: http://freshmeat.net :P

Gelieve eventjes de FAQ te lezen :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gluiperd
Hoi,
Ik ben nou een stuk(ie) verder met het installe van linux maar ik wil hier geen trial and error gerbruike dus ik heb weer een vraagje:
Ik heb nu PM gebruikt om 1 7gB Ext2 extended partitie te maken op mn schijf..maar nu kies ik dus custom partitioning in YaST en dan krijg ik wat fouten over partites die er niet zijn/gemaakt kunnen worden etc...kan ik beter de hele partitie weghalen en YaST de boel laten maken (of maakt deze dan nog een primary partitie aan wat officieel niet kan onder windows)
Help de n00b :)
GrtZ GlP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeg gluiperd. Vergeet eventjes niet dat lilo niet na cylinder 1024 kan booten en je dus waarschijnlijk een bootflop zult moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Of een nieuwere LILO, anders GRUB, die kunnen dat wel.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:51
Op zaterdag 09 juni 2001 21:03 schreef Hwg het volgende:
zeg gluiperd. Vergeet eventjes niet dat lilo niet na cylinder 1024 kan booten en je dus waarschijnlijk een bootflop zult moeten gebruiken.
de lilo die op suse 7.1 staat kan dat wel
Pagina: 1