Jamo S426 HCS 3 + welke av-receiver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erbeng
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06 21:27
Mijn eerste post als nieuwe gebruiker.

Ik ben sinds kort in heb bezit van de Jamo S426 HCS 3. Dit is een 5.0 speaker set die misschien wel bekend is. Nu ben ik op zoek naar een leuke receiver voor deze set. Ik zie door de vele bomen het bos even niet meer. Ik ben redelijk nieuw in de audio en wil als ik een receiver koop wel dat hij de boxen aan kan.

Dit zijn de specificaties van de set:

Front speaker (S 426) per speaker:
• 2-weg bass-reflex
• 2x 140mm Woofer
• 25mm tweeter
• 100W lange- en 140W korte termijn vermogen
• Gevoeligheid 89 dB/2,8V/1m
• Frequentiebereik: 48-20.000 Hz
• Cross-over frequentie: 2500 Hz
• Impedantie: 6 O
• Afmetingen: 910 x 180 x 238mm
• Gewicht: 8,7 kg
Center speaker (S 420):
• 2-weg gesloten
• 89mm Woofer
• 19mm tweeter
• 80W lange- en 120W korte termijn vermogen
• Gevoeligheid 87 dB/2,8V/1m
• Frequentiebereik: 90-20.000 Hz
• Afmetingen: 118 x 340 x 125 mm
• Gewicht: 1,83 kg
Surround speakers (S420) per speaker:
• 2-weg gesloten
• 89mm Woofer
• 19mm tweeter
• 60W lange- en 100W korte termijn vermogen
• Gevoeligheid 86 dB/2,8V/1m
• Frequentiebereik: 90-20.000 Hz
• Afmetingen: 215 x 118 x 125mm
• Gewicht: 1,05 kg

Nu weet ik wel dat wattage e.d.lang niet alles zeggen over wat wel goed is en niet. Maar ik wil eigenlijk wel mijn boxen goed kunnen benutten. Ook vind ik het verwarrend dat elke website de output van receivers verschillend heeft staan. Zo staat op tweakers dat de yamaha rx-v375 70W per channel output heeft maar heb ik reviews gezien waar ze het over 100W hebben. Erg verwarrend allemaal.

Mijn vraag is welk merk moet ik wel nemen welke zeker niet.
En in welke range van de receivers moet ik zitten?
Heb nog geen 200 euro voor de boxen betaald dus vind het ook wat idioot om dan 500 euro ofzo voor een receiver te gaan neerleggen.

Misschien koop ik in de toekomst er nog wel een sub bij. Maar die aansluiting zit eigenlijk op elke receiver.
Netwerk mogelijkheid ben ik nog niet helemaal over uit. Via een app bedienen lijkt me dan wel weer handig.

Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:19

FeaR

In GoT we trust

100 W per channel (8 ohms, 1 kHz, 0.9% THD, 1 ch driven)

70 W per channel (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.09% THD, 2 ch driven)
Daar heb je dus het verschil tussen de 70 en 100 Watt. Overigens is dat verschil kleiner dan het verschil tussen 1 en 2 Watt. Voor een set als die Jami zou ik het niet te gek maken, de genoemde Yamaha of Denon AVR-X500 ofzo.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erbeng
Allereerst bedankt voor de reactie.

Ik zie dat er bij 70w meer frequenties zijn gebruikt en 2 kanalen. Hoe zit dat dan als je alle 5 open draait zeg maar?

Nog een vraagje ga ik verschil horen tussen zo'n Yamaha en bv een denon

Edit: En ik zie dat het op 8 ohm is gemeten volgens mij zijn die jamo speakers 6 ohm. Het wattage wordt dan hoger toch als ik het goed heb?

Edit2:
100W per Channel (6 ohms, 1 kHz, 0.9 % THD, 1 ch driven)
70W per Channel (6 ohms, 20Hz-20kHz, 0.09 % THD, 2 ch driven)
Staat op de yamaha product site zelfde als wat jij had gevonden maar dan met lager ohm. Toch weer verwarrend vind ik.

[ Voor 48% gewijzigd door erbeng op 06-02-2014 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-07 16:52
Zit met hetzelfde probleem: Jamo S 426 HCS 3 gekocht maar nog geen receiver ervoor.
Nu zit ik zelf met de eis dat ik 2 HDMI uitgangen wil (TV + PC monitor/Beamer.) en dan kom je direct rond de 350 euro uit. (Met maar twee keuzes, Daarna gaat het vanaf rond de 500,-)

In het algemeen voldoen de meeste 5.1(of meer) receivers wel voor deze speaker set,
Wat betreft je vraag over Yamaha of Denon:

Het geluidsbeeld van een speaker set kan binnen een merk al per set/type verschillen en de merken onderling hebben veelal ook hun eigen geluid.
Dit gaat ook op voor receivers en daarom wordt bijna altijd geadviseerd om in een winkel te gaan luisteren in de betere (audio) winkel en zo de voor jouw ideale combinatie te vinden.

Heb zelf de speaker set al kunnen beluisteren op de Pioneer VSX-415 (Niet meer te koop volgens mij, Is de receiver van mijn vader.) en dat klonk op zich prima alleen met Jeff Wayne's War of the Worlds irriteerde ik me soms aan de gesproken delen (Vooral de S) maar of dat van de receiver kwam of de cd speler(eigenlijk een dvd/vhs combi, dus ik vermoed dat die het was) heb ik niet onderzocht.

Edit, Realiseerde me zojuist dat ik met een surround av receiver nogal voorbij ga aan wat ik eigenlijk echt wil. En dat is goed stereo geluid voor muziek (Vanaf een PC) de speaker set heb ik dan ook voornamelijk voor de zuilen gekocht. (met het idee dat wanneer ik de speakers zou vervangen voor betere ik deze set bij mijn vader kwijt kan.

Kan ik dan niet beter op zoek naar een versterker? Of is er uit een av receiver ook mooi stereo geluid te krijgen? Surround sound is een leuke extra maar heeft niet veel nu voor mij. (Hoortoestel dragend rechts, dus geluid wordt zonder gevoel voor richting het oor in geforceerd. Links zit ik net rond de wel niet grens en daar draag ik er geen wegens medische en praktische redenen.)

[ Voor 36% gewijzigd door Sato op 07-02-2014 04:34 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een surround receiver kan net zo goed prima stereo geluid neerzetten. Voordeel van een receiver is de overvloed aan digitale aansluitmogelijkheden en ook andere features die op een stereoversterker ontbreken.

Het gebrek aan een 2e hdmi uitgang kun je natuurlijk ook ondervangen met een splitter. Dan ben je maar een paar tientjes duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:19

FeaR

In GoT we trust

erbeng schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 23:49:
Edit: En ik zie dat het op 8 ohm is gemeten volgens mij zijn die jamo speakers 6 ohm. Het wattage wordt dan hoger toch als ik het goed heb?

Edit2:
[...]

Staat op de yamaha product site zelfde als wat jij had gevonden maar dan met lager ohm. Toch weer verwarrend vind ik.
Typisch, ik had die data ook van de site van Yamaha. Maar die impedantie is lastig te zeggen wat er gebeurt aangezien dit soort waarden nominaal zijn. Over het gehele bereik fluctueert een speaker in de impedantie van (onder) 4 Ohm tot (ver over) 12/16 Ohm. Zo kan het opeens zijn dat een speaker met nominale impedantie van 8 Ohm opeens behoorlijk lastig aan te sturen kan zijn. Maar met een Jamo-set als deze zou ik me daar allemaal niet druk over maken. Met geen één set in deze klasse zou ik op het vermogen gaan letten eigenlijk.
Sato schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 01:22:
Het geluidsbeeld van een speaker set kan binnen een merk al per set/type verschillen en de merken onderling hebben veelal ook hun eigen geluid.
Dit gaat ook op voor receivers en daarom wordt bijna altijd geadviseerd om in een winkel te gaan luisteren in de betere (audio) winkel en zo de voor jouw ideale combinatie te vinden.
Verschillende klanken tussen verschillende merken is een puntje van discussie. De één hoort het wel, de ander weer niet. Let wel dat je elke receiver gelijk af moet stellen en dat is niet simpelweg beide op Standje X zetten qua volume, daar kan heel wat verschil in zitten. Maar goed, ik ben dan ook van mening dat elke receiver identiek zou moeten klinken en niets aan het geluid toe mag voegen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erbeng
Bedankt voor de antwoorden. Typisch van die verschillen maar je verhaal is me duidelijk. Voor mijn gevoel zou ik het liefst voor een yamaha gaan maar ik moet inderdaad eens een keer gaan luisteren ergens denk ik.

Ga ik geen erge vervorming krijgen als ik op een stevig volume een keer een muziekje/film op zet bij de rx-v375 trouwens?

Edit: De Yamaha RX-V375 heeft ARC. Heeft de Denon AVR-X500 dat ook kan het niet vinden namelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door erbeng op 07-02-2014 21:53 ]

Pagina: 1