Diverse vastlopers, bijna alles al geprobeerd

Pagina: 1
Acties:

• RazAlt
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-02-2024
Goedenavond,

Al een tijdje op het forum aan het "lurken" maar dan toch maar eens een post.

Misschien dat iemand een geniale ingeving heeft..:

Ik heb tijdens het gebruik van mijn pc soms vastlopers (kan variëren met tussenperiodes van 2 uur tot 3 weken.)

Hier blijft mijn scherm hangen, geluid komt te loopen en muis en toetsenbord reageren nergens meer op.
Enige manier om op te lossen is dan de pc uit te schakelen.

Ik heb al redelijk wat geprobeerd.

Eerst even alles qua slaapstand uitgezet en alle energieschema's nagelopen, hier stond niks raars.Afbeeldingslocatie: http://speccy.piriform.com/results/0VTUStDPzLVsMYdF7OdKz65

Daarna een Memtest gedaan om te kijken of het niet aan mijn RAM lag, hier kreeg ik geen errors of foutmeldingen.

Hierna kwam ik erachter dat de pc erg warm werd en heb er dus een nieuwe fan + psu ingezet.
Tevens meteen om de upgrade compleet te maken een nieuwe kast eromheen gezet waardoor de airflow beter is.

Nu word de pc niet meer warm maar de vastlopers blijven.

Ik heb een Logitech G510 toetsenbord en het scheen dat deze met de nieuwe update nogal voor wat problemen kon zorgen. Alles terug gezet naar de Legacy versie om dit probleem te verhelpen maar ook dit was het niet.

Uiteindelijk gedacht dat het misschien mijn soundcard was die niet goed samewerkt maar uiteindelijk bleekt ook dit het niet te zijn.

Is er nu een grote kans dat mijn MoBo misschien naar de ***** is?
Aangezien ik (denk ik) alles heb uitgesloten wat nog meer voor dit soort problemen zorgt.

p.s. ik zal nog even een speccy toevoegen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:05
Hoe lang heeft memtest gelopen?

Wat doet de CPU temperatuur (liefst rond het crash-moment, uiteraard)? Al eens met wat CPU stressprogramma's geprobeerd of je het crashen daarmee kan veroorzaken?

Bios naar defaults gereset?

Gezocht naar een BIOS-update bij de fabrikant?

Windows opnieuw vers installeren?

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Een harddisk aansluiten EEN reepje geheugen erin prikken.
Batterei eruit halen kast aan voeding connecten , kast mobo schakelen alle fans draaien ?, voeding stroom eraf halen batterei weer terug plaatsen,kast schakelen zodat hij aanspringt.
En als alles het doet reepje weer trug enmischien meerdere harde schijven weer aankoppelen.
als hij het niet doet ander reepje proberen enzovoorts.
Proberen proefondervindelijk de pc weer aan de praat te krijgen. ;)
Alles stofvrij zodat alle ventilators het doen? :)
Kast zuiver maken met stofzuiger wees voorzichtig een soldeertje?
En net zoals jan 999 zecht harddisk formateren nieuw systeem erop minimum aan progamma,s. _/-\o_
hoe moet je een windows verkeerd installeren?

[ Voor 22% gewijzigd door rjmno1 op 06-02-2014 17:23 . Reden: reactie mede posters ]

Verwijderd

Videokaart drivers opnieuw geinstalleerd? Nieuwste versie, oudere versie(s)?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
2 uur tot 3 weken loopt het vast!
Waarom vertel je niet wat je op de pc gedaan hebt?
Wat heb je allemaal geïnstalleerd, misschien slechte software?
Misschien software die raar doet?
Windows slecht geinstalleerd, doe eens opnieuw installeren, en zo weinig mogelijk software installeren en testen.

• RazAlt
Bedankt voor de reacties,

De BIOS geupdate, alle drivers zijn nu ook up to date

Mijn temps komen niet boven de 35 graden ( bij een crash) normaal hangen deze rond de 30..

MEMtest heeft zo een 40 uur gedraaid.

Windows vers erop gezet en gekeken of deze vast liep na een uur Netflix stream en ja hoor deze bleef weer hangen.

en jan99999 ik bedoel dat de vastloper soms pas na 2 uur zich herhaald en zomaar opeens het probleem zich pas na 3 weken voordoet.

Soms na 1 uur gamen en soms loopt deze pas vast als ik 10 uur heb gegamed.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:05
Dan denk ik dat software daarmee wel zo goed als uitgesloten is.

Blijft over: hardware. De troubleshooter in dit forumdeel geeft dan al aan hoe je dit aan kan pakken: hardware vervangen tot het probleem niet meer optreed.

Zelf heb ik dit soort problemen een keer meegemaakt bij de PC van m'n ouders - de oorzaak bleek de voeding te zijn (Seasonic 400W fanless platinum - dus ook bij dure kwaliteitsvoedingen kan een rotte appel zitten). Desondanks kan het even goed het moederbord, geheugen of zelfs harde schijf zijn.

Dus kijk waar je tijdelijk wat reserve-onderdelen kan vinden of lenen en ga stap voor stap onderdelen vervangen tot het probleem opgelost is. Frustrerend werk, zeker als die vastlopers redelijk zeldzaam voorkomen, maar lijkt mij de beste aanpak.

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook met mijn laptop. Het gekke is dat ik soms 2 maanden achter elkaar elke dag problemen heb en vervolgens weer een periode niks.

*bookmarks*

• RazAlt
Ik was hier al bang voor maar zal eens beginnen met nieuwe RAM,

Mocht dit niks oplossen dan toch maar mn mobo vervangen. (voeding, gpu en fans heb ik al vervangen)

Ik zal sowieso even laten weten wat het opgeleverd heeft ;)

• RazAlt
BUMP

Ik dacht dat ik even een heel simpele oplossing gevonden had...

Had mijn keyboard en muis op een andere usb hub aangesloten en opeens heeft mijn pc het een maand zonder vastlopers gedaan.

Nu blijft er geen loop meer over maar het beeldscherm gaat op zwart en alles dat op de usb is aangesloten valt uit.

Ik denk dat het dan toch een nieuwe MoBo word....

Iemand nog een goeie tip voor een mobo die bij mijn setup past?

(zie speccy eerder in topic)

*edit

Voor degene die nog de oplossing wilden weten:

Mijn Mobo gaf aan dat mijn CPU te warm werd en dat de CPU fan niet snel genoeg draaide terwijl deze op volle snelheid ging.
Hierdoor sloot mijn CPU de pc af om zichzelf te beschermen terwijl de Core temps niet hoger kwamen dan 30 (soms 35 tijdens intensief gamen... ;p)

Nu heb ik in mijn BIOS de optie om mijn CPU fan te checken uitgezet en sindsdien geen vastlopers meer gehad!!

[ Voor 32% gewijzigd door RazAlt op 16-03-2014 20:21 ]

Pagina: 1