Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik heb me net volgende componenten besteld:
1x ASUS-Z9PE-D8 WS moederbord
1x LIAN LI PC-A76X behuizing
1x CORSAIR RM850 850W voeding
2x CORSAIR 16GB (2X8GB) 1600MHZ geheugen (CML16GX3M2A1600C10)
1x INTEL-XEON® E5-2630 V2 22NM 2.60GHZ 15MB LGA2011 6 CORE 12 THREADS processor
1x SCYTHE-MUGEN 4 PCGH EDITION koeler

Ik heb dit systeem nodig om virtuele labs op te draaien voor mijn certificaties (Microsoft en Citrix). Ik heb dus al flink wat geld gespendeerd voor m'n studies aan deze onderdelen. 8)7
Het is de eerste keer dat ik een server samensteek trouwens, en ik heb geen ervaring hiermee.

Voor de virtualisatie is schijfsnelheid belangrijk natuurlijk dus dacht ik aan een RAID 5 oplossing.
Waar moet ik op letten bij de aankoop van een RAID 5 oplossing? Heb ik nog een extra RAID controller kaart nodig of gaat dit even goed op het moederbord?
Of schakel ik beter over naar SSD? Of een hybride oplossing?

Ik heb niet veel budget meer over en overweeg zelfs een tweedehands oplossing.
Wat raden jullie me aan in deze situatie?

Bedankt voor jullie raad!

Groeten,

Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
'Snelheid belangrijk'... Het is een lab-omgeving :P Daar is snelheid misschien wel prettig, maar vaak al snel te duur :)

Hoeveel schijfruimte heb je nodig en hoeveel VM's wil je tegelijkertijd gaan draaien? Hoe erg is het als je een (aantal) VM(s) verliest als er een schijf stuk gaat? Ook belangrijjk, welke hypervisor?

Ik weet niet hoe het met Citrix zit, bij Microsoft zou je met 4 VM's uit moeten kunnen :) Ik zou dan ook een 240 GB SSD in de 'server' stoppen en daar je actieve VM's op zetten, en er een 4 TB schijf naast waar je alle niet-actieve VMs op zet. Dan kunnen ze nog steeds aan staan als je wilt of onverhoopt toch meer nodig hebben, aangezien het een lab-omgeving is lijkt me dat ze amper IOPs genereren.

Wil je het wel behoeden voor uitval van een schijf (want RAID is geen backup!) dan moet je voor VMware een ondersteunde raidcontroller hebben, voor XenServer weet ik het zo niet maar daar valt vast ook voor te vinden wat er nodig is. Ik zou persoonlijk voor een labomgeving eerder de VM's backuppen naar je werkstation of NAS of externe HD dan dat ik er een RAID-array in zet (met mogelijke uitzondering de schijven voor het OS, wat bij VMware een USB-stickje is...)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Voor een lab server is een SSD perfect mits die genoeg ruimte biedt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast voor jullie reacties!
Ik vind snelheid wel degelijk belangrijk. Het is maar al te vaak een bottleneck gebleken in het verleden.
Als ik voor een Samsung 840 Pro ga van 256 of 512 GB, is dit dan sneller dan een RAID 5 configuratie?
Het idee van een primaire SSD schijf en een goedkopere secondaire RAID 5 configuratie lijkt me wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

RAID 5 van wat ? Als je die van SSD's maakt kan die sneller zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
RAID 5 is, met name bij schrijven, vooral langzaam. Dit vang je op met een heftige (lees: dure) controller met (veel) cache met batterijtje.

Ik heb echter nog geen requirements gezien m.b.t. IOPs en capaciteit. Gaan er vanaf je langzamere storage ook VM's draaien? Zo ja, hoevel en met welk doel? Want op 4 TB (€ 150) kun je erg veel VM's kwijt.

@work (en dan zitten er dus fileservers bij van een TB) hebben we ~40 TB in gebruik voor 300 VM's, je kunt dus makkelijk 30 VM's kwijt op een schijf van 4 TB (en aangezien het test-VM's zijn zonder data denk ik dat je er zelfs 100 op kwijt kunt).

Als je echt de capaciteit nodig hebt dan kun je misschien beter een all-in-one maken met ZFS: Zuinige ESXi Server

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1