Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

13-15 inch Laptop school/programmeren

Pagina: 1
Acties:

• 2Keys
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-11 11:17
Hallo heren,

Ik ben op zoek naar een laptop voor school nadat ik voor de zoveelste keer problemen heb gehad met de computers daar.

wat ik graag zou willen voor €800.-:
-Full HD.
-Intel processor
-Ethernet port ivm bagger wifi op school.
-8GB ram ivm met VMs.
-GPU 750m bij voorkeur.
-hardeschrijf of ssd maakt met niet echt uit.
-De laptop word minimaal 20 uur per week gebruikt om te programmeren en zou hem daar ook minimaal 3 jaar voor willen gebruiken.
-De laptop moet niet te groot zijn een niet te zwaar zijn omdat ik hem de hele dag mee sleep, 2.5kg en 15.6 inch is de max.
-Ook zal er af en toe een spelletje op gespeeld worden maar dat is niet echt het doel.

Ik zat te denken aan deze:
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii
het nadeel is de van deze laptop lijkt me de i5u

Heeft iemand een andere opties of nog iets om toe te voegen :) ?

edit: gpu is must ,vergeten srry.

[ Voor 3% gewijzigd door 2Keys op 13-02-2014 18:32 ]

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Ik denk dat je zelf de beste optie hebt uitgezocht. Ik weet niet of je nog wat meer te besteden hebt, maar ik zou aanbevelen om de harde schijf te vervangen door een ssd. Daar zal je laptop echt lekker snel van worden.

Verwijderd

Je hebt zelf zeker een goed voorstel gedaan. Misschien dat je ook nog kunt kijken naar de Lenovo E540, dan hou je nog wat budget over voor een SSD. Anders misschien de Asus N56.

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:57
Waar studeer je? de TU's hebben die laptopprojecten, heb je wel een bakbeest maar is wel snel en in eindhoven zit je volgens mij nog onder de 800 eu.

Ik denk ook dat een ssd toch wel heel fijn zou zijn hoor, ik switch zelf heel vaak tussen linux (mint) en windows(programmeren en dat soort dingen doe ik in mint, ik studeer informatica), en nadat ik er vorige week een ssd in mijn laptop heb gezet is de stap om even te switchen nog kleiner geworden omdat de startuptijden veel kleiner zijn geworden.

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• 2Keys
kaasplank1 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:53:
Waar studeer je? de TU's hebben die laptopprojecten, heb je wel een bakbeest maar is wel snel en in eindhoven zit je volgens mij nog onder de 800 eu.

Ik denk ook dat een ssd toch wel heel fijn zou zijn hoor, ik switch zelf heel vaak tussen linux (mint) en windows(programmeren en dat soort dingen doe ik in mint, ik studeer informatica), en nadat ik er vorige week een ssd in mijn laptop heb gezet is de stap om even te switchen nog kleiner geworden omdat de startuptijden veel kleiner zijn geworden.
Ik ben nog Mbo'er dus helaas geen laptopprojecten of studenten kortingen. Ook ga ik me nog even in ssd's verdiepen misschien wel leuk een beetje extra snelheid.

En de e540 zijn dik een halve kilo zwaarder en bijna 1cm groter. Is dat het waard voor wat extra cpu maar minder ram of slechtere videokaart?

• hjkv
  • Laatst online: 28-11 19:19
Is een Lenovo T4xx of T5XX serie niet iets? Die dingen hebben volgens mij prima schermen (ook FHD dacht ik), meestal i5 CPU's (voldoende), 6 of 8GB RAM en daar kun je dan een SSD in kwakken.

pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003VMH)
15,6", i5 4e gen, HDD vervangbaar, geheugen uitbreidbaar naar 8/12/16GB.
750 euro, dus nog wat over voor extra RAM.
Als ik jou was, zou ik over budget gaan voor een SSD (volgens mij pakt de e540 mSata)

pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E330 (NZSDSMH)
13,3", i5 3e gen, 4GB ram uitbreidbaar naar 8/12/16GB
Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven, maar je offert een beetje van de CPU op voor een kleinere en lichtere laptop. Ook verlies je je FHD.

Lenovo's zijn in ieder geval professionele kwaliteitslaptops. Acer is imo flutzooi.

[ Voor 75% gewijzigd door hjkv op 06-02-2014 11:39 ]

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 03:40

JJ93

Error 418

Die Acer lijkt mij een goede optie. Tegenwoordig maken ze echt prima laptops en ultrabooks.

De i5u is zowel een voordeel als een nadeel. Omdat het een Haswell u processor is moet je zeker de 5 uur kunnen halen met programmeren.

Verder is hij ook mooi dun en licht voor een 15.6" laptop.

Ik vraag me wel af hoe het gaat qua gamen. Volgens mij gaat dat niet helemaal goed met een 750m die vrij krachtig is en het dunne ontwerp.

Je moet een afweging maken of je liever een wat dikkere en zwaardere laptop hebt met een krachtigere processor en betere koeling voor gamen. Of gewoon een relatief dunne en lichte laptop met iets minder kracht.

EDIT: Wat dacht je van deze? pricewatch: Lenovo Z510-00807
Ga je vooruit op CPU en ietsjes achteruit op GPU en accuduur. Verder ook ietsjes zwaarder en dikker maar nog steeds goed te doen. Ondanks dat Acer nu wel goede laptops maakt zou ik persoonlijk nog steeds liever voor Lenovo gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door JJ93 op 06-02-2014 13:07 ]

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:57
die lenovo die hierboven genoemd word, de Z510 vind ik er erg mooi uitzien. maar doe alsjeblieft een ssd, hier zal je achteraf zo blij mee zijn.

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 03:40

JJ93

Error 418

SSD zou ik er persoonlijk ook meteen inzetten. Voordeel is dat hij een dvd speler heeft. Die kan je dus vervangen voor een HDD caddy.

Dan heb je bv 128-256GB SSD en de 1TB HDD HDD.

• Jornv
  • Laatst online: 14-11 19:52
Het scherm van de z510 is niet zo best. De Acer V5 lijkt me dus een stuk fijner.
http://www.notebookcheck....10-Notebook.105627.0.html
http://www.notebookcheck....aii-Notebook.99264.0.html

• Muddy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-11 20:44
Hey,

Ik zat zelf te denken aan deze: pricewatch: Acer Aspire V5-552-10578G1Taii

Mooi klein, dun en toch rete snel. Ook een spelletje op speelbaar en zal ook mijn VM's afkunnen draaien.

Misschien ook een optie voor jou? Ik heb zo'n beetje de zelfde vereisten :)

• hjkv
Die A10 is echt een poepCPU. Zie ook de revieuw van tweakers over die MSI gamelaptop met A10. Het ding is slomer dan i5 CPU's.

Die 8650G is een geïntegreerde chip, dus niet hetzelfde als een HD8670M

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2Keys schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 17:57:
[...]
wat ik graag zou willen voor €800.-:
-Full HD.
-Intel processor
-Ethernet port ivm bagger wifi op school.
Deze laaste wordt steeds zeldzamer. Duidelijk punt om op te letten dus!
-8GB ram ivm met VMs.
Kan altijd na aanschaf geupgrade worden indien relevant.
-hardeschrijf of ssd maakt met niet echt uit.
Jij hebt overduidelijk nog nooit een SSD meegemaakt. Verschil als dag en nacht. Mijn oude AMD C-50 netbook met SSD boot sneller dan mijn werklaptop met Core i7. Als je geen grote SSD kunt betalen, gewoon een goedkope 2.5" externe USB schijf nemen voor bulkopslag.
-De laptop word minimaal 20 uur per week gebruikt om te programmeren en zou hem daar ook minimaal 3 jaar voor willen gebruiken.
-De laptop moet niet te groot zijn een niet te zwaar zijn omdat ik hem de hele dag mee sleep, 2.5kg en 15.6 inch is de max.
Advies: hou het zo klein mogelijk. Heb ook laatst een laptop uitgezocht. Achter m'n bureau dacht ik 13-14", ben uiteindelijk op 12.5" uitgekomen en zou echt niet groter willen.
-Ook zal er af en toe een spelletje op gespeeld worden maar dat is niet echt het doel.

Ik zat te denken aan deze:
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii
het nadeel is de van deze laptop lijkt me de i5u
Want?

CPU is IMHO zowat minst relevante spec met jouw eisen. Zelfs voor de game is evt GPU belangrijker. Met integrated HDxxxx graphics maakt het verschil Celeron vs Core i7 geen zak uit (behalve dat de i7 een snellere IGP heeft).
Heeft iemand een andere opties of nog iets om toe te voegen :) ?
Drie dingen toe te voegen:

1) scherm. Als je zo vaak en lang met dit apparaat bezig bent krijg je vierkante ogen van een slecht scherm. Ik zou als het even kan een IPS-scherm uitzoeken, al zijn die zeldzaam en vaak alleen in het duurste segment te vinden. Is dat prijstechnisch geen optie, dan is er onder TN-panelen nog altijd veel verschil. Neem dat mee. Dit zou ik een veel belangrijker kriterion noemen dan pakweg CPU.
2) toetsenbord. Je gaat code kloppen. Een slecht toetsenbord leidt tot zere polsen en frustratie als je mis typt. Goed nieuws hier is dat beter niet noodzakelijkerwijs duurder hoeft te betekenen. Slecht nieuws is dat nagenoeg alles tegenwoordig chicklet is. Sommige mensen zweren erbij, ik ben sinds m'n ZX Spectrum in 1983 chicklets gaan haten. Let wel dat dit een subjectieve mening is. Hoe dan ook, neem dit mee, liefst als een van de belangrijkste eigenschappen. Ergonomie is voor veel gebruik echt essentieel.
3) accuduur. Is het relevant hoe lang je zonder een stopcontact kunt werken? Goed nieuws is hier dat het 13-14" segment bij uitstek de ultraportables bevat, slecht nieuws is dat accuduur altijd een kwestie van compromissen is. Het kost geld, en performance onderdelen (CPU maar vooral ook GPU) vreten accu. Misschien voor jou niet relevant. Is het wel relevant, let er dan op.

Ter illustratie, ik heb anderhalve maand terug een 'nieuwe' laptop gekocht omdat mijn C-50 netbook gewoon onbruikbaar werd, ondanks SSD en gemaxde RAM. Mijn eisen waren vooral een goed toetsenbord, een goed IPS scherm, een echte ethernetpoort en zo lang mogelijke accuduur, liefst >8u. SSD was irrelevant aangezien ik die al had, idem RAM. Aanvankelijk wilde ik dus 13"-14" scherm, maar dat werd 12"-12.5" naarmate ik IRL laptops ging kijken. Budget begon rond de EUR 800, maar heb het tot EUR 1200 opgerekt toen ik zag dat ik gewoon niet ging vinden wat ik zocht. Maar zelfs dan kwam ik er niet uit, de Dell XPS 12 kwam nog dichtst in de buurt, maar geen echt ethernet...

Uiteindelijk ben ik voor een tweedehands Lenovo X220 gegaan. Dat is een Core i5 12.5" geval met aanvankelijk 4GB RAM en een 320GB HDD, en de laatste met Lenovo's werkelijk goddelijke 'echte' toetsenborden (bekend van de IBM Thinkpads). Ik kon er eentje voor een zeer zachte prijs op de kop tikken (EUR 400). Voor EUR 75 heb ik een nieuwe 9-cell accu erbij gekocht, wat me accuduur >9u geeft. WiFi viel tegen dus EUR 25 uitgegeven voor een Intel AC-7260 kaartje. SSD en 4GB extra had ik nog liggen, die gingen er ook in. Op todo lijst staat een IPS scherm ervoor aanschaffen. EUR 125 gaat dat ws kosten. Kortom in totaal zal ik EUR 525 uitgegeven hebben voor een laptop die weliswaar niet nieuwste van het nieuwste is, maar met twee vingers in z'n neus een Linux kernel kan compileren, langer accuduur heeft dan zowat alles nu op de markt en qua voor mij relevante specs bijna perfect is. Enig minpunt is dat het scherm maar 1366x768 is. Voor mij irritant, voor jou reden om het niet te nemen (plus dat je dit misschien wel erg veel hobbyisme vindt), maar je zou iets vergelijkbaars kunnen overwegen om binnen budget toch features te krijgen die A ) exact passen bij jouw eisen en B ) anders onbetaalbaar zouden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 12-02-2014 22:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

• hjkv
V&A aangeboden: BTO 15CL54

Is dit wat? FHD, IPS, dikke i7, 12GB RAM, zit een SSHD in (dus toch wat SSD-snelheid)
En die BTO P-series zijn niet heel zwaar.

• 2Keys
@dion_b:
Bedank voor je advies ik ga nog even verder kijken. nadeel van kleine laptops is dat er geen video kaart in zit. hd4k is niet echt gemaakt op 3d met te programmeren.
hjkv schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:23:
V&A aangeboden: BTO 15CL54

Is dit wat? FHD, IPS, dikke i7, 12GB RAM, zit een SSHD in (dus toch wat SSD-snelheid)
En die BTO P-series zijn niet heel zwaar.
Nee sorry niet z'n fan van tweedehands electronica.

[ Voor 11% gewijzigd door 2Keys op 13-02-2014 15:34 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2Keys schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:19:
@dion_b:
Bedank voor je advies ik ga nog even verder kijken. nadeel van kleine laptops is dat er geen video kaart in zit. hd4k is niet echt gemaakt op 3d met te programmeren.
Allicht handig om GPU dan in je topicstart als eis te vermelden :o

Verder snap ik je tweede zin over 4k HD content niet, je vraagt geen 4k scherm, dus ik mis de relevantie...
[...]

Nee sorry niet z'n fan van tweedehands electronica.
OK, maar dat gaat het moelijk maken om je eisen te halen als er ook een GPU in moet.

BTO heeft wel degelijk paar dingen die binnen budget zouden vallen, maar pas daarmee op:
1) accuduur van BTO laptops in om te janken.
2) build quality zijn issues mee - vriend van me heeft een BTO 17"-geval met een ethernetpoort dat zo slap is dat je netwerkkabel handmatig omlaag moet drukken als je le verbinding moet houden. Let wel, gaat over apparaat dat paar weken oud is...

Oslik blyat! Oslik!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-11 19:25
hd4k is niet echt gemaakt op 3d met te programmeren.
Bedoel je hier intel hd 4xxx graphics of 4k video?

• 2Keys
nico-1 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 17:47:
hd4k is niet echt gemaakt op 3d met te programmeren.
Bedoel je hier intel hd 4xxx graphics of 4k video?
intel hd 4xxx
Pagina: 1