Deze laaste wordt steeds zeldzamer. Duidelijk punt om op te letten dus!
-8GB ram ivm met VMs.
Kan altijd na aanschaf geupgrade worden indien relevant.
-hardeschrijf of ssd maakt met niet echt uit.
Jij hebt overduidelijk nog nooit een SSD meegemaakt. Verschil als dag en nacht. Mijn oude AMD C-50 netbook met SSD boot sneller dan mijn werklaptop met Core i7. Als je geen grote SSD kunt betalen, gewoon een goedkope 2.5" externe USB schijf nemen voor bulkopslag.
-De laptop word minimaal 20 uur per week gebruikt om te programmeren en zou hem daar ook minimaal 3 jaar voor willen gebruiken.
-De laptop moet niet te groot zijn een niet te zwaar zijn omdat ik hem de hele dag mee sleep, 2.5kg en 15.6 inch is de max.
Advies: hou het zo klein mogelijk. Heb ook laatst een laptop uitgezocht. Achter m'n bureau dacht ik 13-14", ben uiteindelijk op 12.5" uitgekomen en zou echt niet groter willen.
Want?
CPU is IMHO zowat minst relevante spec met jouw eisen. Zelfs voor de game is evt GPU belangrijker. Met integrated HDxxxx graphics maakt het verschil Celeron vs Core i7 geen zak uit (behalve dat de i7 een snellere IGP heeft).
Heeft iemand een andere opties of nog iets om toe te voegen

?
Drie dingen toe te voegen:
1) scherm. Als je zo vaak en lang met dit apparaat bezig bent krijg je vierkante ogen van een slecht scherm. Ik zou als het even kan een IPS-scherm uitzoeken, al zijn die zeldzaam en vaak alleen in het duurste segment te vinden. Is dat prijstechnisch geen optie, dan is er onder TN-panelen nog altijd veel verschil. Neem dat mee. Dit zou ik een veel belangrijker kriterion noemen dan pakweg CPU.
2) toetsenbord. Je gaat code kloppen. Een slecht toetsenbord leidt tot zere polsen en frustratie als je mis typt. Goed nieuws hier is dat beter niet noodzakelijkerwijs duurder hoeft te betekenen. Slecht nieuws is dat nagenoeg alles tegenwoordig chicklet is. Sommige mensen zweren erbij, ik ben sinds m'n ZX Spectrum in 1983 chicklets gaan haten. Let wel dat dit een subjectieve mening is. Hoe dan ook, neem dit mee, liefst als een van de belangrijkste eigenschappen. Ergonomie is voor veel gebruik echt essentieel.
3) accuduur. Is het relevant hoe lang je zonder een stopcontact kunt werken? Goed nieuws is hier dat het 13-14" segment bij uitstek de ultraportables bevat, slecht nieuws is dat accuduur altijd een kwestie van compromissen is. Het kost geld, en performance onderdelen (CPU maar vooral ook GPU) vreten accu. Misschien voor jou niet relevant. Is het wel relevant, let er dan op.
Ter illustratie, ik heb anderhalve maand terug een 'nieuwe' laptop gekocht omdat mijn C-50 netbook gewoon onbruikbaar werd, ondanks SSD en gemaxde RAM. Mijn eisen waren vooral een goed toetsenbord, een goed IPS scherm, een echte ethernetpoort en zo lang mogelijke accuduur, liefst >8u. SSD was irrelevant aangezien ik die al had, idem RAM. Aanvankelijk wilde ik dus 13"-14" scherm, maar dat werd 12"-12.5" naarmate ik IRL laptops ging kijken. Budget begon rond de EUR 800, maar heb het tot EUR 1200 opgerekt toen ik zag dat ik gewoon niet ging vinden wat ik zocht. Maar zelfs dan kwam ik er niet uit, de Dell XPS 12 kwam nog dichtst in de buurt, maar geen echt ethernet...
Uiteindelijk ben ik voor een tweedehands Lenovo X220 gegaan. Dat is een Core i5 12.5" geval met aanvankelijk 4GB RAM en een 320GB HDD, en de laatste met Lenovo's werkelijk goddelijke 'echte' toetsenborden (bekend van de IBM Thinkpads). Ik kon er eentje voor een zeer zachte prijs op de kop tikken (EUR 400). Voor EUR 75 heb ik een nieuwe 9-cell accu erbij gekocht, wat me accuduur >9u geeft. WiFi viel tegen dus EUR 25 uitgegeven voor een Intel AC-7260 kaartje. SSD en 4GB extra had ik nog liggen, die gingen er ook in. Op todo lijst staat een IPS scherm ervoor aanschaffen. EUR 125 gaat dat ws kosten. Kortom in totaal zal ik EUR 525 uitgegeven hebben voor een laptop die weliswaar niet nieuwste van het nieuwste is, maar met twee vingers in z'n neus een Linux kernel kan compileren, langer accuduur heeft dan zowat alles nu op de markt en qua voor mij relevante specs bijna perfect is. Enig minpunt is dat het scherm maar 1366x768 is. Voor mij irritant, voor jou reden om het niet te nemen (plus dat je dit misschien wel erg veel hobbyisme vindt), maar je zou iets vergelijkbaars kunnen overwegen om binnen budget toch features te krijgen die A ) exact passen bij jouw eisen en B ) anders onbetaalbaar zouden zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
dion_b op 12-02-2014 22:55
]