Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:35
Goedenmiddag :)

Ik zit al weken te klooien met mijn wifi om de snelheid wat beter te krijgen op wat van mijn devices en ik blijf me af vragen waarom simmige gewoon niet sneller willen.

Mijn situatie is als volgt.

Internet : UPC 150/10 en werkt via kabel prima op max snelheid.
Router 2x Sitecom WL-351 waarvan 1 als DHCP en router en de andere als acces point op een andere verdieping.
Devices verbinden met WPA2-personal
Qos,Firewall,Hardware acceleration staan uit.
Wifi staat op B/G/N auto detect.
Wifi kanaal is 6 doordat A mijn cheap android tablet vasn ebay geen hogere kanalen ondersteund en dit het beste kanaal van de 6 is (1 is beneden het beste)

Al mijn devices ondersteunen B/G/N en heb 5 Wifi devices als volgt:

LG 4X HD : Bij status staat 65 Mbit N netwerk en haal bij de speedtest over het algemeen 24 Mbit maar soms pieken tot 30 a 35 en dips tot wel 9 Mbit heel instabiel qua snelheid dus.

Asus memo pad Smart 10 : Status geeft 72 Mbit N Netwerk aan en Haald in de speedtest 24 Mbit.

Cheapass ebay Ampe A76 7 inch tablet (1ghz a7 core met single core mali 400): Status geeft 150 Mbit N netwerk aan en tablet haald tussen de 30 en 45 Mbit (vermoed dat de cpu simpelweg niet sneller aan kan)

PC : Status geeft 150 Mbit N netwerk aan en bij de speedtest haal is 55 a 60 Mbit.

Asus memo pad HD 7 (me173) : Status geeft 135 Mbit N netwerk aan tablet haald 60 a 65 Mbit.

Zoals je kan zien geven de laatste 3 een redelijk acceptabel resultaat maar de eerste 2 zijn gewoon echt te traag.

Ik vraag me dan ook af waarom deze devices niet gewoon allemaal 150 Mbit detecteren.
Volgens de specs zijn het immers gewoon N devices.

Als iemand een Idee heeft waarom deze geen 150 Mbit detecteren of hoe ik dit kan verbeteren hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Op hoeveel meter en door hoeveel muren deuren gaat t signaal? Als het door een paar muren moet en/of op een afstandje zitten kakt de doorvoersnelheid snel in.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:18
150 Mbit ga je nooit halen, dat weet je? Iets met overhead en misschien misleidende (maar wel correcte) geadverteerde snelheden.

802.11n vereist een minimum doorvoer van 65Mbps. Je LG en je Asus voldoen dus prima aan die standaard.

Verders: Positionering, antennes, storingsbronnen.

Verbeteren? 5 GHz (maar dat betekend ook nieuwe devices ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

150Mbps kun je prima halen, maar dan moet je zowel bij AP als client andere hardware hebben...

Om te beginnen moet je snappen wat je leest en wat je meet. Wat je uit kunt lezen is niet een snelheid maar een snelheidsprofiel in de carrier. Wat je werkelijk kunt halen zit daar qua snelheid ver onder - 40% van die snelheid is realistisch te noemen. Dus "65Mbps" uitgelezen komt uit op een werkelijke throughput van omstreeks 26Mbps. Dat klopt vrij aardig met wat je zelf constateert. In het allerbeste geval kom je met deze hardware uit op zo'n 65Mbps echt throughput, en dat zie je op je PC ook terug.

Zie hier trouwens overzicht van wat die profielen werkelijk betekenen:
Afbeeldingslocatie: http://cdn1.appleinsider.com/802.11MCS.Wikipedia.png

Dan de vraag waarom je mobile crap het niet haalt. Vrij simpel: het is crap. Wat uitgebreider:
1) een goede antenne neemt ruimte in. In een telefoon is weinig ruimte, dus zijn de gebruikte antennes niet te vergelijken met de antenne in een goede laptop. Dus ga je fysiek minder signaal ontvangen en uitzenden, vandaar "65Mbps" waar je met de PC "150Mbps" haalt.
2) zoals je zelf al constateert, CPU is op mobile devices vaak nogal krapbemeten. Gevolg is dat dat vaak bij werkelijk throughput de bottleneck is, niet de radio. Daarom haalt je tablet minder dan je PC.

Wat eraan te doen? Uitermate weinig. Je gaat geen snellere CPU in je devices kunnen proppen en je kunt er ook geen beter antenne aan hangen. Als een device 5GHz ondersteunt ga je daar doorgaans betere snelheden mee halen - tenzij CPU ook dan gaat bottlenecken...

Toch zou ik me in jouw situatie vooral afvragen waarom je de moeite zou doen - ik kan geen relevante toepassing op een mobile device voorstellen waar 9Mbps onvoldoende voor is.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 05-02-2014 18:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
@MB113

Geen de router staat 2 meter bij me vandaan in dezelfde kamer.

@rooot

Nee tenzij je best case en dual band heb wat ik niet heb. mijn devices zijn allemaal single band.

en ja 5ghz heb ik aan zitten denken maar van alle devices ondersteind allee de memo pad smart 10 het dus dat schiet niet echt op.

@ dion_b

Ik heb MCS idd zien staan in mijn router van 0 tot 15 maar alles boven MCS0 gaf problemen voor mijn telefoon.
Degene die dus 65 mbit link speed ziet.

Echter de pc in de hamer hiernaast Heeft wel gewoon link speed 300 omdat dit een dual band router is en ook de pc is dual band.
echter haald die pc net 44 Mbit waarschijnlijk door de zwakke zending van deze router en de enorme hoeveelheid staal en koper dat er in de kast zit die er tussen staat.
Daarom had ik deze pc ook weg gelaten in mijn voorbeelden bovenaan omdat ik weet dat deze verbinding slecht is :)

Verder heb ik ook uitgevonden dat 40Mhz vs 20 Mhz een probleem kan zijn.
Mijn router kan niet geforceerd worden op 40 Mhz en heeft alleen 20/40 auto detect of forced 20 dus helaas kan ik niet testen wat er zou gebeuren op forced 40 Mhz maar dit is zeker iets waar ik bij de volgende router naar ga kijken.

Mijn probleem is voral het updaten van apps en downloaden van games een probleem en het streamen van video was ook verre van een suc6 van en naar m'n 10 inch tablet.
Dus ik had er wel degelijk een nut voor

Gaat eventueel een andere router met externe antennes and grote externe antennes nog iets helpen?
Je ziet wel eens van die lange antennes met dubbele zend power ten opzichte van de standaard van de router.
Is dit puur en alleen antenne of moet de router dit sterkere signaal ook kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-07 22:37

3DDude

I void warranty's

Sitecom WL-351 las ik...
en toen dacht ik .. tsjah :P

Een andere - goede router is het advies.
Bij een laptop wellicht een andere - goede wlan - insteekkaart.

Het testen van het draadloze netwerk gebeurt op meerdere aspecten:
• MCS – Bandbreedte
• RSSI - Signaalsterkte
• iPerf - Troughput

MCS – modulation Coding Scheme: Bandwidth
In het kort verteld de Modulation Coding Scheme op welke snelheid je bent verbonden met jouw pc op het draadloze netwerk. Deze Modulation Coding Scheme laat zien door middel van een Index nummer op welke snelheid je verboden bent met het draadloze netwerk. Hieronder staat een tabel met de MCS waardes: hier kun je per index-nummer ook de maximale bandbreedte opzoeken. Zo heb ik in de keuken beneden een lager nummer, wat betekent dat ik op een lagere bandbreedte verbonden ben met mijn draadloze netwerk! Ga ik echt heel dichtbij zitten is mijn MCS index waarde 23 wat betekent dat ik een bandbreedte van 450Mbit/s heb! Nou heb ik op 5 Meter afstand nog een MCS Index waarde van 20 en dat betekent dat ik op een maximale snelheid van 270Mbit/s ben verbonden met het netwerk op dat moment. Het is dus voor maximale bandbreedte handig om te weten wat je MCS waarde is.

Op Mac OS X kan je doormiddel van de alt/option knop naar je draadloos icoontje gaan en dan krijg je de MCS en RSSI waardes te zien.
Afbeeldingslocatie: http://i1290.photobucket.com/albums/b524/joepvanaelst/tplink24ghz_zps06fd87fb.png

Ben je erachter wat jouw MCS index waarde is en wil je hem opzoeken? Dan kan je dat op de volgende site doen.
http://mcsindex.com/

RSSI – Signaalsterkte:

We willen weten hoe sterk het signaal is dat onze draadloze router uitzend. Hiervoor wordt over het algemeen RSSI gebruikt, wat de afkorting is voor Received Signal Strength Indicator, dit is een eenheid die de signaalsterkte aangeeft. Deze is te zien door op de macbook pro de alt/option knop ingedrukt te houden en dan bovenaan het WiFi icoontje aan te klikken.

Als jij dicht in de buurt van je router zit heb je een waarde die dichter bij de 0 zit, dan wanneer je verder weg gaat zitten; dan kom je eerder in de buurt van -100. Dus 0 is in dit geval een lage waarde en betekent helemaal geen signaalverlies en -100 is een hoge waarde in dit geval want dat heel veel signaal verlies.

iperf - troughput
Met iperf zou je zelf is daadwerkelijke doorvoer kunnen testen.. door bekabeld iets aan te sluiten en via wifi de iperf test uit te voeren.. (dat is dan daadwerkelijke troughut, wat dus iets anders dan theoretische 300mbit bandbreedte is)

De combinatie van MCS + RSSI (max bandbreedte + signaalsterkte) bepaald je uiteindelijke daadwerkelijke doorvoer (troughput).

bijv: Ga je verder weg van je router -> daalt die MCS waarde (dus mogelijke max bandbreedte) omdat je RSSI (signaalsterkte) niet sterk genoeg is. --> gevolg is dat je router die Modulatie wat terugschroeft om een stabiele - verbinding met voldoende signaalsterkte dus te blijven behouden --> wat resulteert in weer een lagere daadwerkelijke troughput :).

Vandaar dat je - naast je AP hogere troughput zult halen - dan 10 meter verderop..

Succes >:)

[ Voor 21% gewijzigd door 3DDude op 06-02-2014 04:07 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:18
Harder roepen helpt niet als je oren dicht zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

computerjunky schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 03:28:
[...]

@rooot

Nee tenzij je best case en dual band heb wat ik niet heb. mijn devices zijn allemaal single band.

en ja 5ghz heb ik aan zitten denken maar van alle devices ondersteind allee de memo pad smart 10 het dus dat schiet niet echt op.
Dan is die Memo pad smart 10 dus wel dualband...
@ dion_b

Ik heb MCS idd zien staan in mijn router van 0 tot 15 maar alles boven MCS0 gaf problemen voor mijn telefoon.
Degene die dus 65 mbit link speed ziet.
Het instellen van MCS was niet mijn bedoeling. Wat je dan sowieso instelt is minimale MCS. Het feit dat hij 65Mb/s link speed contstateert betekent dat hij met 1 stream draait met 64QAM modulatie en 5/6 coding rate op een 20MHz kanaal met 800ns guard interval, oftewel MCS 7
Echter de pc in de hamer hiernaast Heeft wel gewoon link speed 300 omdat dit een dual band router is en ook de pc is dual band.
Nee.

Hierboven blijkt al dat je dualband niet snapt. Dualband is 2.4GHz en 5GHz support. Het is niet per definitie support voor gelijktijdige overdracht over beide banden. Hoezeer sommige marketeers je willen doen geloven dat je met dualband twee keer de bandbreedte krijgt is dat niet zo: nagenoeg geen enkele client kan simultaan 2.4GHz en 5GHz gebruiken. Komt bij dat de Sitecom WL-351 nadrukkelijk geen dualband apparaat is. Hij kan enkel 2.4GHz aan.

Waar komt die "300Mb/s" dan vandaan? Kijk eens naar m'n schema. 300Mb/s is MCS 15, oftewel 2 spatial streams en 40MHz bandbreedte met 400ns guard interval. Je router en PC doen dus MiMO (2 spatial streams, oftewel 2x2:2), wat je mobile devices niet kunnen. Bovendien ondersteunt PC blijkbaar een 40MHz-kanaal, wat in theorie (maar niet in praktijk!) een verdubbeling van snelheid kan opleveren. Maar...
echter haald die pc net 44 Mbit waarschijnlijk door de zwakke zending van deze router en de enorme hoeveelheid staal en koper dat er in de kast zit die er tussen staat.
Daarom had ik deze pc ook weg gelaten in mijn voorbeelden bovenaan omdat ik weet dat deze verbinding slecht is :)
Ik denk dat hier meer speelt. Al die staal en koper zou namelijk ertoe moeten leiden dat je een lager profiel kreeg dan MCS 15. Ik denk dat hier iets anders speelt, zie hieronder.
Verder heb ik ook uitgevonden dat 40Mhz vs 20 Mhz een probleem kan zijn.
Mijn router kan niet geforceerd worden op 40 Mhz en heeft alleen 20/40 auto detect of forced 20 dus helaas kan ik niet testen wat er zou gebeuren op forced 40 Mhz maar dit is zeker iets waar ik bij de volgende router naar ga kijken.
Er is een zeer goede reden waarom je niet 40MHz kunt forceren: zodra er sprake is van interferentie is 40MHz volstrekt contraproductief (het is ook asociaal tov je buren, maar al ben je zelf een asociale hork, je hebt jezelf er ook mee). WiFi-apparaten moeten dus automatisch terugschakelen naar 20MHz als er interferentie is. Ik vermoed dat je PC zo'n brakke verbinding heeft omdat dat niet goed gebeurt. Probeer eens van 20/40 auto te schakelen naar 20MHz only. Zou zomaar kunnen dat verbinding van je PC sneller wordt :o
Mijn probleem is voral het updaten van apps en downloaden van games een probleem en het streamen van video was ook verre van een suc6 van en naar m'n 10 inch tablet.
Dus ik had er wel degelijk een nut voor
Maar weet je zeker dat dit allemaal bottlenecked wordt door je WiFi? Neem nou streaming. Broadcast-quality MPEG4 (HD-kwaliteit over satelliet of kabel) kost 16Mbps. Jij zegt dat je met tablet in kwestie 24Mbps haalt. Dan zou hij met gemak die content gestreamd moeten krijgen. Lukt dat niet, dan gaat het ergens anders mis.

De vraag is waar je het vandaan streamt. Is dat ook over WiFi? Zo ja kom je er nu achter waarom NASsen altijd bedraad aangesloten moeten worden :o

Streamen van draadloos naar draadloos kost je namelijk dubbele bandbreedte en met twee apparaten die gelijktijdig willen zenden en ontvangen halveert op dat moment je behaalde bandbreedte ook nog eens...
Gaat eventueel een andere router met externe antennes and grote externe antennes nog iets helpen?
Je ziet wel eens van die lange antennes met dubbele zend power ten opzichte van de standaard van de router.
Is dit puur en alleen antenne of moet de router dit sterkere signaal ook kunnen leveren?
WiFi is tweerichtingsverkeer. Harder zenden heeft geen enkele zin als je clients niet harder kunnen zenden. Een betere antenne kan wel helpen (want zowel zenden als ontvangen gaat beter), maar je gaat daar niet mee oplossen:

- een slecht netwerk design (van WiFi naar WiFi streamen)
- CPU bottlenecks in je mobile devices
- crappy 1x1:1 radio's/antennes in je mobile devices
- interferentie van buitenaf
- demping door bouwmaterialen

Elk van deze zaken zou je beter kunnen aanpakken dan *weer* een router kopen. Als je ziet hoeveel mensen geld over de balk smijten omdat ze de router de schuld geven van hun problemen... nu ben ik het eens dat de Sitecom WL-351 een verouderde low-end ontwerp is, maar een betere router gaat je met slechte clients niet helpen. Komt bij dat de 2.4GHz-performance van routers tegenwoordig een ondergeschoven kindje is, want alleen relevant voor oude/low-end meuk. Ik heb een Asus RT-AC66U, een monster van een router waarmee ik 293Mbps echte throughput haal (2x2:2 MiMo, 80MHz kanaalbreedte), en met een 3x3:3-capable device (MacBook Pro 2013 bijv) het mogelijk is om >500Mbps te halen. Maar zelfs hiermee haal ik op 2.4GHz max 90Mbps, nauwelijks meer dan de WL-351 dus.

Kortom, ik zou met deze zooi aan apparaten zeker geen nieuwe router aarnaden. Wat ik zou doen om het te verbeteren:
1) PCs bedraad aansluiten. Vaste computers verdienen vaste aansluitingen.
2) Niet meer WiFi-WiFi streamen, maar vast-WiFI streamen.
3) 20/40MHz in 20MHz veranderen in de settings.
4) Indien mogelijk kiezen voor 'short guard intervals', maar terugdraaien als sommige devices dan niet meer kunnen connecten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ok bedankt voor de info het is me een stuk duidelijker al word ik er niwt persee blijer van hehe.
Ik zal het idee van een andere router van maar even laten vallen tot ik een nieuwe telefoon heb over krap een jaartje met 5GHZ ondersteuning en tegen die tijd een router kopen die tegelijk 2.4 en 5GHZ kan zenden.
Dan kan ik een paar devices via de 5Ghz verbinden en de rest backwards compatible met de 2.4 Ghz
Hopelijk zijn dan ook de AC routers wat in prijs gedaald :)

ik wel wel even stoeien met de 20MHZ en testen of alle devices werken. Ik kan alleen zo snel guard intervals niet vinden maar ik denk dat dat in mijn router long en short preamble is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een preamble is iets anders dan een guard interval. Dan nog, als het ondersteund wordt zal short preable je een (zeer) kleine verbetering geven- maar ook hier kans dat niet al je devices het ondersteunen (beide features 'optional' in 802.11n spec).

Wat ik mis in je plan is mijn punt 1: PCs bedraad aansluiten. Daarmee kun je met huidige WiFi-hardware toch probleemloos streamen, wat nu niet lukt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1