Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-09 20:24
In 2012 heb ik voor het eerst ouderschapsverlof opgenomen. Met ingang van juli 6 uur per week,
Over 2012 (aangifte april 2013) kon ik niks verrekenen omdat mijn totaalinkomen hoger was dan in 2011.(ondanks verlof, maar eenmalige bonus)

Straks wil ik opnieuw mijn ouderschapsverlofkorting opgeven. In 2013 heb ik (veel) minder verdiend dan in 2012 en een beetje minder dan 2011.

Voor de aangifte, moet ik dan kijken hoeveel ik in 2013 minder ben gaan verdienen dan 2012 of 2011?

De ouderschapsverlof is dus ingegaan in juli 2012, en deze loopt ook nog door in heel 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel officieel zou je 2011 moeten nemen, maar als ik jou was zou ik lekker 2012 pakken.. In 2012 heb je geen gebruik gemaakt van de korting, dus geen haan die hier naar gaat kraaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
Hij heeft al eerder opgegeven in 2012 ov te hebben opgenomen. Je moet 2011 nemen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ik wil het graag 100procent legaal doen. Over 2012 heb ik wel verlof opgenomen en ook opgegeven. Echter door de hogere verdiensten maakte dat niks uit.

Je moet dus het jaar opgeven waarbij je nog geen verlof opnam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52
Uit de toelichting bij de vraag (versie 2012, bold markering van mezelf):
Is het ouderschapsverlof al voor 2012 begonnen? Dan mag u ook het loon 2012 aftrekken van het loon voorafgaand aan het jaar waarin het ouderschapsverlof begon
Ik heb elk jaar genomen wat voor mij het meest gunstige is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kijk anders in het belastingaangifte topic van vorig jaar (dus aangifte 2012), kan me herinneren dat dezelfde discussie daar is ontstaan, en je inderdaad zelf kunt kiezen welk jaar je neemt als terugval.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Ik heb het toen proberen uit te zoeken met het volgende resultaat:
Rukapul schreef op zondag 10 maart 2013 @ 14:23:
argh, het wordt nog complexer. Eerst maar eens een voorbeeld ter verduidelijking (fictieve inkomens):
2010 inkomen 50k en geen OVL
2011 inkomen 52k 1 maand OVL
2012 inkomen 51k hele jaar OVL
Over aangifte 2011 dus sowieso geen OVL-korting ivm loonsverhoging. Over 2012 wordt OVL-korting 0 wanneer van 2010 (jaar voorafgaande aan OVL) uitgegaan wordt of 1k wanneer van 2011 (voorgaand jaar) uitgegaan wordt.

De korte toelichting in het belastingaangifteprogramma heeft het over 'mag' om aan te geven dat uitgegaan mag worden van het jaar voor van ouderschapsverlof gebruik is gemaakt. Niet 'moet'. In de uitgebreidere help van de applicatie is dat echter dwingender geformuleerd:

[...]

De site gebruikt een vergelijkbare dwingende formulering: http://www.belastingdiens.../ouderschapsverlofkorting

Echter, dan kijken we even naar wat de wet zegt:

Wet inkomstenbelasting 2011:

[...]

Uitvoeringsbesluit:

[...]

Afgaande op de wet zou ik dus toch uit mogen gaan van de daling van 2012 tov 2011 ipv met 2010 te moeten rekenen. Dat scheelt toch de nodige knaken.

Bovenstaande levert in komende jaren ook een belachelijke inconsistentie op. In ons persoonlijke geval irrelevant, maar wel vreemd.

Is er een fiscalist in de zaal?
Voor de quotes binnen de quotes even op de tekst in bold klikken hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Dankjewel. Jouw exacte issue heb ik dus ook.
Heb je toen nog een reactie gekregen van een fiscalist?

Ik lees ook dit bij tipswerkende ouders:

indien het ouderschapsverlof over meerdere jaren wordt gespreid, dan geldt als jaar van vergelijking het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het ouderschapsverlof begon.
Het is dus gewoon mogelijk om het ouderschapsverlof over meerdere jaren te spreiden en over al deze jaren ouderschapsverlofkorting te ontvangen.

Kortom, dat zou in jouw geval (en de mijne) zou je gewoon de heffing kunnen aftrekken?

[ Voor 69% gewijzigd door meermarco op 19-02-2014 13:40 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
meermarco schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:35:
Dankjewel. Jouw exacte issue heb ik dus ook.
Heb je toen nog een reactie gekregen van een fiscalist?
Nee.
Ik lees ook dit bij tipswerkende ouders:

indien het ouderschapsverlof over meerdere jaren wordt gespreid, dan geldt als jaar van vergelijking het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het ouderschapsverlof begon.
Het is dus gewoon mogelijk om het ouderschapsverlof over meerdere jaren te spreiden en over al deze jaren ouderschapsverlofkorting te ontvangen.

Kortom, dat zou in jouw geval (en de mijne) zou je gewoon de heffing kunnen aftrekken?
Ja, maar het ligt wel helemaal aan de situatie wat per jaar kan verschillen. Het is namelijk ook inconsistent.

Als ik de tekst lees dan mag je als referentiejaar namelijk kiezen tussen 1) het jaar voordat er voor het eerst ouderschapsverlof opgenomen werd, en 2) het jaar voorafgaand aan het huidige jaar waarin ouderschapsverlof is opgenomen.

Voorbeeld:
2010: geen ouderschapsverlof
2011: wel ouderschapsverlof, referentiejaar 2010
2012: wel ouderschapsverlof, referentiejaar 2010 of 2011
2013: wel ouderschapsverlof, referentiejaar 2010 of 2012
Als om de een of andere reden 2010 niet bruikbaar is (bijvoorbeeld omdat je maar 1 maand ouderschapsverlof hebt opgenomen in 2011 en dus geen dalend inkomen!) dan kun je alleen maar kijken naar het jaar direct voor het huidige wat behoorlijk nadelig uitpakt bij loonsverhogingen, terwijl als je slim gepland had en een zo hoog mogelijk inkomen in het jaar voor het ouderschapsverlof had gepland. Je mag in 2013 namelijk niet uitgaan van 2011 ondanks dat dat de piek van je salaris was.
Pagina: 1