Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Welke hardware/software specificaties voor Game TV?

Pagina: 1
Acties:

• PureSpartan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-05-2015
Beste Tweakers,

Aangezien ik binnenkort over ga op een Xbox One wil ik ook m'n TV van een benodigde upgrade voorzien.
Ik hoop van een van jullie meer info te krijgen over de daadwerkelijke hardware/software specificaties die in TV wereld het onderscheid maken.

Ik heb zelf al veel onderzoek gedaan en kom dan op wat basis specs waar de Gamging TV's aan moeten voldoen:
- Lage lag (ms)
- Min. 100 hz (staat ook nog open ter discussie)
- Full HD

Nu beschik ik al over een 40' LCD tv (+/- 4 jaar oud), die voldoet aan de bovenstaande specificaties (behalve 100hz). Maar alsnog wordt met veel games het beeld kapotgeschoten. Waar bij mijn huisgenoot games op z'n xbox 360 er rete strak uitzien (21' monitor), worden bij mij de games pixelig. Anti-aliasing ziet er niet uit en ook al zit ik een paar meter van het scherm irriteer ik me aan het slechte beeld.

Wat maakt nou het onderscheid? Want als ik een Ambilight bij een maat zie is het beeld strak (ook 40'). Is dat afhankelijk van software? Of zijn er bepaalde specificaties waar ik kan naar kijken zodat ik weet dat het beeld niet uit elkaar getrokken wordt zodra ik een game opstart?

Voorwaarden TV:

- min. 40' inch
- Full HD
- € 300 - € 600

Hoor graag van jullie!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:59

FeaR

In GoT we trust

PureSpartan schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:34:
Ik heb zelf al veel onderzoek gedaan en kom dan op wat basis specs waar de Gamging TV's aan moeten voldoen:
- Lage lag (ms)
- Min. 100 hz (staat ook nog open ter discussie)
- Full HD
Lage inputlag, daar moet je op letten. De "ms" die je vaak bij TV's ziet is de responsetijd van het paneel, dus hoe lang het duurt om van de ene naar de andere kleur te switchen. Inputlag wordt nooit gemeld bij een TV, daar zal je zelf achter moeten komen door reviews te lezen.

100 Hz zou ik niet blind op staren, dat ga je met gamen toch niet redden. Sterker nog, met games zet je juist dit soort software uit om je inputlag minder te maken.

Op GoT zijn al diverse topics geweest over game-TV's en dingen als input-lag, zoek daar eens op.
Nu beschik ik al over een 40' LCD tv (+/- 4 jaar oud), die voldoet aan de bovenstaande specificaties (behalve 100hz). Maar alsnog wordt met veel games het beeld kapotgeschoten. Waar bij mijn huisgenoot games op z'n xbox 360 er rete strak uitzien (21' monitor), worden bij mij de games pixelig. Anti-aliasing ziet er niet uit en ook al zit ik een paar meter van het scherm irriteer ik me aan het slechte beeld.
Op een 21" monitor zullen de pixels een stuk kleiner zijn dan op een 40" TV met gelijke resolutie. Vandaar dat je zoiets hebt als kijkafstand. Als je ver genoeg van die 40" gaat staan zal het beeld gelijk zijn aan dat van de 21" op dichtere afstand. Met gelijke bronnen en instellingen natuurlijk, je moet het wel eerlijk houden.
Of zijn er bepaalde specificaties waar ik kan naar kijken zodat ik weet dat het beeld niet uit elkaar getrokken wordt zodra ik een game opstart?
Dan zou je naar 1:1 Pixel-mapping moeten kijken, dan maakt de TV geen volledig beeld van bijvoorbeeld 720p-materiaal. Al is de vraag hoe erg je dat nodig hebt. Dit omdat op de Next-gen de games veelal toch 1080p worden uitgevoerd (of het een upscale is laten we even in het midden) en een beetje TV kan van 720p ook goed beeldvullend weergeven.
Voorwaarden TV:

- min. 40' inch
- Full HD
- € 300 - € 600

Hoor graag van jullie!
Schopje naar CEA aangezien het hier dus om een aankoopadvies gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• PureSpartan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-05-2015
Beste Fear,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Nog even terugkomend op mijn 'ambilight' voorbeeld.
Een vriend van mij heeft een ambilight, zelfde schermformaat ala 40 inch, zelfde games, maar haarscherp beeld. Waar zit dan het verschil in? Contrast? Software?

En hoe zit het met LED/LCD/Plasma

[ Voor 6% gewijzigd door PureSpartan op 05-02-2014 16:19 ]

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Geen idee of jouw tv het ook heeft, maar de mijne (Samsung) heeft een 'Game-modus', waarbij alle beeldverbeterende foefjes worden uitgezet. Ik zelf zie eigenlijk geen verschil, maar ik heb dan ook een wat kleiner scherm (32"). Wellicht dat je daar ook nog naar kunt kijken op je huidige tv.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
PureSpartan schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:17:
Beste Fear,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Nog even terugkomend op mijn 'ambilight' voorbeeld.
Een vriend van mij heeft een ambilight
Gewoon een Philips LCD televisie dus.
zelfde schermformaat ala 40 inch, zelfde games, maar haarscherp beeld. Waar zit dan het verschil in? Contrast? Software?
Beter algoritme van upscaling in combinatie met een betere processor. Kan ook aan de instellingen liggen zoals scherpte wat te hoog is ingesteld. Die zetten mensen doorgaans al veel en veel te hoog terwijl het beeld er alleen maar onscherp en lelijk van wordt.
En hoe zit het met LED/LCD/Plasma
Ligt aan de televisie zelf. Wat wel een feit is, is dat plasma een veel hogere bewegingsresolutie behaalt tijdens het gamen dan LCD televisies, ongeacht of de televisie een 50Hz, 100Hz of 200Hz paneel heeft. Plasma kent vrijwel geen motion blur en bij LCD wordt in de game-modus, wat nodig is om normaal te kunnen gamen, beeldinterpolatie uitgeschakeld. Daarmee zal het paneel effectief op 50Hz (eigenlijk 60Hz) werken en dus motion blur vertonen. Een van de redenen waarom plasma geliefd is bij veel gamers.

Dat maakt dus direct dat de eis voor 100Hz niet opgaat. 100Hz voegt voor gamen absoluut niets toe.

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-11 21:15
PureSpartan schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:34:Waar bij mijn huisgenoot games op z'n xbox 360 er rete strak uitzien (21' monitor), worden bij mij de games pixelig. Anti-aliasing ziet er niet uit en ook al zit ik een paar meter van het scherm irriteer ik me aan het slechte beeld.
Wat is dan de kijkafstand bij die monitor? Want op mijn monitor (23'' Full HD) met de Xbox 360 via VGA aangesloten ziet het er op mijn kijkafstand (halve meter ongeveer) echt niet strak uit. (Overal zitten overduidelijke kartelranden aan. Verschilt trouwens nog wel per game maar echt mooi werd het nooit.)
Wellicht dat het door de VGA aansluiting komt, Maar als ik te dicht op mijn tv sta (Meter afstand van een 42'' Full HD, Xbox 360 via HDMI) dan krijg je hetzelfde verhaal.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Pagina: 1