ASUS BIOS flash gone wrong P8P67M-PRO, EZ flash 2

Pagina: 1
Acties:

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:44
Goedemiddag.

Ik zit na mijn poging van het updaten van de BIOS met een probleem. De PC geeft geen beeld meer...

Wat heb ik gedaan ?
Via de asus site de laatste bios gedownload voor mijn moederbord: ASUS P8P67M-Pro versie 3701.
File (.ROM) op een FAT32 geformatteerde USB stick gezet. Gereboot, via EFI BIOS het programma EZ flash 2 gestart, daarmee naar de rom file genavigeerd en op flashen gedrukt. Vervolgens gaat er een groene balk lopen en die liep succesvol tot het einde.

Daarna is er een popup, wat daar precies stond weet ik niet meer maar het moet iets van OK, of succesfull, need to reboot, geweest zijn. En vervolgens bleef mijn scherm zwart. Dat heb ik zo'n 10 minuten aangekeken waarna ik zelf aan de gang ben gegaan. (Reboot knop gedrukt).

Maar wat ik ook doe het scherm blijft zwart. CLRTC header op pin 2/3 gezet met voeding uit, rebooten, ram eruit/ erin enzovoorts..niks.. In theorie zou Asus Crashfree bios 3 ook gaan moeten leven omdat er een usb-stick met rom in zit, maar ik zie niets. Via meegeleverde dvd proberen kan niet want ik heb alleen een usb/IDE dvd-drive.

Interessant is dat nu nadat ik op de power-knop druk de pc even draait, uit gaat, aan en vervolgens aan blijft - maar verder niets van beeld ofzo.

Specs:
Intel i5 2500K
ASUS P8P67M-Pro
2*4GB GEIL DDR3 1333Mhz
MSI 6950 2GB (bios flashed naar 6970)
Seasonic M12II-520
WD Caviar Green 3TB SATA-600

Draait al jaren prima W7 en sinds kort W8..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het makkelijkst is denk ik via flashbios.org een nieuwe bios aanschaffen, je hebt een losse bioschip als ik het goed zie (naast de SATApoorten) dus die is te vervangen.
Of zelf hotflashen als je een ander bord hebt dat overweg kan met een chip als deze.

• BastiaanCM
Ah nou zie ik waar die zit. Een nieuwe chip kopen is inderdaad een optie.. Maar eigenlijk wil ik hem zelf flashen.. Heb geen ander bord, maar heb je enig idee of dit via een programmer ook kan ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, dat zou ook moeten kunnen. Ik deed het zelf altijd gewoon met een ander bord in de tijd dat vrijwel ieder plankje nog beschikte over een losse bioschip.

Ik begin trouwens heel sterk te twijfelen of ik dit bord niet tegen de muur heb hangen met een defect socket. In dat geval zou ik een bioschip voor je hebben (maar ben nu niet thuis, dus kan het niet gelijk zien).

• BastiaanCM
Niet succesvol, maar ik dacht laat ik het toch even posten.. Ik had wat gevonden, om hem aan mijn arduino te hangen. Na behoorlijk klooien met flashrom en serprog, uiteindelijk de bios chip maar op 5V gezet in plaats van 3.3V, en verdomd !
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
bas@bas-VirtualBox:~/flashrom$ sudo ./flashrom -p serprog:dev=/dev/ttyACM0:2000000
flashrom v0.9.7-r1764 on Linux 3.8.0-29-generic (i686)
flashrom is free software, get the source code at http://www.flashrom.org

Calibrating delay loop... delay loop is unreliable, trying to continue OK.
serprog: Programmer name is "serprog-duino"
Found Macronix flash chip "MX25L3205(A)" (4096 kB, SPI) on serprog.
Found Macronix flash chip "MX25L3205D/MX25L3208D" (4096 kB, SPI) on serprog.
Found Macronix flash chip "MX25L3206E" (4096 kB, SPI) on serprog.
Multiple flash chip definitions match the detected chip(s): "MX25L3205(A)", "MX25L3205D/MX25L3208D", "MX25L3206E"
Please specify which chip definition to use with the -c <chipname> option.

Maar.. hij blijft vervolgens hangen in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
bas@bas-VirtualBox:~/flashrom$ sudo time ./flashrom -p serprog:dev=/dev/ttyACM0:2000000 -w ../P8P67-M-PRO-ASUS-3701.ROM -c MX25L3206E
flashrom v0.9.7-r1764 on Linux 3.8.0-29-generic (i686)
flashrom is free software, get the source code at http://www.flashrom.org

Calibrating delay loop... OK.
Reading old flash chip contents...

Verbose mode geeft wat info, gekke foutmelding trouwens want dit kan eigenlijk niet Read Only zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Initializing serprog programmer
Baud rate is 2000000 now.
serprog: connected - attempting to synchronize
...
serprog: Synchronized
serprog: Interface version ok.
serprog: Bus support: parallel=off, LPC=off, FWH=off, SPI=on
Warning: Automatic command availability check failed for cmd 0x08 - won't execute cmd
Warning: Automatic command availability check failed for cmd 0x11 - won't execute cmd
serprog: Serial buffer size is 65535
serprog: Warning: Programmer does not support toggling its output drivers
The following protocols are supported: SPI.
Probing for Macronix MX25L3206E, 4096 kB: probe_spi_rdid_generic: id1 0xc2, id2 0x2016
Chip status register is 0x00.
Chip status register: Status Register Write Disable (SRWD, SRP, ...) is not set
Chip status register: Bit 6 is not set
Chip status register: Block Protect 3 (BP3) is not set
Chip status register: Block Protect 2 (BP2) is not set
Chip status register: Block Protect 1 (BP1) is not set
Chip status register: Block Protect 0 (BP0) is not set
Chip status register: Write Enable Latch (WEL) is not set
Chip status register: Write In Progress (WIP/BUSY) is not set
This chip may contain one-time programmable memory. flashrom cannot read
and may never be able to write it, hence it may not be able to completely
clone the contents of this chip (see man page for details).
Reading old flash chip contents...

meh 8)7

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

* SNIP *

Modbreak:Het forum is geen V&A, staat ook duidelijk in Het algemeen beleid dat posts met commerciele insteek (aka spam) hier niet toegestaan zijn :o

[ Voor 91% gewijzigd door dion_b op 05-02-2014 23:56 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
BastiaanCM schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:25:
Goedemiddag.

Ik zit na mijn poging van het updaten van de BIOS met een probleem. De PC geeft geen beeld meer...

Wat heb ik gedaan ?
Via de asus site de laatste bios gedownload voor mijn moederbord: ASUS P8P67M-Pro versie 3701.
File (.ROM) op een FAT32 geformatteerde USB stick gezet. Gereboot, via EFI BIOS het programma EZ flash 2 gestart, daarmee naar de rom file genavigeerd en op flashen gedrukt. Vervolgens gaat er een groene balk lopen en die liep succesvol tot het einde.

Daarna is er een popup, wat daar precies stond weet ik niet meer maar het moet iets van OK, of succesfull, need to reboot, geweest zijn. En vervolgens bleef mijn scherm zwart. Dat heb ik zo'n 10 minuten aangekeken waarna ik zelf aan de gang ben gegaan. (Reboot knop gedrukt).

Maar wat ik ook doe het scherm blijft zwart. CLRTC header op pin 2/3 gezet met voeding uit, rebooten, ram eruit/ erin enzovoorts..niks.. In theorie zou Asus Crashfree bios 3 ook gaan moeten leven omdat er een usb-stick met rom in zit, maar ik zie niets. Via meegeleverde dvd proberen kan niet want ik heb alleen een usb/IDE dvd-drive.

Interessant is dat nu nadat ik op de power-knop druk de pc even draait, uit gaat, aan en vervolgens aan blijft - maar verder niets van beeld ofzo.

Specs:
Intel i5 2500K
ASUS P8P67M-Pro
2*4GB GEIL DDR3 1333Mhz
MSI 6950 2GB (bios flashed naar 6970)
Seasonic M12II-520
WD Caviar Green 3TB SATA-600

Draait al jaren prima W7 en sinds kort W8..
flashen altijd proberen met 3,5 inch diskette station, anders niet voor handen usb drive.
3,5 inch usb drive bestaat ook.
probeer in boekje te kijken van je moederbord of anders pdf bestand zoeken op internet hoe je hem precies moet flashen!Is voor moederbord merk typen verschillend.

[ Voor 4% gewijzigd door rjmno1 op 05-02-2014 22:13 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb hier een P8P67M-Pro rev1.00 tegen de muur hangen met bioschip. Mocht het niet lukken om te flashen mag je die chip wel van me overnemen, het bord doet toch alleen dienst als behang :P

• Nielson
  • Laatst online: 18:50
rjmno1 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:08:
flashen altijd proberen met 3,5 inch diskette station, anders niet voor handen usb drive. 3,5 inch usb drive bestaat ook.
Een 4 MB biosfile past (ook met compressie) niet op een 3.5" diskette.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En waarom flashen met iets dat doorgaans niet bijster betrouwbaar is. Floppies zijn k*t en 10 jaar geleden al obsoleet. Niet dat USBsticks heilig zijn, maar doorgaans heb ik daarop stukken minder CRCerrors.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Heb je die clear cosmos jumper (CLRTC header) wel weer terug gezet ? :P

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Nielson schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:44:
[...]
Een 4 MB biosfile past (ook met compressie) niet op een 3.5" diskette.
Klopt dan dus met windows opstart cd opstarten flash bestand op usb stik zetten kopieren naar de harddisk en dan flashen? :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom zo gigantisch omslachtig? En problematisch? Je kunt vanuit je flashprog namelijk lang niet altijd NTFSdrives lezen (en je bios/UEFI ook niet). Dus dan zou je een aparte FAT23 partitie of drive moeten hebben. Waar je het naar toe kopieert zodat je dan pas kan flashen.

Gewoon flashen vanaf USBstikje, dat is echt heel veel makkelijker.

• BastiaanCM
Zo de chip is vanmiddag binnen gekomen, met v0703. Het is een andere flash chip, maar hij gaf leven. Niet 100%, want het enige wat ik zag na de bios was een knipperende underscore. Windows bootte dus nog niet.

Vervolgens toch maar weer geprobeerd de nieuwe bios chip te updaten naar 3701 en toen weer hetzelfde. Update succesvol melding, vervolgens reboot hij en het scherm blijft zwart..

Toen bedacht ik ineens om even de standaard bios van mijn videokaart in te laden dmv bios switch op de kaart (6950) en warempel! Beeld met een nieuwe bios! Werkt weer als vanouds..

Nouja, bijna dan. Er is wat geks aan de hand als ik de 6970 BIOS weer activeer, ik zie de EFI bios van mijn moederbord niet meer, en in Windows is er opeens een 3e schermpje zichtbaar, waar windows de neiging heeft om daar nieuwe venstertjes op te zetten.. Zo ook UAC meldingen.Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/14t7ui8.jpg

Maar goed, met de standaard GPU BIOS werkt het wel prima..

Ook nog geprobeerd de oude bios chip aan de praat te krijgen, maar die is toch wel dood omdat ik die met een losse programmer had geflashed, terwijl de chip in de programmer niet helemaal overeen kwam..

[ Voor 14% gewijzigd door BastiaanCM op 14-02-2014 20:27 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wel vreemd. Blij dat je nu in elk geval weer een werkende bios hebt, maar dit probleem heb ik nog nooit met een bord gezien.

Maar kun je dat extra display niet op disabled zetten? Er staat nu dat ie 'm moet extenden. Nog steeds zit het schermpje daar dan, maar als hij daarmee wel gewoon uitstaat ben je er in elk geval vanaf.
Pagina: 1