Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Psu loeit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren is het me opgevallen dat de fan in m'n Coolermaster V700 op vol vermogen staat te toeren.

De pc is in idle,en in taakbeheer is m'n cpugebruik bijna nul..

Energiebeheer nagelopen, maar niets abnormaals gevonden.

Het stoort..

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
Ik neem aan dat de ventilator van de voeding de snelheid bepaalt aan de hand van de temperatuur. Voelt de voeding ook daadwerkelijk warm? Is je GPU toevallig actief bezig?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Mocht je GPU of meerdere gpus /videokaarten flink bezig zijn heeft iemand je pc misschien gehackt en staat hij scrypt coins te stampen (litecoin of alt coins). Die gpu load kan je monitoren met gpu-z.

• ToFast
jens17 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:10:
Ik neem aan dat de ventilator van de voeding de snelheid bepaalt aan de hand van de temperatuur. Voelt de voeding ook daadwerkelijk warm? Is je GPU toevallig actief bezig?
Meestal temperatuur of percentage load. Of zelfs een combinatie van beiden. Met een of meerdere zware GPU's trek je het meeste uit je voeding (meer dan cpu+moederbord en randapparatuur in ieder geval)

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 08:44

MrDry

Desperados!

Ook eens gehad. Bij mij was de CPU cooler bracket afgebroken waardoor de koeler niet echt goed contact maakte met mn CPU....

Quod licet lovi, non licet bovi

Verwijderd

Topicstarter
jens17 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:10:
M'n gpu staat op een paar procent in gebruik, en m'n cpu temp is in idle 22 graden, dus een temp afhankelijke rpm verhoging lijkt me niet wat.
ToFast schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:13:
Mocht je GPU of meerdere gpus /videokaarten flink bezig zijn heeft iemand je pc misschien gehackt en staat hij scrypt coins te stampen (litecoin of alt coins). Die gpu load kan je monitoren met gpu-z.
De hacker heb ik net weggeschopt, maar geen verbetering, ik zal nog eens in het bios kijken naar een energie instelling.

• ToFast
Misschien zit je voeding vol stof, of is de temperatuur sensor kapot /gaar. In dat laatste, best waarschijnlijke geval geeft die -128 of 128graden aan en draait daarom je fan volop. Als je gpu en CPU netjes een paar procent draaien is daarmee niks aan de hand (en de hacker ook niet aanwezig) en draait er geen (malafide) buggy proces.

Je kan voor de zekerheid eens kijken of je pc veel stroom vraagt (idle > 150watt) dan weet je dat zeker, als je toevallig een wattagemeter hebt liggen (sowieso altijd handig zon ding, kost 10-15 euro bij gamma of dergelijke zaken).

Maar goed ik gok dus op een kapotte temperatuursensor van je voeding. RMA dus maar anders.

• ToFast
Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:22:
[...]

M'n gpu staat op een paar procent in gebruik, en m'n cpu temp is in idle 22 graden, dus een temp afhankelijke rpm verhoging lijkt me niet wat.
Ik bedoel dus de tempsensor van/in de voeding, hoe hard de fan draait is afhankelijk van de load in percentage of van de temp sensor, of van een combinatie van beide.

Zelf kan je deze niet (gemakkelijk) uitlezen. Misschien dat de weerstand ervan na te meten is met een multimeter (ohm > temp) maar dan moet je de voeding uitelkaar halen en vervalt je garantie sowieso.

[ Voor 19% gewijzigd door ToFast op 05-02-2014 14:49 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:22
Heb je al eens in je voeding gekeken? Ligt er niet gewoon een berg stof in, die de boel warm houdt.

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:46:
Misschien zit je voeding vol stof, of is de temperatuur sensor kapot /gaar. In dat laatste, best waarschijnlijke geval geeft die -128 of 128graden aan en draait daarom je fan volop. Als je gpu en CPU netjes een paar procent draaien is daarmee niks aan de hand (en de hacker ook niet aanwezig) en draait er geen (malafide) buggy proces.

Je kan voor de zekerheid eens kijken of je pc veel stroom vraagt (idle > 150watt) dan weet je dat zeker, als je toevallig een wattagemeter hebt liggen (sowieso altijd handig zon ding, kost 10-15 euro bij gamma of dergelijke zaken).

Maar goed ik gok dus op een kapotte temperatuursensor van je voeding. RMA dus maar anders.
De psu is tamelijk nieuw, vrij recentelijk ben ik wel met de aquacomputer aquero fancontroller bezig geweest, en heb beide pompen in idle op 10 % gezet, bleek dat 1 pomp ter vergissing in idle op 75 % ingesteld stond, oplossing dacht ik, pomp weer ingesteld op 10 %, maar nee..de fan blijft gewoon door loeien..Anders maar een rma..
Pagina: 1