Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Na een tiental+ jaar Oracle DBA / PLSQL developer geweest te zijn, ben ik eens aan het kijken om weer eens wat nieuws te leren. Ook om reeds gewapend te zijn tegen het uitfaseren van Oracle Forms (wat nog wel een tijd kan duren, gezien de enorme customer base), wil ik een taal leren waarin ik indien nodig mijn administratieve data entry applicaties (die van mijn baas, dus) kan herschrijven.

Ik had gedacht aan C# of PHP, aangezien beide GUI-apps kunnen afleveren die steunen op een database. Beide zijn mooie producten. Of hebben jullie andere suggesties??

Nu wil ik natuurlijk niet enorm veel tijd en moeite gaan steken in iets waardoor mijn financiële waarde als Oracle man zou stagneren of dalen, dus ik vraag me eens af, welke richting zou het lucratiefst zijn?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
Van Oracle naar C# of PHP developer zal in beide gevallen eerder een stapje omlaag zijn dan omhoog.

* PHP zou ik direkt overslaan. Ik vind web development erg leuk, maar als je projecten op niveau wilt doen leer je beter een van de andere talen (C#, python, node.js, java, scala of ruby).

* Vanuit Oracle zou ik vooral naar Java kijken. Momenteel veel werk en ook bij goed betalende werkgevers. De combinatie van Java development met expertise in de Oracle database en bij voorkeur een applicatieserver en 1 of meerdere populaire frameworks is goud waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
t_captain schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:27:
Van Oracle naar C# of PHP developer zal in beide gevallen eerder een stapje omlaag zijn dan omhoog.

* PHP zou ik direkt overslaan. Ik vind web development erg leuk, maar als je projecten op niveau wilt doen leer je beter een van de andere talen (C#, python, node.js, java, scala of ruby).

* Vanuit Oracle zou ik vooral naar Java kijken. Momenteel veel werk en ook bij goed betalende werkgevers. De combinatie van Java development met expertise in de Oracle database en bij voorkeur een applicatieserver en 1 of meerdere populaire frameworks is goud waard.
Dank voor de info!

Nu is het niet de bedoeling mijn Oracle activiteiten stop te zetten, absoluut niet, dat nooit (inderdaad, het is er te lucratief voor). Bedoeling is eens wat nieuws te leren want ik voel dat ik begin vast te roesten, en dan kies ik liever iets dat nét iets meer waarde heeft.

Java moest ik inderdaad maar eens bekijken, vooral nu die ook deel uitmaken van de Oracle familie en een combinatie van Java+Oracle DBA+Weblogic skills inderdaad interessant wordt.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met die skillset kun je inderdaad overal aan de slag. Als geld belangrijk is, ook in Zurich :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
My 2 cents:

Welke taal je wil leren is minder belangrijk dan in welk 'wereldje' je terecht wil komen. PHP wordt voornamelijk gebruikt in kleine bedrijven die over het algemeen relatief simpele sites maken. Vaak uitbreidingen op een bestaand CMS of Webshop systeem. Voor Python geldt voor een deel hetzelfde, even afgezien van dat het in de wetenschappelijke sector ook relatief veel gebruikt wordt. Java wordt meer in de enterprise gebruikt, in grotere complexere projecten. Hetzelfde geldt voor .Net.

Kwa uitdaging en doorgroeimogelijkheden zou ik eerder voor een enterprise achtige markt gaan, dan voor een klein bedrijfje dat webshops maakt. Bij die laatste mis je vaak uitdagingen en doorgroeimogelijkheden.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hydra schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:45:
My 2 cents:

Welke taal je wil leren is minder belangrijk dan in welk 'wereldje' je terecht wil komen.
Goed punt.
PHP wordt voornamelijk gebruikt in kleine bedrijven die over het algemeen relatief simpele sites maken. Vaak uitbreidingen op een bestaand CMS of Webshop systeem. Voor Python geldt voor een deel hetzelfde, even afgezien van dat het in de wetenschappelijke sector ook relatief veel gebruikt wordt. Java wordt meer in de enterprise gebruikt, in grotere complexere projecten. Hetzelfde geldt voor .Net.
Ik denk dat je python misschien iets tekort doet. Instagram en Openstack draaien bijvoorbeeld op python en dat toch zijn sites met een aardig volume :) Veel high profile consumer-facing sites draaien op ruby, node en steeds vaker scala.

In de corporate web apps zijn het vooral C# en Java.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
t_captain schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:50:
Ik denk dat je python misschien iets tekort doet. Instagram en Openstack draaien bijvoorbeeld op python en dat toch zijn sites met een aardig volume :) Veel high profile consumer-facing sites draaien op ruby, node en steeds vaker scala.
Ik zeg ook niet dat het nooit gebruikt wordt. Vergeet niet dat veel bedrijven graag 'hip' willen zijn en snel op het gebruik van nieuwe talen/platformen als Node en scala (ik beschouw server side JS dan even als nieuw) over stappen. Ruby begint al weer af te nemen; veel RoR sites gaan juist weer richtig bijvoorbeeld Java vanwege performance issues.
In de corporate web apps zijn het vooral C# en Java.
Ja, en die 'zie' je niet. Ze zijn niet hip en worden niet op hackersnews e.d. genoemd. Maar kijk maar eens naar de hoeveelheid Java/.Net vacatures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Mmm, nog nooit met C# gewerkt. Net even een tutorial gedownloaded en lijkt me verdacht veel op Java... (waar ik dan wel nog ooit in een ver en grijs verleden wat in geknutseld heb).

Wat zou nu het interessantste zijn, CV en Euro-gewijs, om me eens wat op toe te leggen, C# of Java?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
demichel schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:03:
Wat zou nu het interessantste zijn, CV en Euro-gewijs, om me eens wat op toe te leggen, C# of Java?
Maakt niet veel uit. Er zijn iets meer Java vacatures dan .Net vacatures maar het verschil is niet groot. Ze zijn vergelijkbaar in inhoud en salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
Kijk naar de talen die in Fusion gebruikt worden, want dat zal de toekomst zijn op Oracle gebied.

Denk dat Java sowieso een uitstekende keuze is om te leren.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Cyphax

Moderator LNX
Een nadeel van C# en .NET is de afhankelijkheid van Windows. Er is wel Mono, maar dat loopt altijd wat achter en tja, 't is niet helemaal hét. PHP is wat dat betreft een stuk flexibeler.
C# en .NET bieden wel voordelen boven PHP in de vorm van een taal en framework die heel behoorlijk in elkaar steken. PHP is wat dat betreft eigenlijk een zooitje. Aan de andere kant moet je je heel sterk afvragen of het verstandig is om "kale" PHP te gaan zitten schrijven als je goede frameworks tot je beschikking hebt. Als je een wat grotere website wil maken, ga dan bijvoorbeeld met Symfony aan de slag. Prima ORM's zijn er ook. Dus het hoeft geen belemmering te zijn. Qua IDE's ben ik niet zo bekend met wat je op PHP-gebied tot je beschikking hebt. Voor .NET (en C#) heb je Visual Studio en dat is een hele goede omgeving.

Ik denk dat de meeste punten hierboven voor C# ook wel voor Java gelden (het is wel sterk platformonafhankelijk, en da's geen nadeel natuurlijk) en ik heb in het verleden ook in Java geprogrammeerd (niet zo heel veel) maar op de een of andere manier voelde het nooit echt lekker aan (qua framework, niet qua taal). Ik heb er nooit echt van gehouden. Het heeft altijd lomp aangevoeld, en traag vanwege overhead wellicht. Het geouwehoer met onveilige Java-runtimes is ook niet echt lekker. Ik heb niet zo'n goed gevoel van hoe Oracle met die nieuwe dingen om gaat (geldt ook voor OpenOffice en MySQL). Tegelijkertijd doet Microsoft het ook niet zo best als het gaat om developers aantrekken en houden. Ze hebben de neiging om nieuwigheden aan te kondigen en te presenteren als the next big thing, om diezelfde zaken een jaar of wat later gewoon af te danken. Ze hebben dat al een paar keer gedaan (Silverlight, XAML, XNA, ...), maar aan de andere kant: voor .NET zelf zou ik daar niet zo bang voor zijn.

Of de een lucratiever is dan de ander weet ik eigenlijk niet. Er zijn zat PHP-vacatures en er zijn zat .NET-vacatures

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 05-02-2014 16:37 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
Cyphax schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:32:
Of de een lucratiever is dan de ander weet ik eigenlijk niet.
De taal waar je het beste in bent, of in ieder geval jezelf het best weet te verkopen ;)
Met alleen PHP kom je er niet, je hebt dan ook nog opmaak etc (HTML, JS, CSS) nodig. Nu is de leercurve wel laag. Dit is ook meteen het grootste manko. Het imago (en deels praktijk) is dat je met PHP vaak bij de wat 'simpelere' bedrijven/projecten terecht komt. Al heb je dat ook deels zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Miyamoto schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:01:
[...]
Het imago (en deels praktijk) is dat je met PHP vaak bij de wat 'simpelere' bedrijven/projecten terecht komt. Al heb je dat ook deels zelf in de hand.
Dan stopt het daar al. Ik wil mijn (studie)tijd kost-effectief gebruiken, "leren" en "jezelf bijscholen" is fijn en interessant maar het mag ook wat opbrengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

[b][message=41726151,noline]Ze hebben de neiging om nieuwigheden aan te kondigen en te presenteren als the next big thing, om diezelfde zaken een jaar of wat later gewoon af te danken. Ze hebben dat al een paar keer gedaan (Silverlight, XAML, XNA, ...), maar aan de andere kant: voor .NET zelf zou ik daar niet zo bang voor zijn.
Ze zijn gestopt met XAML?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-10 10:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Miyamoto schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:01:
[...]

De taal waar je het beste in bent, of in ieder geval jezelf het best weet te verkopen ;)
Met alleen PHP kom je er niet, je hebt dan ook nog opmaak etc (HTML, JS, CSS) nodig. Nu is de leercurve wel laag. Dit is ook meteen het grootste manko. Het imago (en deels praktijk) is dat je met PHP vaak bij de wat 'simpelere' bedrijven/projecten terecht komt. Al heb je dat ook deels zelf in de hand.
Google, Facebook, Yahoo, Wikipedia, Wordpress, Nu.nl, Fok.nl, Geenstijl.nl, Tweakers.net, vrijwel alle grote internetfora in de wereld, gebruiken allemaal in meer of mindere mate PHP. Hele simpele websites allemaal.

Overigens is het gewoon een kwestie van kunnen programmeren, dan leer je een andere taal redelijk snel aan. Zoals ik toevallig vandaag las; een programmeur probeert de eerste 3 jaar van zijn carriere moeilijke dingen te snappen, en de rest van de tijd is hij bezig om het zo simpel mogelijk te maken.

Dat PHP zo'n negatieve naam heeft komt door het gemak waarmee jan en alleman de taal kan leren en door een aantal ongelukkige fouiten in PHP. Dat neemt niet weg dat je er ook ingewikkelde projecten mee kan maken die qua performance prima meegaan met de top van de wereld. Iedereen in Nederland kan fietsen, maar niet iedereen rijd de L' Alpe d'Huez op.

Maar als je een taal wil leren dan zou ik voor Java gaan. Dat wordt vaak in combinatie met Oracle gebruikt en veel talen zijn van Java afgeleid. En als je eenmaal Java onder de knie hebt dan is het niet al te lastig om een andere taal erbij te leren.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Kees schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:42:
Google, Facebook, Yahoo, Wikipedia, Wordpress, Nu.nl, Fok.nl, Geenstijl.nl, Tweakers.net, vrijwel alle grote internetfora in de wereld, gebruiken allemaal in meer of mindere mate PHP. Hele simpele websites allemaal.
Je noemt er nu wel een heel stel waar de complexe meuk (Google, Facebook, Yahoo, Tweakers pricewatch) nu juist naar andere talen geport is vanwege schaalbaarheidsissues. Sowieso moet je in gedachten houden dat je meestal niet ziet wat er allemaal achter een website ziet. De systemen achter bijvoorbeeld werk.nl zijn ook enorm complex (wat ook de reden is dat er vaak zooi omvalt).

Dat veel sites in PHP gemaakt zijn is ook gewoon legacy; rond 2000 was PHP gewoon de meest toegankele webdev taal. Java bestond al wel, maar JSP stond in de kinderschoenen en was nodeloos complex (ik heb toen zowel met JSP als PHP gewerkt, en in die tijd ging mijn voorkeur uit naar PHP).

Waar het om gaat is waar nu de meeste nieuwe ontwikkeling in zit. Ik denk niet dat je als developer erg blij wordt als je legacy uit 2000 moet gaan onderhouden.
Overigens is het gewoon een kwestie van kunnen programmeren, dan leer je een andere taal redelijk snel aan. Zoals ik toevallig vandaag las; een programmeur probeert de eerste 3 jaar van zijn carriere moeilijke dingen te snappen, en de rest van de tijd is hij bezig om het zo simpel mogelijk te maken.
Klopt zeker, maar dat neemt niet weg dat je het beste kunt beginnen in een taal die je zoveel mogelijk dwingt dingen 'goed' te doen. PHP is dan niet bepaald de beste optie, zowel omdat OO nogal een afterthought is, en vanwege al de enorme meuk die er op internet over beschikbaar is.
Dat PHP zo'n negatieve naam heeft komt door het gemak waarmee jan en alleman de taal kan leren en door een aantal ongelukkige fouiten in PHP. Dat neemt niet weg dat je er ook ingewikkelde projecten mee kan maken die qua performance prima meegaan met de top van de wereld. Iedereen in Nederland kan fietsen, maar niet iedereen rijd de L' Alpe d'Huez op.
PHP is een clusterfuck van slecht design. Het is een bijeengeraapt zooitje. Er is geen enkele reden om PHP te leren over bijvoorbeeld Python (als je dan toch met een dynamische taal wil starten).
Maar als je een taal wil leren dan zou ik voor Java gaan. Dat wordt vaak in combinatie met Oracle gebruikt en veel talen zijn van Java afgeleid. En als je eenmaal Java onder de knie hebt dan is het niet al te lastig om een andere taal erbij te leren.
Ik ben wel benieuwd welke talen van de taal Java zijn afgeleid.
demichel schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:22:
Dan stopt het daar al. Ik wil mijn (studie)tijd kost-effectief gebruiken, "leren" en "jezelf bijscholen" is fijn en interessant maar het mag ook wat opbrengen :)
Begrijp wel dat wat het opbrengt vooral afhankelijk is van het soort werk je doet, dus hoe complex dat is. Dat soort dingen leer je opeen goeie opleiding, je leert te denken als een software engineer. Het moeilijke aan SE is het opbreken van een groot probleem in kleine problemen totdat ze zo klein zijn dat je ze op kunt lossen. Of je dat oplossen doet in PHP of Java is daaraan secundair. Het verschil voor jou tussen Java en PHP is dat je je in PHP waarschijnlijk meer ranzige dingen aanleert, en dat PHP je vooral aantrekkelijk maakt voor simpele webdesign bedrijfjes.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 05-02-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Waarom ga je niet eens op zoek naar salarissen van devvers in dit topic Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 12) en vergelijk je op basis daarvan?

Anyway, C++ engineer hier ;)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Java is idd een goede keus, zeker als je al in de Oracle-hoek zit, een goede combinatie.

Zoals Hydra zegt is PHP als programmeertaal inderdaad een clusterfuck van epische proporties. QED.

Aan de andere kant werk ik nu dagelijks met C++, waar iemand deze mooie Frequently questioned answers over heeft geschreven.

Dus ja, Java is waarschijnlijk een logischer keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:54

JaQ

ATS schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:07:
Waarom ga je niet eens op zoek naar salarissen van devvers in dit topic Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 12) en vergelijk je op basis daarvan?
Exact, of beter nog: zorg dat je beter wordt in Oracle en groei daardoor in salaris.

Voor DBA's zijn engineered systems redelijk hip, de volgende "kijk mij cool zijn" hype zie je al aankomen: big data.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
Kees schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:42:
[...]

I know. Maar 99,9% van de PHP-programmeurs werkt daar niet. En op het niveau van bovenstaande sites maakt het niet zozeer uit wat voor taal je kent, maar je ervaring wat betreft architecturen/probleem-oplossen lijkt me. Zoals je zelf ook zegt: de taal is eenvoudig te 'wijzigen', als je het principe maar snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
demichel schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 12:59:
welke richting zou het lucratiefst zijn?
Een Engels W&S bureau voor freelancers (ik weet niet meer precies welke. Misschien www.theitjobboard.co.uk) biedt allerlei getallen aan omtrent hun aanbod. Daaronder bevinden zich het aantal openstaande opdrachten en het tarief. Je zal je verbazen over het verschil tussen Oracle en de talen die je overweegt.

Hoe dan ook, de info is gewoon beschikbaar bij carrieresites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

10 jaar DBA? Java en Erlang. Richt je op big data en schaalbaarheid. Ontwikkel een speciale skillset, niet een 13-in-een-dozijn PHPer. Een taal leer je in een maand; dat is niet het punt. Als je een C#.NETboek leest kan je dat, maar weet je dan ook alle ins-en-outs van webapplicaties opzetten en onderhouden? Nee.
ATS schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:07:
Dat is overigens ook compleet random en hangt grotendeels af van je geluk waar je terechtkomt. Wat ik van dat topic heb geleerd is dat het allemaal niet zo verselijk veel uitmaakt.

[ Voor 42% gewijzigd door Zoijar op 06-02-2014 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Cyphax

Moderator LNX
rty schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:25:
[...]
Ze zijn gestopt met XAML?
Nou, "gestopt".. dat durf ik niet met een simpel ja of nee te beantwoorden. Laat ik het anders doen: lees deze post eens, dat is een hele goede uitleg van het punt dat ik probeer te maken. Is geschreven door iemand die bij MS een aantal managementrollen heeft vertolkt. Ik vond het een erg interessant stuk.
(En ik heb het MS eigenlijk gewoon zien doen: een aantal jaren geleden, ik geloof dat het net voor of na de release van IE8 was, heb ik een roadshow van MS bijgewoond in Amsterdam. Een paar medewerkers van MS lieten het een en ander zien van waar MS mee bezig was. Best mooie demo's gezien van waar Silverlight toe in staat was; MS zette er hard op in, om het een paar jaar later weer los te laten. Ik kan me niet herinneren iets in die roadshow gezien te hebben dat nu nog echt relevant is. :X)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Zoijar schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 08:19:
10 jaar DBA? Java en Erlang. Richt je op big data en schaalbaarheid. Ontwikkel een speciale skillset, niet een 13-in-een-dozijn PHPer. Een taal leer je in een maand; dat is niet het punt. Als je een C#.NETboek leest kan je dat, maar weet je dan ook alle ins-en-outs van webapplicaties opzetten en onderhouden? Nee.

[...]
Inderdaad, ben ook tot de conclusie gekomen dat ik mijn pijlen meer moet richten op infrastructuur en niet zozeer meer op ontwikkeling. Al is ontwikkeling waar mijn hart zit, infrastructuur is waar de vele € zitten (en gelukkig ben ik daar toevallig dan nog eens vrij goed in ook :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je als programmeur echt goed wilt verdienen moet je het management in gaan :P Triest maar waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Gelukkig zie ik die ouderwetse "baas is waardevoller dan uitvoerder" cultuur langzaam veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Mijn mening dan eens toevoegend. Ik ben al 14 jaar werkzaam als autodidact en verdien rond de 60k per jaar als webdeveloper. Ik werk op dit moment op steeds grotere schaal met Node.js, wat mij als webdev natuurlijk goed ligt. Server-side ontwikkelingen worden binnen het bedrijf waar ik werk steeds vaker opgepakt door mensen uit mijn vakgebied.

Vooraf: Ik heb 5 jaar professionele ervaring met .Net, 6 jaar met Java, en totaal niks met PHP.

We doen het met Node.js sneller, netter, en schaalbaarder dan menig (alle) .Net, C#, of Java projecten, welke ook van extreem kundige ontwikkelteams komen. Oracle laat me dan als naam ook stiekem een beetje kinderachtig grinniken: daar stappen we nu heel doelbewust vanaf.

We hosten onze software (Node.js) op AWS en zijn simpelweg niet in te halen door andere, veel loggere, ontwikkeltalen. Dit tot spijt van erg getalenteerde ontwikkelaars in deze ontwikkelomgevingen, want we bewijzen het keer op keer weer.

Als ik een willekeurig iemand mag aanraden ergens zijn focus op te leggen dan zou ik absoluut iets aanraden wat zich op dit moment onderscheidt van de oude garde. Nu ben ik een fan van Node.js, maar er zullen meer talen zijn die interessanter zijn op langere termijn dan het zoveelste prutsproject bij een saaie ICT-club waar een batterij .Net/Java/C#-ontwikkelaars zich vastbijten in technische uitdagingen die niet meer van deze tijd zijn.

Een heel simpel voorbeeld: Een team van 5 ontwikkelaars (front-end) konden een complete back-end van bestaande software opleveren. Hiermee bespaarden we hele dure Oracle kosten (onze klanten stellen dat niet als eis), we waren opeens af van dure hosting partijen (ook geen eis) en we konden bizar simpele code opleveren, want performance is tegenwoordig (binnen grenzen, natuurlijk) gewoonweg geen issue meer.

Dit voorbeeld verving een project waar al een jaar aan werd gewerkt door 3 heel dure back-end Java developers, Oracle consultants, en andere technische staff. En we deden dat in minder dan 3 maanden tijd. We zijn vele factoren sneller en goedkoper.

Dus om terug te komen op de topic titel: C# of PHP? Lucratief? Van die specifieke keuzes: C#. Ondanks Floris zijn terechte opmerking dat grote sites veel met PHP doen kan ik je beloven dat je met PHP ook erg snel tegen je grens als ontwikkelaar aan gaat lopen, qua carrière. Men neemt die kennis niet bijzonder serieus in het merendeel van de professionele markt; tenzij je graag kleine websites wil bouwen.

Een serieuze ontwikkelpartij zou .Net of Java prefereren op dit moment. Maar op dit moment (en in de toekomst) zie ik enorm veel potentie voor Node.js en soortgelijke talen.

Maar.

Kleine "maar".

Op dit moment is het merendeel van Nederland nog niet over op Node.js. Amerika leidt wat dat betreft, al is het in Duitsland ook opkomend. Toch zou ik persoonlijk daar mijn focus leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Interessant. Nu ben ik, na een investering van 10 jaar in Oracle, evenwel niet van plan de Oracle familie te verlaten, maar die node.js van je ziet er wel interessant uit.

Als je Oracle (en zijn inderdaad nogal prijzige licenties) afzweert, op welke database draai je dat soort applicaties dan? MySQL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
MySQL of PostgreSQL inderdaad, ligt eraan wat de eisen zijn qua schaalbaarheid en waar je het deployed. We gebruiken Oracle nog steeds op plekken waar wel eisen worden gesteld door bestaande klanten. Maar dan kom je in het gebied van banklicenties enzo terecht; harde eisen.

Met zoveel ervaring Oracle als wat jij hebt denk ik ook niet dat je daar lucratief vanaf zal stappen op korte termijn (tenminste: als ik zie wat onze Oracle goeroe's verdienen - tweemaal wat ik krijg), maar als je iets nieuws wilt leren zou ik niet aanraden met iets ouds te beginnen.

Maar in deze categorie zou ik ook systemen als MongoDB moeten noemen, flat file storage waar je data kan opslaan op een heel andere manier. Geen relationele database (niet echt), maar gewoon opslag van JSON structuren. Voeg memcached er slim aan toe en je hebt een bizar snelle dienst.

Dat vind ik op dit moment het leuke van werken met AWS en Azure: het is bizar stabiel tegenwoordig, het biedt features waar je vroeger bizar veel geld aan kwijt was, en het is op alle vlakken erg betaalbaar. Zeker als je meerdere datacentra op de wereld wilt bedienen met jouw software.

Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat je geen java/.Net/PHP-apps kan uitrollen naar AWS/Azure/etc., alleen dat Node.js naar mijn mening net zoveel kan, met minder code en minder overhead. Maar dat is een mening welke ik alleen intern kan toetsen, geen flauw idee of dat perfecte weerslag heeft op andere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 08:39
Node is fantastisch, maar ik vind sommige Node packages alleen zo prematuur en de documentatie is ook vaak ontoereikend. Als je een Oracle dev bent, dan heb je min of meer dezelfde technische vocabulaire als die andere Oracle dev. Hoe lossen jullie dat op qua aansturing e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Of een webapplicatie goed, schaalbaar, mooi, of noem het maar op is, heeft niets te maken met de taal waarin hij geschreven is, maar met de vaardigheid van de ontwikkelaar(s) in de desbetreffende taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Leuk verhaal. En hoewel ik zelf een fan van Node ben, heeft dit natuurlijk echt geen fluit te maken met het platform. Je hebt kennelijk het project van een stel incompetente urendraaiers overgenomen. Mooi gedaan, maar dat had in .net of java net zo goed gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou geen van beide kiezen.. Ik zou voor COBOL kiezen. Punt is dat de kennis ervoor aan het uitsterven is en dat soort code moet wel onderhouden worden. En heel veel van dat soort code zit vast aan databases e.d.
Denk maar aan de algehele financiele dienstverlening en overheid die dit soort applicaties in grote getale nog hebben maar te bang zijn om het over te zetten.

Dus als je zekerheid wil hebben: COBOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

demichel schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 12:59:
Na een tiental+ jaar Oracle DBA / PLSQL developer geweest te zijn, ben ik eens aan het kijken om weer eens wat nieuws te leren. Ook om reeds gewapend te zijn tegen het uitfaseren van Oracle Forms (wat nog wel een tijd kan duren, gezien de enorme customer base), wil ik een taal leren waarin ik indien nodig mijn administratieve data entry applicaties (die van mijn baas, dus) kan herschrijven.

Ik had gedacht aan C# of PHP, aangezien beide GUI-apps kunnen afleveren die steunen op een database. Beide zijn mooie producten. Of hebben jullie andere suggesties??

Nu wil ik natuurlijk niet enorm veel tijd en moeite gaan steken in iets waardoor mijn financiële waarde als Oracle man zou stagneren of dalen, dus ik vraag me eens af, welke richting zou het lucratiefst zijn?
Huh, je vraagt om taaladvies zodat je de administratieve data entry applicaties van je werkgever kan herschrijven. Vervolgens vraag je welke richting het lucratiefst is? Waarom ga je dat niet aan je werkgever vragen dan? Desnoods inventariseer je de bekende wensen van de klant en kom je zelf op de proppen met een mooi systeem bij je werkgever. Pitch dit, plot dat, big table hashing unification contracts, $$$, exponentieel grafiekje, +buzzwords en je bent het mannetje.

"iets waardoor mijn financiële waarde als Oracle man zou stagneren of dalen." Huh hoe dan? Is dit een soort van Oracleman interest lock-in?

"Ik had gedacht aan C# of PHP, aangezien beide GUI-apps kunnen afleveren die steunen op een database." begrijp ik ook niet helemaal. Is dat een soort gevoelsmatige eis ofzo? Als ik even aanpoot maak ik zelfs een GUI app in ISO C met een database backend. :?

Een taal kiezen op basis van welke taal het meest lucratief is snap ik echt helemaal niets. Je kiest een taal op basis van het doel. Als je wel wilt kiezen op basis van wat lucratief is, dan zou ik eerst eens een lucratieve functie uitkiezen. Aan de hand van die functie kan je de geëiste taal kiezen. Wat is het meest lucratief? Een steeksleutel of ringsleutel?

Vragen welk design pattern of framework het meest lucratief is, is al wat logischer. Die kennis maakt verschil voor belangrijke keuzes.

[ Voor 10% gewijzigd door Oyster op 16-02-2014 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Navi schreef op zondag 16 februari 2014 @ 17:18:
Of een webapplicatie goed, schaalbaar, mooi, of noem het maar op is, heeft niets te maken met de taal waarin hij geschreven is, maar met de vaardigheid van de ontwikkelaar(s) in de desbetreffende taal.
Mwa... dat is niet helemaal waar. Als jij iets opzet op frameworks als mongodb, of bijvoorbeeld erlang otp, dan is het inherent meer schaalbaar. Dan kan je een ontzettend goede PHP developer zijn, en iets opzetten met MySQL en PHP, maar dat gaat gewoon nooit dezelfde mate van dynamische schaalbaarheid halen. Dat komt ook omdat er al bepaalde constraints in het framework zitten waar je niet van af kan wijken. Natuurlijk kan je alles from-scratch bouwen, maar erg praktisch is dat niet.

Ik vraag me wel eens af of de tijd van relationele databases aan het eindigen is. Voor sommige dingen zullen ze altijd nuttig blijven, maar het landschap is snel aan het veranderen. Grootschalige gedistribueerde systemen zijn in opmars. Het hele model is aan het veranderen. Je hebt niet langer een applicatie die alle data beheert en een deterministisch imperatief stuk software; data raakt steeds verder verspreid en onzeker, en dat is een noodzaak vanwege de volumes, en bij software maakt het steeds minder uit wat precies wanneer draait en waar, als het maar gebeurt. Programma-onderdelen raken steeds losser gekoppeld. Je ziet het aan de mogelijkheden van een gedistribueerde database als bitcoin. In de toekomst is alle data big data. We moeten ook deze kant op, want single-threaded zitten we tegen de limieten aan. Je zit dit overal terug, tot aan de hardware architectuur van GPUs: massaal parallel waarbij klassieke aannames over dingen als causaliteit en ordening overboord gaan omdat het te grote bottle-necks vormen (die verdomde Amdahl's law)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

stok schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 18:25:
Als je als programmeur echt goed wilt verdienen moet je het management in gaan :P Triest maar waar!
TRUE !
Dat zie je bij elk bedrijf wel terugkomen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:33:
Ik zou geen van beide kiezen.. Ik zou voor COBOL kiezen. Punt is dat de kennis ervoor aan het uitsterven is en dat soort code moet wel onderhouden worden. En heel veel van dat soort code zit vast aan databases e.d.
Denk maar aan de algehele financiele dienstverlening en overheid die dit soort applicaties in grote getale nog hebben maar te bang zijn om het over te zetten.

Dus als je zekerheid wil hebben: COBOL.
Zelfs bij de ING waar ze nog COBOL applicaties hebben EN waar het een enorm ambtelijke instantie is, zijn ze die zooi aan het omzetten naar nieuwere technieken. Afgezien daarvan werk je dan vrijwel alleen samen met collega's die 50+ zijn. 'T is maar wat je wil.
Zoijar schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:38:
Mwa... dat is niet helemaal waar. Als jij iets opzet op frameworks als mongodb, of bijvoorbeeld erlang otp, dan is het inherent meer schaalbaar.
Wat betreft Mongo zou ik voorzichtig zijn met dergelijke statements. Ze hebben in hun performance tests de boel een beetje lopen flessen. Die snelheid haal je alleen door journalling uit te zetten. En dan is je DB niet ACID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oracle ADF misschien iets voor je? Interessante optie lijkt me

Verwijderd

Cyphax schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:27:
[...]

Nou, "gestopt".. dat durf ik niet met een simpel ja of nee te beantwoorden. Laat ik het anders doen: lees deze post eens, dat is een hele goede uitleg van het punt dat ik probeer te maken. Is geschreven door iemand die bij MS een aantal managementrollen heeft vertolkt. Ik vond het een erg interessant stuk.
(En ik heb het MS eigenlijk gewoon zien doen: een aantal jaren geleden, ik geloof dat het net voor of na de release van IE8 was, heb ik een roadshow van MS bijgewoond in Amsterdam. Een paar medewerkers van MS lieten het een en ander zien van waar MS mee bezig was. Best mooie demo's gezien van waar Silverlight toe in staat was; MS zette er hard op in, om het een paar jaar later weer los te laten. Ik kan me niet herinneren iets in die roadshow gezien te hebben dat nu nog echt relevant is. :X)
Ach ja, c'est la vie in de IT :) Als je met de javascript frameworks aan de gang gaat gaat het nog veel harder, maar met de opkomst van SPA's zit je er zo ongeveer aan vast als je zoiets wilt doen.

Ik moet zeggen, ik kom van PHP af en ben tegenwoordig in .net/c# aan de gang en het bevalt me best goed. Ondanks dat er voor PHP best goede frameworks te vinden zijn voelde het toch niet bijzonder solide aan op de een of andere manier. Het werkt wel, zeker en het presteert ook zeker niet slecht, maar de taal heeft toch wel wat quirks en ontwikkelt zich niet heel snel meer.

Maar sinds dat MS opensource meer omarmt, het MVC framework heeft opgebouwd en met nuget aan de gang is gegaan om het hele package management te regelen kan ik me een stuk beter vinden in de .net omgeving. Het werkt lekker, c# is over het algemeen een duidelijke taal en het platform presteert bijzonder goed en het hele eco-systeem leeft nu voor m'n gevoel een stuk meer dan een aantal jaar geleden. Mijn priveprojecten bouw ik dan ook in .net (webapi) en AngularJS.

Als ik in mijn omgeving naar de beloningen kijk dan verdienen de c# programmeurs over het algemeen beter. Maar ook met PHP kun je een goede boterham verdienen :) Probeer beiden, kijk waar je gelukkig van wordt om mee te werken en ga daarmee verder. Als je grof geld wilt verdienen moet je Oracle/SAP/etc blijven doen, maar mijn levensgeluk is me meer waard :P

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Hydra schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:02:
Wat betreft Mongo zou ik voorzichtig zijn met dergelijke statements. Ze hebben in hun performance tests de boel een beetje lopen flessen. Die snelheid haal je alleen door journalling uit te zetten. En dan is je DB niet ACID.
Dat is het hele punt: dat je niet te krampachtig aan ACID vast moet houden als het misschien niet nodig is. ACID impliceert zware performance penalties en limieten. Het maakt weinig uit of een fascebook post voor iedereen altijd in dezelfde volgorde verschijnt, en of zelf iedereen hem op hetzelfde moment ziet.

• Hydra
Zoijar schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 08:51:
[...]

Dat is het hele punt: dat je niet te krampachtig aan ACID vast moet houden als het misschien niet nodig is. ACID impliceert zware performance penalties en limieten. Het maakt weinig uit of een fascebook post voor iedereen altijd in dezelfde volgorde verschijnt, en of zelf iedereen hem op hetzelfde moment ziet.
Dat hoeft niet. Postgres heeft pas geleden nog eigen benchmarks getoond voor hun JSON store (je hebt een JSON type in Postgres waarbinnen je ook weer kunt zoeken) en die waren minstens net zo snel als Mongo.

En waar ik met ACID vooral op doelde was de D: Mongo schrijft default gewoon naar je disk-cache. Als je na een insert crashed ben je die insert gewoon kwijt. Op deze manier is een performance benchmark wel erg simpel; je bent gewoon de doorvoersnelheid van je disk aan het testen.

Mongo is wat mij betreft prima geschikt voor prototyping maar ik heb m'n twijfels over de inzetbaarheid in grote productieomgevingen.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Hydra schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 09:23:
Mongo is wat mij betreft prima geschikt voor prototyping maar ik heb m'n twijfels over de inzetbaarheid in grote productieomgevingen.
Maar hebben we het dan over dezelfde use-cases; i.e., peta bytes (replicated) data? Want idd als je het over een aantal terabyte hebt dan is postgresql meer dan prima.

• Hydra
Zoijar schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 18:23:
Maar hebben we het dan over dezelfde use-cases; i.e., peta bytes (replicated) data? Want idd als je het over een aantal terabyte hebt dan is postgresql meer dan prima.
Ik twijfel sterk aan de schaalbaarheid van Mongo over dergelijke hoeveelheden data. Ben benieuwd naar real life usecases van een dergelijke grootte.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Hydra schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 20:44:
Ik twijfel sterk aan de schaalbaarheid van Mongo over dergelijke hoeveelheden data. Ben benieuwd naar real life usecases van een dergelijke grootte.
Tsja, dat weet ik ook niet. Maar ik hoef ook niet per se nu specifiek mongo te verdedigen; het ging meer om het hele idee van meer gedistribueerd en minder deterministisch Peer-to-peer, bitcoin, dat soort setups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zoijar schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 08:51:
[...]

Dat is het hele punt: dat je niet te krampachtig aan ACID vast moet houden als het misschien niet nodig is.
Bij zo'n beetje alles waar ik de afgelopen 10 jaar aan heb gewerkt, is ACID heilig, dus ik heb eerder het idee dat in 95% van de gevallen je er wel aan vast moet houden en dat er in de overige 5% misschien andere opties zijn :P

Wat betreft de topic start: C# verdien je over het algemeen meer mee dan met PHP. Kom je echter van een Oracle achtergrond, dan is JAVA een logischere keuze. En met JAVA verdien je vaak hetzelfde en soms zelfs meer dan met C#. Dat heeft met de setting te maken: JAVA wordt vaker bij grote bedrijven gebruikt (verzekeraars, banken etc) en C# meer bij het MKB (bijvoorbeeld een groothandel). En PHP bij het papa en mama bedrijf op de hoek :P

Daarnaast heb ik nu ruim 10 jaar met Microsoft tools gewerkt als .NET ontwikkelaar en als er 1 ding is waar ik erg moe van word, dan is het dat alle focus elke keer op nieuwe features ligt en niet op stabiliteit en betrouwbaarheid. Er zijn projecten waar ik aan werk waar Visual Studio 2012 gewoon bijna elke dag vastloopt. Met Visual Studio 2013 lijkt het iets beter te gaan, maar mijn punt is dat ze vaak gewoon een nieuwe versie releasen in plaats van dat ze goede updates voor de oude versie aanbieden.

Ik ben dit met Visual Studio en SQL Server vaker tegengekomen. Dan kom je een probleem tegen, vind je het op MSDN terug en dan staat er doodleuk dat het in de volgende versie is opgelost. Dan moet je dus met de hele santekraam upgraden omdat je geen andere keus hebt.

Om die reden trekt JAVA mij ook aan.. geen idee of het daar eigenlijk wel beter is, maar ik ben echt toe aan iets nieuws :D
Oyster schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:35:
[...]
Een taal kiezen op basis van welke taal het meest lucratief is snap ik echt helemaal niets. Je kiest een taal op basis van het doel.
Hoewel ik dit in principe met jou eens ben, is dit vaak niet zoals het in de praktijk werkt.

Ik kan genoeg use cases verzinnen waar PHP een veel logischere keuze is voor een project dan ASP.NET met C#. PHP heeft echter een stigma dat het een scripttaaltje is en PHP ontwikkelaars zijn daardoor heel lang niet serieus genomen.

Toevallig heb ik laatst nog een beetje PHP gedaan omdat dit het lekkerste draaide op mijn Raspberry PI. En tegenwoordig kun je er best veel mee qua OOP, waardoor ik het helemaal niet vervelend vond om ermee te werken (het was best leuk om mijn WebPage van een AbstractPage te laten overerven en via PHP includes HTML views te gebruiken.. ik had hiermee vrij eenvoudig een scheiding tussen de echte code die objectgeorienteerd was en de presentatie).

Maar als ik mezelf als programmeur moet verkopen dan staat er geen PHP op mijn CV ;) Dan staat er heel groot C#, Objective C en in de toekomst ook JAVA.
stok schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 18:25:
Als je als programmeur echt goed wilt verdienen, moet je je specialiseren :P

[ Voor 61% gewijzigd door Lethalis op 21-02-2014 09:31 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Zoijar schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:19:
Tsja, dat weet ik ook niet. Maar ik hoef ook niet per se nu specifiek mongo te verdedigen; het ging meer om het hele idee van meer gedistribueerd en minder deterministisch Peer-to-peer, bitcoin, dat soort setups.
Nu sleep je er compleet andere zaken bij? Ik snap echt niet wat P2P en bitcoin met Mongo te maken hebben. Hoe Mongo z'n data shard heeft daar niks mee te maken.

Er is een hoop leesvoer beschikbaar over Mongo en ook over hoe de marketingmachine erachter (het is gewoon een commercieel bedrijf, maak niet de fout te denken "open source = geen commercie"!) heel misschien wel een beetje erg de focus op de 'goeie' eigenschappen van Mongo gelegd heeft.

Anyway, dit is een beetje off-topic aan 't worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Oyster schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:35:
[...]
Een taal kiezen op basis van welke taal het meest lucratief is snap ik echt helemaal niets. Je kiest een taal op basis van het doel.
Nee, je kiest een taal op basis van hoe goed je er je gezin kan mee onderhouden en hoe je de inspanningen die je levert om die taal/framework aan te leren en er expert in te worden, zo lang mogelijk zo lucratief mogelijk kan gebruiken. Ik ga niet werken voor de lol, het moet ook wat opbrengen. (ben ik even blij dat ik in de Oracle markt "gerold" ben en niet expert Visual Basic oid ben gaan worden).

(Wat niet wegneemt dat er kwalitatief hoogstaand werk naar de werkgever toe moet geleverd worden, uiteraard)

[ Voor 8% gewijzigd door demichel op 23-02-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Hydra schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 09:02:
Nu sleep je er compleet andere zaken bij? Ik snap echt niet wat P2P en bitcoin met Mongo te maken hebben. Hoe Mongo z'n data shard heeft daar niks mee te maken.
Omdat dat mijn oorspronkelijke punt was: op andere manieren met data omgaan en over denken, en dat de taal/framework wel degelijk uitmaakt hoe schaalbaar iets inherent is. Mongo was slechts een voorbeeld van sharding; ik had ook Hadoop kunnen zeggen. Bitcoin is een gedistribueerde database met p2p technieken erin verwerkt -- dat mensen het gebruiken voor virtuele muntjes doet er niet aan af dat het een gedistribueerde database is.

Deze opmerking:
Of een webapplicatie goed, schaalbaar, mooi, of noem het maar op is, heeft niets te maken met de taal waarin hij geschreven is
Als jouw webapplicatie in erlang otp is geschreven dan is schaalbaarheid een kwestie van er twee server bij proppen in het rack. Als hij in plain PHP is geschreven dan is schaalbaarheid een kwestie van tien nieuwe developers huren en het opnieuw bouwen.

Schaalbaarheid is niet iets dat je later even toevoegt als feature: dat moet vanaf het begin in het fundament zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door Zoijar op 23-02-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Zoijar schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:50:
Als jouw webapplicatie in erlang otp is geschreven dan is schaalbaarheid een kwestie van er twee server bij proppen in het rack. Als hij in plain PHP is geschreven dan is schaalbaarheid een kwestie van tien nieuwe developers huren en het opnieuw bouwen.
Complete onzin. De complexiteit in schaalbaarheid ligt over het algemeen nooit bij de taal waarin het geschreven is maar het hangt op bottlenecks zoals databases. Ik werk al meer dan 10 jaar met enterprise applicaties en het gaat vrijwel altijd mis op de complexiteit van het landschap, en dus vooral de performance van de (vaak complexe) backend.

Ja, bij erg grote ondernemingen (neem Facebook, Google) is puur de performance van een taal/platform al een punt waar je winst kunt pakken maar dat ga je bij het gros van de webapplicaties nooit bereiken. Als wij kijken naar de hosted solutions voor klanten (draaien op AWS) dan staan zowel de database als de web instances op EC2 vrijwel de hele tijd duimen te draaien. Het hangt vrijwel 100% op database IO.

Als een PHP applicatie geen bottleneck heeft in bijvoorbeeld databases is het net zo goed horizontaal schaalbaar: verdubbeling van de instances biedt dan een verdubbeling van de performance. Helaas is vrijwel geen enkele applicatie schaalbaar op die manier en moet je voor databasesynchronisatie gaan zorgen. En daar zit dan vaak herbouw in; er is van oorsprong geen rekening gehouden met meer dan 1 database en daardoor zijn er allerhande aannames gedaan. Of je de app dan in Java, Erlang of PHP gebouwd hebt, maakt in zo'n geval bar weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Hydra schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:08:
Complete onzin. [...] er is van oorsprong geen rekening gehouden met meer dan 1 database en daardoor zijn er allerhande aannames gedaan. Of je de app dan in Java, Erlang of PHP gebouwd hebt, maakt in zo'n geval bar weinig uit.
Je zegt dus eigenlijk gewoon precies hetzelfde :) Ik zeg als je op een framework bouwt dat inherent al ontworpen is om bijvoorbeeld met meerdere databases (of een database die vrij automatisch omgezet kan worden om dat te doen) te werken dan zal dat makkelijker schalen dan als je ontwikkelt op een framework dat dat niet doet. Alleen jij neemt de term 'taal' heel nauw. Ja, in elke taal kan je alles maken... als je eerst een compleet bestaand framework opnieuw implementeert...

En over single bottlenecks zei ik al dit aan het begin:
We moeten ook deze kant op, want single-threaded zitten we tegen de limieten aan. Je zit dit overal terug, tot aan de hardware architectuur van GPUs: massaal parallel waarbij klassieke aannames over dingen als causaliteit en ordening overboord gaan omdat het te grote bottle-necks vormen (die verdomde Amdahl's law)
Waarbij single-threaded dan ook single-database kan zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Zoijar op 23-02-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
demichel schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:03:
[...]

Nee, je kiest een taal op basis van hoe goed je er je gezin kan mee onderhouden en hoe je de inspanningen die je levert om die taal/framework aan te leren en er expert in te worden, zo lang mogelijk zo lucratief mogelijk kan gebruiken. Ik ga niet werken voor de lol, het moet ook wat opbrengen. (ben ik even blij dat ik in de Oracle markt "gerold" ben en niet expert Visual Basic oid ben gaan worden).

(Wat niet wegneemt dat er kwalitatief hoogstaand werk naar de werkgever toe moet geleverd worden, uiteraard)
Wel eens aan gedacht dat je met lol en passie in je werk een veel betere expert kan worden en op die manier ook meer kan verdienen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Ramon schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:31:
[...]

Wel eens aan gedacht dat je met lol en passie in je werk een veel betere expert kan worden en op die manier ook meer kan verdienen?
Nee. Ik wil nog wel eens zien hoe een 13 in een dozijn Visual Basic programmeur die veel lol en passie in zijn of haar werk heeft (leuk!) meer verdient dan een Oracle consultant die er bewust voor gekozen heeft omdat dat nu eenmaal een niche is die lekker verdient (maar die er misschien niet zoveel lol in heeft en uurtje factuurtje werkt - maar wél goed werk levert, iedereen blij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Uiteindelijk zit je bij elke baan 40 uur op kantoor terwijl je liever, gegeven de keus, thuis iets anders zou doen. Dat wil niet zeggen dat je een hekel aan je werk moet hebben; ik vind mijn werk best leuk, maar ik doe het wel voor het geld, want anders zou ik wel thuis hobby-projectjes gaan zitten doen. Er zijn maar weinig banen waar je, als je vandaag 10 miljoen wint, morgen nog op zou komen dagen. Zeker niet in de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ramon schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:31:

De lol zit hem voor mij in het oplossen van complexe problemen. En die zie je veel meer in de enterprise omgevingen dan bij bedrijven die de zoveelste webshop customizen.Lol en passie is dus meer afhankelijk van wat je doet dan welke taal je daarin gebruikt.

Daarnaast zegt Zojiar terecht dat je in de IT nu eenmaal een hoop werk hebt dat minder interessant is: je kunt het hoogstens proberen te minimaliseren. En ook daar heb je gewoon meer keus met een meer marketable skillset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:08:
[...]
Complete onzin. De complexiteit in schaalbaarheid ligt over het algemeen nooit bij de taal waarin het geschreven is maar het hangt op bottlenecks zoals databases.
Dat is meestal het punt waarop ze bij mij terecht komen, omdat ik vrij goed ben in het optimaliseren van SQL Server (goede compound indexen aanmaken, queries herschrijven voor performance, database roundtrips minimaliseren door code te vervangen met stored procedures, etc).

De doelstelling is gewoon om I/O te minimaliseren, omdat dit op hardwaregebied weer de bottleneck is.

En ik geef je dus helemaal gelijk.. ik heb jarenlang niks anders gedaan dan ASP.Net web applicaties bouwen die tienduizenden transacties per dag verwerken en vrijwel alle performanceproblemen die ik tegen ben gekomen hadden met de database server te maken (in mijn geval SQL Server, en ook meteen de reden waarom ik daar meer over heb geleerd met de tijd).
Zoijar schreef op zondag 23 februari 2014 @ 13:52:
Uiteindelijk zit je bij elke baan 40 uur op kantoor terwijl je liever, gegeven de keus, thuis iets anders zou doen. Dat wil niet zeggen dat je een hekel aan je werk moet hebben; ik vind mijn werk best leuk, maar ik doe het wel voor het geld, want anders zou ik wel thuis hobby-projectjes gaan zitten doen. Er zijn maar weinig banen waar je, als je vandaag 10 miljoen wint, morgen nog op zou komen dagen. Zeker niet in de IT.
True :)

Ik was 10 jaar geleden erg aan het hobby-en met C/C++ en Linux.. .NET was op dat moment helemaal hip en werd als een soort vervanger voor Java gezien. Terwijl ik zelf een beetje anti MS was, ben ik toen C# en .NET gaan doen, omdat ik wist dat ik er prima geld mee kon verdienen.

Nu, 10 jaar later, hobby ik thuis met Java op een Mac terwijl ik op kantoor de Microsoft specialist ben (inclusief certificaten). Go figure :D

Uiteindelijk wil je ook gewoon elke keer wat anders.. en werk wordt na verloop van tijd "meer van hetzelfde".

[ Voor 33% gewijzigd door Lethalis op 24-02-2014 16:00 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1