Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19
Enorm veel mensen (en ik denk vooral jongeren) maken momenteel gebruik van het feit dat ze een enorme hoeveelheid aan series tot hun beschikking hebben (en terecht!). Volgens mij heeft dit geleid tot een bepaald soort van inflatie van het plezier, hoewel de mensen die de series kopen, downloaden of via Netflix bekijken dat natuurlijk krachtig zullen ontkennen.

Ik ben de laatste tijd op een andere manier naar series aan het kijken, wat tot nu toe alleen maar voordelen met zich heeft meegebracht. Deze post is niet bedoeld om mensen die series op de moderne manier kijken (zal zo aangeven wat ik daarmee bedoel) te vertellen dat "ze het verkeerd doen" of om om te claimen dat er maar 1 manier is om series te kijken. Ik ben echter benieuwd of er meer mensen zijn zoals ik, die liever afleveringen van series met tussenpozen ertussen bekijken dan in 1 viewing een hele serie erdoorheen jagen.

Ik weet dat ze bestaan, en misschien ben jij er ook wel 1 van (ik was het in ieder geval op een gegeven moment ook): mensen die verslaafd zijn aan het kijken van series. In een paar dagen een seizoen van Dexter erdoorheen jagen, een compleet dagdeel aan het kijken van een serie besteden of na het kijken van een aflevering op de klok kijken en erachter komen dat het 3 uur geleden tijd was om te gaan slapen: dat zijn volgens mij een beetje de symptomen van wat ik de moderne manier van series kijken zou noemen. Maanden geleden had de Volkskrant al een mooie beschrijving van dit fenomeen toen een verslaggever als experiment een dag lang afleveringen zou kijken (zijn conclusie was ook dat in dit extreme geval het plezier van kijken minder werd), en af en toe kom ik voorbeelden tegen van mensen die zichzelf ook verslaafd zouden noemen.

Een ander symptoom is volgens mij de neiging van mensen om elkaar de loef af te kunnen steken met kennis over series. Goede series zijn goede gespreksonderwerpen dus het loont in sociale situaties (verjaardagen, koffie-machine momenten, aan de eettafel, op fora?) om te kunnen laten zien dat jij het meest hebt bekeken. Dan wordt het een soort van prestige-strijd, om te voorkomen dat iemand anders iets over een serie weet wat jij (nog) niet weet. Teksten als "oh wacht maar tot seizoen x, dan zul je merken dat het helemaal geen goede serie is" of "ken je die serie niet? Die moet je echt zien als je serieus geïnteresseerd bent in dat onderwerp" komen op mij soms wat neerbuigend over, alsof het een prestatie van formaat is dat je up-to-date bent mbt de afleveringen of nieuwe series.

Accepteren dat je niet alles over een serie weet en plezier halen uit de kwaliteiten die juist een serie kan bieden lijkt mij een betere manier van kijken, en zou ik de "ouderwetse manier" van series kijken willen noemen. Ik bekijk tegenwoordig maar 1 aflevering per keer en heb sommige van de beste series bewust nog nooit gezien (Game of Thrones, Breaking Bad, Sons of Anarchy). Tot nu toe bevalt dit mij enorm. Het vergrootte mijn bewustzijn dat andere taken soms ondergeschikt waren aan het kijken van een fictief verhaal (studie, werk, eten, slapen, etc) en geeft me de tijd om na te denken over de keuzes van de hoofdrolspelers en de situaties die geschetst worden in de series. En juist series hebben de unieke eigenschap om een verhaal te vertellen met tussenpozen, waar je min of meer gedwongen wordt om te reflecteren op (een deel van) de inhoud ipv meegezogen te worden in een permanente stroom van ervaringen (wat een film vaak is).

Misschien een wat vaag verhaal en waarschijnlijk niet nieuw, maar ik ben benieuwd naar wat anderen hiervan denken. Ook als je denkt dat het onafgebroken kijken van afleveringen een betere manier van kijken is, of dat het 0,0 uitmaakt hoe je een serie volgt. Beschouw deze post als mijn mening, als een soort van verklaring waarom ik op dit moment met veel plezier vaak maximaal 1 aflevering per dag bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 22:26

AzzKickah

06-CENSORED

Treffend, dit.
JohnnieWbl schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 12:46:
Ik weet dat ze bestaan, en misschien ben jij er ook wel 1 van (ik was het in ieder geval op een gegeven moment ook): mensen die verslaafd zijn aan het kijken van series. In een paar dagen een seizoen van Dexter erdoorheen jagen, een compleet dagdeel aan het kijken van een serie besteden of na het kijken van een aflevering op de klok kijken en erachter komen dat het 3 uur geleden tijd was om te gaan slapen.
Dat ben ik :X
Ik ben begin vorige week begonnen met de serie Justified, en ik zit nu in seizoen 3, omdat ik het een ontzettend goede en spannende serie vind.

Wat ik dus wel merkte afgelopen weekend aan mezelf (ik was m'n hele zondag aan het opmaken met Justified kijken) dat ik na de 4e aflevering die ik keek, me niet meer zo goed kon herinneren wat in de eerste aflevering van die zondag allemaal gebeurd was.

Het is een beetje 'mind-numbing', als je zoveel achter elkaar kijkt en/of in lange rukken veel afleveringen kijkt. Je kijkt wel alles, maar je mist steeds meer.
Kleine situaties, psychologische spelletjes tussen karakters in de serie, die ontgaan je sneller/maak je minder bewust mee.

Je mist dus eigenlijk steeds meer wat de serie nou echt zo goed maakt. Het wordt inderdaad meer het gevoel van een film.

Ik dwing mezelf ( :X ) nu dus ook om niet meer zoveel achter elkaar te kijken, anders 'mis' ik cruciale mooie en/of spannende momenten/momentjes en is het simpelweg moeilijker om alle onderliggende verhaallijntjes goed te kunnen blijven volgen.

Dus ja, ik ben serie verslaafd. Best wel erg eigenlijk. Sitcoms als According to Jim, Mike & Molly, Melissa & Joey, King of Queens, etc, etc. ram ik er wel heel snel doorheen. Die zijn natuurlijk ook een stuk minder ingewikkeld als een serie als Justified.

En nog ff voor de andere serie-verslaafden: ga Justified kijken! Ik vind het zeer sterk geacteerd, goed verhaal, leuke acteurs en personages. Geen onrealistisch kogels gesproei met tig doden. Er vallen wel veel doden :P Maar het is allemaal wel gebaseerd op de realiteit. Geen overdreven CSI achtige praktijken waarbij ze van een crappy webcam-shot een HD-foto kunnen maken en de crimineel z'n vingerafdruk kunnen herleiden.

[ Voor 10% gewijzigd door AzzKickah op 05-02-2014 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
AzzKickah schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 12:54:
Het is een beetje 'mind-numbing', als je zoveel achter elkaar kijkt en/of in lange rukken veel afleveringen kijkt. Je kijkt wel alles, maar je mist steeds meer.
Kleine situaties, psychologische spelletjes tussen karakters in de serie, die ontgaan je sneller/maak je minder bewust mee.
Helemaal mee eens, en precies de reden dat ik in ieder geval de komende tijd (misschien voor altijd?) bewust kies om afleveringen en hele series (want je hebt gewoon de tijd niet om elke serie te kijken) op de plank te laten liggen.

Het voelt een beetje als investeren in het kijkplezier. Het kost moeite omdat series zijn gemaakt om ze te willen volgen, om er meer van te willen zien, terwijl het tegenwoordig zo simpel is om alle afleveringen met enkele muisklikken op je PC, tablet of TV-scherm te toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Dat er "doorheenjagen" van series heb ik ook gedaan maar doe ik eigenlijk al een hele tijd niet meer. Het is volgens mij vooral ontstaan omdat het makkelijk kan: eerst goedkoper geworden DVD-boxen en uiteraard het makkelijk kunnen downloaden van hele (seizoenen van) series in een keer in goeie kwaliteit.

Het nieuwtje ging er natuurlijk wel een keer vanaf en ook het aantal gelopen series die je nog heel graag wil zien neemt logischerwijs af. Ik hou nu nog alleen een aantal series bij die ik redelijk "real time" volg (af en toe 1 of 2 afleveringen extra inhalen indien te drukke week ivm gezin/sociaal/werk). Ik spaar nog een paar series op om ze later te kijken maar ik ben bang dat ik er nauwelijks meer aan toe ga komen. Af en toe een luie zondag (of doordeweeks met een griepje) een middag of avond series kijken is wel lekker maar komt steeds minder voor.

Ik ben me ook aan het aanleren opgespaarde series die ik niet binnen een jaar gekeken heb gewoon weer weg te gooien. Het is in die zin net als met digitaal fotograferen - je kan er zoveel maken dus bewaar je in het begin alle technisch redelijk gelukte foto's. Terwijk de truuk is de beste er uit te nemen en de rest gewoon dan weg te gooien. Het genieten van je verzameling neemt dan feitelijk toe.

Overigens, als iemand "postzegelen" gewoon leuk vindt (dwz hele NASsen e.d. vol zetten met series gewoon voor de kick om dat allemaal beschikbaar te hebben) dan vooral niet stoppen. Voor mij is de thrill daar wel van voorbij, maar er is niets minderwaardigs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 21:24

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik kijk bijna alleen maar naar mijn TV als deze een gedownloade serie weergeeft. De grootste voordelen voor mij zijn dat ik kan kijken wat ik wil, wanneer ik dat wil zonder om de 10 minuten gestoord te worden van/door reclameblokken. Ik heb gemerkt dat ik nu ook niet meer een hele aflevering 'gewone TV' kan kijken, omdat ik tijdens reclameblokken ga zappen of gewoon afhaak.

Een nadeel is dat ik bijvoorbeeld ook weinig nieuws kijk, zodat ik niet altijd meekrijg wat er speelt in de wereld. Ik heb wel ongeveer de hele dag radio aanstaan, maar het acht uur nieuws is een stukje uitgebreider en beeld blijft beter hangen dan een paar gesproken losse zinnen.

Toch herken ik me niet zo erg in het marathonkijken. Ik volg best veel series (±20?), en kijk die dan in de vrije tijd die ik heb. Ik kijk meestal elke week de laatste aflevering, maar dat is dan de ene keer op woensdag, en de andere keer op dinsdag of donderdag, net hoe het uitkomt. Zo kan ik in weinig tijd toch veel series volgen, ook als ik toevallig niet op maandag om half negen thuis ben (om maar een voorbeeld te noemen). Ik moet dus ook tussen twee afleveringen vaak een week wachten, en heb weinig last van plezierbederf door te veel kijken. Ik vind het juist een voordeel dat ik nu de serie als geheel kan zien in plaats van alleen de afleveringen die in Nederland worden uitgezonden op de momenten dat ik thuis ben. Als ik nu een aflevering mis, kan ik die gewoon in de uitzendvolgorde inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

gwystyl schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:14:
Toch herken ik me niet zo erg in het marathonkijken. Ik volg best veel series (±20?), en kijk die dan in de vrije tijd die ik heb. Ik kijk meestal elke week de laatste aflevering
Ik kijk wel bloksgewijs; 3, 4, 5 afleveringen van dezelfde serie op een TV-avondje. Als een serie af (/ bij) is schakel ik over naar een andere serie. Ik vermoed hier echter een jeugdtrauma omdat men in NL het normaal vond om halverwege een seizoen opeens herhalingen er tussendoor te gaan gooien of stomweg opnieuw van het begin af te gaan uitzenden.De reactie is nu dan ook; kijken wat je kijken kan.
En ondanks dat men nu best op de goede weg lijkt te zijn met bijv Blacklist ben ik als kijker al verloren voor onze televisiezenders.

Dat je stukken/ details mist, soit. Vroeger, toen je met het gezin keek miste je ook stukken als iemand iets vertelde of door het beeld liep.

Wikipedia: Binge-watching

[ Voor 7% gewijzigd door bombadil op 05-02-2014 13:38 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Beide bovenstaande reacties zijn heel herkenbaar.. :) Blij dat jullie (nog) geen last hebben van de inflatie als gevolg van het Binge-watching maar voor de duidelijkheid: ik beargumenteer niet dat we terug gaan in de tijd, met een (zeer) beperkt aanbod van goede series op de Nederlandse TV.

Ik beargumenteer dat mijn plezier vergroot is door met het huidige riante aanbod van series voorzichtiger om te springen. En de zaken die je mist doordat je de tijd niet neemt/kunt nemen om belangrijke situaties in te laten zinken, zoals AzzKickah aangaf, zijn van een ander niveau dan dingen die mist doordat iemand door de serie heen praat/door het beeld loopt.

Misschien hebben wij allemaal wel last van een jeugdtrauma in de zin dat wij het niet gewend zijn om (gratis) onbeperkte toegang tot series te hebben. En misschien hebben wij allemaal wel last van het idee dat de situatie (mbt gratis downloaden) zoals die nu is wellicht niet toekomstbestendig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

JohnnieWbl schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:00:

Misschien hebben wij allemaal wel last van een jeugdtrauma in de zin dat wij het niet gewend zijn om (gratis) onbeperkte toegang tot series te hebben. En misschien hebben wij allemaal wel last van het idee dat de situatie (mbt gratis downloaden) zoals die nu is wellicht niet toekomstbestendig is..
Ik ga Justified dan ook zeker weten op DVD's branden. Als ik die serie over 2 jaar of zo nog eens wil kijken, moet ie wel 'gewoon' voor handen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:04

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Toen mijn vader was overleden in 2012 heb ik even wat tijd vrij genomen van school en voornamelijk thuis gezeten, om mezelf af te leiden ben ik toen Fringe gaan kijken. 5 seizoen in 2 weken er doorheen gejacht... Toen merkte ik toch wel dat ik me echt nutteloos voelde en doelloos bezig was dus besloot ik weer terug naar school te gaan.

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
bombadil schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:36:
[...]
Ik vermoed hier echter een jeugdtrauma omdat men in NL het normaal vond om halverwege een seizoen opeens herhalingen er tussendoor te gaan gooien of stomweg opnieuw van het begin af te gaan uitzenden.De reactie is nu dan ook; kijken wat je kijken kan.
Doet me denken aan dragon ball Z. Dat ook ineens de Namek/Freeza saga opnieuw begon en toen mensen massief online op zoek gingen naar andere afleveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12

Daniel36

vernieuwde formule

guilty as charged.
o.a. Game of Thrones, Sons of anarchy, Dexter, Homeland, Breaking Bad en nog veul meer.
Moet wel zeggen dat ik vaak verveeld raakt gaandeweg en dan afhaak voor het einde van de serie.
Mijn huidige favoriet is True detective met Woody Harrelson en Matthew Mconaughty.
En bijkomend voordeel is dat de serie net is begonnen dus steeds wachten op de nieuwe aflevering is ook wel eens leuk >:)

[ Voor 33% gewijzigd door Daniel36 op 05-02-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Daniel36 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:53:
guilty as charged.
Moet wel zeggen dat ik vaak verveeld raakt gaandeweg en dan afhaak voor het einde van de serie.
Ligt dat aan de serie of aan jouw manier van kijken denk je? Als je meer plezier kunt halen uit het kijken van een serie door jezelf te dwingen om bijvoorbeeld maximaal 1 aflevering per dag te bekijken, zou je het dat dan waard vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Goede vragen!
Sommige series worden gaandeweg minder interessant naar mijn idee, met onwaarschijnlijke wendingen of te ver uitgesponnen verhaallijnen. Hierbij denk ik gelijk aan Weeds btw.

Elke dag 1 aflevering kijken is best een goed idee, dan kan ik het afwisselen met een goede film bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Je houdt inderdaad meer tijd over voor andere belangrijke dingen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Even inhaken hierop: belangrijke dingen doe ik altijd voor een uurtje of acht s avonds zodat ik de avond heb voor tv, (eigenlijk alleen series en films) internetten en lezen muziek luisteren.
Sommige avonden heb ik gewoon zin om een beetje te ontspannen op de bank en tv te kijken, dan zijn een aantal afleveringen van een goede serie wel eens lekker.

Maar op tijd naar bed en lezen en muziek luisteren kan ook heel lekker zijn, zeker na al dat series kijken dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik kijk veel series, op het moment staan er iets van 50 series in mijn Sickbeard, uiteraard loopt niet alles tegelijk dus is kijken nog "te overzien".

Door tikken doe ik niet veel meer, serie's die in mijn interesse gebied liggen kijk ik bij uitkomst gelijk en beoordeel ik na 2 a 3 afleveringen. Daardoor komt het maar zelden voor dat ik iets "mis" waardoor ik later wat kan inhalen. Wel kijk ik bij sommige serie's alles opnieuw vanaf het begin als we aan het laatste seizoen beginnen. Mede omdat mijn vriendin dit niet allemaal gezien heeft en dan graag nog een keertje mee kijkt. B.v. bij Breaking Bad en Californication heb ik dit onlangs gedaan.

Toen ik 2 jaar geleden door een hernia een aantal weken bed rust nodig had heb ik wel ondervonden hoe vervelend het is om alles al gezien te hebben. Ik had toen echt niets om te kijken behalve de afleveringen van die dag (meestal 1 of 2 x 45min)

Maar wat is een verslaving, de definitie van verslaving is toch dat je normale leven er onder te lijden heeft?
Daniel36 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:44:
Even inhaken hierop: belangrijke dingen doe ik altijd voor een uurtje of acht s avonds zodat ik de avond heb voor tv, (eigenlijk alleen series en films) internetten en lezen muziek luisteren.
Sommige avonden heb ik gewoon zin om een beetje te ontspannen op de bank en tv te kijken, dan zijn een aantal afleveringen van een goede serie wel eens lekker.

Maar op tijd naar bed en lezen en muziek luisteren kan ook heel lekker zijn, zeker na al dat series kijken dan :)
Precies. Ik kom om iets van 18:30 thuis. Dan trap ik de "die moet ik doen dingen" er even door, kijk ik DWDD (Jammer dat dit nu om 19:00 begint) en ga ik daarna series kijken.

Moet ook nog wel wat tijd over houden voor mijn vriendin, films, muziek, gamen, enz (die volgorde ook) natuurlijk.

Ik vroeg me altijd af waar ik vroeger tijdmanagement voor kreeg op school. Maar nu weet ik het 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Donstil op 05-02-2014 16:22 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Verslaving is een groot woord imho.
Als het je normale functioneren in de weg zit is het te ver gegaan natuurlijk.
Bij tijden gebeurd me dat heus wel eens, maar dan kan ik besluiten het wat te minderen.
Let wel: precies wat de echte verslaafde zou zeggen vrees ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Daniel36 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:44:
Bij tijden gebeurd me dat heus wel eens, maar dan kan ik besluiten het wat te minderen.
Haha dat idd ;).

Kijk we kijken allemaal wel eens een serie net iets te lang door waardoor we de volgende dag wat minder uitgeslapen zijn. Maar goed met welke hobby is dat niet, ik heb ook een kennis die aan zijn oltimer knutselt terwijl hij eigenlijk al in bed had moeten liggen.

Dat blijf je houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:18

Gé Brander

MS SQL Server

Ik merk juist dat ik een beetje "serie moe" begin te worden. Meestal is seizoen 1 geweldig maar zo snel het uitgemolken moet gaan worden wordt de kwaliteit vaak een stuk minder. Veelal 1 seizoen geniet ik nog van een serie, maar daarna wordt het teveel van het zelfde.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Gé Brander schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 17:01:
Ik merk juist dat ik een beetje "serie moe" begin te worden. Meestal is seizoen 1 geweldig maar zo snel het uitgemolken moet gaan worden wordt de kwaliteit vaak een stuk minder. Veelal 1 seizoen geniet ik nog van een serie, maar daarna wordt het teveel van het zelfde.
Dat heb ik ook hoor maar dat komt bij mij voornamelijk doordat er een hele grote boel rommel verschijnt per seizoen.

Inmiddels weet ik wel een beetje welke zenders ik kan skippen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
De rede dat ik serie verslaafd ben is heel simpel.

A ) ik kan kijken zonder subtitles
B ) ik kan het actueel kijken ( dag na release )
C ) ik kan het kijken in 720P / 1080P en niet 480P na 2 jaar
D ) Lack of iets anders op de buis.
E ) De computergames en dergelijke ben ik uit gegroeid en moet toch tijdverdrijf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Binge watching (in het Nederlands comakijken, wat naar mijn mening niet echt de lading dekt) is een relatief nieuw fenomeen. Voor de komst van de dvd en snelle internetverbindingen was deze activiteit voor de meeste mensen niet weggelegd. Sommige series waren wel op VHS (of zelfs Video CD of LaserDisc) te krijgen, maar die waren zo duur dat bijna niemand ze kocht.

Het fenomeen van media tot je nemen tijdens een lange onafgebroken periode is echter verre van nieuw. Al eeuwen raken mensen zo geboeid door een boek of serie boeken, dat ze maaltijden overslaan en doorlezen tot ze letterlijk hun ogen niet meer open kunnen houden.

Ik geloof best dat er mensen zijn die actief naar dit soort ervaringen op zoek zijn en daarbij al hun verantwoordelijkheden in de steek laten, maar ik denk dat voor de meeste mensen iets is wat ze af en toe overkomt en gewoon een prettige manier is om vrije avonden en weekenden door te komen. Ik zou het dus niet een verslavende activiteit willen noemen.

Sommige televisieseries zijn bijzonder geschikt voor binge watching en moedigen dit gedrag bedoeld of onbedoeld aan. Allereerst omdat je zo geen last meer hebt van cliffhangers waardoor je een week tot zelfs maanden in spanning wacht op wat er gaat gebeuren, maar ook omdat je dan niet vergeet wat precies in de vorige aflevering(en) gebeurd is. Bekende hedendaagse voorbeelden zijn Breaking Bad en Dexter, een wat ouder (en wat mij betreft een beter) voorbeeld is 24. Vrijwel iedere aflevering eindigt met een cliffhanger, ieder seizoen heeft een lang doorlopend verhaal van 24 afleveringen met meerdere verhaalwendingen en er komen veel namen in langs. Kijk je daar een aflevering per week van, raak je makkelijk in de war (ook al kijk je het voorstukje met previously on...). Binge watching is dan echt een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mektheb schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 17:07:

Dit ben ik ook, Sickbeard geeft aan 30 series, en heb er nog een lading op Netflix staan.

Tis gewoon heel makkelijk om te kijken wat je wil, en dan ook zoveel als je wilt. Hoevaak ik wel niet een seizoen van een serie op een dag gekeken heb ( Star Trek TNG in 1 week helemaal uitgekeken inclusief films )

[ Voor 19% gewijzigd door Fatal Mind op 05-02-2014 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 09:05
Het ligt ook aan welke serie je aan het kijken bent. In dit topic worden een aantal kwaliteit series genoemd. Dan is het idd wel van belang dat je alles meekrijgt en het mind-numbing effect van binge-watching vermijd. Bij mindere series (Almost Human, Revolution, Arrow bijvoorbeeld of andere case-of-the-ep series) maakt het niet zo uit, en kan je wel eea missen terwijl je het globale verhaal dan prima kan volgen. Ik hoop bij die series altijd dat er iemand een fanedit van een paar uur maakt zodat je niet al die tijd in alle afleveringen moet stoppen. Uiteraard gebeurt dat niet omdat het dan geen interresant materiaal is.

Overigens val ik nog wel mee met 6 series in een jaar. Ik neem me ook altijd voor om pas te beginnen als het seizoen is afgelopen, maar dat lukt me niet. (niet om binge-watching te doen, maar wel gewoon GoT in 2 weken, dat lijkt me veel fijner).

@evEndzhar: met lezen heb ik het wel minder. Ik heb het alleen nog maar gehad met de engelse uitgaves van Robert Ludlum die ik in 1 dag uitlas.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Gaat net zo snel weer weg,
al zijn er mensen die al bijna 2 decennia GTST kijken.

Games of Thrones vind ik bijvoorbeeld niks, Sons of Anarchy is ook totaal onrealistisch, dexter vind ik ook niks, Californication is voor mij een raadsel,
maar breaking bad houd ik wel bij, sitcoms als big-bang theory wordt ook netjes bijgewerkt.

Ik ben echter niet het type die een serie helemaal uit mijn hoofd ken met alle personages. Het is leuk om een avondje een aantal series te bekijken, maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Iblies schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 17:12:
Games of Thrones vind ik bijvoorbeeld niks, Sons of Anarchy is ook totaal onrealistisch, dexter vind ik ook niks, Californication is voor mij een raadsel,
maar breaking bad houd ik wel bij, sitcoms als big-bang theory wordt ook netjes bijgewerkt.
Juist allen fantastische series, juist als je er eenmaal even inzit. Sommige series moeten gewoon even inwerken op je, of het verhaal uitdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

E ) De computergames en dergelijke ben ik uit gegroeid en moet toch tijdverdrijf hebben.
Al die punten kan ik inderdaad ook stuk voor stuk aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-05 18:08

Radjesh

hoi

Ja dit zijn toch wel de redenen. Ik en mijn meisje kijken:

The Following
Revenge
Person Of Interest
White Collar
The Blacklist

En straks natuurlijk weer Game Of Thrones en Orange is the new black.

Justified, Fringe en House of Cards staan nog op de verlanglijst. Zoveel te kijken, maar zo weinig tijd >:) :7

Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Daniel36 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:44:
Het gaat mij eigenlijk totaal niet om het woord verslaving, of over wat wel of niet onder verslaving valt. Zoals je aangeeft is dat nogal onderhevig aan je interpretatie van de term (Ik heb de topic titel wellicht verkeerd gekozen om op te vallen).

Ook gaat het mij niet om welke series wel of niet goed zijn (daar zijn genoeg topics over).

Het gaat mij erom dat je eigen plezier bij het binge-kijken minder wordt. En dat het zonde is van vooral de goede series, die misschien beter tot hun recht komen als je gedoseerd afleveringen kijkt. Bestaat er nog geen stroming die dit idee aanhangt? Ik relativeer me normaal meestal de hele dag dood, maar merk dat ik het toch wel belangrijk vind dat mensen hierover nadenken bij het kijken van series.. ;) Omdat een kleine(?) wijziging in de manier van kijken je plezier zou kunnen vergroten.

Ik zal niet zeggen welke serie ik nu (en waarschijnlijk de komende tijd gezien mijn zelf-opgelegde tempo) volg, maar ook oude (rond de millenniumwisseling) series vol clichés en zonder populaire topics (sub-culturen, populaire tijdperiodes) kunnen de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

JohnnieWbl schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 18:00:
[...]

...
Het gaat mij erom dat je eigen plezier bij het binge-kijken minder wordt. En dat het zonde is van vooral de goede series, die misschien beter tot hun recht komen als je gedoseerd afleveringen kijkt. ...
Er zijn maar weinig series waarbij ik een marathonsessie hou, en juist daar heb ik meer plezier aan dan elke week maar 1 episode. En nee, een marathonsessie hou ik ook niet elke week, hooguit wanneer het aanbod weer eens nul is (sweeps weken, vakantieperiodes etc.)

Verder kijk ik elke dag wel een episode of 3, 4 maar dan wel van verschillende series (en ja die lijst is lang :P)

Het is net als een goed boek, die lees ik ook in één keer uit, heerlijk om je daar in te kunnen graven. En dan kan er een bom afgaan, maar ik heb het niet door :+

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 05-02-2014 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Wat ik doe is maximaal 1 serie kijken waarbij ik "achterloop". De rest van de series die ik kijk/heb gekeken ben ik bij of zijn inmiddels afgelopen. Als ik die serie dan bij gekeken hebt pak ik de volgende serie die ik graag wil zien en ga die bijkijken.

Daarnaast kijk ik eigenlijk maximaal 1 aflevering per avond (in het geval van 45 min, bij 20 min willen dat er nog wel eens 2 worden). En nieuwe afleveringen van series waar ik bij ben gaan voor de afleveringen van series waarbij ik achterloop, zodat ik niet nog een achterstand opbouw bij mijn andere series.

Bij spannende series is het soms wel lastig niet meteen de volgende aflevering te kijken, maar ik denk dat het uiteindelijk wel leuker wordt als je niet alles aan een lang stuk kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:21
Ik heb vroeger ook weet-ik-hoeveel series gekeken, gewoon direct zodra ze te downloaden waren.
Buffy, Angel, Tru Calling, 24, Prison Break, Dollhouse, According To Jim, House MD, Leverage en Terminator the Sarah Connor Chronicles zijn titels die me zo voor de geest komen.

Dollhouse het eerste seizoen niet eens afgemaakt, According to Jim vond ik na s2 niks meer aan, Leverage hetzelfde. House t/m s7 verslonden, s8 nog steeds niet gekeken.
De rest van die lijst tot aan het einde gevolgd.

Op dit moment volg ik 6 series: Arrow, The Blacklist, Californication, How I Met Your Mother, Revolution en Sons of Anarchy. Momenteel ben ik alleen met Arrow en HIMYM volledig bij. Cali s7 moet nog beginnen en SoA s6 is net afgelopen, maar Revolution en The Blacklist loop ik een half seizoen achter ofzo. Dat haal ik wel in als ik er zin in heb, het is geen moeten.

Heb daarnaast nog de complete series Nikita (de originele) en X-Files liggen voor als ik er ooit aan toe kom. Heb ze vroeger wel op tv gevolgd, maar destijds lang niet alles meegekregen.

Binge kijken heb ik veel gedaan met 24, House en How I Met Your Mother.
Gewoon heel seizoen in 1 weekend erdoorheen jagen.
In iets minder extreme mate ook met Sons of Anarchy (1 seizoen per week).
Vond het op zich wel een handige manier om snel uptodate te zijn, maar na nr 5 weet je echt niet meer wat er in de eerste aflevering gebeurde, op de doorlopende verhaallijnen na.

Comedy series pak je zo ff mee omdat ze meestal maar 20 min duren, een serie als Sons of Anarchy of Arrow met de volle 3 kwartier tot bijna een uur hakt toch wat harder in je vrije tijd.

Daarnaast mag ik ook graag een boek lezen, of een cd opzetten dus wisselen de interesses regelmatig. Dan ben ik rustig 3 uur aan het lezen, weer 100 pagina's verder.

Mijn antwoord is dan ook: Ben ik verslaafd? Absoluut niet, maar sommige series kosten wel moeite om niet direct alles te kijken wat beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 16:22
Ik probeer series bij te houden zodat ik maar een paar afleveringen heb per week. Ik volg eeen stuk of 4 5 series, en als ik achter loop doe ik ook meestal veel afleveringen achter elkaar kijken. Ik hou er niet van om achter te lopen en soms kan het wel prettig zijn om veel afleveringen achter elkaar te zien met cliffhanger series. Arrow kuch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:46

Garyu

WW

Het ligt er ook een beetje aan hoe die series gemaakt zijn. Dingen als Nikita of X-Files lopen niet echt door qua verhaallijn, maar zijn veel meer per serie 'afgesloten'. Een serie als House of Cards heeft veel meer verhaallijnen door elkaar heen lopen en is daarom ook interessanter om snel achterelkaar te kijken en dan weer lange tijd niet.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Los van of je eigen kijkplezier anders is bij Binge-kijken versus real time kijken, de manier van kijken kan ook betekenen dat een serie anders beleefd wordt, zeker bij series met personages en verhalen waar de menig kijker in "investeert" of anders gezegd zich sterk in inleeft.

Een goed voorbeeld hiervan was de serie Chuck - een cultserie met niet enorme kijkcijfers toendertijd maar wel relatief veel erg fanatieke kijkers waaronder met name veel die keken via downloads (buiten de USA speciaal uiteraard). Tijdens seizoen drie verliep in de eerste 10 afleveringen een belangrijke verhaallijn bijzonder frustrerend voor vele fans. De volgers van Chuck op dat moment keken uiteraard real time en dat duurde door pauzes in het uitzendschema zo'n vier, vijf maanden. Dit was voor menigeen onder de grootste fans een bijna traumatische ervaring - forums werden er over vol geschreven.

Ikzelf ben echter veel later in Chuck gestapt - stomtoevallig een paar afleveringen na die eerste 10 in seizoen drie. Ik heb dus via binge watching die eerste twee en half seizoen bekeken voordat ik aanhaakte en de serie tot het einde real time ben blijven volgen. Die eerste 10 afleveringen van seizoen 3 ervaarde ik ook als frustrerend [nb: op zich wel knap van de makers dat het hen lukte mensen zo te frustreren en toch te blijven kijken, maar dat realiseer je je vooral later] maar voor mij duurde dat maar 2, 3 dagen en niet bijna een half jaar. Dat maakt een enorm verschil en dat viel ook op forums te merken in de discussies tussen de fans die de serie vanaf begin seizoen 3 of al eerder real time volgen versus die deze snel achter elkaar hadden gezien. Niet dat men elkaar aanviel hierover maar vooral in verschil in intensiteit en de beoordeling van de latere afleveringen (en dus verhaal- en personageontwikkelingen daarna). Fascinerend fenomeen eigenlijk.

Mijn ervaring is dat het bij verhalen waar men gewoon lekker kijkt en de serie als makkelijk vermaak over je heen laat glijden allemaal weinig uitmaakt. Maar opletten bij series die je om een of andere reden echt raken. Natuurlijk zullen dat bij iedereen verschillende series zijn of wellicht zelfs geen enkele. De ene snapt mijn voorbeeld en wat er onder de fans van Chuck speelde, de ander zag in die serie niets meer dan een lekker wegkijkende actie-komedie om tijd mee stuk te slaan. Allebei prima. Maar als je toevallig tegen een serie aanloopt waarmee je je op een of andere manier identificeert dan wel ff goed nadenken op welke manier je hem kijkt.

NB: na Chuck is mij dit overigens nooit meer overkomen, daarvoor had ik het enigszins met West Wing en al wat oudere engelse serie "Robin of Sherwood". Beiden overigens min of meer via een soort semi-binge-watching bekeken: WW via DVD-boxen, RoS via een snelle opeenvolgende uitzending op de Nederlandse tv - bijna dagelijks - van de hele serie in de zomermaanden ruim 20 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
arsimo schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 13:00:Maar als je toevallig tegen een serie aanloopt waarmee je je op een of andere manier identificeert dan wel ff goed nadenken op welke manier je hem kijkt.
Dit vind ik wel een heel goed advies, omdat inderdaad niet elke serie je op dezelfde manier raakt, wat natuurlijk zeer persoonlijk is.

Als ik nu een nieuwe serie zou starten die goede reviews heeft gekregen zou ik zeker rustig aan beginnen. Na enkele afleveringen kun je waarschijnlijk wel inschatten of het de tussenpozen waard is, of dat je liever voor binge-kijken kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Als het een al bestaande serie is, en de eerste eps bevallen goed dan ga ik echt niet met "tussenposen" de rest kijken. Zonde van de tijd, en ik word graag in het verhaal meegesleept. Moet er wel een rode draad in zitten, bij een monster van de week serie zal ik dat niet zo snel doen, dan beland het in de afdeling "opvulling".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:20
JohnnieWbl schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 12:46:

Een ander symptoom is volgens mij de neiging van mensen om elkaar de loef af te kunnen steken met kennis over series. Goede series zijn goede gespreksonderwerpen dus het loont in sociale situaties (verjaardagen, koffie-machine momenten, aan de eettafel, op fora?) om te kunnen laten zien dat jij het meest hebt bekeken. Dan wordt het een soort van prestige-strijd, om te voorkomen dat iemand anders iets over een serie weet wat jij (nog) niet weet. Teksten als "oh wacht maar tot seizoen x, dan zul je merken dat het helemaal geen goede serie is" of "ken je die serie niet? Die moet je echt zien als je serieus geïnteresseerd bent in dat onderwerp" komen op mij soms wat neerbuigend over, alsof het een prestatie van formaat is dat je up-to-date bent mbt de afleveringen of nieuwe series.
Hierbij moet ik gelijk aan dit hilarische fragment van Koefnoen denken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik volg de series op de release datums van de US, maar als ik dan plots een nieuwe vind betekend dat wel dat ik dan een marathon sessie houd. Ik ben pas bij GoT ingestapt toen seizoen 2 ergens in het midden zat, en heb toen seizoen 1 en de reeds uitgezonden afleveringen van seizoen 2 in 1 keer uitgekeken (of toch bijna). Hetzelfde met Breaking Bad, heb hier pas in September over gehoord, dus de 5 seizoenen quasi in marathonsessies uitgekeken.

Ik hou echter wel nog genoeg tijd over voor andere zaken, dus ja :p
Pagina: 1