[win7] Grootte van de hiberfil.sys

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een pc met 32GB geheugen, en die kan naar mijn weten volledig benut worden. Computer->Properties geeft ook aan dat er 32GB bruikbaar is. Task Manager zegt dat ook.

Ik heb zojuist hibernation aangezet, gewoon om te kijken of dat nog een beetje wil vlotten met zoveel geheugen (ik hoop dat-ie alleen het werkelijk gebruikte geheugen wegschrijft bij hibernaten...)

Anyway, ik kwam er ook gelijk achter dat de door Windows vers aangemaakte hiberfil.sys slechts 24GB groot is. Hoe kan dat? Als ik 30GB geheugen in gebruik heb, hoe gaat ie dat dan in een 24GB file opslaan, zodra ik de pc op hibernate zet :?

Met hulp van Google kwam ik erachter dat je de grootte van de hiberfil.sys gewoon kunt instellen op een percentage van je fysieke hoeveelheid geheugen:
code:
1
powercfg -h -size 50

Bovenstaande maakt de hiberfil.sys in mijn geval 16GB groot (50% van m'n geheugen dus). Wat ik alleen nergens kan vinden, is wat hier precies de consequenties van zijn. Behalve ruimtebesparing, wat zijn er verdere voor- en nadelen van?

Dus twee vragen eigenlijk:
1) Waarom besluit windows om een verse hiberfil.sys 75% van het geheugen te maken?
2) Wat zijn de gevolgen van een hiberfil.sys die kleiner is dan het gebruikte geheugen?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk dat het nu zo werkt, ipv het vroegere 100%, dat je niet altijd 100% van het geheugen gebruikt. Om schijfruimte te sparen, wordt het bestand kleiner dan je geheugen, maar zal groeien als je meer in gebruik hebt, net zoals je een dynamische pagefile.sys kan hebben voor virtueel geheugen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Dat hoop ik dan maar, want aan het eind van de dag ga ik m'n pc hibernaten en zal ik zien wat er gebeurt :)

Iemand toevallig die dit al een keer geprobeerd heeft en het iets zekerder weet?

[ Voor 7% gewijzigd door _Thanatos_ op 05-02-2014 14:05 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
Doordat je normale hiberfil.sys de grote is dat Windows minimaal gecomprimeerd (25%) kan hibernaten. Als je dus de powercfg -h -size 50 gebruikt dan gaat Windows het geheugen meer (maximaal) gecomprimeerd wegschrijven naar de hiberfil.sys wat er dus voor kan zorgen dat het iets langer duurt voordat Windows in slaapstand is en mogelijk ook iets langer voordat Windows is opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56
Ik weet dat een onboard videokaart shared geheugen van je RAM gebruikt, maar dat dat in dit geval 8GB is lijkt me ook wat overdreven :P

Is het echt een probleem dat je 'maar' een 24GB hyberfil-bestand hebt? Of puur interesse?

Ik neem overigens aan dat Windows maar in beperkte mate het geheugen gecomprimeerd weg kan schrijven. En als het bestand van veel kleiner is dan je geheugencapaciteit, wat schijft Windows dan wel weg in dit bestand en wat niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Of puur interesse?
Yup. Geen problemen, gewoon even discussieren :)

Ik meen me te herinneren dat hibernaten (en dan puur het proces van het RAM naar disk schrijven), iets is dat door het BIOS/UEFI wordt uitgevoerd. Die compressie-feature lijkt dan dus niet een feature van Windows (maar een vlaggetje dat aangezet wordt). Maargoed, geen idee hoe het verder werkt.

Over het weekend heen heeft het in elk geval gewerkt. Ik heb expres de hyberfil.sys op 16GB gezet en het is allemaal goed gegaan. Geen idee hoeveel geheugen daadwerkelijk gebruikt wordt (dat is lastig te zien, want er is ook een filecache die niet bij geheugenverbruik wordt geteld, maar wel onder geheugen valt dat bezet is met iets).

Anyway, compressie zou het verklaren. Iemand een idee of je ergens kunt checkken of dat aan staat?

Het was overigens geen gedeeld videogeheugen - de onchip GPU is uitgeschakeld, en de twee geinstalleerde GPU's gebruiken uitsluitend dedicated geheugen (als in, ze reserveren geen extra geheugen, afaia).

[ Voor 4% gewijzigd door _Thanatos_ op 10-02-2014 11:08 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk niet dat het hibernaten door het BIOS/EFI wordt gedaan, want als je in Linux een swap file gebruikt, ipv partitie, kan je geen hibernate gebruiken. Standaard hibernate met Linux schrijft namelijk het RAM naar de swap partitie en leest die bij het opstarten weer uit. Omdat een file system eerst gemount moet worden voordat het swap bestand gelezen zou kunnen worden, gaat dat niet werken vanwege de manier hoe Linux' boot procedure is.

Windows zet het actieve geheugen (als 't goed is wat in Taakbeheer als 'in gebruik' staat bij de grafiek) naar het hiberfil.sys bestand. Er wordt een flag gezet om dit bestand uit te lezen voor volgende boot en wordt gewist als de resume bezig is.

Het enige wat met je BIOS wordt gedaan, is dat de power state wordt afgeroepen. Dit betekend dat het weet dat er een OS in hibernate staat en je tegenwoordig geen boot menu meer kan krijgen, of zelfs je BIOS niet in kan (dat heeft mijn Toshiba laptop iig). Je BIOS geeft aan het OS aan of het naar hibernate kan of niet. Daarom heb je 't soms niet eens beschikbaar of werkt 't niet zoals je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik denk idd ook niet dat het OS onafhankelijk is. Windows laat namelijk ook een voortgang (process) zien voor het wegschrijven naar disk van het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat hebben ze weer teruggebracht? Met Vista en 7 werd 't scherm zwart en moest je maar gokken of 't werkte en wanneer deze klaar was (systeem gaat uit alsie klaar is). Hervatten was niets meer dan "Bezig Windows te hervatten" oid. Bij XP weet ik dat er iets werd weergegeven, ook bij resume. Doet 8 dit nu ook weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik had het eigenlijk over Windows XP :)
Bij Windows 7 gaat inderdaad het scherm op zwart. Voor Windows 8 weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 11:48
Bij Windows 8 gaat het scherm ook op zwart inderdaad, en het normale bootscreen wordt getoont bij het starten

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik had gisterochtend nog een mooie foutcode bij het resumen uit hibernation. Ik ben helaas vergeten op te schijven welke het was, maar het zou natuurlijk zomaar kunnen dat het komt doordat ik voor de hiberfil.sys expres "te weinig" heb gealloceerd. Wel bijzonder dat het hibernaten aan het einde van de dag ervoor gewoon goed ging - je zou een foutmelding verwachten als het niet past...

Vanochtend ging het resumen weer wel goed.

Ik zal em weer es op 100% zetten en dan kijken hoe het gaat.

日本!🎌

• Jolke
_Thanatos_ schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 09:49:
Ik had gisterochtend nog een mooie foutcode bij het resumen uit hibernation. Ik ben helaas vergeten op te schijven welke het was, maar het zou natuurlijk zomaar kunnen dat het komt doordat ik voor de hiberfil.sys expres "te weinig" heb gealloceerd. Wel bijzonder dat het hibernaten aan het einde van de dag ervoor gewoon goed ging - je zou een foutmelding verwachten als het niet past...

Vanochtend ging het resumen weer wel goed.

Ik zal em weer es op 100% zetten en dan kijken hoe het gaat.
Dan betwijfel ik of het een probleem bij de grootte van de hiberfill.sys ligt. Als er te weinig ruimte was om het RAM weg te schrijven, dan zou Windows een foutmelding moeten geven bij het in hibernation gaan en niet bij resume. :?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Dat zou ik ook denken, dus ik ben benieuwd wat die foutmelding dan was (ik hou em in de gaten :P)... Misschien is het gerelateerd aan deze discussie, misschien ook niet.

Weet iemand al hoe je kunt checkken of compressie van hibernation aan staat? Of is dat iets dat diep in de kernel gebakken en gewoon altijd aanstaat?

/edit
shadowman12, volgens mij verwar je de hiberfil.sys met de pagefile.sys ;)

[ Voor 11% gewijzigd door _Thanatos_ op 13-02-2014 11:29 ]

日本!🎌

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Compressie wil je niet op hibernation

Je kunt het wel helemaal uitzetten:
1: Start een admin cmd
2. Voer het volgende commando uit:
 powercfg -h off

Kostte mij echt 2 minuten zoeken.

Je kunt hem zo verkleinen:
http://helpdeskgeek.com/w...agefile-sys-in-windows-8/

[ Voor 25% gewijzigd door Turdie op 13-02-2014 11:33 ]

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02
@shadowman12

Volgens mij vroeg TS niet hoe je hibernation volledig disabled, maar was de oorspronkelijke vraag waarom Windows een hibernation file van 75% van de omvang van het geheugen had aangemaakt i.p.v. de verwachte 100%.

Ik heb wel het volgende gelezen:

"Windows 7 sets the default size of the hibernation file to 75 percent of total physical memory. We chose this default by evaluating common workloads and their memory use during the development of Windows 7. Windows compresses the contents of memory during the hibernate process to minimize the possibility that the contents exceeds the default size of the hibernation file."

Wat je dus gezien hebt lijkt daar mee overeen te komen. Zolang de gecomprimeerde data past kun je deze file dus verkleinen.
Pagina: 1