Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] voorwaardelijke opmaak cellen

Pagina: 1
Acties:

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11 16:25
Hoi,

ik heb een sheet met > 10.000 MacAdressen. Deze moeten handmatig worden aangevuld en ik wil deze in het formaat aa:bb:cc:dd:ee:ff hebben om het vervolgens weer in te kunnen voeren in een andere tool.

Om fouten te voorkomen bij het invoeren, of in ieder geval mensen erop te attenderen dat er misschien iets niet juis is ingevuld, heb ik ervoor gezorgd dat er wordt gecontroleerd of er wel een ':' wordt gebruikt en ook of er een dubbel MacAddress voorkomt (cellen worden dan licht-of donkerrood), maar ik wil eigenlijk dat er wordt gecontroleerd of de cellen ook echt 17 karakters bevatten waarvan de 3e, 6e, 9e, 12e, 15e ook echt een dubbele punt (':') zijn.

Is er een manier voor om dit voor elkaar te krijgen? En zo ja, hoe?

Ik gebruik Office2013.

¯\_(ツ)_/¯

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Waarom splits je het invoeren niet op naar 6 velden (1e bevat enkel aa en 6e bevat enkel ff) en voeg je het dan niet in veld 7 samen met : als scheidingsteken?

Dan krijg je veel simpeler validatie regels op die 6 losse velden.

In theorie kan je het valideren zoals je het wilt met als hoogtepunt ook nog een stukje vba eroverheen, maar als je het zelf niet kan bedenken kan je het ook niet onderhouden en dan is denk ik een andere aanpak handiger...

• M.v.Veelen
De reden dat ik het niet splits is dat ik het in 1 en dezelfde kolom moet houden omdat deze kolom extern wordt uitgelezen en ik niet het source bestand wil aanpassen. Het onderhouden gaat het niet om, als het eenmaal werkt dan hoef ik niets aan te passen.

¯\_(ツ)_/¯

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-11 12:37
Kant en klaar antwoord heb ik niet voor je, maar je kan het wel 'programmeren' in Excel. Je moet de functie's IF, COUNT(IF) erop na zoeken. En wat zei Google trouwens? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat meerdere mensen dit via Excel (willen) doen.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

mwah, de VBA functie die de validatie voor je kan doen is welgeteld 1 regel lang:
Visual Basic:
1
2
3
Public Function IsMac(r As Range)
  IsMac = r.Text Like "[0-9A-F][0-9A-F]:[0-9A-F][0-9A-F]:[0-9A-F][0-9A-F]:[0-9A-F][0-9A-F]:[0-9A-F][0-9A-F]:[0-9A-F][0-9A-F]"
End Function

Vervolgens kun je die gewoon aanroepen bij gegevensvalidatie: '=IsMac(A1)'

Zonder VBA verlies je een stukje validatie op de geldigheid van elk hexadecimale getal, maar verder is het ook recht toe recht aan:

code:
1
=VERGELIJKEN("??:??:??:??:??";A1;0)

[ Voor 44% gewijzigd door Lustucru op 05-02-2014 19:19 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• M.v.Veelen
Lustucru schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:26:
mwah, de VBA functie die de validatie voor je kan doen is welgeteld 1 regel lang:
Visual Basic:
1
2
3
Public Function IsMac(r As Range)
  IsMac = r.Text Like "[0-9A-F][0-9A-F]:[0-9A-F][0-9A-F]:[0-9A-F][0-9A-F]:[0-9A-F][0-9A-F]:[0-9A-F][0-9A-F]:[0-9A-F][0-9A-F]"
End Function

Vervolgens kun je die gewoon aanroepen bij gegevensvalidatie: '=IsMac(A1)'

Zonder VBA verlies je een stukje validatie op de geldigheid van elk hexadecimale getal, maar verder is het ook recht toe recht aan:

code:
1
=VERGELIJKEN("??:??:??:??:??";A1;0)
Werkt prima, dankjewel!

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1