• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-01 22:15
Sinds gisteren heb ik mijn PC geupgrade met nieuw geheugen en een videokaart (r290 tri-x), alleen krijg ik een Overclock failure als ik het geheugen op 1866 probeer te zetten. Het geheugen wat er eerst in zat was 8GB G.Skill sniper ddr3-1600 en dat is nu vervangen voor 16GB G.Skill sniper ddr3-1866 geheugen.

Het moederbord betreft een Asus P8Z68-Deluxe/gen3 met een i7-2600k die ik heb overclocked tot 4Ghz. met een CPU Voltage Offset +0.005 en het ram op 1.500v. Dit draaide voorheen maanden stabiel zonder problemen, maar nu krijg ik dus een overclock failure als ik het ram op ware snelheid wil laten draaien.

Nu weet ik niet of het komt doordat de RAM timings op auto staan en het voltage misschien niet meer klopt, of dat het mobo een bios update nodig heeft ( deze is sinds aanschaf 2 jaar geleden nog niet geupdate ). Het overclocken heb ik gedaan aan de hand van een tutorial dus ik ben niet zo bekend met het zelf tweaken van voltages dus daar ga ik maar niet zomaar op eigen houtje aan kloten :P En het bios flashen vind ik tricky als het niet nodig is.

Ik hoor graag jullie meningen/adviezen, alvast bedankt! :)

Steam profiel

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Wellicht kun je eens proberen het X.M.P. profiel te gebruiken, dus alles m.b.t. het geheugen op auto en dan het XMP profiel aanvinken.

Welk exacte type geheugen heb je? Het kan namelijk ook zijn dat je geheugen hebt wat 1.6 of 1.65V nodig is om op 1866 te draaien. Staat meestal op de zijkant bij de timings of het doosje.

In het andere geval is het misschien toch raadzaam om een biosreset te doen zodat je zeker weet dat er verder niets anders in de weg zit.

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-01 22:15
Bedankt voor de snelle reactie! De specs van de geheugen bankjes geven aan dat deze op 1.5v draaien. http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=558812

Wat betreft het overclocken heb ik het volgende topic als referentie gebruikt:
http://www.overclock.net/...8z68-v-pro-overclock-help

CPU zit nu op 4Ghz maar draaide eerst prima op 4.2. Ik heb zo minimaal mogelijk aan voltages gezeten, RAM specs staan allemaal op auto dus ik vraag me af of het een bios instelling is, of dat de huidige bios versie 1866 niet goed ondersteunt. Zodra ik

Ik wil graag eerst proberen of het te fixen valt met minor tweaks zonder dat ik het hele bios reset of zelfs moet flashen ( ik hoop dat het iets is wat ik over het hoofd zie ), ik zal vanavond X.M.P. eens proberen.

UPDATE (fixed):
Thanks voor de tip! Ik heb hem op X.M.P. gezet en nu boot ie wel gewoon door met de juiste clocksnelheid. Thanks bud :)

[ Voor 8% gewijzigd door quintox op 05-02-2014 20:24 ]

Steam profiel