Gaming PC +/- €1000,-

Pagina: 1
Acties:

• rikvdk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09-2025
Hallo Tweakers.

Mijn computer is nodig aan vervanging toe. Het systeem is voornamelijk uitgekozen voor gaming. Ik zou graag rond de €1000,- blijven zoals mijn lijstje hieronder. Als er echter betere opties zijn voor iets meer dan sta ik daar voor open.

Ik ben niet van plan oude componenten of randapparatuur te gebruiken, maar upgrade voor monitor, muis, toetsenbord etc. zijn even achterwegen gelaten. In het lijstje staat alles wat ik denk nodig te hebben. Ik heb geen voorkeur voor bepaalde merken.

Het is lang geleden dat ik de allernieuwste spellen heb kunnen spelen. Het zou fijn zijn als dat met deze PC mogelijk zou zijn. Qua wensen verder niets speciaal.

Ik ben van plan om de processor over te clocken. Dit zal geen extreem overclock zijn en ik las op internet dat de vrij goedkope ventilator in het lijstje dat aan zou kunnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,90€ 189,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 83,-€ 83,-
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 274,04€ 274,04
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Corsair Carbide 330R€ 73,10€ 73,10
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,95€ 24,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,-€ 66,-
1Seasonic M12II 620W€ 61,-€ 61,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,50€ 139,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 982,44

Ik las op de best buy guide van januari dat de GTX 770 een minder interessante keuze is. De R9 290 vind ik echter vrij duur. Ik vraag mij dus af of de R9 290 het waard is. En of mijn lijstje er verder goed uit ziet natuurlijk.

Alvast bedankt voor de hulp! ;)

• Twan85
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2025
Ik begin ff met zeggen dat ik geen ervaren tweaker ben! Heb momenteel zelf ook een topic open staan voor hulp met een samenstelling ;)

Volgens mij ziet je lijstje er heel netjes uit. Er zijn 3 dingen die ik zou overwegen als ik jou was:
1 pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
2 pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt
3 pricewatch: Asus Z87-K

1: ik las dat de green schijven van WD niet optimaal zijn als 'main storage device' omdat ze niet altijd even responsive zijn, dus overweeg de seagate schijf. zelfde prijs, zelfde rpm, gemiddeld betere prestaties.
2: voor 20,- meer heb je een Gold 80+ gecertificeerde voeding. gezien je wil gaan overklokken is het wel handig om een stabiele voeding te hebben, en 550 watt lijkt me genoeg voor dit systeem.
3: voor 15,- meer heb je een asus moederbord dat geschikt is voor automatisch overklokken. bovendien heb ik altijd het idee dat asus beter is als gigabyte, maar dat is wellicht persoonlijke voorkeur.

De onderdelen die je hebt zijn gewoon goed, het zijn maar suggesties. Denk er eens over na ;)

• rikvdk
Bedankt voor je reactie Twan85!

1. Ik ga zeker voor de seagate schijf. De rest van het internet vindt die ook beter.
2. Die voeding ook zeker goed idee. €20,- euro is ook niet veel.
3. Automatisch overclocken klinkt ook geweldig aangezien ik het nog nooit gedaan heb.

• Twan85
Het automatisch overklokken met het Asus moederbord schijnt echt super makkelijk te zijn! Ik heb zelf ook nog nooit aan overklokken gedaan maar wil dat nu ook voor het eerst gaan doen. Na wat research kwam ik uit op dit filmpje over de Asus Z-87 moederborden:

Gewoon een lekker simpel stukje software dat meegeleverd word, waarmee je met een paar klikken zeer goed en stabiel kan overklokken. Met een goede koeler haal je natuurlijk het beste resultaat, maar de software houd automatisch rekening met de koeling van je cpu...

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:25
Als je echt wil overklokken zou ik naar de schythe mugen 4 kijken. Als je in de pricewatch kijkt kom je er wel achter welke ik bedoel. Zit nu op een telefoon namelijk :P.

Je zou nog wel de r9 280x kunnen nemen die iets meer geheugenbus heeft en 3gb vram.

Je ssd vervangen voor de crucial m500 240gb scheelt je ook weer wat waarmee je de bovenstaande videokaart kan nemen.

[ Voor 37% gewijzigd door timmie271 op 05-02-2014 09:55 ]

Gamertag: timmie271

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Automatisch overklokken is goed om mee te starten, maar meestal kan je het voltage manueel nog wat verlagen en dus de levensduur van je CPU verlengen. Ook als je automatisch overklokt hebt, ga je nog moeten strestesten om temperatuur en stabiliteit te checken. Met MSI borden kan je overigens ook automatisch overklokken.
Verder zal je met een Scythe Mugen 4 PCGH Edition idd verder geraken. (neem de Scythe Mugen 4 als je het Asus Z87-K moederbord zou nemen)

Een gold certificaat heeft niets te maken met de stabiliteit van de voeding. Gold betekent dat de voeding efficiënter is en er dus minder energie aan warmte verloren gaat. Dit resulteert meestal in een stillere voeding en verlaagt de noodzaak tot extra koeling in de kast. Het verschil tussen bronze en gold is echter maar een paar % (Wikipedia: 80 Plus). In de praktijk is het meestal pas interessant om een gold voeding te nemen als de computer gemiddeld meer dan 3u per dag onder load gebruikt gaat worden.

Als je een grote SSD hebt waar je alle programma's die baat hebben bij snelle opslag op kwijt kan, is de responsiviteit van de HDD niet meer belangrijk. Een WD Green zou dus net zo goed zijn, maar het verschil tussen de Seagate en Green is klein en dus maakt het in de praktijk niet echt uit welke je neemt.

[ Voor 21% gewijzigd door Robbedem op 05-02-2014 13:33 ]

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 14:22
Robbedem schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:29:
Een gold certificaat heeft niets te maken met de stabiliteit van de voeding. Gold betekent dat de voeding efficiënter is en er dus minder energie aan warmte verloren gaat. Dit resulteert meestal in een stillere voeding en verlaagt de noodzaak tot extra koeling in de kast. Het verschil tussen bronze en gold is echter maar een paar % (Wikipedia: 80 Plus).
Wat betreft Gold vs. Bronze: het label heeft inderdaad te maken met de efficiency. Echter om die efficiency te bereiken zijn Gold / Platinum voedingen vaak gebaseerd op een moderner design met een betere spanningsregulering.
In de praktijk is het meestal pas interessant om een gold voeding te nemen als de computer gemiddeld meer dan 3u per dag onder load gebruikt gaat worden.
Naast de terugverdientijd zijn er natuurlijk ook andere argumenten om voor een efficientere voeding te kiezen. Zoals je zelf al aangeeft produceren Gold / Platinum voedingen door de hogere eficiency ook minder warmte en kunnen ze daardoor stiller zijn.

• rikvdk
Bedankt voor alle reacties.

De twee PSUs hebben gemiddeld 3.3% verschil te hebben in efficiëntie (620, 550). Klein rekensommetje maakt ergens tussen de 5000 en 10000 uur (maximale/minimale load) aan moet staan om er 'winst' uit te halen. Dit klinkt mega veel, maar uit het verleden is gebleken dat ik langer dan 5 jaar doe met een nieuwe pc. Dit samen met de extra voordelen die Daaaaf noemde lijkt me dit dan ook geen slechte keuze.

De crucial m500 240gb kwam kwam een stuk slechter uit deze test en ik denk dan ook dat ik bij de EVO blijf.

Hoeveel zullen de voorgestelde Scythe Mugen 4 PCGH Edition en Scythe Mugen 4 helpen bij het overclocken? Ik heb verder niet zoveel verstand van ventilatoren maar de Scythe Mugen 4 heeft met 28dB een stuk hogere geluidsterkte dan de andere twee. Is dit een aanzienlijk verschil of is 28dB nog steeds zacht genoeg om er geen last van te hebben?

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Even ter aanvullen wat ik hier lees:

-TS wilt overklokken
-ASUS auto overklok functie
Ik lees dat de TS wilt overklokken. Houdt er rekening mee dat Haswell slecht overklokt. Je hebt nu 3,9GHz turbo (dit is wel op 1core) en anders 3,4GHz in turbo met die Processor. Je zult waarschijnlijk met overklok (op 4 cores) zo'n 4,2GHz stabiel halen, of nog minder. Geen bijster verschil dus.

Daarnaast lees ik over de ASUS auto overklok functie. Alle moederborden hebben dit. Je kunt altijd beter zelf overklokken! Een systeem kan het nooit zo goed afstellen als jijzelf. Het is een kwestie van proberen de hoogst mogelijke stabiele stand te halen.

Overklokken heeft weinig zin, je bereikt er niet veel mee qua prestaties. Vooral niet in games. In programma's die op 1-core werken. En daarbij een hoge klokfrequentie nodig hebben kan het een voordeel leveren.
Denk hierbij aan; Flight simulator & Adobe Lightoom.

Financiele verandering, zonder overklokken dus;
-Goedkoper moederbord
-Goedkopere processor
-goedkopere/geen aparte koeler (af te raden met Haswell, maar eventueel mogelijk)

Waar kan je dit overgebleven geld beter in investeren; Meer geld beschikbaar voor videokaart waar je veel meer prestatie winst mee zal boeken.
Denk aan 100 goedkoper als je niet overklokbare CPU en moederbord kiest.

Ter aanvulling op de voeding. Je systeem zal hooguit 250-300W verbruiken tijdens het gamen. Dus een 550W is ruim voldoende. Een voeding werkt op zijn efficienste op 50% load. Dus 550*0,5= 275W, waardoor een goedkopere 550W voeding een betere optie is dan een 650W voeding.

[ Voor 12% gewijzigd door mirno op 05-02-2014 17:34 ]

我的名字是Mirno

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
Ik zal geen Seagate HD nemen, er stond laatst nog op de voorpagina van Tweakers dat Seagate HDs niet betrouwbaar zijn, en dat je beter voor een WD kunt gaan.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:57

Esumontere

Floep, banaan.

Arthur-M. schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 18:38:
Ik zal geen Seagate HD nemen, er stond laatst nog op de voorpagina van Tweakers dat Seagate HDs niet betrouwbaar zijn, en dat je beter voor een WD kunt gaan.
Kan je dat terugvinden? Ik geloof hier namelijk helemaal niets van. Ik heb laatst wel iets gelezen over betrouwbaarheid, maar daar stonden enkel nietszeggende percentages in.

EDIT: Ik denk dat je dit artikel bedoelt? Als je dat goed leest dan zie je dat deze schijven getest zijn in een scenario wat in de praktijk nooit voorkomt; 3 jaar lang 24/7 draaien. Daarnaast is ~74% nog draaiende na die martelperiode.

Over je GPU: Ik verwacht dat je gaat gamen op 1080p? Dan is de 280X een erg goede keus, imho een stuk beter dan de GTX770. De laatstgenoemde heeft namelijk maar 2GB geheugen, wat BF4 bijvoorbeeld al vult. Ik heb persoonlijk BioShock Infinite en Hitman Absolution daar al ruim overheen zien gaan (respectievelijk 2400MB en 2800MB volgens GPU-Z). De 4GB variant van de GTX770 is een grap van nVidia; dat kan door de 256bits bus nooit goed worden aangestuurd. De R9 280X is een rebranded HD7970, wat voor de 290(X) de beste single-GPU kaart van AMD was. Op 1080p is die kaart makkelijk in staat alles op ultra te draaien. Deze heeft 3GB geheugen wat wordt aangestuurd door een 384bits bus; dikke prima en toekomstbestendig dus. Verder kost 'ie ook nog ns ongeveer hetzelfde: pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X.

[ Voor 11% gewijzigd door Esumontere op 05-02-2014 19:43 ]

• peakrever
Esumontere schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:37:
[...]

Kan je dat terugvinden? Ik geloof hier namelijk helemaal niets van. Ik heb laatst wel iets gelezen over betrouwbaarheid, maar daar stonden enkel nietszeggende percentages in.
Ik heb het even opgezocht: nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst . Er staat dus degelijk wel dat Seagate HDs het minst betrouwbaar zijn, en dat Hitachi schijven het meest betrouwbaar zijn.

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:25
Arthur-M. schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:43:
[...]

Ik heb het even opgezocht: nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst . Er staat dus degelijk wel dat Seagate HDs het minst betrouwbaar zijn, en dat Hitachi schijven het meest betrouwbaar zijn.
Ja maar laat jij je computer en schijven 3 jaar lang 24/7 draaien? Ik niet ieder geval ze zullen bij zelfs maar 6 uur per dag draaien....

Gamertag: timmie271

• peakrever
timmie271 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 20:58:
[...]

Ja maar laat jij je computer en schijven 3 jaar lang 24/7 draaien? Ik niet ieder geval ze zullen bij zelfs maar 6 uur per dag draaien....
Daar ging het niet om. Maar waarom zou je voor een Seagate gaan als er staat dat ze het minst betrouwbaar zijn? Een WD is nog goedkoper ook.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Arthur-M. schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:43:
[...]

Ik mag aannemen dat je het volgende artikel ook gelezen hebt? http://www.tweaktown.com/...-story-covered/index.html

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Dat onderzoek moet je niet zo serieus nemen. Het hangt van veel meer factoren af. Die seagates waren de .11 modellen. Nu heb je de .14 modellen die echt erg goed zijn, en hebben een goede prijs.
Daarnaast zijn daarvan modellen die in China en Thailand zijn gemaakt. Over de chinese modellen lees je wel eens dat die stuk gaan, en lawaaiger zijn. Terwijl de Thaiwanese modellen de hemel in worden geprezen.

Van WD zijn ook een hoop schijven van de eco green serie, die allemaal spontaan stuk gingen na 2 jaar.
Hitachi hetzelfde verhaal. Het is nu alleen dat deze Seagate schijven wat minder waren, dus een specifieke opname ipv resultaten van alle modellen.

我的名字是Mirno

• peakrever
Oke jongens, dan heb ik iets verkeerd gezegd, my bad... Nu weer on-topic!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De M500 is ook een prima SSD, benchmarksnelheden zijn pas nuttig als je hobby het draaien van benchmarks is. Alleen je RAM is sneller dan je SSD, je ODD, HDD en internetverbinding zijn allemaal stukken langzamer dan een SSD, dus het zal mij benieuwen of iemand het verschil tussen een M500 of een Evo gaat merken.

Ook komt de snelheid van de Evo door een deel cachegeheugen, een paar GB groot. Zodat dat volgeschreven is, zakt de snelheid ook behoorlijk in.

De M500 heeft dan weer het voordeel van de stroomverliesbescherming, iets wat niet onbelangrijk is, gezien SSD's er flinke problemen kunnen krijgen zonder. Ook is ie veel goedkoper.

Naar mijn mening zijn er maar 3 redenen om een Evo te kopen:
Je hebt geld teveel.
Je bent een Samsung fanboy
Je hebt een fetish voor benchmarks.

People as things, that’s where it starts.

• Twan85
@VasZaitsev:

Hebben tweakers niet standaard een fetish voor benchmarks? Waar baseer je anders je keuze voor specifieke producten op? Bang-for-buck? Valt wat voor te zeggen, maar hoe kan je zonder benchmarks de bang van een product bepalen? ;) Het verhaal van je reactie valt wat voor te zeggen, maar de onderbouwing vind ik een beetje matig.

"If you're looking for a king-sized SSD to put inside a typical desktop or notebook, the Samsung 840 EVO 1TB is the better all-around option. It performs better overall, offers a slightly higher capacity, and comes with software that improves the user experience. The M500 960GB is an excellent drive, too, and it has my enthusiastic recommendation. But the M500's strengths seem better suited to write-heavy workloads and entry-level enterprise applications. The 840 EVO 1TB is the more cohesive consumer product, and that's why it's our Editor's Choice."

Bron: http://techreport.com/rev...vs-samsung-840-evo-1tb/11

De Samsung EVO scoort beter all across the board. Het feit dat de M500 'veiliger' is zal de gemiddelde consument niks van merken, omdat de EVO ook meer dan betrouwbaar genoeg is.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:56
Dat is wel een conclusie gebaseerd op de grotere versies en een nagenoeg gelijke prijs.
Echter op dit moment is de crucial 20% goedkoper en zeker geen slechte keus.
Zoals ook al gezegd, in de praktijk ga je het verschil niet eens merken, ik geef dan ook altijd het advies om gewoon de goedkoopste te nemen.

• Twan85
mitsumark schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 01:43:
Dat is wel een conclusie gebaseerd op de grotere versies en een nagenoeg gelijke prijs.
Echter op dit moment is de crucial 20% goedkoper en zeker geen slechte keus.
Zoals ook al gezegd, in de praktijk ga je het verschil niet eens merken, ik geef dan ook altijd het advies om gewoon de goedkoopste te nemen.
Dit is al een zinnigere onderbouwing als die van VasZaitsev ;) Mijn punt was dan ook niet dat hij EVO moest kiezen omdat die merkbaar beter waren. Mijn punt was slechts dat de onderbouwing van VasZaitsev nergens op sloeg. De extra veiligheid van een M500 merkt een consument niks van, net als de extra snelheid van de EVO. Maar om dan maar tot de conclusie te komen dat je op benchmarks moet geilen (en dat dat iets negatiefs zou zijn) om de EVO te kopen is natuurlijk onzin.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
@mirno: Voor een i5 4670K is de turbo 3,8GHz. De 3,9GHz is bij de 4770K.

Verder halen bijna alle 4670K CPU's 4,2GHz als de koeling het toelaat. Met een Scythe Mugen zou dat dus zonder problemen moeten lukken. Met een beetje geluk (ongeveer 50% kans) haal je zelfs 4,4GHz of meer op max 1,25V 85°C (strestest). (Je kan hoger gaan, maar dat is niet aan te raden voor dagelijks gebruik) De Tranquillo koeler kan stiller zijn dan de Mugen, maar niet als de CPU veel hitte produceert, dan zal deze luider worden dan de Mugen zou zijn bij datzelfde vermogen.

Of het de moeite is, is iets wat de TS moet uitmaken natuurlijk. Persoonlijk vind ik OC'en wel leuk om eens te doen en een snelheidswinst van 10 tot 15% tov van singlecore en zelfs 23 tot 29% voor multithreaded toepassingen vind ik toch wel de moeite waard. Vooral ook omdat je met de CPU meestal 4 tot 6 jaar doet, terwijl een GPU eerder voor 2 tot 3 jaar is.
Pagina: 1