Problemen met beeld op Compaq evo n600c*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
Ik heb nu 2x bij Zorin en 1x bij Linux mint gehad dat mijn live-versie en mijn installatie raar beeld gaven.
Dit heb ik deels op kunnen lossen door mijn bootopties te editten (quiet splash moest aangevuld worden met i915.modeset = 0, of vervangen worden door nomodeset).
Heeft dat ermee te maken dat mijn laptop(s) gebrekkige (grafische) chipsets hebben? ik heb nooit dergelijke problemen eerder gehad bij het installeren van (bijv) xp of eerder xubuntu / opensuse.

Bij Zorin (6.2 lite) wilde ik de livecd gisteren draaien op mijn compaq evo n600c maar ook daar kreeg ik heel vreemd beeld. Kan dat ook veroorzaakt worden door het te snel branden van de install cd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit wordt eerder veroorzaakt door gebrekkige ondersteuning. Hoewel de naam anders doet denken, wordt de module i915 gebruikt om de Intel videokaarten aan te sturen. De ondersteuning in deze module is bij recente Ubuntu en OpenSuSE edities op orde, maar als je een oudere kernel gebruikt bijvoorbeeld, zoals die in ZorinOS 6 wordt gebruikt. Ik zie nu op de website ervan dat versie 8 al verschenen is. Als je die zou pakken, zal je mogelijk al veel beter resultaat krijgen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ok. ik heb de meest recente 6 gepakt vanwege de LTS.
mint draait nu op de betreffende laptop (thinkpad r31 met intel 830m), maar mn compaq evo n600c wil ook niet helaas. daar zit een ati chipset in uit m'n hoofd.

en omdat ik met die zelfde compaq nu nog een ander issue heb (kan ik het topic title nog wijzigen?) nog onderstaande:
"klopt het dat je bij de netinstall van xubuntu, na het kiezen van de spiegelserver, alleen een paars scherm met grijze balk ziet?

geen progress balk of wat dan ook. mn laptop maakt alleen maar een hoop lawaai.."

[ Voor 44% gewijzigd door DeRooney op 04-02-2014 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is dit beter? Anders doe je 't maar in een TR.

Wat betreft beeld, na het kiezen van een mirror moet de installatie gewoon verder gaan, maar omdat ik Ubuntu al een tijdje niet meer gebruik en de netinstall al helemaal niet heb aangeraakt (ben nu meer van de Debian) kan ik niets anders zeggen dan "pak de alternatieve installer die puur text based is". Ubuntu is erg van het grafische, ze willen bijna alles grafisch afhandelen, inclusief de installatie, maar vergeten even dat ze met de wat exotischere hardware ook moeten kunnen werken en dat faalt jammer genoeg nog wel eens.

Heb je de standaard installatie al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ja, op de thinkpad via usb 1.1. dat ging vreselijk langzaam en ik hoopte zo sneller klaar te kunnen zijn. ik heb na 25min. "blazen" de laptop maar uit gezet. het was geen 3x is scheepsrecht.
een andere keer maar op een andere manier proberen. misschien toch maar 'gewoon' een cd fikken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het blazen en beeld komt zeer waarschijnlijk door iets wat 't wil doen, maar faalt. Het paarse beeld kan je weg doen via de Esc toets. Je krijgt dan de text console en dat moet weergeven waar het mee bezig is, of probeert. Het kan dus zijn dat je I/O errors hebt of wat anders en daar moeilijk over doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik heb de alternate install opgehaald en geprobeerd. nu 1,5uur verder, heb ik 2x gehad dat hij stuk liep op 'programmatuur selecteren en installeren'.

er rust een vloek op. hoeveel moeite ik moet doen om linux erop te kunnen krijgen... zucht...

foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/9f5r9lgml5sww0x/IMG_20140205_213555.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
gisteravond de alternate install nog maar een keer gebrand op cd. nu na de zoveelste poging is Xubuntu geinstalleerd en draait ie als een zonnetje vooralsnog :)
Pagina: 1