Eigenlijk wordt er van je verwacht dat je zelf op onderzoek uitgaat, voordat je hier om hulp vraagt. Maar ik heb zin om te typen, dus misschien heb je hier iets aan:
Het bouwen van goede Wordpress-thema's is op zich niet veel anders dan het bouwen van een Wordpress-site, maar er wordt wel een redelijk niveau verwacht qua netheid van je code, structuur en design. Vooral als je je thema's wilt aanbieden op marktplaatsen zoals ThemeForest, is het zaak dat andere mensen met jouw thema aan de slag kunnen, en dat allerhande zaken worden ondersteund (zoals meertaligheid).
Allereerst: aangezien je Artisteer gebruikt voor het maken van je templates, schat ik in dat je nog niet zo ver bent op het gebied van front-end-ontwikkeling (html, css, js). Het vergroten van die kennis zou dan je eerste stap moeten zijn, naar mijn mening. Je kunt dit doen door de gehele
basistraining van Shaw Lowe te doorlopen, en daarna de
geavanceerde training. Hier heb je sowieso veel aan, of je nu sites of thema's wilt bouwen. Dit leert je te begrijpen hoe webpagina's in elkaar zitten, zodat je ze zelf kunt schrijven of aanpassen zonder visuele tools als Artisteer. Met dergelijke tools zul je namelijk niet op het niveau komen van een "echte" webontwikkelaar.
Vervolgens zou je je kennis van Wordpress en van PHP (de taal waarin Wordpress geschreven is) kunnen verbeteren. Voor het bouwen van Wordpress-thema's raad ik allereerst de
Wordpress Codex aan, en dan in het bijzonder het artikel
Theme Development. Ook
dit artikel op Smashing Magazine is interessant. Maar
Google biedt op dit gebied natuurlijk enorm veel informatie, waaronder
deze verzameling van artikelen. Je zou ook kunnen lezen over bijvoorbeeld de
template hiërarchie van WP, en over
richtlijnen voor thema's.
Ten slotte wat betreft design: Bedenk allereerst dat dit zowel grafische vormgeving omvat, maar bovendien ook het interactie-ontwerp en de gebruikerservaring. Het is dus niet zozeer een kwestie van mooie plaatjes maken, maar des te meer van het optimaal weergeven van informatie en functionaliteit met het oog op doeltreffendheid en gebruiksgemak. Design leer je vooral door te kijken naar wat andere sites doen, door te oefenen en door mee te kijken met ervaren designers tijdens bijvoorbeeld een stageperiode. Er zijn ook zat
goede boeken over geschreven, hoewel ik niet echt mijn vertrouwen zou steken in Nederlandse boeken. Een laatste tip: Stop niet wanneer je opdrachtgever tevreden is, maar wanneer je het onderste uit de kan hebt gehaald en jezelf hebt uitgedaagd. Zo leer je nieuwe dingen.
Ik hoop dat al dit leesvoer je inspireert om verder op onderzoek te gaan. Hoewel Wordpress heel gemakkelijk kan zijn (installeren, standaard thema erop knallen, klaar), is het correct bouwen van thema's best een opgave, waar veel basiskennis voor nodig is op meerdere gebieden. Op basis van je berichtje, schat ik dat je het beste eerst kunt doorgaan met het bouwen van sites voor jezelf en voor kennissen, om zo meer ervaring op te bouwen en jezelf uit te dagen. Succes!
[
Voor 3% gewijzigd door
geert1 op 04-02-2014 21:41
]