Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wordpress themes maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een goed boek om zelf te leren Wordpress themes te maken.

Ik had deze al gevonden op http://www.bol.com/nl/p/w...s-maken/9200000000030892/
Maar hier staan niet zulke goede recensies van.

Nu kan ik wel Wordpress sites maken maar gebruik ik artisteer om templates te maken, echter zou ik graag meer qua design willen, en in mijn vrije tijd dus bezig willen gaan met het maken van thema's voor Wordpress.

Iemand hier suggestie voor een goed boek om dit te leren? Of wellicht andere tips?

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-11 12:18
Eigenlijk wordt er van je verwacht dat je zelf op onderzoek uitgaat, voordat je hier om hulp vraagt. Maar ik heb zin om te typen, dus misschien heb je hier iets aan:

Het bouwen van goede Wordpress-thema's is op zich niet veel anders dan het bouwen van een Wordpress-site, maar er wordt wel een redelijk niveau verwacht qua netheid van je code, structuur en design. Vooral als je je thema's wilt aanbieden op marktplaatsen zoals ThemeForest, is het zaak dat andere mensen met jouw thema aan de slag kunnen, en dat allerhande zaken worden ondersteund (zoals meertaligheid).

Allereerst: aangezien je Artisteer gebruikt voor het maken van je templates, schat ik in dat je nog niet zo ver bent op het gebied van front-end-ontwikkeling (html, css, js). Het vergroten van die kennis zou dan je eerste stap moeten zijn, naar mijn mening. Je kunt dit doen door de gehele basistraining van Shaw Lowe te doorlopen, en daarna de geavanceerde training. Hier heb je sowieso veel aan, of je nu sites of thema's wilt bouwen. Dit leert je te begrijpen hoe webpagina's in elkaar zitten, zodat je ze zelf kunt schrijven of aanpassen zonder visuele tools als Artisteer. Met dergelijke tools zul je namelijk niet op het niveau komen van een "echte" webontwikkelaar.

Vervolgens zou je je kennis van Wordpress en van PHP (de taal waarin Wordpress geschreven is) kunnen verbeteren. Voor het bouwen van Wordpress-thema's raad ik allereerst de Wordpress Codex aan, en dan in het bijzonder het artikel Theme Development. Ook dit artikel op Smashing Magazine is interessant. Maar Google biedt op dit gebied natuurlijk enorm veel informatie, waaronder deze verzameling van artikelen. Je zou ook kunnen lezen over bijvoorbeeld de template hiërarchie van WP, en over richtlijnen voor thema's.

Ten slotte wat betreft design: Bedenk allereerst dat dit zowel grafische vormgeving omvat, maar bovendien ook het interactie-ontwerp en de gebruikerservaring. Het is dus niet zozeer een kwestie van mooie plaatjes maken, maar des te meer van het optimaal weergeven van informatie en functionaliteit met het oog op doeltreffendheid en gebruiksgemak. Design leer je vooral door te kijken naar wat andere sites doen, door te oefenen en door mee te kijken met ervaren designers tijdens bijvoorbeeld een stageperiode. Er zijn ook zat goede boeken over geschreven, hoewel ik niet echt mijn vertrouwen zou steken in Nederlandse boeken. Een laatste tip: Stop niet wanneer je opdrachtgever tevreden is, maar wanneer je het onderste uit de kan hebt gehaald en jezelf hebt uitgedaagd. Zo leer je nieuwe dingen.

Ik hoop dat al dit leesvoer je inspireert om verder op onderzoek te gaan. Hoewel Wordpress heel gemakkelijk kan zijn (installeren, standaard thema erop knallen, klaar), is het correct bouwen van thema's best een opgave, waar veel basiskennis voor nodig is op meerdere gebieden. Op basis van je berichtje, schat ik dat je het beste eerst kunt doorgaan met het bouwen van sites voor jezelf en voor kennissen, om zo meer ervaring op te bouwen en jezelf uit te dagen. Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door geert1 op 04-02-2014 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx,

Ik heb inmiddels al een paar sites gebouwd voor idd kennissen. Echter wil ik dus zelf graag meer uit de ontwerpen gaan halen. Ik heb dan ook al gezocht op google maar kon niet wat vinden wat ik zocht.

Nu ga ik dus jouw links even bekijken/lezen. Thnx vd tips

Verwijderd

Topicstarter
ps...

Ik heb eigenlijk vd rest best mooie sites gemaakt met Artisteer. Ik heb dan een basis, en vervolgens bewerk ik dan de CSS via Firebug,

Aangezien jij zegt dat er zo ontzettend veel tijd in gaat zitten, bedoel je dan dat je er dagelijks bezig mee moet zijn? Want ik ben momenteel ook nog bezig met een andere cursus namelijk Exchange 2013, en die hakt ook behoorlijk wat uurtjes weg.

Zou je het aanbevelen om de tijd/energie in het zelf maken van templates te investeren? Ik wil zelf namelijk alleen voor particulieren en ZZP-ers of verenigingen wat doen, vaak zijn deze sites niet veeleisend.

Ik kan me voorstellen dat wanneer het je werk is, je er veel mee bezig bent, en het ook makkelijker op neemt. De HTML en CSS gaat me nog wel lukken als ik dat zo lees. Maar het PHP verhaal is iets totaal anders(als ik het zo even vlug overlees)

Mijn vraag is dus meer, moet ik hier dan wel tijd in gaan steken? Of gewoon artisteer blijven gebruiken? Want heb ik er erg veel voordeel aan? Plus dat artisteer automatisch een responsive design maakt, en ik op google lees dat een responsive design maken al helemaal niet makkelijk is, zelfs als je veel ervaring hebt.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11 21:15
Artiseer is geen designen. Bah. Het komt niet eens in de buurt van webdesign of (web)programming.
Verder is een ontwerper een ontwerper en een programmeur een programmeur. Beiden komt héél zelden voor (als ze zichzelf tenminste serieus nemen).

Over boeken: Internet gaat snel. Het boek is uit 2012. Dat is middeleeuws ;) Bovendien in het Nederlands, wat er vaak op duidt dat het hopeloos verouderd of op niveau lik-m'n-vestje is.

Begin bij het begin en kies of je wilt ontwerpen of wilt programmeren (waar ik dan HTML/CSS ook even onder die laatste schaar). Voor het andere deel zoek je een partner.

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat je wil zeggen is dat ik mij op het maken van een website moet richten dmv HTML en CSS en dan vervolgens iemand anders moet inschakelen om dit naar een template om te zetten?

Ik wil juist voor kleine zzpers of verenigingen of particulieren een website maken. Maar ik wil wel het thema in hun huisstijl kunnen maken.

Jouw advies is dan beter om een template te kopen, en deze middels css naar mijn wensen aan te passen?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2014 13:33 ]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Nee, wat hij zegt is dat jij een aangeleverd ontwerp om gaat zetten naar een Wordpress theme (met HTML/CSS maar ook php/MySQL).

Kortom; je hebt een designer nodig. Het ontwerpen van een website is een heel ander vak dan het ontwikkeln ervan. Vaak geen handige combinatie.

Je hoeft natuurlijk geen partner te vinden. Het uitbesteden van een ontwerp kan ook, dat doen wij hier ook. Andersom besteed die partij de techniek weer aan ons uit.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11 21:15
Inderdaad :)

Als het enkel gaat om kleurtjes aanpassen, kun je inderdaad ook 'n template kopen en deze 'stylen'. Gezien je berichten heb je nu de indruk dat je met een boek lezen ineens designer en programmeur bent. Zo snel werkt dat niet. Eigenlijk zei geert1 het ook al: Doe even een stapje terug.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-11 12:18
Grotendeels eens met hierboven dat het ontwerpen en het ontwikkelen lastig te combineren is. Maar specifiek front-end-ontwikkeling (html, css, js) kan prima passen bij beide rollen. De iets technischere ontwerpers kunnen vaak erg goed uit te voeten met het front-end, vaak zelfs beter dan programmeurs (die html en css als slappe taaltjes zien en er weinig tijd in steken) dat kunnen. Maar een echt goede ontwerper is eigenlijk nooit tegelijk een echt goede back-end-programmeur, en vice versa. Het ontwerpen is wél te combineren met front-end en enige Wordpress-kennis. Je (topicstarter) hebt dus de keuze om ontwerper te zijn, óf programmeur (wat je maar het beste ligt en het meest interesseert) en het front-end kun je er in beide gevallen bij pakken, als je dat ligt.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 21:49:
Mijn vraag is dus meer, moet ik hier dan wel tijd in gaan steken? Of gewoon artisteer blijven gebruiken? Want heb ik er erg veel voordeel aan? Plus dat artisteer automatisch een responsive design maakt, en ik op google lees dat een responsive design maken al helemaal niet makkelijk is, zelfs als je veel ervaring hebt.
Dat is inderdaad de kernvraag. Je kunt in principe 3 dingen doen:

1) Je kunt jezelf wellicht het vak van ontwerper of ontwikkelaar goed en volledig aanleren. Daar was mijn eerste post voor bedoeld, als opstapje. Je hebt gelijk dat hier enorm veel tijd in zit, en er is ook enige aanleg voor nodig. Een site bouwen kan heel snel en makkelijk, maar om het goed te doen is het een vak apart. Als je betaalde Wordpress-thema's wilt bouwen en aanbieden, is dit de te kiezen weg.

2) Je kunt doorgaan op de manier zoals je nu werkt: Met tools als Artisteer en dus op amateurniveau (niet beledigend bedoeld). Op deze manier kun je zonder grote tijdsinvestering sitejes bouwen, waar een bepaalde doelgroep wel tevreden mee is. In dezelfde trant zou je ook bestaande Wordpress-thema's kunnen downloaden of kopen, en die inzetten. Deze denkwijze levert nooit een hoog niveau op, en ik zou met deze methode geen betaalde thema's gaan proberen te bouwen.

3) Je kunt het helemaal laten zitten en je tijd in andere dingen steken.

Aan jou de keuze :)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11 10:40
Hier werkten we enkele jaren geleden ook met Artisteer, omdat 1 van onze collega's/stagiairs daarmee overweg kon. Voor de rest gebruikte we gekochte/gratis thema's die we lichtjes aanpasten.

Maar uiteindelijk toch de switch gemaakt en ipv volledig custom bouwen we nu op het Genesis framework. Mogelijk is dat ook een optie, hoef je niet volledig kaal te beginnen, je hebt een hoop handige hooks en het komt stukken minder amateuristisch over dan Artisteer/download thema's.
Pagina: 1