Advies voor beste aanpak

Pagina: 1
Acties:

• marem
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 23:02
Beste Tweakers,

Graag zou ik om jullie advies willen vragen. Ik heb momenteel een ADSL internetverbinding van KPN. Over 2 weken stap ik over naar Ziggo. Het internet van KPN i.c.m. een hele oude Linksys router/modem (wag200g) was altijd stabiel, maar haalde max 13 mbps van de beloofde 40 mpbs. Bij Ziggo heb ik gekozen voor een alles in 1 abonnement met 50 mbps internet en hoop een hogere snelheid te halen.

Heb een eengezinswoning van 3 verdiepingen. Momenteel staat de modem/router in de meterkast op de begane grond. En op de 2e verdieping heb ik een accesspoint verbonden via een kabel naar de modem. Het is een vrij nieuwe woning, dus er is sprake van betonnen muren. Er is bijna overal wifi, alleen op bepaalde plekken op de 1e etage (keuken) en 3e (slaapkamer) is de verbinding zwak/valt weg. Verder is er ook een kabel getrokken naar de 1e verdieping (gebruikt voor tv) en 3e verdieping (gebruikt voor pc).

Omdat ik veel slechte ervaringen lees over de Ziggo modem/routers, wil ik deze gelijk in bridge modus zetten en een eigen router achter hangen. Ik heb zelf gekeken naar de opties en kwam uit op drie routers. 1. TP-Link WR1043v2 2. TP-Link WDR4300 3. Asus RT-N66U. Wat me is opgevallen tijdens het zoeken, is dat de meeste routers vaak last hebben van disconnections of steeds gereset moeten worden. Het zou mooi zijn als ik iets kan vinden dat even stabiel is als mijn huidige linksys. Verder is het enige apparaat waar ik de volle internetsnelheid wil benutten, de pc op de 3e etage. De rest hoeft alleen goed voorzien te zijn van wifi bereik.

De vraag is hoe ik dit het beste kan aanpakken en alvast voorbereidend werk doe voordat de monteur langskomt. En excuses voor het lange verhaal of als ik iets vergeten ben :D

Lijst van gebruikte apparaten:
Begane grond: 1x PC en printer (draadloos)
1e verdieping: TV (bedraad)
2e verdieping: Accespoint, PS3, TV (bedraad via switch)
3e verdieping: 1x PC (bedraad)
Door het hele huis: 4x Smartphone en 2x laptop

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Ik heb hele goede ervaring met apparatuur van Mikrotik, specifiek de RB951G-2HnD. Dit is een voorbeeld van iets datje moet hoeft te rebooten en het WiFi bereik is super. Maar het is iets lastiger om te configureren...

Overigens zijn er enorm veel topics zoals deze te vinden, even zoeken op GoT zal je veel info verschaffen.

[ Voor 20% gewijzigd door lier op 04-02-2014 18:36 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• marem
lier schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 18:36:
Ik heb hele goede ervaring met apparatuur van Mikrotik, specifiek de RB951G-2HnD. Dit is een voorbeeld van iets datje moet hoeft te rebooten en het WiFi bereik is super. Maar het is iets lastiger om te configureren...

Overigens zijn er enorm veel topics zoals deze te vinden, even zoeken op GoT zal je veel info verschaffen.
Bedankt voor je reactie. Ik heb gezocht naar topics met een soortgelijke situatie, maar heb niks kunnen vinden. Zou je mij in de goede richting kunnen sturen? En de Mikrotik lijkt voor mij geen goede optie, omdat ik niet veel kennis heb met configureren en liever iets koop in de winkel ipv online.

Verwijderd

Waarom liever in een winkel? Vaak weten de verkopers niet waar ze het over hebben. En dan ga JIJ jouw geld uitgeven aan een ding wat misschien niet goed in jouw situatie werkt.

In de winkel kan je kijken, voelen, ruiken etc... En daarna online kopen.

En trouwens, die Mikrotik is wel HEEL eenvoudig in te stellen. Er is bij het opstarten een kant en klaar menu. Kiezen AP, router of client. (jij kiest bridge als je al een router hebt).

Kabel in poort 1. Winbox starten (klein programma), WPA wachtwoord invullen, IP adres mag op automatisch, kanaal kiezen (beneden kanaal 1, eerste verdiep kanaal 6, derde verdiep kanaal 11). Country: Netherlands. DNS zijn: 8.8.8.8 en 4.4.4.4.

Probleem opgelost.

Als je wilt, kan ik dat ding voor je configureren (op afstand). Hoef er geen geld voor te hebben.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2014 22:04 ]

• marem
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 22:00:
Waarom liever in een winkel? Vaak weten de verkopers niet waar ze het over hebben. En dan ga JIJ jouw geld uitgeven aan een ding wat misschien niet goed in jouw situatie werkt.

In de winkel kan je kijken, voelen, ruiken etc... En daarna online kopen.
De manier hoe jij het aangeeft lijkt me wel redelijk simpel. De reden waarom ik een winkel zei, is omdat de meeste producten tegenwoordig bijna net zo duur zijn als online (behalve mikrotik dan). Maar het is dan wel makkelijker/goedkoper als je wil retourneren of opsturen voor reparatie indien nodig.

Maar ik moet zeggen dat het wel mijn interesse heeft gewekt dat jullie zo overtuigd zijn van de mikrotik. Is deze veel beter dan de opties die ik heb genoemd?

Na wat info zoeken in het forum kwam dit model tegen: https://www.interprojekt....n-level-128mb-p-1282.html
En het model dat Lier aangaf: https://www.interprojekt....d-level-128mb-p-1370.html

De site werd aangeraden door iemand op het forum en het scheelt wel redelijk in prijs met andere sites.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 18:36:
Zo lastig is het niet om te configureren - maar anno 2014 een single-band 2.4GHz-only WiFi router/AP aanraden... WTF :?

Mikrotik's iha en deze in het bijzonder zijn uitermate stabiele, zware SOHO-routers, maar de WiFi loopt een generatie of twee achter. Anno 2014 zou ik bij nieuwe aanschaf dualband als minimale eis stellen met hooguit vraag of 3x3:3 MiMo nodig is (waarschijnlijk niet) en of WiFi-ac gewenst is (voor de prijs van sommige van door TS aangedragen opties mogelijk, of het zinnig is kan alleen hij zeggen).

Bedenk sowieso dat er veel plaatsen zijn waar de 2.4GHz-band door overbezetting/interferentie vrijwel onbruikbaar is.

Mbt gare firmware: ja, schrikbarend veel routers worden met gare firmware geleverd, maar ipv voor overkill te gaan qua router maar op de koop toe antieke WiFi erbij te nemen met zo'n Mikrotik zou ik eerder aanraden om een reguliere router te nemen waar DD-WRT/OpenWRT op kan en dat erop flashen. Dan heb je een even stabiele router die weliswaar minder zwaar werk aankan dan de Mikrotik (wat voor normaal thuisgebruik geen enkel probleem is), maar daarnaast wel up-to-date WiFi heeft.

Dat zou bijv op de TP-Link WDR4300 kunnen, of op de goedkopere WDR3600, die voorzien van WRT aan alle eisen van TS zou voldoen en (tenzij TS een 3x3:3 laptop heeft) op geen enkele manier aan de WDR4300 inferieur zou zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Toevallig heb ik de WDR4300 gehad, prima 5GHz draadloos maar in geen enkel opzicht vergelijkbaar met de Mikrotik qua snelheid, bereik en stabiliteit. Maar op zich geen verkeerde router!

Misschien kan de TS nog specifieke eisen en wensen opstellen?

[ Voor 7% gewijzigd door lier op 05-02-2014 08:15 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-11 21:02
Ik weet dat het maar een voorbeeld is maar ik kom deze adressen zo vaak tegen en de tweede is gewoon fout...
The second google dns is not 4.4.4.4 it is actually 8.8.4.4.

• marem
Ik zat er in eerste instantie wel aan te denken om openwrt icm met de tp links te gebruiken. Lees al een tijdje mee in de topic over de wr1043. Hier heeft mk13139 een openwrt versie dat geschikt is voor alle drie modellen. Dit zou dan voor meer stabiliteit zorgen.

Verder is de vraag hoe belangrijk het bereik is van de router, aangezien het onmogelijk is om alle drie verdiepingen van wifi te voorzien met 1 router. Mijn idee was dus stabiele router in de meterkast beneden dat 1 verdieping omhoog kan met wifi. En bovenste verdiepingen voorzien van 1 of 2 accesspoints voor mobiele apparaten. Hier dacht ik bijvoorbeeld aan een TP-Link TL-WR841N met hetzelfde openwrt. Op de apparaten die via wifi verbonden zijn, worden geen grote bestanden gedownload. Dus hoge snelheid is dan ook niet vereist. En die meeste hiervan hebben geen 5ghz ondersteuning (behalve een iphone 5 en s4).

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Voor echt zeker bereik zet je op elke verdieping een AP neer. Dit komt door het feit dat (tenzij je router draaibare antennes heeft) een wifi bereik wel heel goed horizontaal, maar niet goed verticaal wordt verzonden. Als je draaibare antennes hebt zou je er één horizontaal en één verticaal kunnen zetten voor een beter "koepelvormig" bereik.

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11 10:17
Zou je niet beter eerst proberen hoe de situatie dadelijk echt is met de ziggo router?
Vergeet niet dat de mensen die online posten, vaak de mensen zijn met de slechte ervaringen of met problemen. Als het werkt dan zijn daar geen topics over (ook hier niet).

Waarom geldt uitgeven als je de simpelste oplossing nog niet eens hebt geprobeerd.

• marem
Mythio schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:58:
Zou je niet beter eerst proberen hoe de situatie dadelijk echt is met de ziggo router?
Vergeet niet dat de mensen die online posten, vaak de mensen zijn met de slechte ervaringen of met problemen. Als het werkt dan zijn daar geen topics over (ook hier niet).

Waarom geldt uitgeven als je de simpelste oplossing nog niet eens hebt geprobeerd.
Daar heb je wel gelijk in. Maar had begrepen dat het een algemeen probleem is van ziggo routers mbt vertragingen van push berichten (whatsapp vooral). Vandaar dat ik het probleem gelijk wou aanpakken ipv achteraf. Dat bespaart me heel wat gezeur thuis :P
Pagina: 1