Ubuntu Live USB

Pagina: 1
Acties:
  • 558 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarif
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 17:01

Zarif

Professional Commenter

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik gebruik al een tijdje Windows 8 en het is over het algemeen een prima OS, maar ik wil graag ook andere besturingssystemen draaien op mijn computer. Ik heb daarom m.b.v. een virtual machine Ubuntu uitgeprobeerd en het lijkt tot nu toe een fijn OS om mee te werken. In een VM werken gaat prima, maar omdat het een VM is benut ik natuurlijk niet de volle kracht die mijn computer kan aanbieden. Dat gevoel heb ik tenminste. Het verschuiven van schermen gaat bijvoorbeeld niet vloeiend.

Het lijkt me daarom een beter idee om Ubuntu op mijn computer te installeren. Ik had al gehoord over dualboot, maar dan krijg ik elke keer als ik de computer opstart een scherm waarin ik tussen Windows 8 en Ubuntu moet kiezen. Toch? Ik heb daarom verder gezocht en kwam uit bij live CD's en live USB's. Je kunt de OS op een CD of USB installeren zonder dat ik iets verander aan Windows. Als ik Ubuntu wil gebruiken dan stop ik de USB in m'n computer en zal in plaats van Windows, Ubuntu opstarten. Daarnaast is het een portable OS dus kan ik het ook in een andere computer of laptop stoppen zonder iets te installeren.

Mijn doel is dus om alle kracht die mijn computer kan aanbieden te kunnen benutten met Ubuntu. Kan dat met een Live USB? Windows is nu op een SSD geïnstalleerd en is daarom erg snel. Zal dat met Ubuntu ook zo zijn? USB-sticks zijn toch ook SSD's? Groot verschil tussen USB 2.0 en 3.0?

En hebben jullie nog andere ervaringen met Ubuntu of tips dan hoor ik het graag. Ik heb namelijk mijn hele leven lang Windows gebruikt en pas sindskort een beetje Ubuntu. Ik merk dat het niet geschikt is de gemiddelde gebruiker, maar als ik problemen heb, kom ik er meestal wel uit als ik het google.

Alvast bedankt.

Bron Live CD/USB: http://www.instructables....-Ubuntu-LiveUSB/?ALLSTEPS

Mijn systeem:

#Product
1Intel Core i5 3350P Boxed
1ASRock B75 Pro3-M
1Sapphire Radeon HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
1CM Storm Enforcer
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
1LG GH24NS90 Zwart
1XFX Pro 550W
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 11:46
Probeer gewoon even uit met Yumi: http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Mijn ervaring op mijn laptop met usb 2.0 is dat Ubuntu e.d. toch veel responsiever zijn vanaf de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hoewel een USB-stick technisch gezien inderdaad een Solid State Drive is gaat het om heel andere techniek dan de hardeschijven die we SSD's noemen. USB-sticks zijn veel langzamer. Er zijn ook grote verschillen tussen verschillende sticks. De goedkoopst zijn meestal dramatisch traag.
Als je alles uit je computer wil halen zal je toch moeten installeren op de SSD.
Als je het eerst met USB wil proberen dan is een snelle USB3-stick wel aan te raden.
Om gewoon een keertje te spelen voldoet een langzamere stick natuurlijk ook prima.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 21:32
Als je je Windows setup niet meteen wilt aanpassen, gebruik dan een aparte hdd (of ssd), installeer Ubuntu daar op, en pas de bootvolgorde in je BIOS/UEFI aan. Ubuntu installeert ook GRUB als bootmenu. Dat menu is ook handig aan te passen m.b.v. Grub Customizer. Default keuze van OS, duur van tonen van het bootmenu, desnoods andere kleurtjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarif

Zarif

Professional Commenter

Topicstarter
Klojum schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 18:21:
Als je je Windows setup niet meteen wilt aanpassen, gebruik dan een aparte hdd (of ssd), installeer Ubuntu daar op, en pas de bootvolgorde in je BIOS/UEFI aan. Ubuntu installeert ook GRUB als bootmenu. Dat menu is ook handig aan te passen m.b.v. Grub Customizer. Default keuze van OS, duur van tonen van het bootmenu, desnoods andere kleurtjes :)
Bedankt voor de reacties allemaal.

Dus ik kan Ubuntu op een hdd zetten en er toch voor zorgen dat Win8 automatisch opstart tenzij ik het handmatig verander?

Is een CD/DVD een slechte optie omdat het een SATA2 aansluiting heeft of is het verschil niet zo groot met USB's?

[ Voor 5% gewijzigd door Zarif op 04-02-2014 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een optische drive is gewoon langzaam, daar wil je echt niet mee werken. Daarnaast is het een read-only medium, je wijzigingen worden dus niet opgeslagen, updates gaan verloren, etc. Installeren op een USB stick kan, maar ook die is langzamer, al wel sneller dan een DVD. Je wilt niet de ene snelheid inleveren voor de andere.

Gewoon een dual boot maken en instellen dat Windows je eerste boot entry is. Door een bestand te symlinken of kopiëren krijg je dat al voor elkaar. Je zet dan de computer aan, raakt niets aan en komt automatisch in Windows terecht.

Wat je wel moet doen, is fast boot en secure boot uitschakelen, anders zal de installatie niet lekker werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarif

Zarif

Professional Commenter

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:20:
Een optische drive is gewoon langzaam, daar wil je echt niet mee werken. Daarnaast is het een read-only medium, je wijzigingen worden dus niet opgeslagen, updates gaan verloren, etc. Installeren op een USB stick kan, maar ook die is langzamer, al wel sneller dan een DVD. Je wilt niet de ene snelheid inleveren voor de andere.

Gewoon een dual boot maken en instellen dat Windows je eerste boot entry is. Door een bestand te symlinken of kopiëren krijg je dat al voor elkaar. Je zet dan de computer aan, raakt niets aan en komt automatisch in Windows terecht.

Wat je wel moet doen, is fast boot en secure boot uitschakelen, anders zal de installatie niet lekker werken.
Bedankt! Dual boot is inderdaad de beste optie. De reden waarom ik in eerste instantie niet voor dual boot wou kiezen is omdat er niet automatisch een besturingssysteem wordt geladen, maar dat kan je dus instellen.

Nogmaals allemaal bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je niets zou doen, wordt Linux standaard gestart. Net even wat er bovenaan staat, of wat je zet in GRUB_DEFAULT in /etc/default/grub. Voor meer informatie open je een terminal en voer je dit uit:
info -f grub -n 'Simple configuration'

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 16:45
Als ik een Ubuntu usb voor mijn laptop zou gebruiken naast mijn Windows 8. Zou ik daarmee minder stroom gebruiken dan mijn huidige Windows 8 dat gewoon op de hdd staat?
Draait de hdd als je via een usb opstart?
Een soort van offtopic maar ik wist even geen andere post te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:32
Ik denk niet dat je laptop minder stroom gaat verbruiken als je het via usb start dan via je harde schijf. Of Ubuntu op zich minder stroom verbruikt zal je even moeten testen. Je harde schijf zal waarschijnlijk wel draaien maar zal niet heel veel doen tenzij je er bestanden op gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Maak de volgende keer een nieuw topic aan in plaats van een ander topic te kapen. Geef dan aan wat je zelf al hebt uitgezocht of geprobeerd dan kunnen we gericht helpen. Ik sluit dit topic nu zodat het niet verder vervuild.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.