Compleet nieuwe netwerk configuratie

Pagina: 1
Acties:

• Marty552
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-07 11:08
Beste Tweakers,

Binnenkort gaan mijn moeder en ik verhuizen. Natuurlijk hebben wij wifi nodig. Nu weet mijn moeder helemaal niks van ICT en dergelijken. Ik zei wijs dat ik het wel op zou lossen. Nu besef ik mij dat ik niet helemaal precies weet hoe en wat.

Ik zoek een goede modem en router. Momenteel hebben we ongelofelijk slecht internet. We hebben een abonnement met UPC, nog geen glasvezel. Ik heb zelfs een kabel getrokken naar mijn kamer en hier een router neergezet. Ondanks dit valt het wifi vaak weg en is de snelheid niet geweldig.

De modem is de standaard bijgeleverde van UPC: Cisco EPC3925. Nu kan het wifi slecht zijn vanwege de dikke muren in dit huis maar ik heb het gevoel dat het signaalsterkte van de modemrouter te zwak is (we kunnen makkelijker met de buren verbinden).

Mijn vraag luidt dus: Wat is de beste keus voor een abonnement en een eventuele router/modem? Glasvezel blijkt niet mogelijk te zijn. Bedrag voor die router/modem ligt rond de €130.

Alvast bedankt! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Marty552 op 04-02-2014 18:18 ]

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Marty552 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:58:
Binnenkort gaan mijn moeder en ik verhuizen. Natuurlijk hebben wij wifi nodig. Nu weet mijn moeder helemaal niks van ICT en dergelijken. Ik zei wijs dat ik het wel op zou lossen. Nu besef ik mij dat ik niet helemaal precies weet hoe en wat.
Je hebt geluk. Deze vraag is al vaak gesteld.
Ik zoek een goede modem en router. Momenteel hebben we ongelofelijk slecht internet. We hebben een abonnement met UPC, nog geen glasvezel.
Nog meer geluk. De standaard UPC paketten hebben een snellere download dan de standaard glasvezel paketten. Mooi hè, marketing.
Ik heb zelfs een kabel getrokken naar mijn kamer en hier een router neergezet. Ondanks dit valt het wifi vaak weg en is de snelheid niet geweldig.
En daar gaat het misschien fout. Hoe heb je die router ingesteld? Gewoon stekker erin en hij deed het? Of toch netjes als Access Point?
De modem is de standaard bijgeleverde van UPC: Cisco EPC3925. Nu kan het wifi slecht zijn vanwege de dikke muren in dit huis maar ik heb het gevoel dat het signaalsterkte van de modemrouter te zwak is (we kunnen makkelijker met de buren verbinden).

Mijn vraag luidt dus: Wat is de beste keus voor een abonnement en een eventuele router/modem? Glasvezel blijkt niet mogelijk te zijn. Bedrag voor die router/modem ligt rond de €130.
Moeilijk zeggen wat het precies is, maar dat ding is an sich krachtig genoeg. Er zijn nog legio andere factoren van invloed.

Wat mij betreft is de beste keuze de pricewatch: TP-Link TL-WDR4300, zie ook diverse andere topics (en reacties) omtrent deze vraag. Met een dergelijk budget zou ik er twee halen en de UPC modem in bridge mode zetten. Je hebt dan dual-band (2.4GHz én 5GHz) WiFi tot je beschikking en verder alle features die je zou willen. (o.a. gast netwerk)

Voor abonnement is UPC prima. Ik ga er dan wel vanuit dat je een recent abo hebt en anders moet je even bellen en om een upgrade vragen. Scheelt je waarschijnlijk ook in je maandbedrag ;)

Owja, voor de volledigheid: Wat versta je onder een 'niet geweldige snelheid'?

• Marty552
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-07 11:08
Erg bedankt voor deze volledige reactie! Hier kan ik wat mee.

Ik zal eerst antwoord geven op de instelling van de router. Ik heb hier heel lang mee zitten pielen. Hij is netjes als access point ingesteld en zit op een ander kanaal dan de andere router. Ik heb zelfs geprobeerd de twee routers het zelfde ssid te geven, zodat je geen ander wifi hoefde te selecteren. Helaas bleef je mobiel toch verbonden met dezelfde voor een lange tijd. Ik denk dat de router gewoon te oud is, het is een Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G. Hij geeft bijna altijd wel aan dat ie wifi heeft, maar als je verbindt en daadwerkelijk het net op gaat, is er geen verbinding. Na een reset werkt ie wel weer maar dat is niet de juiste oplossing natuurlijk.

Met 'niet geweldige snelheid', bedoel ik dat de rest van het huis geen YouTube meer kan kijken als ik wat download. En soms ook weer wel. Het is heel wisselend, de ene keer heb je goed internet, de andere keer weer helemaal niks.

Ik ga opzoek naar een leuk UPC pakket, en zal die router overwegen!
Nogmaals bedankt